handdator

Visa fullständig version : Ska börja gymma, lite tips?


minibiff
2010-05-03, 00:08
Tjenare. Nu är det dags att ta tag i träningen. Jag har tränat fotboll i 7 år men la sedan av för 4 år sedan och sedan dess har jag inte tränat något speciellt (bara spelat fotboll osv med kompisar, och gympan i skolan)

Men nu har polarna övertalat mig att köpa ett gymkort där dom gymmar och börja gymma.

Har bara gymmat en gång i mitt liv så har ingen erfarenhet, polarna tipsade mig om denna sidan så jag tänkte ge det ett försök :)

Jag är 17år (93a), är ~180-185 cm och vägen ~70-75kg.
Jag är ute efter att skaffa en tvättbräda, och muskler, inte brutala muskler utan vill mest ha lite muskler som syns och så att man kan ta brorsan i en fight :D

Det viktigaste jag har hört är att man ska käka rätt, och det är jag ganska säker på att jag inte gör.

Så här ser det ut
Frukost - inget
Skollunch - Äckligt, äter i skolan 2/5 dagar ungefär och ibland blir det snabbmat, resten så skiter jag i att äta.
Mat efter skolan - Allt ifrån mackor till kycklingspett osv.
Middag - Klyftpotatis och Kött (Fläskkarre, Fläskfile osv) äter jag väldigt ofta
Kvällsmat - Mackor och oboy.

även jag fattar att detta inte är bra, men det är så det är
Men såhär hade jag tänkt att det skulle se ut
Frukost - Ägg, Mackor, Gröt
Lunch - Ska alltid käka i bamba, även mycket sallad
Efter skolan - Någon frukt?
Middag - Byta ut potatisen mot pasta/ris och käka mer sallad, fisk, kyckling
Kvällsmat - Mackor

Jag har ingen koll på vad vi ska köra på för system i början.
Men kommer träna 3-4 dagar i veckan more or less, Måndag , tisdag, torsdag, lördag/söndag.

Sedan undrar jag också, pulver? Ska man ta det, för min brorsa säger att det är bara för sånna som vill gå upp i vikt, och när man slutar gymma så försvinner musklerna.

Vad ska jag isåfall köpa för pulver, polaren rekommenderade Whey 80 jordgubb.

Hur mycket vatten ska man dricka under ett gympass, och vad ska man käka efter ett gympass? Senast så gick vi och köpte Arla Kessela Kvarg och gick hem till polaren och blandade med Fun light Hallon, är det bra?

Som sagt, mycket frågor men hoppas att något snäll person kan svara på detta :)

God natt!!

//Minibiff

Nils.R
2010-05-03, 00:19
Först av allt: Välkommen till skaran av galna koloiter och tull styrketränandets värld, hoppas du kommer trivas i bägge.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555
Där har du en länk till ett bra nybörjarschema.


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Och där har du den berömda deffguiden.
Den är egentligen till för deffande (att bränna fett med minimal muskelförlust i syfte att bli mer definierad).
Men den tar upp en hel del grundläggande aspekter om kost så den är klart läsvärd.
Sen kan den naturligtvis appliceras på viktuppgång med, t.ex genom att räkna med 200-500kcal överskott istället för underskott.




Väldigt bra att du tänker börja äta o skolan, tro mig när jag säger att du kommer sakna gratis mat du inte behöver laga själv.

Lite mer generella tips: Försök hålla ett någorlunda högt protein-intag, var inte rädd för fett, hur mkt kolhydrater du "ska" äta kommer variera beroende på vem du frågar och är nåt du får pröva dig fram vad du tycker passar bäst för just dig.

Edit: Kosttillskott är inget du "måste" ha i början, om du tycker det är svårt att få i dig tillräckligt med vanligt mat och känner att du har pengarna att lägga på det så visst men fokusera på träningen och att äta allt som inte är fastspikat i början, du kommer öka på bra i början även utan tillskott.

regus
2010-05-03, 00:20
Byt inte ut potatisen. Potatis har ett bra näringsvärde. Gör det lätt för dig och ät av det som serveras.
Lär dig göra bänk, böj och marklyft


pass 1
Böj
Horisontal press
Horisontal rodd
Mage
+ en valfri övning (för variation och nöje)
4-5 set 6-10 repetitioner

pass 2
Marklyft
Vertikal press
Vertikal rodd
Mage
+ en valfri övning
Samma här, förutom marklyften där du håller dig runt 4 +-2

två till tre gånger i veckan tills du fått rutin att träna och "inskolat" dig i hur styrketräningen ska bedrivas

minibiff
2010-05-03, 00:30
Tack så mycket för länkarna :)

Att jag måste börja äta i skolan har jag ju nästan inget val till, eftersom vi ungefär kommer dra och gymma efter skolan.

Regus, menade såklart inte att jag bara ska skippa potatisen, utan att mer variera mellan dom. Har hört att man får mer ****** (glömt av vad det var :D) av pasta och ris än vad man får av potatis.

Jag kommer följa polarens gymschema som han har hållt på med nu i några månader, kan det inte riktigt i huvudet men kan säga till imorgon :)

EDIT: Vill också bränna fett så man blir av med magen så man slipper bada i vassen i sommar :D
Så jag hade tänkt att lägga kanske 30min på löpbandet efter varje pass. Men då är frågan, ska man springa eller ska man gå? Polarn säger att man ska gå i en bra takt om man vill förbränna fett.. har han rätt?

Scratch89
2010-05-03, 05:16
Har du läst länkarna? Det är svårt att kombinerade både att bli större/starkare och gå ner i vikt. Nu är du nybörjare, så det kommer troligen gå ändå, så kör på bara.

Pjotor
2010-05-03, 07:21
Jag kommer följa polarens gymschema som han har hållt på med nu i några månader

Det är inte nödvändigtvis en bra idé. Du är nybörjare, det är inte han, och därför behöver du antagligen ett annat program. Kolla länkarna i första hand.

Så jag hade tänkt att lägga kanske 30min på löpbandet efter varje pass. Men då är frågan, ska man springa eller ska man gå? Polarn säger att man ska gå i en bra takt om man vill förbränna fett.. har han rätt?

Det är en ganska lugn takt som gäller om man vill förbränna huvudsakligen fett. Dock är det fortfarande rätt små mängder det handlar om, eftersom fett är väldigt energirikt. Det viktigaste för en viktnedgång är att minska energiintaget.

lul
2010-05-03, 07:25
Mitt tips är att börja lugnt eftersom din kropp är ovan :) Stronglifts 5x5 kan vara något för dig om du har nån som kan lära dig tekniker i de 3 stora.

minibiff
2010-05-03, 21:29
Har kollat igenom länkarna nu.. fast har 2 frågor

Tänkte byta ut läsk mot Loka/Ramlösa, är det bättre än läsk?
Tänkte byta ut godis/chips mot nötter, pisatenötter/cashewnötter.. är det bättre än godis/chips

Nephelite
2010-05-03, 22:01
Har kollat igenom länkarna nu.. fast har 2 frågor

Tänkte byta ut läsk mot Loka/Ramlösa, är det bättre än läsk?
Tänkte byta ut godis/chips mot nötter, pisatenötter/cashewnötter.. är det bättre än godis/chips


om du nu vill gå ned/stanna i vikt kan det väl vara ett nyttigare alternativ, vill du bygga så har det väl ingen negativ effekt förutom att du antagligen lägger på dig aningen mer fett och kanske pajjar insulinnivåerna litegranna, är inte så insatt i det där men däremot tror jag inte du behöver tänka "nyttigt" som du hör om nyttigt i media, nyttigt behöver inte vara att äta sallad (inte i det syftet du har)
eftersom sallad innehåller mest vatten, inte speciellt näringsrikt , men visst finns väl lite bra hokuspokus där. men håll dig till mkt protein och om du vill ha tvättbräda. ngt under ditt basalbehov i kcal så kommer det nog gå finfint?

vill gärna ha negativ kritik på detta från mer erfarna och bli motbevisad och shit.

stolpskott
2010-05-03, 22:30
om du nu vill gå ned/stanna i vikt kan det väl vara ett nyttigare alternativ, vill du bygga så har det väl ingen negativ effekt förutom att du antagligen lägger på dig aningen mer fett och kanske pajjar insulinnivåerna litegranna, är inte så insatt i det där men däremot tror jag inte du behöver tänka "nyttigt" som du hör om nyttigt i media, nyttigt behöver inte vara att äta sallad (inte i det syftet du har)
eftersom sallad innehåller mest vatten, inte speciellt näringsrikt , men visst finns väl lite bra hokuspokus där. men håll dig till mkt protein och om du vill ha tvättbräda. ngt under ditt basalbehov i kcal så kommer det nog gå finfint?

vill gärna ha negativ kritik på detta från mer erfarna och bli motbevisad och shit.

Mer erfaren är jag nog tyvärr inte men jag tycker iaf att nötter är skitbra att äta istället för godis, speciellt när man som TS inte tränat på länge och förmodligen ätit ganska mycket skit. Visserligen ska man hellre ta en frukt, men jag har en kruka med solrosfrön och nötter som står och såfort jag är småsugen på godis/chips slänger jag i mig en näve. Typ inga kcal i dem och suget dör ut på en gång. Så det är bra som avgiftning :thumbup:

Dreas
2010-05-03, 22:34
Mer erfaren är jag nog tyvärr inte men jag tycker iaf att nötter är skitbra att äta istället för godis, speciellt när man som TS inte tränat på länge och förmodligen ätit ganska mycket skit. Visserligen ska man hellre ta en frukt, men jag har en kruka med solrosfrön och nötter som står och såfort jag är småsugen på godis/chips slänger jag i mig en näve. Typ inga kcal i dem och suget dör ut på en gång. Så det är bra som avgiftning :thumbup:Vad snackar du för goja? Typ inga kcal i nötter? Avgiftning?

Till TS: Träna halv/helkroppspass till att börja med, lär dig övningarna väl. Lite högre reps i början. Sedan när du kan övningarna bra så tycker jag du ska gå över till att köra 5*5 och tunga basövningar som grund.

Se till att få i dig mycket protein via kosten. Tungt, mycket protein och vila i lagom mängder, det är mitt tips efter du vant dig med övningarna :)

Kim Jong Il
2010-05-03, 22:34
Mer erfaren är jag nog tyvärr inte men jag tycker iaf att nötter är skitbra att äta istället för godis, speciellt när man som TS inte tränat på länge och förmodligen ätit ganska mycket skit. Visserligen ska man hellre ta en frukt, men jag har en kruka med solrosfrön och nötter som står och såfort jag är småsugen på godis/chips slänger jag i mig en näve. Typ inga kcal i dem och suget dör ut på en gång. Så det är bra som avgiftning :thumbup:

Intressanta solrosfrön och nötter med "typ inga kcal"! Var hittar man dessa?

hejhopp79
2010-05-03, 22:35
Intressanta solrosfrön och nötter med "typ inga kcal"! Var hittar man dessa?

Haha ja det låter som intressanta solrosfrön...

Vazz
2010-05-03, 22:37
4 gånger i veckan låter alldels för mycket om du är helt otränad. Bättre att låta senor, ligament och muskler få en mjukare uppstart. 2 gånger/v är fullt tillräckligt de första veckorna.

Kim Jong Il
2010-05-03, 22:38
Haha ja det låter som intressanta solrosfrön...


Haha! Ja, den där STOLPSKOTT har nog haft näsan för långt ner i pulverburken igen! Haha! LOL!

Vanish
2010-05-03, 22:38
Mer erfaren är jag nog tyvärr inte men jag tycker iaf att nötter är skitbra att äta istället för godis, speciellt när man som TS inte tränat på länge och förmodligen ätit ganska mycket skit. Visserligen ska man hellre ta en frukt, men jag har en kruka med solrosfrön och nötter som står och såfort jag är småsugen på godis/chips slänger jag i mig en näve. Typ inga kcal i dem och suget dör ut på en gång. Så det är bra som avgiftning :thumbup:

Har du en aning om hur mycket kcal som nötter innehåller? Visst är det nyttigt om de inte är rostade eller saltade, jättebra fett. Men ack så mycket kcal. Säg torkade jordnötter 100g = ca 600kcal, cashewnötter samma där! Så ät med måtta.

Man måste inte räkna exakta kcal om man inte vill, men det kan vara värdefullt att ändå veta hur mycket man stoppar i sig så man inte står där 3kg tyngre och undrar vad man gjort för fel. Så visar det sig att man har småätit nötter, tagit en extra bulle och 2dl ris/makaroner med massa ketchup.

Edit: Folk va före mig med antalet kcal i nötter =)

Dreas
2010-05-03, 22:41
Har du en aning om hur mycket kcal som nötter innehåller? Visst är det nyttigt om de inte är rostade eller saltade, jättebra fett. Men ack så mycket kcal. Säg torkade jordnötter 100g = ca 600kcal, cashewnötter samma där! Så ät med måtta.

Man måste inte räkna exakta kcal om man inte vill, men det kan vara värdefullt att ändå veta hur mycket man stoppar i sig så man inte står där 3kg tyngre och undrar vad man gjort för fel. Så visar det sig att man har småätit nötter, tagit en extra bulle och 2dl ris/makaroner med massa ketchup.

Edit: Folk va före mig med antalet kcal i nötter =)Fast även du är lite ute och cyklar. Fettet i nötter är i regel inte alls jättebra.

minibiff
2010-05-03, 23:04
Hmm okej.. men anledningen till att jag vill byta ut läsk/chips är för att ibland när man ser på film med polarna så brukar man köpa skit mat. Men istället kan man ju ta rent kranvatten /loka och nötter :) Plus att det känns nyttigare.

Hur ser det ut med min kost då?
Frukost - Inget :(
Lunch - Fisk och potatis, vatten
Middag - Köttbullar och spagethi, mjölk
Kvällsmat - Gröt och ett äpple

Nils.R
2010-05-03, 23:35
loka+fun light är imo galet gott, men det finns ju light-läsker med om du nu vill ha läsk