handdator

Visa fullständig version : Rätt kost för mig?


DanijelSRB
2010-05-02, 21:40
Hej!

Har precis börjar styrketräna och det jag vill veta är vad är den rätta kosten för mig, är 175cm lång och väger 65kg just nu. Känner flera som varit lika smala som jag, börjat träna och bara blivit feta i ansiktet o allmänt biffiga, det är ju inte dit jag vill uppnå. Det jag tänkte fråga er om, är hur mycket man ska äta, vad man ska äta, när osv för att öka i muskler och inte fett. Är ny här förresten, hoppas kunna ta till av nytta :)

Med vänlig hälsning Danijel

Pepz
2010-05-02, 21:44
vanlig mat, med mycket protein. och så satsar du på att långsamt gå upp i vikt.

är ingen speciell kost som du behöver

DanijelSRB
2010-05-02, 21:52
Okej. Gainer, whey 100, nåt kosttillskott som du rekommenderar?

Pepz
2010-05-02, 21:58
Okej. Gainer, whey 100, nåt kosttillskott som du rekommenderar?

gainer om du behöver få i dig mer kalorier för att gå upp i vikt

Whey= vassle som är protein från mjölk och ja det kan du ta om du behöver få i dig mer protein.
whey 100 kan du byta mot whey 80 eller bedyscience whey 100% eller kolozzeums whey (om du inte är laktosintolerant)

helt ärligt så är kostillskott inte det du ska tänka på nu. skaffa ett bra träninsschema och ät vanlig mat och drick mjölk. utnyttja att du är nybörjare och försök att öka varje gång du är på gymmet

DanijelSRB
2010-05-02, 22:03
Hmm okej, så mycket vanlig mat, mjölk och ev. whey 100 efter träning nu i början?

/Danne

Pepz
2010-05-02, 22:06
Hmm okej, så mycket vanlig mat, mjölk och ev. whey 100 efter träning nu i början?

/Danne

ja

whey 80 funkar exakt lika bra om du inte är laktosintolerant

DanijelSRB
2010-05-02, 22:20
Okej tack för svar! Något bra märke du rekommenderar? Kör Weiders Whey80 plus nu.

Pepz
2010-05-02, 22:22
Okej tack för svar! Något bra märke du rekommenderar? Kör Weiders Whey80 plus nu.

bra märken enligt mig
Bodyscience
Fairing /kolozzeum (finns i shopen högst upp på denna sidan)
Eiselt /fx

young_george
2010-05-02, 22:29
Okej tack för svar! Något bra märke du rekommenderar? Kör Weiders Whey80 plus nu.

Vassle som vassle. Låt smaken och priset avgöra.

DanijelSRB
2010-05-02, 22:31
Vassle som vassle. Låt smaken och priset avgöra.

okejokej, 180kr för 500gram. ännu en fråga från nybörjaren, animal m-stak, nåt o köra på nu i början?

Pepz
2010-05-02, 22:35
okejokej, 180kr för 500gram. ännu en fråga från nybörjaren, animal m-stak, nåt o köra på nu i början?

dyrt. pröjsar du mer än 150kr/kg för vassle så betalar du för mycket.

nej nej nej skippa allt vad sådana kostillskott heter. de lovar mycket just för att lura sådana som dig ;)

du kommer att kunna öka asmycket om du tränar rätt. tränar du inte rätt kommer du inte att öka bra alls trots en massa balla pulver och piller

young_george
2010-05-02, 22:36
okejokej, 180kr för 500gram. ännu en fråga från nybörjaren, animal m-stak, nåt o köra på nu i början?

180kr för 500gram låter väldigt dyrt. Vassle brukar kosta strax över 100kr per kilogram.

Det är inget fel på animal m-stack, men det är inte, i mina ögon prisvärt. Det är mycket snack och lite verkstad kring sådana produkter. Hård träning och mycket mat är vad som ger framgång.

Om du prompt vill ha något mer tillskott än Vassle så skulle jag rekommendera antingen kreatin eller EAA.

DanijelSRB
2010-05-02, 22:39
dyrt. pröjsar du mer än 150kr/kg för vassle så betalar du för mycket.

nej nej nej skippa allt vad sådana kostillskott heter. de lovar mycket just för att lura sådana som dig ;)

du kommer att kunna öka asmycket om du tränar rätt. tränar du inte rätt kommer du inte att öka bra alls trots en massa balla pulver och piller

okej, där ser man, tur att man kan få vettig info nånstans tack! träna rätt, kan du specifiera dig om du har tid lust o ork? :)

DanijelSRB
2010-05-02, 22:41
180kr för 500gram låter väldigt dyrt. Vassle brukar kosta strax över 100kr per kilogram.

Det är inget fel på animal m-stack, men det är inte, i mina ögon prisvärt. Det är mycket snack och lite verkstad kring sådana produkter. Hård träning och mycket mat är vad som ger framgång.

Om du prompt vill ha något mer tillskott än Vassle så skulle jag rekommendera antingen kreatin eller EAA.

Ojdå, a nu vet man till nästa gång! Animal nitro då? innehåller ju både BCAAs & EAAs.

/Danne

Pepz
2010-05-02, 22:44
träna rätt, kan du specifiera dig om du har tid lust o ork? :)

just my two cents för en nybörjare
Hård träning= träningsvärk dagen efter ;)
Basövningar (bänk, marklyft, knäböj, osv) och fler set på dessa än cabeltjafset
Progressiva ökningar (öka vikten hela tiden)
Låt bli att maxa alltför ofta.
varierat repsantal men fokus på 8-12 reps
Gärna halvkroppsschema fyra pass i veckan
Full rörelselängd i alla övningar dvs aldrig mer vikt på bekostnad av rörelselängden

så ser du till att långsamt gå upp i vikt och att du alltid äter en massa bra mat efter träningpassen

young_george
2010-05-02, 22:45
Ojdå, a nu vet man till nästa gång! Animal nitro då? innehåller ju både BCAAs & EAAs.

/Danne

Innehåller något samtliga EAA (essensiella aminosyror) så innehåller dom även de 3 s.k BCAA (greande aminosyrorna) .

Det är i sig ingen dålig produkt, men om du köper just den så betalar du för deras varumärke och reklam. Samma innehåll finns att köpa i andra produkter, fast mycket billigare.

DanijelSRB
2010-05-02, 22:54
just my two cents för en nybörjare
Hård träning= träningsvärk dagen efter ;)
Basövningar (bänk, marklyft, knäböj, osv) och fler set på dessa än cabeltjafset
Progressiva ökningar (öka vikten hela tiden)
Låt bli att maxa alltför ofta.
varierat repsantal men fokus på 8-12 reps
Gärna halvkroppsschema fyra pass i veckan
Full rörelselängd i alla övningar dvs aldrig mer vikt på bekostnad av rörelselängden

så ser du till att långsamt gå upp i vikt och att du alltid äter en massa bra mat efter träningpassen

okej, så mer fria vikter än maskiner alltså? och öka vikten per varje set eller? perfekt nu har man fått sig en liten lektion iallafall... om vi säger på en månad, hur mycket kg UNGEFÄR, skulle va kul o veta :)

/danne

DanijelSRB
2010-05-02, 22:55
Innehåller något samtliga EAA (essensiella aminosyror) så innehåller dom även de 3 s.k BCAA (greande aminosyrorna) .

Det är i sig ingen dålig produkt, men om du köper just den så betalar du för deras varumärke och reklam. Samma innehåll finns att köpa i andra produkter, fast mycket billigare.

Har en burk Nitro hemma, får väl köra på den då. Köpa nåt annat märke till nästa gång. Hur många ggr om dagen ska man dricka proteinet? Efter träning, o sen?

young_george
2010-05-02, 22:58
Har en burk Nitro hemma, får väl köra på den då. Köpa nåt annat märke till nästa gång. Hur många ggr om dagen ska man dricka proteinet? Efter träning, o sen?

Det räcker att äta efter träning om du i övrigt äter en proteinrik kost, samt äter ett större mål mat inom en rimlig tid efter träningen.

Pepz
2010-05-02, 23:03
okej, så mer fria vikter än maskiner alltså? och öka vikten per varje set eller? perfekt nu har man fått sig en liten lektion iallafall... om vi säger på en månad, hur mycket kg UNGEFÄR, skulle va kul o veta :)

/danne

nej öka vikten över tid. dvs idag 4set 8reps 50kg i bänkpress nästa vecka ska du försöka klara antingen 4set 8reps 52,5kg eller 4set 9reps 50kg osv

kroppvikten är lagom att se så att vågen pekar uppåt varje månad cirka ett kilo( två om man vill ha snabba resultat och struntar i strandformen)

Hur många ggr om dagen ska man dricka proteinet? Efter träning, o sen?

ta en drink före träning och en drink efter. det räcker gott och väl

DanijelSRB
2010-05-02, 23:11
Okej, tack för alla svar Pepz & young_george! Lägga mig nu sen blire gymmet imorrn!

/Danne