handdator

Visa fullständig version : Hudvård


Kowalkie
2010-05-02, 19:12
Tjenare,

Jag har tänkt inleda min deff imorgon (extremt excited) och det finns några små detaljer jag hoppas att få svar på..


När man deffar (allmänt då), så är ju syftet att förlora fett ~ huden drar ihop sig (hud återhämtning) ~ ens former syns mer, inte sant?

Min fråga lyder har ni några knep hur man kan hjälpa hudåterhämtningen?
Har läst massvis med knep att man ska dricka mer vatten och använda olika slags krämer(?) mm.. Blev helt förvirrad och bestämde mig att fråga mer erfarna tränare ang. detta, so here I am.. ))

Tack på förhand!

Cheers,
Kowalkie


P.S: Jag har läst att hemorrojd salva hjälper, men är inte det för skadligt?

Tolkia
2010-05-02, 20:15
Hemorrojdsalva verkar avsvällande på hemorrojder, men man skall nog hålla sig till att använda den på hemorrojder. De brukar innehålla kortison, som på sikt kan förtunna huden, vilket inte är så sexigt det heller. För att inte tala om hur svindyrt det skulle vara att använda hydrokortisonsalva som hudkräm över hela kroppen.

Om huden blir ett problem eller inte beror på t.ex. hur mycket du kommer att gå ned i vikt, hur fort du går ned i vikt och vilken sorts hud du har (gener, titta på dina föräldrar). Går man ned väldigt mycket och väldigt snabbt märker man ofta mer av "överbliven hud" än om viktnedgången är mindre och långsammare. Det brukar också bli lite bättre med tiden (men går man ned från 200 kg till 65 kan man nog räkna med att hudkostymen inte går tillbaka helt).

Jag skulle satsa på att försöka hålla huden i god kondition, t.ex. använda någon form av hudkräm/body lotion efter dusch/bad för att den inte skall bli torr (många som tränar mycket duschar ju också väldigt ofta). Dyra specialkrämer kan man skippa (de gör ofta mer för ens plånbok än för ens hud); en ordinär hudlotion som passar ens hud räcker gott och väl. Det här är nog lika mycket en fråga om perception som om vad som verkligen händer med huden; känns den lite spänstigare upplevs det som om den hänger mindre, typ. Dricka vatten skall man göra så mycket som man behöver; att hinka tio liter om dagen är inte meningsfullt.

Kowalkie
2010-05-04, 20:14
Tjenare,

Tack för ett otroligt bra svar, och det verkar som du är väldigt insatt i detta och tänkte detta är ett bra läge att ställa fler frågor, om det är okej )

Jag frågade min idrottslärare (som är väldigt kunnig inom träning). Han sade att han brukade efter passet ta en kall dusch och sedan smörjde olivolja, jävlar han med mig eller kan det funka? I så fall varför just en kall dusch och inte en ''vanlig'' förstod inget när han förklarade, det var ingen smak sak. Det är enligt honom bra för huden.. Själv brukar jag smörja in mig i sån kräm från Apoteket.. Så vet inte om jag nu ska vända till min tränares metod :P

Tack på förhand!

Cheers,
Kowalkie

Tolkia
2010-05-04, 22:49
Att man kan mycket om träning behöver inte betyda att man kan mycket om hudvård (vilket jag iofs inte heller kan), kolla någon av trådarna om valkar i händerna, så får du se. :D

Skämt åsido; jag har hört det där om kallt vatten, men jag vet inte i vilken utsträckning det stämmer. Varmt vatten löser förstås upp hudens eget fett mer än vad kallt gör, å andra sidan får man nog använda mer tvål för att bli ren, så det kanske går på ett ut till slut. Man kan ju undvika att stå och koka sig en halvtimme i hetdusch, iofs. Vad som händer akut när man duschar i kallt vatten är samma sak som när man fryser; de ytliga blodkärlen i huden drar ihop sig, och man kan nog känna det som om huden blir "tajtare" (även om hudkostymen nog inte minskar egentligen).

Olivolja var poppis som hudvårdsmedel för ett par år sedan; där går väl åsikterna isär. Vissa tycker att det är kanoners, andra anser att det är tveksamt att smörja saker på huden som man också äter, typ att det skulle vara ett bra sätt att skaffa sig allergiska hudreaktioner. Jag vet inte hur sant det är. Olja (finns ju badolja och annat med) är säkert bra om man har torr hud, det är ju rejält fett i alla fall. Om det passar just din hud måste du nästan testa för att veta. Om du tycker att huden är torr fast du använder hudkräm/lotion kan du kanske behöva en som är lite fetare.

Jag tror att skillnaden mellan olivolja och hudkräm när det gäller ev. lös hud efter viktminskning är för liten för att man skall märka den, om den alls finns.

Kowalkie
2010-05-07, 17:21
Tjenare,

Tack för ett ytterligare awesome text!!

Jag testade att ta en kall dusch o sen smörja in oliv olja o det jag kan säga är.. I DUSCHEN KÄNDES DET SOM JAG DOG LITE, men fick en sjuk rusch och det kändes verkligen som något hände. Oljan var ju också störtskön att applicera. Tror nog jag ska köra på detta ett tag till och se vart det leder mig )

Tackar för all tid du lagt på mig, väldigt uppskattat!!
Förvänta dig några fler inlägg från mig :P

Once again, thanks.


Cheers,
Kowalkie