handdator

Visa fullständig version : Skit i alla de där "special" dieterna och gå på sunt förnuft !


Tubby
2010-05-02, 18:20
Skit i alla de där "special" dieterna och gå på sunt förnuft !

Jag upptäkte i februari (efter OS:et, två veckor framför tv:n med chips, varmamackor och pilsner) att jag vägde 106,9 kg (jag är 183 cm), och det var definitivt inte enbart muskler !
Jag tog ett beslut, köpte ett gymkort och började äta bara sådant man sedan barn lärt sej är "nyttigt".
Jag väger idag, 2 månader och 1 vecka senare 94,1 kg. Nästan 13 kg ! 10 kg till så är man "rippad" för sommaren.*flex*
Jag har varit lite "anti" mot gym. Jag har tänkt att det är bara trådsmala tjejer, och killar som ser ut som solarie brända "Hulkar" som går där. Men där går alla åldrar och kroppsformer !

Dessutom finns det ju en del vackra varelser av det feminina könet att titta på medans man tränar, och det är ju aldrig fel. Var mer är att nu när man är halvägs till målet så börjar man faktiskt vara i sådan form att endel av dom börjar titta tillbaka ! :em: *drool*

Exempel på vad jag äter på en dag: Frukost: Kaffe med 1 sockerbit och mjölk.
Lunch: 3 mackor Wasa sport med lättmargarin, hamburgerkött och Alfa-Alfa groddar.
Middag: Sallad (Kycklingsallad, skinksallad, tonfisksallad mm.mm) och då äter jag mej mätt !
Någon dag i veckan brukar jag ta en stek eller något. Jag äter då bara grönsallad till.
Jag dricker The på kvällen när magen börjar knorra.

Jag "gymmar" 3 dar i veckan och kör då stenhårt: 40 min kondition och 40 min styrka (20+40+20) + 30 min bastu.
Dagarna emellan promenerar jag med "jycken" minst 6-8 km/dag.

Som sagt: Sunt förnuft !

Dreas
2010-05-02, 18:22
Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Ja, du har legat på ett kcalunderskott och du har gått ner. Grattis till det, bra kämpat!

Rickard
2010-05-02, 18:25
Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Ja, du har legat på ett kcalunderskott och du har gått ner. Grattis till det, bra kämpat!

Troligtvis att man kommer långt med att tänka efter lite på vad man äter och röra lite mer på sig så kommer man väldigt långt vad det gäller viktnedgång. Och att det inte måste till massa krångel med att väga mat och räkna på makrofördelning.

Sjoba
2010-05-02, 18:26
Vad är din poäng? Dom flesta här vet gott och väl hur man både går ner i vikt och hur man behåller så mycket muskelmassa som möjligt, och för dom som inte vet finns en klockren guide.

Denniss
2010-05-02, 18:36
Låter f.ö som om du käkar extremt lite mat. Varför detta?

Lychgate
2010-05-02, 18:39
Vem har sagt att sunt förnuft är opti? Du äter lite och rör på dig, grattis till viktnedgången men se inte ner på dom som tar det seriösare än dig. :smash:

Dreas
2010-05-02, 18:57
Troligtvis att man kommer långt med att tänka efter lite på vad man äter och röra lite mer på sig så kommer man väldigt långt vad det gäller viktnedgång. Och att det inte måste till massa krångel med att väga mat och räkna på makrofördelning.Och vilka här inne är inte fullt medvetna om det?

Viktnedången ska han ha ett stort grattis till, men för de flesta som styrketränar tungt skulle inte hans upplägg funka speciellt bra ifall målet vore att maximera fettförlusten och minimera muskelförlust.

nogger schwarz
2010-05-02, 19:38
Det finns de som går på "speciella dieter" i andra syften än att gå ner i fettvikt.

krappen
2010-05-02, 19:51
Det märks att du är nöjd med dina resultat i viktnedgång och du ska ha stort grattis för att du tagit tag i det hela, men att posta någonting sådant här på ett bodybuilderforum känns lite off topic då 99% är ute efter att bygga och/eller tappa fettmassa och vikt i muskelbevarande syfte, du borde nog själv läsa på lite stickys här på forumet för att få lite bättre förståelse för hur energi in och energi ut funkar. Då kanske du till och med upptäcker att du kan förbättra din egen kost och inte bara som en hamster, behöver käka sallad till middag varje dag för att gå ner i vikt.

chrilledude
2010-05-02, 19:53
Lättare att inte tappa musklemassa osv osv osv, finns ett flertal argument varför man inte ska gå på sund förnuft. Men om man är fet så kan man nog göra det ändå.

Bra jobbat förresten! :thumbup:

Tubby
2010-05-02, 21:43
Inlägget var igentligen ett svar åt en kille som ville gå ner i vikt i en annan tråd men jag tyckte det passade här också. Han vägde 110 kg och hade tydligen gått från tämligen stilla sittande och från att käka "vanlig mat" till att käka high prot mat typ kvarg och omelett som bas och att springa en mil om dagen eller något. Antingen pajar kroppen eller så tröttnar man om man gör så, egen erfarenhet..

Det var inte meningen som något annat än ett "alternativ", det finns många som resonerar som jag gjort länge: Det är ingen idé..
Jag tränade ganska hårt fram till tio år sedan, sedan fick jag familj. Jag la ned träningen pga tidsbrist, men låg kvar på mina 4500 - 5500 kalorier.... resultat där efter.
Jag har gjort något halvhjärtat ryck och försökt börja igen, men när jag inte fysiskt har orkat börja där jag slutade har jag gett upp.
Nu har jag kommit igång igen, men på ett helt annat sätt och på en helt annan nivå, och jag är helnöjd !

Jag hoppas jag kan inspirera någon annan till samma sak bara!

Och Denniss: När man ska "deffa" från nästan 110 kg till målet 82 gäller det att äta som en höna och skita som en elefant. För övrigt gillar jag endorfin kicken jag får när jag tränar på kalori minus.

Sen behöver det inte vara "poäng" med allt, så här gör jag, kan du få idéer av det: Bra. Annars var det inte till dej jag skrev.

Lychgate
2010-05-03, 06:37
Fick in Arnold från Conan med "And if you do not listen, then to hell with you!" när man läste senaste inlägget.(Arnold Marathon kan ha mentala bieffekter...)

Sen att äta som en höna och skita som en elefant vid en stor "Deff" är verkligen att ta det oförsiktigt. Först och främst får du tänka på att huden kommer bli lös vis för snabb viktnedgång samt att ofta hänger inte den mentala delen med. Jag själv och andra jag träffat ser oss som tjockare än vad vi igentligen är efter stor viktnedgång. Men det är mina egna erfarenheter.


/189 cm, 146.5 - 97kg på ungefär 1.5 år.

Bite
2010-05-03, 07:53
Visst är det så att man inte behöver hålla en jättekrånglig diet för att gå ner i vikt. Dave Tate postade nyligen en video som sammanfattar det du säger på ett ganska skönt sätt.
VKs0oEIVOck
Saken är den att många som tränat ordentligt under lång tid inte bara vill tappa vikt, utan dessutom försöka maximera förutsättningarna för att kunna prestera bra trots viktnedgång. Den som spenderat några år på forum likt kolo inser ju också snabbt att många helt enkelt utvecklar ett stort (ibland nästan osunt stort) intresse för kosten.

Man är fri att göra som man vill, och om man roas av att väga och logga saker och ting ska man göra det, men det är också bra att se exempel på att det inte är nödvändigt, för den som inte delar detta intresse utan nöjer sig med en "billig" väg till ett helt ok resultat.

Medusa
2010-05-03, 07:59
bra jobbat, och bra skrivet!! sunt förnuft är det få som använder idag!!

Eddie Vedder
2010-05-03, 13:00
Vad är så mycket sundare förnuft med den här dieten? Är det sunda att du inte gett den ett namn eller vad menar du?

Jag tycker inte sunt förnuft upphör bara för att det finns ett namn på kosthållningen. Om en person mår bra och presterar bra på LCHF så är det ju allt annat än sunt förnuft att sluta med det. Om en person mår bra på IF vore det allt annat än sunt förnuft att börja med högre måltidsfrekvens.

Och även trådskaparens diet skulle ju enkelt kunna titlueras t.ex. "lågkolhydratdiet" om man ser till matvalen.

Fru_Flisa
2010-05-03, 17:21
Jag undrar som Eddie jag med, fast jag undrar nog mest hur du kan anse den vara sund.

Ser ut som en typisk jojodiet i mina ögon, späkningslik :thumbup:
Du torde formligen stormrasa i vikt med den träningen dessutom om du inte (som jojodietare gör) kompenserar med mer än nån stek extra då och då.

Onigiri
2010-05-03, 18:17
Härligt att höra, det är bara att kämpa vidare!

Tubby
2010-05-03, 19:56
Jag är en "föredetting", det har jag accepterat. Men jag är nästan 40 och jag har "pumpat skrot" längre än flera av er har levt. Jag har aldrig "body buildat", jag har varit styrkelyftare.

Här har jag fått igång en diskution. Kemikalier eller husmans ?

För övrigt har det med disiplin att göra.

Disiplin....
Jojo bantning... du förorlämpar mej...

Eddie Vedder
2010-05-03, 20:04
Jag är en "föredetting", det har jag accepterat. Men jag är nästan 40 och jag har "pumpat skrot" längre än flera av er har levt. Jag har aldrig "body buildat", jag har varit styrkelyftare.

Här har jag fått igång en diskution. Kemikalier eller husmans ?

Jag förstår inte vilket inlägg du riktar dig till med det här inlägget men om det var mig så var min poäng bara den att du åberopar sunt förnuft men redovisar själv en ganska extrem kosthållning i mina ögon.

Definiera gärna "kemikalier" dessutom. Är det potatis och fruk som besprutats, fullkornsprodukter med höga halter av kadmium eller den svenska strömmingen med höga jhalter av miljögifter? Dvs husmanskost.

Tubby
2010-05-03, 20:11
Jag är inte "seriös" jag har ingen åsikt i frågan eller "politisk ställning".
Vi snackar ju bara. Men jag har de kunskaper jag behöver för att sköta MIN kropp. Behöver du hjälp att sköta din....

Tubby
2010-05-03, 20:13
Men jag har

Lychgate
2010-05-03, 20:16
Att hävda ålder i ett informationssamhälle där saker konstant uppdateras är knappast ett bra argument.

Disciplin att äta inget är inte svårt, disciplin att äta rätt dock..

Tubby
2010-05-03, 20:27
att hävda ålder i ett informationssamhälle där saker konstant uppdateras är knappast ett bra argument.

Disciplin att äta inget är inte svårt, disciplin att äta rätt dock..
amen !

Tubby
2010-05-03, 20:36
Att hävda ålder i ett informationssamhälle där saker konstant uppdateras är knappast ett bra argument.

Disciplin att äta inget är inte svårt, disciplin att äta rätt dock..

True, true, hail. Sorry.

Cerberus
2010-05-04, 05:45
röra sig mer och äta mindre fungerar väl om man bara ska gå ner(gick själv ner 15kg genom den metoden för 6 år sen). Själv har jag extremare mål och behöver använda min frontallob oftare för att nå dom.

Anton Fräs
2010-05-04, 07:04
Ändå värt att betona att för de flesta som skall försöka sig på en viktnedgång så bör man hålla det simpelt och ex. skära ner på portioner och äta lite mer grönt (sålänge inte grundmaten ser horribel ut.)

prOtotype
2010-05-04, 08:36
Ändå värt att betona att för de flesta som skall försöka sig på en viktnedgång så bör man hålla det simpelt och ex. skära ner på portioner och äta lite mer grönt (sålänge inte grundmaten ser horribel ut.)

En polare bad mig om hjälp för att gå ner i vikt. Vi kapade det godis och 2 - 3 energidrycker som han satte i sig varje dag och vips så var det löst.
Ibland är det verkligen inte svårt :)

Westan
2010-05-04, 13:30
Bra kämpat för de mål du hade uppsatta! Vissa har andra mål då man måste ha lite mer extrem kosthållning.

Ola Wallengren
2010-05-04, 13:41
Ett problem mend "sunt förnuft" är att alla tror att dom har det.

nogger schwarz
2010-05-12, 15:36
Ett problem mend "sunt förnuft" är att alla tror att dom har det.

Bra poäng

Att hävda ålder i ett informationssamhälle där saker konstant uppdateras är knappast ett bra argument.

Ok, så det är ingen skillnad mellan en 15-åring och en 25-åring i fråga om kritiskt tänkande etc?

Även om informationen i sej utdateras, så kan man ju bli bättre på att ta till sej och utvärdera den, tillexempel.

goggen
2010-05-12, 16:53
gratulerer, stå på

Timme
2010-05-12, 16:58
Du tränar stenhårt? bra det!

KIZHEN
2010-05-15, 14:58
Bastu är ju knappast bra efter gym...

cero
2010-05-15, 15:06
Bastu är ju knappast bra efter gym...

Kanske inte, frågan är ju om skillnaden är såpass stor att det är något man ens borde tänka på?

Anton Fräs
2010-05-15, 15:13
Kanske inte, frågan är ju om skillnaden är såpass stor att det är något man ens borde tänka på?

Absolut inte. Speciellt inte om man räknar in hur mycket njutning man får ut av bastun. Psykiskt välmående ftw

Cerberus
2010-05-15, 16:14
Bra poäng



Ok, så det är ingen skillnad mellan en 15-åring och en 25-åring i fråga om kritiskt tänkande etc?

Även om informationen i sej utdateras, så kan man ju bli bättre på att ta till sej och utvärdera den, tillexempel.

nej, inte nödvändigtvis. Kritiskt tänkande är inte nåt alla besitter eller ens verkar ha möjlighet att utveckla.

Att enbart gå på känsla när det kommer till kost är jag helt övertygad om missar oftare än det träffar. Bara för att nåt känns rätt betyder de inte att det har något med verkligheten att göra.

machine gun
2010-05-15, 19:53
Stort grattis till din viktminskning och att du hittat en metod som fungerar för dig! Härligt jobbat.

Det är ju nästan komiskt hur upprörda en del verkar ha blivit av denna tråd. Du måste ha råkat trampa på en riktigt öm tå hos vissa.

Denniss
2010-05-16, 09:13
Bastu är ju knappast bra efter gym...

Va?

Körhårt
2010-05-16, 12:15
Det som är rippat för dig kanske är metrev för oss andra?

Kul att du tappat i vikt och kul att du är nöjd - kcalunderskott = viktnedgång. Sunt förnuft fungerar? Självklart. Men inget som alla nöjer sig med.

Dreas
2010-05-16, 12:47
Va?Sök och du skall finna, har för mig att det kan påverka nästkommande pass negativt.

Pudzianovski
2010-05-16, 12:51
Vems sunda förnuft?

Medusa
2010-05-16, 12:53
Vems sunda förnuft?

ditt eget? sedan kan du pröva dina slutsatser praktiskt i verkligheten och se om de stämmer eller ej..

Pudzianovski
2010-05-16, 12:56
ditt eget? sedan kan du pröva dina slutsatser praktiskt i verkligheten och se om de stämmer eller ej..

Sunt förnuft skiljer sig ganska mycket mellan människor...speciellt de som tränar eller är intresserade av kost/träning. Sunt förnuft är med andra ord ett rätt så tvetydigt begrepp.

Medusa
2010-05-16, 13:00
Sunt förnuft skiljer sig ganska mycket mellan människor...speciellt de som tränar eller är intresserade av kost/träning. Sunt förnuft är med andra ord ett rätt så tvetydigt begrepp.

ja, det är subjektivt, och därför är det alldeles utmärkt att man på ett enkelt sätt kan avgöra vad som är rätt och fel när man praktiskt prövar det, dvs i verkligheten.. verkligheten är absolut och kommer äga sönder dig om du misstolkar den.. kvittar vad man tror eller hoppas..

sedan kan man väl också säga att sunt förnuft kan vara sådant som är allmänt accepterat eller allmän uppfattning, ex sunt förnuft att man inte äter sitt eget bajs..

b240PGCMwV0

Pudzianovski
2010-05-16, 13:02
ja, det är subjektivt, och därför är det alldeles utmärkt att man på ett enkelt sätt kan avgöra vad som är rätt och fel när man praktiskt prövar det, dvs i verkligheten.. verkligheten är absolut och kommer äga sönder dig om du misstolkar den.. kvittar vad man tror eller hoppas..

sedan kan man väl också säga att sunt förnuft kan vara sådant som är allmänt accepterat eller allmän uppfattning, ex sunt förnuft att man inte äter sitt eget bajs..

Jo, det låter rimligt. Synd dock att det är så många överviktiga och smala/anorektiker som upplever att de följer sunt förnuft. Jag tycker folk ska vara försiktiga med att basunera ut deras egna livsstil som "sunt förnuft". :thumbup:

Ramses
2010-05-16, 13:03
Personligen tycker jag det verkar sjukt jobbigt att ha en kosthållning som är så långt ifrån energibalans att man rasar i vikt på det viset. Det är ju knappast möjligt att hålla en så "extrem" kost under en längre tid.

Efter att ha läst Babooms (här från forumet) blogg inser man att en av de faktorer som gör att han lyckas så bra är att han äter i stort sett likadant under deff och bulk men bara ändrar mängden en aning. Det blir då inte lika krävande att gå ner i vikt som när man bara käkar knäckebröd till lunch och dricker en kopp kaffe till frukost.

Men för att komentera trådskaparen så vill jag ändå gratulera till att du hittat ett sätt som funkar för dig. Se bara till att inte falla tillbaka i fel vanor igen när du sen slutar dieten! Men bra jobbat!