handdator

Visa fullständig version : Värma upp inför stretchning?


Slartibartfast
2010-05-02, 17:51
Jag hade tänkt börja köra lite stretchning av lår/hamstrings/gluteus, för att kanske råda bot på mina knäproblem. Grejen är att jag inte vill göra det i samband med mina löprundor, eller styrkepass, utan köra skilda stretchpass framför teven.

Hur mycket måste man värma upp benen för att kunna stretcha dem säkert?

Pepz
2010-05-02, 17:52
du behöver inte värma upp.
stretcha på.

Rekommenderar KAT.

Slartibartfast
2010-05-02, 17:53
du behöver inte värma upp.
stretcha på.

Rekommenderar KAT.

Inte värma upp alls? finns det inte risk för muskelbristningar å sånt då?

Vad e KAT?

mixedskills
2010-05-02, 18:23
Stretchar mycket själv pga mycken stelhet, aldrig så mkt som ens sträckt mig för att jag inte värmt upp (kör dock ingen jätteintensiv stretching a' la elitgymnast då inte). Däremot känns det lättare att fokusera på stretchingen när man är varm i kroppen samt man kan gå längre i rörelserna.
Hoppa rep några minuter innan du stretchar, kanske?!

rolf
2010-05-02, 18:24
Man bör ju skilja på töja och stretcha. Töjning, dvs att bara dra ut muskeln är ok när man är kall. Stretchning, dvs att man drar ut muskeln, gör en isometrisk kontraktion, och sen drar ut muskeln igen, rekommenderas inte att göra kall. Det gäller också reciprok inhibitation för den delen.

Edit: KAT tycks vara detsamma som "stretcha" enligt den definition vi haft i skolan.

Pjotor
2010-05-02, 18:25
Rekommenderar åtminstone någon uppvärmning, typ hopprep några minuter. Viktigare är dock att du sträcker i lugnt tempo.

KAT: kontraktion, avslappning, töjning.

1) Sträck ut muskeln till ytterläge, som vid "vanlig" stretching.
2) Håll kvar i samma läge, men spänn muskeln i ca fem sekunder. Det ska vara en spänning av muskeln mot motstånd (du håller emot), utan rörelse (isometrisk kontraktion).
3) Slappna av i muskeln.
4) Tänj ut muskeln ytterligare en bit i ca fem skunder. Töjningen ska komma i samband med avslappningen, ingen paus emellan alltså.

Upprepa minst två gånger.

Pepz
2010-05-02, 19:18
Inte värma upp alls? finns det inte risk för muskelbristningar å sånt då?

Vad e KAT?

går alldeles utmärkt att stretcha kall. men töjning till extrema ytterlägen ex spagat/split bör man kanske undvika.

Stretching ska ju gärna ske flera gånger om dagen för effekt och då är det jobbigt att värma upp varje gång. dessutom ökar själva stretchingen blodflödet i muskulaturen så du blir varm, börjar man försiktigt så är det ingen fara.

Slartibartfast
2010-05-02, 19:48
Ok, tack för all info!

Ska börja på så smått, så man får rutin i det :thumbup:

ceejay
2010-05-02, 19:50
Ger det inte bättre resultat att stretcha kall än varm?

ARMSTARK
2010-05-03, 07:47
Kampsports champinjonerna på 70-80 talet stretchade alltid kalla för att muskeln inte är lika töjlig när den är kall, dvs. det ger mer stretch.

Dock ställer det väldigt höga krav på att man vet vad man håller på med, man kan inte gunga ner i bottenläget kall.

z_bumbi
2010-05-03, 08:07
Edit: KAT tycks vara detsamma som "stretcha" enligt den definition vi haft i skolan.

Jag skulle säga att den definitionen är väldigt snäv, det finns aktiv och passiv stretching och KAT/PNF är aktiv. Sen har vi det som kallas för dynamisk stretching men jag vet inte om det ingår i den aktiva delen eller om det är en separat del.