handdator

Visa fullständig version : Gör jag rätt i benböjen? (Film)


Fredrik_S
2010-05-02, 15:41
wqTnmZ2yD10

Gör jag rätt?

Sheogorath
2010-05-02, 16:06
wqTnmZ2yD10

Gör jag rätt?

Ser jättebra ut från den här vinkeln, men bakifrån är också viktigt att bedöma. Det finns mer att hämta av ljupet och du borde ha ett par stumma skor alternativ lyftarskor på dig när du böjer.

siimon89
2010-05-02, 16:07
Rent spontant tycker jag du borde djupare än du gör.

Anders The Peak
2010-05-02, 16:48
Fredrik du borde pressa fram höften då du går upp och försöka pressa knäna utåt. Frångå fällknivsstilen. Nu bor du nära i stan så ta och Pm Pepz så kan ni köra ett benpass tillsammans. Han kör ofta i Västertorpshallen på gamla anrika Södra TK så det är inte alls en längre resa för att få en ordentlig genomgång av knäböjandet:thumbup:

Scorpionida
2010-05-02, 16:49
På vilket sätt är djupare böj med mindre vikt som det då medför bättre? Ger det större effekt på röven eller låren eller bådadera?

siimon89
2010-05-02, 16:57
På vilket sätt är djupare böj med mindre vikt som det då medför bättre? Ger det större effekt på röven eller låren eller bådadera?

Det aktiverar baksidan mer.

Pjotor
2010-05-02, 18:53
Förutom Anders kommentarer så instämmer jag i att du bör gå djupare.

Och använd ett par stabila skor. Jag har inte lyftardojor, men upptäckte att skejtarskor fungerar väldigt bra (stadiga och med platt, stum sula).

Projectone
2010-05-02, 19:19
Förutom Anders kommentarer så instämmer jag i att du bör gå djupare.

Och använd ett par stabila skor. Jag har inte lyftardojor, men upptäckte att skejtarskor fungerar väldigt bra (stadiga och med platt, stum sula).

Antar att breda handbollsskor måste fungera fint med.. Tror dessa heter stabil.

stevebc
2010-05-02, 19:25
De är ju rätt grunda, men det kanske är tanken också?

creperiet
2010-05-02, 19:38
På vilket sätt är djupare böj med mindre vikt som det då medför bättre? Ger det större effekt på röven eller låren eller bådadera?

Gluteus utför då ett relativt sett större arbete jämfört med quadriceps.

OT tycker jag böjarna är OK - inte djupare än vad rörligheten tillåter. Ett par bra skor kommer att göra mycket för djupet. Tryck igenom höften hela vägen, inte bara längst ner.

mn8eii
2010-05-02, 19:50
Jag tycker ni ska vara försiktiga med att vräka ur er kommentarer angående djupet. Ja, man kan gå djupare om man har rörligheten till det men Fredriks böjar är inte alls särskilt grunda utan faktiskt helt okej jämfört med vad man brukar se på olika icke styrkelyftsgym. Skulle han tjäna på att öva in ett något djupare utförande? Visst en aning, men han bör inte tvinga sig ner i ett djup han inte har rörlighet att klara av utan att tumma på tekniken.

Denniss
2010-05-02, 19:55
Varför ska han gå djupare? Siktar man inte på att tävla tycker jag det känns relativt onödigt att alltid gå djupare.

Apjavel
2010-05-02, 20:01
Varför ska han gå djupare? Siktar man inte på att tävla tycker jag det känns relativt onödigt att alltid gå djupare.

Varför är det onödigt att gå djupt?

mn8eii
2010-05-02, 20:03
Varför ska han gå djupare? Siktar man inte på att tävla tycker jag det känns relativt onödigt att alltid gå djupare.

Det där håller jag dock inte med om.

Kek
2010-05-02, 20:11
Varför är det onödigt att gå djupt?

Kanske inte har rörligheten för det. Jag får också ont i knäna om jag går ner med pungen till marken med tyngre vikter så det är också en anledning till att jag hellre kör med lite sämre djup.

arringo
2010-05-02, 20:13
ju djupare du går desto större muskler få du ju..

siimon89
2010-05-02, 20:16
Varför ska han gå djupare? Siktar man inte på att tävla tycker jag det känns relativt onödigt att alltid gå djupare.

För att stärka musklerna i så stor ROM som möjligt. Dessutom får man jämnare styrka i benen än att ytterligare stärka quadriceps mer än hamstrings. De flesta behöver stärka upp baksidan mer än framsidan.

Robban
2010-05-02, 20:20
ju djupare du går desto större muskler få du ju..

Skitsnack!

Gå ner i split och spagat då så har man ju byggarben direkt... :laugh:

Mineur
2010-05-02, 20:35
Kanske inte har rörligheten för det. Jag får också ont i knäna om jag går ner med pungen till marken med tyngre vikter så det är också en anledning till att jag hellre kör med lite sämre djup.

+1

jag tappar formen på ryggen och böjjer mig för mkt framåt vid fullt djup

Control_61
2010-05-02, 20:36
Då är det ju bara att försöka gå så djupt som man klarar, samtidigt som man försöker förbättra både bålstabiliteten och rörligheten.

ViktorLarsson
2010-05-02, 22:15
Skitsnack!

Gå ner i split och spagat då så har man ju byggarben direkt... :laugh:

:laugh: :laugh:

/Peace.

stevebc
2010-05-02, 22:17
Varför ska han gå djupare? Siktar man inte på att tävla tycker jag det känns relativt onödigt att alltid gå djupare.http://farm2.static.flickr.com/1106/1410872951_27bc2c3002.jpg

Salus
2010-05-02, 22:34
Såg bra ut!

Fixa andra skor (som många andra redan påpekat) bara :)

dellan
2010-05-02, 22:45
För att stärka musklerna i så stor ROM som möjligt. Dessutom får man jämnare styrka i benen än att ytterligare stärka quadriceps mer än hamstrings. De flesta behöver stärka upp baksidan mer än framsidan.

Du överdriver nog hamstrings involvering i en böj. Huvudskillnaden i en atg böj vs parallel är att röven får jobba mer ju djupare du går. Man byggar inte feta hams med böj.

cero
2010-05-02, 22:47
Du överdriver nog hamstrings involvering i en böj. Huvudskillnaden i en atg böj vs parallel är att röven får jobba mer ju djupare du går

Kan ju knappast vara något negativt?

dellan
2010-05-02, 22:49
Kan ju knappast vara något negativt?

Det har jag inte heller sagt.

Däremot om man fäller ryggen a la goodmorning får hamstring jobba väldigt mycket.

Matsa
2010-05-02, 22:55
För det första så tycker jag att Fredriks böjar ser ganska bra ut bortsett från en smula mycket ryggfällning och att de gärna kunde ha varit snäppet djupare.

Jag tycker ni ska vara försiktiga med att vräka ur er kommentarer angående djupet. Ja, man kan gå djupare om man har rörligheten till det men Fredriks böjar är inte alls särskilt grunda utan faktiskt helt okej jämfört med vad man brukar se på olika icke styrkelyftsgym. Skulle han tjäna på att öva in ett något djupare utförande? Visst en aning, men han bör inte tvinga sig ner i ett djup han inte har rörlighet att klara av utan att tumma på tekniken.

Med tanke på att Fredrik är dansare så skulle jag bli förvånad om det är rörligheten som sätter stopp. Nu gissar jag visserligen friskt här men jag har för mig att han tränar dans ett par timmar om dagen, eller åtminstone brukade göra det, då brukar man inte direkt bli stel.

Nej, jag tror att det är främst tekniken som är boven i dramat.

Fredrik du borde pressa fram höften då du går upp och försöka pressa knäna utåt. Frångå fällknivsstilen. Nu bor du nära i stan så ta och Pm Pepz så kan ni köra ett benpass tillsammans. Han kör ofta i Västertorpshallen på gamla anrika Södra TK så det är inte alls en längre resa för att få en ordentlig genomgång av knäböjandet:thumbup:

Detta tycker jag är ett bra råd. Jag har själv en hel del problem med att fälla ryggen och att trycka isär knäna tycker jag hjälper väldigt mycket. Jag är inte säker på att min teknik är korrekt här, men jag brukar böja som vanligt tills strax innan jag kommer ned i "hålet" (det är här min ryggfällning blir som värst) och först där trycker jag knäna utåt. Det känns mer stabilt på det viset än att trycka isär knäna från början.

Jag brukar undvika att ge folk råd om knäböj eftersom jag själv är riktigt oduglig på den övningen, men eftersom jag har lite samma problem så tänkte jag att jag kanske kan vara till hjälp.

I övrigt så tycker jag att rådet om ett benpass med Pepz (eller annan kunnig lyftare) är bra. Tips på internet är bra, men en bra genomgång IRL är mer eller mindre oslagbart.

siimon89
2010-05-03, 06:44
Du överdriver nog hamstrings involvering i en böj. Huvudskillnaden i en atg böj vs parallel är att röven får jobba mer ju djupare du går. Man byggar inte feta hams med böj.

Kolla på styrkelyftare, de har oftast starkare baksida än framsida. Vad kan det bero på?
Sen kan man dra en anektdot, från Poliquins bok, där alpin åkare förbättrade sin baksida/framsida ratio från 58% av framsidans styrka, till 79% på 11v genom att övergå till djupa böj.

Dessutom var inte ens Fredriks böj ens parallela och ett minimum brukar ju vara att sikta på parallelt om rörligheten tillåter det.

z_bumbi
2010-05-03, 07:26
Det jag ser från där här vinkeln förutom djupet (som inte behöver vara fel) är att det är vingligt i mittpartit vid utgången. Möjliga orsaker
*Slarv och/eller dålig teknik i avlyftet
*Slappnar av i utgången
*Dålig bålstabilitet.
samt att kroppen rör sig fram/bak iställlet för ner. Det sista kan bero på
*det tidigare dvs vingel så att lyftaren hamnar fel
*knäna rör sig inåt utan att bromsas
*inövad rörelse
*starkare rygg än ben
plus x antal orsaker mer.

Kanske inte har rörligheten för det. Jag får också ont i knäna om jag går ner med pungen till marken med tyngre vikter så det är också en anledning till att jag hellre kör med lite sämre djup.

Det är inte direkt så att böjen är i närheten av att vara parallell så det är en bra bit kvar till att pungen hamnar i golvet.

Kolla på styrkelyftare, de har oftast starkare baksida än framsida. Vad kan det bero på?

Marklyft

Fredrik_S
2010-05-03, 10:28
Jag tackar otrolig för alla svar i trågen, jag har läst igenom allas svar flera gånger och vet nu 100 saker till att tänka på när jag tränar upp min böjteknik.
Ska även se om jag kan hitta lite duktiga styrkelyftare som kan ge livefeedback. DET ÄR ROLIGT ATT BÖJA :)


Den första repetitionens djup tyckte jag var bäst av de tre jag lagt upp, då detta var det tyngsta jag nånsin lyft tror jag också att jag var lite räddare och vände en aning tidigare än jag brukar... Plocka av några kilo och jobba på alla teknikråd jag fått blir det till nästa pass

Stillbild på djupet....

http://img228.imageshack.us/img228/9045/djupet.jpg (http://img228.imageshack.us/i/djupet.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

HulkH
2010-05-03, 10:40
Hmm, jag själv brukar stå med benen lite mera ihop samt att fötterna pekar i princip rakt fram^^ Det funkar bäst för mig, men kanske inge vidare tips :)
Om du går ner lite till som många säger, brukar jaf iaf känna mera i rumpan :)

Fredrik_S
2010-05-04, 20:25
Jag försökte idag gå djupare. Tycker jag kom djupar på en del repetitioner.
Kanske man inte lyckas jobba på alla punkter på en gång som ni skrivit, men här är bättre/andra vinklar som kanske gör det lättare att bedömma teknik.
Skulle uppskatta jättemycket om ni orkdae kolla dessa också.

rRfnXKEeTxI

mMFiwVprVyA

Dreas
2010-05-04, 21:08
Inget om utförandet, men du kör i vad som ser ut att vara ett par joggingskor, jag blev nyligen rekommenderad att undvika sådana vid böj och mark vilket visade sig vara ett bra råd :)

Scorpionida
2010-05-04, 21:19
Inget om utförandet, men du kör i vad som ser ut att vara ett par joggingskor, jag blev nyligen rekommenderad att undvika sådana vid böj och mark vilket visade sig vara ett bra råd :)

+1 Jag kör numera alltid i strumplästen i böj o mark. Får mer även automatiskt mer kraft då fötterna är närmare golvet.

Pepz
2010-05-04, 21:26
Fredrik_S du vill väl bygga och inte satsa på SL?
Då är det bara att köra på, du har en fullt godkänd teknik och vill du köra djupare så kan du testa frontböj. Ser en tendens till vackling inåt i knät och en marginell rotation av bäckenet. men det är på en sån nivå att det inte alls är skadligt.
Dojjorna kan du med fördel byta ut. och då kommer böjen att kännas mycket bättre.
Köp ett par adidas Ironworks

Gnusram
2010-05-04, 21:54
Jag tänker hålla med föregående talare om att dina böjar ser ganska bra ut men också komma med ett par små tankar.

Du skulle förmodligen uppleva det som en ny värld om du körde i ett par OL-dojor. Jag tror att det lilla wobbel du ändå har i knäna skulle försvinna då. Jag tror också du skulle vinna på att stå lite smalare, inte så mycket kanske en fotbredd. Jag gissar att du skulle komma lite djupare och att du skulle tycka att du kom åt att trycka med benen bättre. Men det är en gissning.

Ett konkret tips har jag däremot, och det gäller avlyftet: Kliv in bättre under stången! Se till att du har fötterna så långt in att stångens lodlinje träffar mitt i foten. Efter det så trycker du in höften så att du har också den rakt under stången. Tryck lugnt och bestämt uppåt. Kliv ut. Böj.

Jag gissar att stången känns lite tung på ryggen och att du får liksom stå och hålla upp den innan du böjer?

siimon89
2010-05-04, 22:19
Påverkas hamstrings och rumpans involvering av att böja i OL-skor? Har ingen koll på det.. Nämligen funderingar på att kanske skaffa mig ett par också. Kör barfota nu vilket iofs är väldigt mycket skönare än vanliga skor.

Fredrik_S
2010-05-04, 23:36
Fredrik_S du vill väl bygga och inte satsa på SL?
Då är det bara att köra på, du har en fullt godkänd teknik och vill du köra djupare så kan du testa frontböj. Ser en tendens till vackling inåt i knät och en marginell rotation av bäckenet. men det är på en sån nivå att det inte alls är skadligt.
Dojjorna kan du med fördel byta ut. och då kommer böjen att kännas mycket bättre.
Köp ett par adidas Ironworks

Viljan ligger mest på att jag vill lyfta tyngre i benböj samt inte skada mig. Bygga kvittar just nu, växer dom så växer dom, gör dom inte det gråter jag inte. På mina bendagar i gymet så kör jag bara benböj just nu för det är ända benövningen jag tycker är rolig.
Men jag vill som sagt göra dom så bra som möjligt så att tekniken blir rätt inlärd och skaderisken så låg som möjligt. Har ett mål på 181 kg (400 pounds) nån gång. Det vill jag :) Tack för tipsen och korrektionerna!

Medusa
2010-05-05, 01:16
fredrik gå inte djupare oavsett vad internetcrowden säger, bara haters ju !! du kommer bara få större röv och det är ingenting du vill ha.. :D

stevebc
2010-05-05, 01:47
Om det är rumpa/höft du vill undvika att bygga hade jag ställt mig smalare. Som man ser bakifrån står du väldigt brett, enligt mina mått.

BobaFett
2010-05-05, 10:24
http://farm2.static.flickr.com/1106/1410872951_27bc2c3002.jpg

http://www.gymjox.com/wp-content/uploads/2009/02/chicken-legs.jpg

What's your point?

Turbo Rico
2010-05-05, 10:44
Köp vettiga skor (OL-skor), ställ dig lite smalare och lägg till frontböj efter bakböj.
En annan kul övning är ju böj med stopp i botten i nån sekund. Då kommer du iofs träna ganska mycket rumpa men även bålen kommer få sig lite arbeta (du som kör utan bälte) vilket aldrig är fel.
Annars tycker jag dina böjar ser bra ut.

kaer
2010-05-05, 10:51
Sats södermalm ser jag =)
Märkligt att jag inte känner igen dig, tycker man brukar känna igen de flesta 'stammisar', men vi kanske tränat på olika tider.

Pepz
2010-05-05, 11:03
What's your point?

Att den första snubben tyngdlyftare och kör därmed enormt djupa böj. och benutvecklingen inte har blivit lidande av det utan tvärtom.
Att du postar random roidsnubbe visar dock ingenting

Pepz
2010-05-05, 11:06
Viljan ligger mest på att jag vill lyfta tyngre i benböj samt inte skada mig. Bygga kvittar just nu, växer dom så växer dom, gör dom inte det gråter jag inte. På mina bendagar i gymet så kör jag bara benböj just nu för det är ända benövningen jag tycker är rolig.
Men jag vill som sagt göra dom så bra som möjligt så att tekniken blir rätt inlärd och skaderisken så låg som möjligt. Har ett mål på 181 kg (400 pounds) nån gång. Det vill jag :) Tack för tipsen och korrektionerna!

kör på då.
Turbo ricos råd var bra! (som vanligt)

Vill du lyfta mycket vikt så tror jag att en något högre fart i den excentriska fasen skulle gynna dig. om du kan hålla tekniken förstås.
Böjmonstret Pepzadept kör på SATS också. han är inte så bra på att lära ut men har hyfsad teknik ;)

tntballe
2010-05-05, 11:30
Om du inte vill skada dig så tror jag det är bättre att alltid köra på vikter där du vågar hålla samma djup genom hela setet. Kanske kompensera det med ett explosivare utförande.

snej
2010-05-05, 11:33
Tycker du ser ut att stå väldigt brett? Men svårt att avgöra ur den vinkeln.. Men själv står jag relativ smalt, tycker att man lättare ''fäller'' ryggen ju bredare man står, och därmed lyfter mer med ryggen och mindre med benen (prickar låren mycket bättre om man står lite smalare, upplever jag). Liiite djupare hade jag gått med..

HulkH
2010-05-05, 11:49
Tycker du ser ut att stå väldigt brett? Men svårt att avgöra ur den vinkeln.. Men själv står jag relativ smalt, tycker att man lättare ''fäller'' ryggen ju bredare man står, och därmed lyfter mer med ryggen och mindre med benen (prickar låren mycket bättre om man står lite smalare, upplever jag). Liiite djupare hade jag gått med..

Håller med, som jag nämnde tidigare så brukar jag så ungefär axelbred, sen med fötterna pekande rakt fram, och aa, så benen böjer sig rakt fram när man går ner. brukar ta bra :)

Turbo Rico
2010-05-05, 12:17
Det här med hur man placerar fötterna handlar nog ganska mycket om hur vig man är i fotleden. Jag som inte är speciellt vig (nånstans) måste stå med fötterna ganska utåtroterade.
Så här ser det ut när jag böjer behagliga vikter, djupt

ZjbwTb5Oqbg

HulkH
2010-05-05, 12:24
Aa, det e möjligt. men jag har testat köra med fötterna lite mera utåt också, då tar det ungefär lika, dock lite mindre i rumpan när man går djupt :)

Martin Löwgren
2010-05-05, 12:36
Jag tycker ni ska vara försiktiga med att vräka ur er kommentarer angående djupet. Ja, man kan gå djupare om man har rörligheten till det men Fredriks böjar är inte alls särskilt grunda utan faktiskt helt okej jämfört med vad man brukar se på olika icke styrkelyftsgym. Skulle han tjäna på att öva in ett något djupare utförande? Visst en aning, men han bör inte tvinga sig ner i ett djup han inte har rörlighet att klara av utan att tumma på tekniken.

+1

Ytterst få människor som kan gå djupare än sådär med korrekt teknik. 90% tappar sin ländryggskurvatur då och då är det bättre att träna i ett djup man behärskar.

Man vinner inget på att gå djupare än vad Fredrik gör om man inte har som mål att just kunna köra ATG-böj. Låren aktiveras inte mer utan de som aktiveras mer är sätesmuskulaturen och den kan man piska bra genom utfall.

ceejay
2010-05-05, 12:40
turborico du var ju tokvig :D riktigt fin teknik!

Turbo Rico
2010-05-05, 13:42
turborico du var ju tokvig :D riktigt fin teknik!


Tack!
Anledningen till att jag kommer upp är att jag studsar på min stora mage...
Men jag är tyvärr lite stel/ovig i mina vrister och i hamstring, det märks framför allt i ryck då jag har tendenser att falla framåt med överkroppen och på så sätt tappa stången framåt.

Finska Lejonet
2010-05-05, 14:53
Tänkte höra angående det här med byggarskor, använder just nu ett par joggingskor från Löplabbet när jag gymmar, då jag pronerar väldigt.
Är det nån ide för mig att ens tänka på att köpa lyftarskor eller är det bättre att utföra mark/böj med joggingskorna med tanke på pronationen?
Jag har även specialgjorda inlägg(som kan flyttas), men kombon inlägg+joggingskor upphäver pronationen mer än bara inlägg. :confused:

spoon
2010-05-05, 18:59
rRfnXKEeTxI



Om du vill undvika ryggfäll så kan du testa att pressa armbågarna lite mer framåt. Kan ju vara värt att testa. Tycker det ser bra ut annars :)

mn8eii
2010-05-05, 20:30
Tänkte höra angående det här med byggarskor, använder just nu ett par joggingskor från Löplabbet när jag gymmar, då jag pronerar väldigt.
Är det nån ide för mig att ens tänka på att köpa lyftarskor eller är det bättre att utföra mark/böj med joggingskorna med tanke på pronationen?
Jag har även specialgjorda inlägg(som kan flyttas), men kombon inlägg+joggingskor upphäver pronationen mer än bara inlägg. :confused:

Jag kan inte riktigt uttala mig hur du kan motverka pronationen men joggingskor som är upphöjda med en mjuk dämpning är ett stort "no no" när benböjer. Om du inte vill spendera pengar på ett par lyftarskor fungerar ett par billiga inomhusfotbollsskor utan dämpning bra.

PepzAdept
2010-05-05, 23:19
Sats södermalm ser jag =)
Märkligt att jag inte känner igen dig, tycker man brukar känna igen de flesta 'stammisar', men vi kanske tränat på olika tider.
Nu vart jag nyfiken på vem du är då? :D
Men instämmer, Fredrik tränar du på dagarna eller, har inte sett dig på kocksgatan vad jag vet?

kör på då.
Turbo ricos råd var bra! (som vanligt)

Vill du lyfta mycket vikt så tror jag att en något högre fart i den excentriska fasen skulle gynna dig. om du kan hålla tekniken förstås.
Böjmonstret Pepzadept kör på SATS också. han är inte så bra på att lära ut men har hyfsad teknik ;)

Haha, tack för den älskling ;)
Men Fredrik är mer än välkommen att haka på ett pass. Något tips kanske man trots allt har på lager trots att jag är så dålig på att lära ut :D

+1

Ytterst få människor som kan gå djupare än sådär med korrekt teknik. 90% tappar sin ländryggskurvatur då och då är det bättre att träna i ett djup man behärskar.

Man vinner inget på att gå djupare än vad Fredrik gör om man inte har som mål att just kunna köra ATG-böj. Låren aktiveras inte mer utan de som aktiveras mer är sätesmuskulaturen och den kan man piska bra genom utfall.

Återigen så är ju Fredrik dansare... balett bl.a om jag inte minns fel? Så han bör väl vara vigare än de flesta kan man tycka.

Anders The Peak
2010-05-06, 06:28
Det här med hur man placerar fötterna handlar nog ganska mycket om hur vig man är i fotleden. Jag som inte är speciellt vig (nånstans) måste stå med fötterna ganska utåtroterade.
Så här ser det ut när jag böjer behagliga vikter, djupt

ZjbwTb5Oqbg

Onödig stress på ländryggen bättre att stanna upp innan ryggen måste krummas. Du är också lite ostabil i knäna.
För det tredje har du en annan teknik som jag tycker att Fredrik kan lära sig en del av. Men det är pissvikt du har på stången.

Turbo Rico
2010-05-06, 07:28
Onödig stress på ländryggen bättre att stanna upp innan ryggen måste krummas. Du är också lite ostabil i knäna.
För det tredje har du en annan teknik som jag tycker att Fredrik kan lära sig en del av. Men det är pissvikt du har på stången.


Ostabil i knäna vet jag inte men det är mycket möjligt att det blir så när det går lite fortare?
Det här med att fälla ryggen i botten har nog säkert att göra med att mina hamstrings är väldigt korta, det var det jag menade med att jag är ovig lite överallt, samma sak med mina vrister, därav mina utåtroterade fötter. Därför tycker jag frontböjen är ett bra komplement för många som har svårt att sätta sig djupt och/eller fäller/viker ryggen. Det går inte att göra det i frontböj för då tappar man stången.

Anders The Peak
2010-05-06, 07:48
Jag försökte idag gå djupare. Tycker jag kom djupar på en del repetitioner.
Kanske man inte lyckas jobba på alla punkter på en gång som ni skrivit, men här är bättre/andra vinklar som kanske gör det lättare att bedömma teknik.
Skulle uppskatta jättemycket om ni orkdae kolla dessa också.


Jag tycker att djupet ser bra ut. Men du borde försöka få ned stången en bit mer ned på axlarna/ryggen så slipper du den övervikt du får i lyftriktningen och måste parera den med att fälla ryggen. Kolla in Turboricos böj. Jag tycker att han lägger stången på ett bra sätt som underlättar att hantera högre vikter.