handdator

Visa fullständig version : pin-kod?


fiskarn
2010-05-02, 14:03
Har precis tecknat ett nytt mobil-abonemang och funderar lite kring det här med pin-kod. Vad tjänar man egentligen på att ha det? Mobilen är ju alltid på och blir den stulen är den ju redan upplåst. Man stänger ju sällan av mobilen och skulle man nån gång göra det, ja då sitter man där och skall komma ihåg vad man har för pin-kod.

hahavaffan
2010-05-02, 14:07
Visst är det så.

Larsson85
2010-05-02, 14:15
Framför allt så har man IMEI nummer om den skulle bli stulen.

jakke
2010-05-02, 14:57
Framför allt så har man IMEI nummer om den skulle bli stulen.

´Jag tycker att hela grejjen med ett fysiskt simkort är ganska förlegad.

Larsson85
2010-05-02, 17:00
´Jag tycker att hela grejjen med ett fysiskt simkort är ganska förlegad.

Varför citerar du mig när du skriver det?

fiskarn
2010-05-02, 17:01
Så jag gör alltså inget dumt om jag väljer att inte använda mig utav pin-kod?

semicroma
2010-05-03, 19:02
´Jag tycker att hela grejjen med ett fysiskt simkort är ganska förlegad.

Vad har du för förslag på alternativ till ett fysiskt simkort?

Mental
2010-05-03, 19:11
Man lägger in informationen i minnet? Borde räcka med PUK koden så vet nätverket man ansluter till resten?
Att lagra adressbok och liknande på SIM käns föråldrat.

semicroma
2010-05-03, 20:28
Man lägger in informationen i minnet? Borde räcka med PUK koden så vet nätverket man ansluter till resten?
Att lagra adressbok och liknande på SIM käns föråldrat.

Men om informationen ligger på simkortet ligger det på ett minne. Telefonens minne är också fysiskt.
Att lagra adressbok på simkortet är ju lite föråldrat. Men det behöver man ju inte göra idag heller.

Kek
2010-05-03, 20:33
Mjo, känns ju lite onödigt. Det finns ju dock knapplåskod på nyare mobiler som gör det lite svårare för tjyven men tror ärligt talat inte det är särskilt svårt att låsa upp mobilen ändå om man är sugen på det. Borde ha en liten bomb i mobilen så man kan spränga den när den har blivit snodd istället.

coxie
2010-05-03, 20:49
Mjo, känns ju lite onödigt. Det finns ju dock knapplåskod på nyare mobiler som gör det lite svårare för tjyven men tror ärligt talat inte det är särskilt svårt att låsa upp mobilen ändå om man är sugen på det. Borde ha en liten bomb i mobilen så man kan spränga den när den har blivit snodd istället.

Eller så krypterar du den information du fört över till din telefon. Visst personen som snor telefonen kan flasha om den men med en vettig nyckel kommer han inte åt din personliga data.

Jag förstår verkligen inte varför bärbara datorer, telefoner och dyl inte kommer med kryptering som standard. Att en vanlig person sällan besvärar sig med att kryptera efter ett köp kan jag förstå men då ska fan inte personen gå ut och gnälla när privata porrbilder och dyl hamnar på nätet.