handdator

Visa fullständig version : Starkare armar än bröst?


Jeric
2010-05-02, 08:26
Tjenare!

Efter några års uppehåll från träning med dåliga val gällande deff är jag tillbaka på gymmet med kraftigt reducerad muskelmassa. Efter att ha tränat några veckor och testat mig fram hur tunga vikter jag kan köra med nu har jag lite funderingar om man verkligen kan vara starkare i biceps (curl) än vad man är i bröstet (hantelpress)?

Jag har gjort en del föränringar gällande träningen, jag kör 10 reps istället för 6 och håller vikterna med vertikala underarmar istället för att låta vikterna vila på bröstet som tidigare vid hantelpress.

Jag klarar rätt precis 16kg/hantel vid bicepscurl men klarar knappt 3set med 13kg vid hantelpress. Har detta att göra med ny teknik vid hantelpressen (tycker inte det borde vara så mycket förändring) eller kan man faktiskt vara starkare i armarna, vilket är relativt små muskler, än bröstet?


Tack på förhand, Jeric.

Pinturicchio
2010-05-02, 12:27
Har jag inte tränat ett tag så är de i regel styrkan i pressövningar som ryker för mig har nog att göra med att man brukar inte använda den rörelsen så mycket i vardagen till skillnad från curlen som ändå används mer i vardagslivet iaf liknande rörelse...kötta på så kommer du ökningarna snabbt i hantelpressen och du kommer garanterat passera 16hantlarna efter några fåtal veckor..

vicarious
2010-05-02, 12:52
Det är nog inte många som är starkare i curl än i press. Det du upplever är bara en period i början när du kör hantelpress, du måste få in tekniken och få till stabiliteten. Du kommer bli starkare i hantelpress ganska snabbt ska du se.

BobaFett
2010-05-02, 13:50
Jag klarar rätt precis 16kg/hantel vid bicepscurl men klarar knappt 3set med 13kg vid hantelpress.

Det är nog ganska ovanligt men det kan ju vara annorlunda för er tjejer.

joasimo
2010-05-02, 14:01
Det är nog ganska ovanligt men det kan ju vara annorlunda för er tjejer.

Skulle vilja säga att det är oerhört ovanligt, själv är jag inte i närheten :D Men det blir nog tvärtom när TS börjar komma igång!

chrilledude
2010-05-02, 14:31
Tjejer är väl i regel alltid svagare i bröst än resten av kroppen, eller så? Har för mig det i alla fall. :)

+1 på vicarious.

Arnoldisnumerouno
2010-05-02, 14:35
Tjenare!

Efter några års uppehåll från träning med dåliga val gällande deff är jag tillbaka på gymmet med kraftigt reducerad muskelmassa. Efter att ha tränat några veckor och testat mig fram hur tunga vikter jag kan köra med nu har jag lite funderingar om man verkligen kan vara starkare i biceps (curl) än vad man är i bröstet (hantelpress)?

Jag har gjort en del föränringar gällande träningen, jag kör 10 reps istället för 6 och håller vikterna med vertikala underarmar istället för att låta vikterna vila på bröstet som tidigare vid hantelpress.

Jag klarar rätt precis 16kg/hantel vid bicepscurl men klarar knappt 3set med 13kg vid hantelpress. Har detta att göra med ny teknik vid hantelpressen (tycker inte det borde vara så mycket förändring) eller kan man faktiskt vara starkare i armarna, vilket är relativt små muskler, än bröstet?


Tack på förhand, Jeric.

Det låter lite smått konstigt. Jag tror inte att jag kan göra tio fina curls i tre set med 16-kiloshantlarna men jag har aldrig varit under 20 i hantelpressen. Men som flera redan sagt beror det säkert på ovana. Curls är en lättare rörelse att utföra.

mikeni
2010-05-03, 14:55
tar mer i skivstångscurl än i benspark, trots att jag tränat ben :)