handdator

Visa fullständig version : EAA för nybörjare?


Projectone
2010-05-02, 00:43
Tjena!

Ganska ny till att träna styrketräning, och undrar ifall det skulle göra något större skillnad att äta kosttillskott såsom EAA.

För mer info om min träningen, se träningsdagboken.

Mvh

BobaFett
2010-05-02, 09:10
Tjena!

Ganska ny till att träna styrketräning, och undrar ifall det skulle göra något större skillnad att äta kosttillskott såsom EAA.

För mer info om min träningen, se träningsdagboken.

Mvh
Större skillnad? Nej!

Beror på vad du jämför med.

Om du menar större skillnad än att inte äta nåt innan/efter träning så är det jättestor skillnad.

Men om du jämför med mat eller ett proteintillskott innan/efter så lär du inte märka nåt om man säger så ;)

Men det är det absolut bästa du kan få i dig innan/efter träning.

Projectone
2010-05-02, 19:16
Större skillnad? Nej!

Beror på vad du jämför med.

Om du menar större skillnad än att inte äta nåt innan/efter träning så är det jättestor skillnad.

Men om du jämför med mat eller ett proteintillskott innan/efter så lär du inte märka nåt om man säger så ;)

Men det är det absolut bästa du kan få i dig innan/efter träning.

Jag försöker äta så bra som möjligt, äter vällagad mat med mycket protein dagligen, stora portitioner.

Innan träning blir det fullkornsbörd med skinka/kött/leverpastej, eller stekt sidfläsk. Detsamma gäller efter träningen.

HulkH
2010-05-02, 22:28
Kör på EAA du :) Klart det kmr göra skillnad, hur stor kan jag inte säga =)

young_george
2010-05-02, 22:30
Jag försöker äta så bra som möjligt, äter vällagad mat med mycket protein dagligen, stora portitioner.

Innan träning blir det fullkornsbörd med skinka/kött/leverpastej, eller stekt sidfläsk. Detsamma gäller efter träningen.

Äter du både direkt före och direkt efter träningen så behöver du inget särskilt tillskott i samband med träning.

944RS
2010-05-03, 07:05
Inte kommer du märka någon skillnad, men det betyder ju inte att det inte fungerar.
Du får se träningen och kosten långsiktigt och då kan EAA, kreatin och vanligt proteinpulver fungera som komplement till den viktiga maten.

Projectone
2010-05-03, 07:36
Så sålänge jag äter före / innan och mycket samt nyttigt finns det ingen större anledning?

944RS
2010-05-03, 07:41
Så sålänge jag äter före / innan och mycket samt nyttigt finns det ingen större anledning?

Ingen större anledning som du nämner. Men när man väl gör något så kan det ibland kännas extra bra om man försökt även det där "lilla" extra.

EAA stimulerar ju proteinsyntesen mycket mer än vanlig mat. Det är bara omöjligt att säga några siffror på hur mycket mer muskler du kommer få.

cero
2010-05-03, 21:17
Tycker du kan köra på som du gör något, du kommer få bra ökningar som nybörjar oavsett, så det är helt onödigt att tänka på vad som är mest optimalt, men om du kanske vill börja satsa lite hårdare efter ett tag kan det ju finnas anledningar att tillföra tillskott så som tex EEA - som stimulerar proteinsyntesen mycket mer än vanlig mat som någon sa ovan. Lycka till.

Pjotor
2010-05-04, 10:09
Ett vettigt träningsprogram och bra mat i övrigt spelar mycket större roll för dina resultat än vilka kosttillskott du tar eller inte tar. Jag ifrågasätter inte att tillskott kan förbättra din utveckling, men de står för en ganska marginell del, särskilt om du nyligen har börjat träna.

TheOne1994
2010-05-04, 10:31
Jag har för lite erfarenhet , har tränat ett par månader. Jag använder EAA Recovery , jag blir inte så sliten och trött dagen efter. Kan vara inbillning men jag kör på med EAA efter träning. Testa och se vad som händer , det är nog individuellt oxå.

Pelle