handdator

Visa fullständig version : Istället för smör? (bakning och matlagning)


Gurram
2010-05-01, 21:36
I många recept kan vi träningsnördar byta ut gräddfil, creme fraiche och grädde m.m. mot lättkesella/kvarg. Vi kan också byta ut socker och choklad mot canderel blandat med kakao, vetemjöl mot bake-pro och sojamjöl/dinkelmjöl etc.

Hittade receptet http://www.tasteline.com/Recept/GI-bollar och undrar vad man här kan använda istället för smör, eller hur tror ni det blir om man skippar smör helt och hållet? finns många bakverk där man inte vill ha med smöret, men vad kan man då byta ut det mot för shysst källa som kanske ger oss större muskler istället? :cool:

Rickard
2010-05-01, 21:40
Det funkar rätt bra att byta ut smöret i chokladbollar mot kvarg.
Mini lätta kan kanske vara intressant annars?

Men smör är godast *drool*

Gurram
2010-05-01, 21:43
Det funkar rätt bra att byta ut smöret i chokladbollar mot kvarg.
Mini lätta kan kanske vara intressant annars?

Men smör är godast *drool*

fungerar det bra att byta ut smör mot kvarg i det mesta? om vi säger t ex scones, kladdkakor osv?

sen undrar jag, när man har t ex 3 dl vetemjöl, blir det då bra att byta det rakt av mot 3 dl sojamjöl eller 3 dl bake-pro?

Musselbank
2010-05-01, 21:45
Det är inte helt lätt att ersätta smör. I en del fall är det nog vettigast att inte ens försöka.

Rickard
2010-05-01, 21:50
fungerar det bra att byta ut smör mot kvarg i det mesta? om vi säger t ex scones, kladdkakor osv?

sen undrar jag, när man har t ex 3 dl vetemjöl, blir det då bra att byta det rakt av mot 3 dl sojamjöl eller 3 dl bake-pro?

Jag har aldrig provat att byta ut smöret mot något annat än just chokladbollar.
Men det finns ju recept på kladdkaka med kesella istället för smör. Finns säkert för scones också.

Fru_Flisa
2010-05-01, 21:52
Smöret ger väldigt mycket för smaken. Det går ju ta mindre smör, eller magert margarin.

Gurram
2010-05-01, 21:57
Jag har aldrig provat att byta ut smöret mot något annat än just chokladbollar.
Men det finns ju recept på kladdkaka med kesella istället för smör. Finns säkert för scones också.

ah, vad tros om:

Kladdkaka med kesella:
Tillagning
8-10 bitar:
3 ägg
sötningsmedel motsv. 2.5 dl fruktsocker
1 dl bakepro/sojamjöl
0.5 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
sötningsmedel motsv. 2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
250 gram lättkesella ?

Anton Fräs
2010-05-01, 23:07
Smör bidrar inte bara med smak utan bidrar också med en hel del unika bakegenskaper. Därför det gör sig så bra i ex. brödbakning.

Man kan byta ut det i många recept men bakverket blir ofta kompaktare, torrare och mindre luftigt.

Joe Hardgainer
2010-05-01, 23:08
Optinojan som spökar igen??

dt06mj2
2010-05-02, 01:23
Smör som är så gott!

BobaFett
2010-05-02, 08:48
Lånar tråden lite.

Finns det nån vettig ersättning för matfett när man steker då?

I USA finns det ju non stick spray som inte har några kalorier. Bara spruta på i stekpannan. Finns det i sverige?

Jag kör med Becels Culinesse light, flytande smör som innehåller 450kcal/100g.

Eddie Vedder
2010-05-02, 08:52
Finns det nån vettig ersättning för matfett när man steker då?

Definiera "vettigt". Vill du bara ha så lite fett som möjligt så välj en bra teflonpanna. Då behövs inget alls.

Vill du ha det fett som har bäst matlagningsegenskaper, ger godast smak och färg och som har en bra fettsammansättning så är smör bäst.

Men om fettet i sig inte är ett behov för dig så kan du som sagt välja en panna där inget fastnar och/eller brässera köttet, dvs tillsätta vatten under tiden.

BobaFett
2010-05-02, 08:58
Definiera "vettigt". Vill du bara ha så lite fett som möjligt så välj en bra teflonpanna. Då behövs inget alls.

Vill du ha det fett som har bäst matlagningsegenskaper, ger godast smak och färg och som har en bra fettsammansättning så är smör bäst.

Men om fettet i sig inte är ett behov för dig så kan du som sagt välja en panna där inget fastnar och/eller brässera köttet, dvs tillsätta vatten under tiden.

Tänkte på en svensk variant av non stick spray alltså jättelågt på kcal. Jag skiter i fett helt, fett är överskattat här på forumet tycker jag :D

Eddie Vedder
2010-05-02, 08:59
Tänkte på en svensk variant av non stick spray alltså jättelågt på kcal. Jag skiter i fett helt, fett är överskattat här på forumet tycker jag :D

Skiter du i fettet kan du som sagt brässera.

Musselbank
2010-05-02, 09:04
Jag kör med Becels Culinesse light, flytande smör som innehåller 450kcal/100g.

Ordmärkning: Jag antar att becels culinesse precis som mildas är margarin och helt saknar smörinnehåll.

Anton Fräs
2010-05-02, 09:16
Ordmärkning: Jag antar att becels culinesse precis som mildas är margarin och helt saknar smörinnehåll.

Stämmer bra. Innehåller veg. oljor + tillsatser.

Raps, solros, linfrö i fallande ordning

Viktig ordmärkning för övrigt. (no joke)

Ristretto
2010-05-02, 09:34
Vid bakning tycker jag oftast det är kolhydraterna som drar i väg när optinojan kickar in. Smör är som sagt både bra och gott. Annars så är Vedders förslag om teflon och bräsering bäst enligt mig.

Anton Fräs
2010-05-02, 09:35
Om man nu vill vara opti utan att krångla till det och förstöra smaskiga recept med kvarg, min åsikt, så kan man nöja sig med 1 brödskiva istället för en halv limpa :*)

Eller ja man kan ju försöka, nybakt bröd är ju synnerligen svårt att motstå :D

Tolkia
2010-05-02, 09:47
Ang. non-stick spray, så kan man ju prova olja i sprayflaska, om man vill minimera mängden stekfett. Flaskor brukar finnas att köpa i affärer som säljer husgeråd. (Man kan säkert använda en vanlig stänkflaska/blomspruta också, men den kan möjligen bli svår att hålla ren, plus att de ganska ofta snarare än en fin dimma producerar ett trött droppande eller death-rays.)

eiri
2010-05-02, 09:58
Steker aldrig i fett, har en teflon panna från ica som gick på 280kr, aldrig något som har fastnat för mig ännu iaf. Tror det var den som var med på Plus och fick sånt fint betyg :)

isterbuk
2010-05-02, 11:15
Ang. non-stick spray, så kan man ju prova olja i sprayflaska, om man vill minimera mängden stekfett. Flaskor brukar finnas att köpa i affärer som säljer husgeråd. (Man kan säkert använda en vanlig stänkflaska/blomspruta också, men den kan möjligen bli svår att hålla ren, plus att de ganska ofta snarare än en fin dimma producerar ett trött droppande eller death-rays.)

Själv tar jag lite olja på ett papper sen drar ut i stekpannan, funkar bra om man vill snåla in på fett.

vicarious
2010-05-02, 13:01
Slår ett slag för Mini Lätta, 28% fett. 280 kcal / 100g.

Visst, det är inte smör - absolut inte lika gott heller. Men det fungerar ganska bra till chokladbollar och kaksmet. Har aldrig testat att grädda något med lätta i dock.