handdator

Visa fullständig version : Fjäderfä, eller tråden för oss som älskar kyckling.

Lasse Kongo
2010-05-01, 20:08
Jag undrar lite hur ni resonerar kring denna smakfulla proteinkälla.

Köper ni billigaste möjliga, eller väljer ni märken med högst kycklinghalt och struntar i priset?

Framförallt undrar jag hur det är med sockret, det är väl druvsocker de tillsätter, skiljer det i mängd från tillverkare till tillverkare, det lär ju finnas en anledning till att vissa märken är billigare än andra, kötthalten är ju en av anledningarna.

Själv så blir det väl att man ofta köper på sig när det är kampanj osv, köper ofta guldfågeln när de har bra pris, tror det är 87% kött i den.

Sen blir det ofta ett annat märke, en gul påse, kommer inte ihåg namnet, den är nästan alltid billig, 80% kött i, köttet luktar lite bajs när man öppnar påsen och även köttet har en något skum smak.

Det blir ju en hel del kyckling/vecka året runt så att säga, så jag har börjat fundera lite, kanske värt att alltid köpa lite dyrare bättre kvalité, eller ska man skita i det och köpa billigaste möjliga, hur tänker ni?

Bästa vore ju om man kunde käka den färska som finns varje dag, den är väl helt utan tillsatser, men det blir ju något dyrt i längden.

Men det jag verkligen skulle vilja veta om någon har svar på är hur det ligger till med tillsatt druvsocker och annat tjafs, det känns inte som det kan vara så nyttigt att få i sig detta konstant, vad ska man hålla koll på förutom köttmängden?

Nils.R
2010-05-01, 21:16
Den godaste kyckling jag har ätit måste vara den färska majskycklingfilé jag köpte när jag jobbade i fiskhamnen.
Sen varför vi sålde kyckling i fiskhamnen är en helt annan fråga...

Rumsren
2010-05-01, 21:16
Har tidigare köpt guldfågeln 2kg låda, kostade runt 160kr, men tröttnade på pris och att de ofta var slabbiga samt att jag flertalet gånger har fått med ben och brosk i dem.

Numer så köper jag solängens kyckling från lidl, vilken jag tycker är mycket bättre.

Två länkar som kan vara intressanta:

http://www.radron.se/upload/2045/080425_kycklingtabell_1.pdf

http://www.gp.se/konsument/tester/1.22470-kyckling-08

Nils.R
2010-05-01, 21:19
Lidl har för övrigt tärnad ångkokt "salladskyckling" runt 60kr kilot har jag för mig.
Smakar helt ok.

skaparn
2010-05-01, 21:27
Lidl har för övrigt tärnad ångkokt "salladskyckling" runt 60kr kilot har jag för mig.
Smakar helt ok.

Vafalls! Finns det färdiglagad kyckling för 60 kronor kilot?

Lidl - get ready.

Rickard
2010-05-01, 21:52
Bästa vore ju om man kunde käka den färska som finns varje dag, den är väl helt utan tillsatser, men det blir ju något dyrt i längden.

Det händer att dessa också är "marinerade", alltså fyllda med vatten, salt, druvsocker och annat elände.

Ibland har man flyt och hittar något paket färska filéer till halva priset.

Anton Fräs
2010-05-01, 23:08
Jag tycker att Solängen, kycklingen på Lidl, är den absolut bästa. Ur både pris och smakhänseende.