handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om Stronglifts 5x5


cryx
2010-05-01, 14:16
Tja, har läst en hel del om Stronglifts 5x5 de senaste dagarna och funderar på att börja köra det. Jag har dock lite funderingar kvar som jag inte riktigt har fått reda på än.

Eftersom det bara är basövningar man kör så borde man ju inte bli lika trött i biceps t.ex. än om man kör bicepscurl, hur kan då armarna bli lika stor i förhållande till resten av kroppen om man kör stronglifts schema? Har det med att man stressar alla muskler i kroppen att göra och testosteronet sköter detta? För man vill ju inte bara ha en stabil kropp, man vill ju se stor ut också, ni kanske har en journal som man kan kolla i och se utveckling av någon som kör detta schema?

Sen läste jag på deras hemsida om "How to gain weight?". Där läste jag en intressant grej:


8 Reasons Why Hardgainers Can’t Gain Weight. Let’s start with the 8 most common mistakes hardgainers make when trying to gain weight.

Training Wrong. You won’t gain weight doing isolation exercises like Curls. But you will with compound exercises like Squats & Deadlifts.

Det där är konstigt, för jag gick upp ~17 kilo på ett år med att bara köra isolationsövningar förutom knäböj och bänkpress. Fast då hade jag iofs inte tränat någonting annat innan och vägde bara 55kg. Så det kan ju ha varit det som var anledningen.

Hoppas i alla fall att man kan få svar på första meningen i min post, det med hur man t.ex. får stora biceps genom att köra basövningar.

Dennis93
2010-05-01, 14:26
Biceps aktiveras ju inte bara av specifika biceps övningar, till exempel vid pull ups/chin ups som finns där så aktiveras ju biceps mycket vid den när du har handflatorna mot dig(blandar alltid ihop de två :D )

tsp
2010-05-01, 14:34
Jag har aldrig fått sån grym utmattning i biceps som när jag började köra mycket chins, roddar och helt skippa "bicepsträningen"

cryx
2010-05-01, 15:03
Oj, jag hade missat att läsa deras PDF-fil. Här står det ju allt jag behövde veta. Hade den på datorn men glömde bort, Tack ändå. :)

kalajset
2010-05-01, 15:03
Stronglifts 5X5-program är knappast utformat för maximal muskeltillväxt eller symmetri. Självklart kan man växa med hjälp av isolationsövningar, och för de allra flesta är nog det att föredra om man t ex vill ha större biceps, oavsett hur länge man har tränat.

Martin Löwgren
2010-05-01, 15:06
stronglifts 5x5-program är knappast utformat för maximal muskeltillväxt eller symmetri.

+1

Adama
2010-05-01, 16:04
Om du vill öka din styrka i basövningar så är det ett bra program. Om man primärt är ute efter att öka biceps storlek så finns det andra program man kan köra.

Jag tycker det är ett utmärkt sätt att snabbt få en bra grundstyrka som sedan går att använda i vilket annat program som helst.

Är väldigt nöjd med de ökningar jag fick till de första åtta veckorna jag körde det.

siimon89
2010-05-01, 16:12
Stronglifts 5X5-program är knappast utformat för maximal muskeltillväxt eller symmetri.

Men man blir stark och växer bättre än de flesta skitprogrammen du hittar på nätet.

cryx
2010-05-01, 16:21
Precis, håller med de två sista ovanför. Efter att ha kollat runt lite på forum om 5x5 så ser jag bara bra resultat. Jag har redan kört 3-split i snart två år och är less, för jag är skitdålig på bänkpress, marklyft och knöböj framförallt. Detta vill jag förändra och jag är sjukt pepp och ser fram emot ett helt nytt träningsschema som förhoppningsvis ska ge tunga resultat.

Mina maxtyngder är typ:
Knäböj: Kanske 40kg 3x8, och då blir jag sjukt andfådd efteråt.
Marklyft: Också runt 40kg 3x8.
Bänkpress: 60kg typ 3x8 oftast failure.

Mitt mål är i alla fall att på 3 månader kanske se om jag kan öka till:
Knäböj: 75kg 5x5.
Marklyft: 70kg kanske 1x5.
Bänkpress: Borde kunna ta minst 75kg 5x5.

GRRR!! NU JÄVLAR!!

siimon89
2010-05-01, 16:23
Precis, håller med de två sista ovanför. Efter att ha kollat runt lite på forum om 5x5 så ser jag bara bra resultat. Jag har redan kört 3-split i snart två år och är less, för jag är skitdålig på bänkpress, marklyft och knöböj framförallt. Detta vill jag förändra och jag är sjukt pepp och ser fram emot ett helt nytt träningsschema som förhoppningsvis ska ge tunga resultat.

Mina maxtyngder är typ:
Knäböj: Kanske 40kg 3x8, och då blir jag sjukt andfådd efteråt.
Marklyft: Också runt 40kg 3x8.
Bänkpress: 60kg typ 3x8 oftast failure.

Mitt mål är i alla fall att på 3 månader kanske se om jag kan öka till:
Knäböj: 75kg 5x5.
Marklyft: 70kg kanske 1x5.
Bänkpress: Borde kunna ta minst 75kg 5x5.

GRRR!! NU JÄVLAR!!

Du borde sikta på högre mål än sådär i knäböj och marklyft. 3månader på ett 5x5 program om du sköter återhämtning och kost så kan du lyfta tyngre än så förmodligen.

cryx
2010-05-01, 16:58
Du borde sikta på högre mål än sådär i knäböj och marklyft. 3månader på ett 5x5 program om du sköter återhämtning och kost så kan du lyfta tyngre än så förmodligen.

Mest troligt, men jag har ingen aning. :D

Pjotor
2010-05-01, 17:08
Min erfarenhet av 5x5 är att det blir lite för mycket om vikten är densamma i alla set. Jag har därför övergått till 3x5 (Starting Strength) och kommer så småningom att börja med 5x5-program med stegrande set.

Mer info här: http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_Programs

Adama
2010-05-01, 18:11
Precis, håller med de två sista ovanför. Efter att ha kollat runt lite på forum om 5x5 så ser jag bara bra resultat. Jag har redan kört 3-split i snart två år och är less, för jag är skitdålig på bänkpress, marklyft och knöböj framförallt. Detta vill jag förändra och jag är sjukt pepp och ser fram emot ett helt nytt träningsschema som förhoppningsvis ska ge tunga resultat.

Mina maxtyngder är typ:
Knäböj: Kanske 40kg 3x8, och då blir jag sjukt andfådd efteråt.
Marklyft: Också runt 40kg 3x8.
Bänkpress: 60kg typ 3x8 oftast failure.

Mitt mål är i alla fall att på 3 månader kanske se om jag kan öka till:
Knäböj: 75kg 5x5.
Marklyft: 70kg kanske 1x5.
Bänkpress: Borde kunna ta minst 75kg 5x5.

GRRR!! NU JÄVLAR!!

Hmm, om du nu verkligen har tränat i två år (!) och ändå ligger på kvar på 40 kg i knäböj är det nog verkligen dax att du ser över din träning. Men är det nånting man blir bra på i StrongLifts så är det knäböj!

siimon89
2010-05-01, 18:48
Personligen tycker jag Starting Strength är bättre än Stronglifts. Pjotor sammanfattade rätt bra varför. Man kan öka längre på SS än på SL.

cryx
2010-05-01, 19:02
Hmm, om du nu verkligen har tränat i två år (!) och ändå ligger på kvar på 40 kg i knäböj är det nog verkligen dax att du ser över din träning. Men är det nånting man blir bra på i StrongLifts så är det knäböj!

Jag vet, det är lite pinsamt. Men jag har inte gett mitt allt på de övningarna av nån anledning. Jag tar närmare 200kg i benpress, men knäböj är väldigt dåligt, iofs inte helt lika övningar - men ändå.

Dennis93
2010-05-01, 19:30
Personligen tycker jag Starting Strength är bättre än Stronglifts. Pjotor sammanfattade rätt bra varför. Man kan öka längre på SS än på SL.

Stronglifts är väll i princip Rippetoes Starting Strenght som de(den?) på stronglifts har gjort om lite och lyckats marknadsföra bra?

siimon89
2010-05-01, 19:35
Stronglifts är väll i princip Rippetoes Starting Strenght som de(den?) på stronglifts har gjort om lite och lyckats marknadsföra bra?

På Stronglifts kör du 5x5 på de tre huvudövningarna medan på Starting Strength kör du 3x5. Efter några veckor blir det allt tuffare med 5x5 jämfört mot 3x5.

cryx
2010-05-01, 22:01
På Stronglifts kör du 5x5 på de tre huvudövningarna medan på Starting Strength kör du 3x5. Efter några veckor blir det allt tuffare med 5x5 jämfört mot 3x5.

Men är inte tufft = starkare? :)

Jag borde kunna hantera det, jag är inte en total nybörjare som knappt orkar 20kg-stången.

grondahl
2010-05-03, 12:07
Du har tränat i två år och om dina tidigare angivna siffror stämmer så kommer du relativt snabbt tvingas köra på betydligt tyngre vikter både i böj och mark än vad du gör i dagsläget. Oavsett om du väljer Starting Strength eller Stronglifts.


Men är inte tufft = starkare? :)

Jag borde kunna hantera det, jag är inte en total nybörjare som knappt orkar 20kg-stången.

cryx
2010-05-03, 18:38
Du har tränat i två år och om dina tidigare angivna siffror stämmer så kommer du relativt snabbt tvingas köra på betydligt tyngre vikter både i böj och mark än vad du gör i dagsläget. Oavsett om du väljer Starting Strength eller Stronglifts.

Jo, men jag tänker nog ändå köra progressivt. Öka 2.5kg per träningsdag.

Pjotor
2010-05-03, 18:51
Men är inte tufft = starkare? :)

Jag borde kunna hantera det, jag är inte en total nybörjare som knappt orkar 20kg-stången.

Det är okej på de flesta övningar utom knäböj, tyckte jag. 5x5 tunga knäböj varannan dag blev för tufft för mig efter några veckor.

Skulle jag köra programmet igen så skulle jag köra vartannat pass tungt och vartannat lätt, kanske på 70-80% av 5RM.

Alexton
2010-05-03, 19:07
Det är okej på de flesta övningar utom knäböj, tyckte jag. 5x5 tunga knäböj varannan dag blev för tufft för mig efter några veckor.

Skulle jag köra programmet igen så skulle jag köra vartannat pass tungt och vartannat lätt, kanske på 70-80% av 5RM.

Den versionen av 5x5 jag körde hade periodisering från början. Knäböjen var pass 1) lätt 2) 5x5 3) stege. Fungerade fint tills man närmade sig kroppsvikt x2, då var jag tvungen att gå ned och köra knäböj endast 2 dagar i veckan (lätt/tungt som du själv skrev)
På stronglifts forumet så finns det folks om modifierat schemat så att man kan hitta något som passar.

cryx
2010-05-03, 19:22
Nice, ska kollas in.

BB1942
2010-07-14, 09:43
du är förmodligen mycket starkare än du tror du är om du tränat i 2 år och bara använder 40kg i knäböjen. Finns det något powerrack på ditt gym? Isf kan du testa att höja "stoppinnarna" och testa negativa böjar på typ 50 kg. Skulle det vara så att du orkar 50kg så kan du ju testa att försöka vända vikten så att säga. Var dock noga med att ha stoppinnarna över den punkten då din vighet stoppar dej.

Kanske inte den bästa metoden men så länge du är noga med att ha ryggen rak så är det bara positiva saker med att testa detta. Om du inte skulle orka 50kg så får du ju viktvana och negativa repps ger ju mer än vanliga repetioner om man vilar tillräckligt mycket och gör det på rätt sätt.

OPS jävlar vilken bump

Remote
2010-07-14, 15:52
Jag började köra SL i måndags, funderar på att byta när jag är i startskedet till SS och köra en full omgång och se vad jag får för resultat. Jag tror båda uppläggen är bra.

Buken
2010-07-15, 12:04
Jag kollade in programmet det verkar ganska passande för mig, just nu springer jag en del så jag funderar på att byta till detta istället för 3 splitten jag kört hela min träningskarriär. kan det vara bra att köra detta några månader även om man tränat innan`?

Adama
2010-07-15, 12:30
Jag kollade in programmet det verkar ganska passande för mig, just nu springer jag en del så jag funderar på att byta till detta istället för 3 splitten jag kört hela min träningskarriär. kan det vara bra att köra detta några månader även om man tränat innan`?

Bara att köra på. Men om du redan är uppe på 1.5 x KV i knäböj så kanske det blir för tungt för dig. Då kan man byta från 5x5 till 3x5 eller prova Starting Strength så länge man kan.

Buken
2010-07-15, 14:10
Bara att köra på. Men om du redan är uppe på 1.5 x KV i knäböj så kanske det blir för tungt för dig. Då kan man byta från 5x5 till 3x5 eller prova Starting Strength så länge man kan.

Gör väl kanske en singel på 130kg i böjen med en kroppsvikt på 83~kilogram.Jag drog dock ner vikterna ganska rejält, körde böjen på 60kg och tänkte öka 5 kg varje pass till 80 sedan 2,5kg, Så får jag se vart det slutar. Drog även ner vikterna ordentligt i alla andra övningar med.

Adama
2010-07-15, 18:53
Gör väl kanske en singel på 130kg i böjen med en kroppsvikt på 83~kilogram.Jag drog dock ner vikterna ganska rejält, körde böjen på 60kg och tänkte öka 5 kg varje pass till 80 sedan 2,5kg, Så får jag se vart det slutar. Drog även ner vikterna ordentligt i alla andra övningar med.

Isåfall är det nog tveksamt om du kan förvänta dig så värst mycket ökningar, när man är uppe på de vikterna kan det bli svårt att orka med så tung knäböj varje pass.

Jag orkade definitivt inte med det.