handdator

Visa fullständig version : Fästa upplindade knälindor.


Sidén
2010-05-01, 12:49
Tjena, tjena!
Imorgon gör jag min tävlingsdebut i styrkelyft. Jag har hört att det inte kommer att finnas tillgång till en upplindare i lokalen, så jag ska linda upp alla knälindor på klubben innan vi åker.

Jag hade tänkt att göra som på träning att bara fästa lindan genom att trycka in ändan av lindan mellan lagren. Men finns det då chans att de lossnar och åker upp? Eftersom jag aldrig lindat upp utan en upplindarmaskin vore det inte så bra om jag på plats upptäcker att några av dem har åkt upp.

Så, vad säger ni? Duger de att fästa lindan på det sätt jag gör eller ska jag använda mig av någon annan låsfunktion. I så fall, hur/vad?

EkarN
2010-05-01, 12:54
Gummisnoddar har jag sett flera köra med, kanske vore en idé?

Sidén
2010-05-01, 12:59
Gummisnoddar har jag sett flera köra med, kanske vore en idé?
Jo, det har jag tänkt på. Men antar att den bör vara en rejält kraftig gummisnodd i så fall. Lindan bör ju kunna glida isär en del annars.
Hur gör du själv?

L-Sami
2010-05-01, 13:18
Jo, det har jag tänkt på. Men antar att den bör vara en rejält kraftig gummisnodd i så fall. Lindan bör ju kunna glida isär en del annars.
Hur gör du själv?

Tjocka och stora gummiband funkar väldigt bra.

KniveN
2010-05-01, 13:19
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147206275

polaren
2010-05-01, 14:13
Ta med eran upplindare till tävlingsplatsen, det brukar några av klubbarna i vårt distrikt göra. Det är ju uppskattad av alla, för då slipper man köer.

Larsa_wee
2010-05-01, 14:14
Jag tycker att låsa mellan varven funkar riktigt bra, bara att lossa lite på översta lagret så man får ner lindan riktigt. då sitter den. Fast det beror på vad det är för lindor oxå. med APT Hybrid så går det inte fullt lika bra att fästa dom så. i övrigt funkar det fint !

Sidén
2010-05-01, 15:04
Tack för tipsen!
Jag ska kolla efter ett gäng gummiband och se hur det fungerar.

TheGredde
2010-05-01, 15:14
Jo, det har jag tänkt på. Men antar att den bör vara en rejält kraftig gummisnodd i så fall. Lindan bör ju kunna glida isär en del annars.
Hur gör du själv?

Som många säger så är det gummiband som gäller förutsatt att man inte klarar av att låsa lindan i sig självt.

Det krävs inte särskilt stora gummiband för att hålla fast lindorna, detta oavsett hur hårt man lindar upp. Det räcker faktiskt med storleken som lindorna levereras med, dock har de en tendens att gå sönder fortare på grund av sin klenare uppbyggnad. Tyvärr finns inte de tjocka "rågummibanden" överallt ute i handeln men hittar man ett ställe som säljer det så är det bara att köpa, de är näst intill oförstörbara :)

DDanne
2010-05-17, 18:25
Har kört med gummiband sedan jag började och det är absolut något jag kan rekomendera då det går mycket fortare om man ska ha en riktigt hård linda.