handdator

Visa fullständig version : Obliques


CoKEmaN
2010-05-01, 09:47
Nån som har några bra tips på schyssta övningar som kanske inte är så välkända?
Jag tycker det är väldigt svårt att hitta en övning som tar ordentligt, den enda jag har som jag tycker är bra är denna:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/CBTwist.html

Lätt att utföra, känns som den tar bra, lär vara rätt bra för bål och axelstabilitet också?

"Självklart" kör jag lite sneda situps och cablecrunches också, men känns inte som att de tar lika bra alls..

Så, tips på det?

Crocker
2010-05-01, 10:00
Sidoplankan.

Manta
2010-05-01, 10:33
Knäböj

Westan
2010-05-01, 10:35
Knäböj


+1 Knäböj

CoKEmaN
2010-05-01, 10:39
Sidoplankan låter som nåt att testa!

Knäböj är väl rätt så välkänd? :)
Men där jobbar Obliques bara som en stabilisator..?
Jag menar mer dynamiska övningar, kanske lite otydlig i min tråd.
Men, knäböj kör jag :)

Jag vill alltså mest ha nån övning där det verkligen känns som om man jobbat med Obliques, väldigt sällan som jag känt nåt i magen efter ett benpass..

creperiet
2010-05-01, 10:43
Sidoplanka med ben- och armsträck (s k stjärnplanka). Kör den statiskt eller dynamiskt.

Annars såklart tunga mark och böj utan bälte.

Iron claw
2010-05-01, 18:56
Sidebends

Joe Hardgainer
2010-05-01, 19:14
Sidebends

+1 på dom i cablecrossen. Kan göras uppifrån o nedifrån

vasslefranmjolk
2010-05-01, 19:16
http://www.youtube.com/watch?v=KWs9-3FA4yw&feature=related

Sjoba
2010-05-01, 20:03
Sidebend i cable (http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/CBSideBend.html)
45-gradig sidebend med hantel (http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DB45SideBend.html)
eller vanlig sidebend med hantel är mina favoriter.

Martin Löwgren
2010-05-01, 23:03
Obliqueerna är rotationsmuskler och tränas därmed bäst under diverse bålrotationer.

CoKEmaN
2010-05-01, 23:26
ok, martin, har du några bra tips på övningar då? :)
videon som vasslefranmjolk postade såg rätt intressant ut den med .. :)
sidebends har jag aldrig riktigt känt nåt av..

Supermicke
2010-05-02, 10:51
russian twists ! finns massa olika varianter på youtube. kanske kan vara nåt

saab900
2010-05-02, 10:56
+1 på dom i cablecrossen. Kan göras uppifrån o nedifrån

Vad har ni för jättemag i CC'n? 60 kg med utväxling som ger 30 kg max i snöret. Det räcker inte ens för mig att göra sidebends med, och jag väger bara 80 kg.

gotdapump
2010-05-02, 11:05
Vad är syftet med att träna obliques direkt, en bredare midja?..

bizniz
2010-05-02, 11:18
ok, martin, har du några bra tips på övningar då? :)
videon som vasslefranmjolk postade såg rätt intressant ut den med .. :)
sidebends har jag aldrig riktigt känt nåt av..

Ja, han skrev såhär..

Obliqueerna är rotationsmuskler och tränas därmed bäst under diverse bålrotationer.

Titta här så hittar du säkerligen övningar.

http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor1944764

ANIKI
2010-05-02, 14:50
Jag brukar göra den då man sitter på golvet med lätt böjda ben, fatta en vikt med händerna och börja vrida överkroppen sida till sida och nudda med vikten i golvet när man är så långt bak man kan med den.
Är detta dåligt på något sätt? Tänkte mest på diskarna.

cero
2010-05-02, 15:43
Vad är syftet med att träna obliques direkt, en bredare midja?..

Bättre bålstabillitet?

Martin Löwgren
2010-05-02, 18:29
Jag brukar göra den då man sitter på golvet med lätt böjda ben, fatta en vikt med händerna och börja vrida överkroppen sida till sida och nudda med vikten i golvet när man är så långt bak man kan med den.
Är detta dåligt på något sätt? Tänkte mest på diskarna.

Ingen särskilt bra övning då du statisk måste spänna höftböjarna och en del av dessa urspringer från kotorna i ländryggen vilket kan jag ett onödigt drag i dessa.

ANIKI
2010-05-02, 19:29
Ingen särskilt bra övning då du statisk måste spänna höftböjarna och en del av dessa urspringer från kotorna i ländryggen vilket kan jag ett onödigt drag i dessa.

Okay. Tack för den infon!

creperiet
2010-05-02, 19:34
Ingen särskilt bra övning då du statisk måste spänna höftböjarna och en del av dessa urspringer från kotorna i ländryggen vilket kan jag ett onödigt drag i dessa.

Men det resonemanget borde du väl lägga ner din (sprint)löpning också?

regus
2010-05-02, 20:16
Lever twist

http://www.exrx.net/WeightExercises/Power/LVPowerTwist.html

Den är rätt trevlig.

CoKEmaN
2010-05-03, 21:48
Vad har ni för jättemag i CC'n? 60 kg med utväxling som ger 30 kg max i snöret. Det räcker inte ens för mig att göra sidebends med, och jag väger bara 80 kg.
114kg här..
russian twists ! finns massa olika varianter på youtube. kanske kan vara nåt
Ska kika på!

Titta här så hittar du säkerligen övningar.

http://www.exrx.net/Lists/ExList/Wai...#anchor1944764
Där kikar jag alltid om jag är sugen på att prova nåt nytt, men som jag skrev i början av tråden är jag sugen på övningar som kanske inte är så välkända..

Lever twist ska prövas, om en stång är ledig nån gång ;)

Martin Löwgren
2010-05-03, 22:01
Men det resonemanget borde du väl lägga ner din (sprint)löpning också?

Jobbar inte höftböjarna primärt dynamiskt under spintlöpning?

hejhopp79
2010-05-03, 22:08
Finns en bål-rotationsmaskin på gymmet som jag tycker tar förträffligt på obliquerna.

Annars är ju en core-övning jävligt bra, där du halv sitter/ligger men knäna böjda och lyfter en tung boll från sida till sida om kroppen.

Martin Löwgren
2010-05-03, 22:11
Finns en bål-rotationsmaskin på gymmet som jag tycker tar förträffligt på obliquerna.

Annars är ju en core-övning jävligt bra, där du halv sitter/ligger men knäna böjda och lyfter en tung boll från sida till sida om kroppen.

Ingen av dessa är bra.

Ingen särskilt bra övning då du statisk måste spänna höftböjarna och en del av dessa urspringer från kotorna i ländryggen vilket kan jag ett onödigt drag i dessa.

Ska skriva en artikel om varför framöver.

hejhopp79
2010-05-03, 22:13
Aha, såg att du redan svarat på den. Där ser man....jag som har lite problem med ländryggen också. Ska undvika denna övning i fortsättningen då!

schabo-labo
2010-05-04, 06:34
Ingen särskilt bra övning då du statisk måste spänna höftböjarna och en del av dessa urspringer från kotorna i ländryggen vilket kan jag ett onödigt drag i dessa.Kan du utveckla det där lite till, är det för att man spänner höftböjarna som det inte blir bra?

Har du förslag på någon annan övning? Gärna nån där man kan träna sidovridningarna explosivt (som ett diskuskast).

Martin Löwgren
2010-05-04, 06:56
Kan du utveckla det där lite till, är det för att man spänner höftböjarna som det inte blir bra?

Har du förslag på någon annan övning? Gärna nån där man kan träna sidovridningarna explosivt (som ett diskuskast).

Ja de måste arbeta statiskt vilket skapar en sur miljö i dessa (mjölksyra). Att de sedan urspringer från ländkotorna gör att de hela tiden ligger och drar i dessa.

Bålrotationer med skivstång som många kampsportare använder är kanon.

schabo-labo
2010-05-04, 07:10
Ja de måste arbeta statiskt vilket skapar en sur miljö i dessa (mjölksyra). Att de sedan urspringer från ländkotorna gör att de hela tiden ligger och drar i dessa.

Bålrotationer med skivstång som många kampsportare använder är kanon.Okay, då tolkar jag det som att bålrotationer med skivstång inte drar i höftböjarna.

Jag tolkar det som att det är något unikt med unikt med höftböjarna, att de inte tål mjölksyra.

creperiet
2010-05-04, 09:38
Jobbar inte höftböjarna primärt dynamiskt under spintlöpning?

Psoas major, som jag antar du syftade på, jobbar mycket hårt under stor del av stegcykeln, och skapar stort drag i ländryggen. Snarare där problemet ligger än att de får "jobba i en sur miljö". Inte ovanligt med muskulär ländryggsproblematik bland sprinters.

Martin Löwgren
2010-05-04, 09:47
Psoas major, som jag antar du syftade på, jobbar mycket hårt under stor del av stegcykeln, och skapar stort drag i ländryggen. Snarare där problemet ligger än att de får "jobba i en sur miljö". Inte ovanligt med muskulär ländryggsproblematik bland sprinters.

Fast att om någon muskel jobbar dynamiskt betyder det att den bidrar till rörelse. Att arbeta statiskt för att motverka rörelse som den gör vid magövningen vi diskuterade är något helt annat.

creperiet
2010-05-04, 10:06
Vadå helt annat? Ryggen hålls rak och lårbenet flyttas mot kotorna, vilket orsakar ett drag på dem. Det är vad det handlar om. Dessutom under oerhört höga effektvärden i slutet av stödfasen, där höftböjare "motverkar" översträckning i höften.

schabo-labo
2010-05-04, 10:12
Ja de måste arbeta statiskt vilket skapar en sur miljö i dessa (mjölksyra). Att de sedan urspringer från ländkotorna gör att de hela tiden ligger och drar i dessa.

Bålrotationer med skivstång som många kampsportare använder är kanon.

Okay, då tolkar jag det som att bålrotationer med skivstång inte drar i höftböjarna.

Jag tolkar det som att det är något unikt med unikt med höftböjarna, att de inte tål mjölksyra.Tolkar jag rätt?

Seb74
2010-05-04, 11:00
Obliqueerna är rotationsmuskler och tränas därmed bäst under diverse bålrotationer.

Därför jag känner av dom så vid hantelrodd då...tänkte det var konstigt eftersom det är mer vrid än böj, men kanske är så dom funkar.

Martin Löwgren
2010-05-04, 11:01
Vadå helt annat?

Under löpning arbetar psoas major dynamiskt. Under magövningen arbetar den statiskt.

Det är inte samma sak.

creperiet
2010-05-04, 11:49
Under löpning arbetar psoas major dynamiskt. Under magövningen arbetar den statiskt.

Det är inte samma sak.

Istället för att dumförklara kan du läsa resten av vad jag skriver.

När ryggraden hålls rak och psoas major drar i lårbenet kommer muskeln under sprintlöpning orsaka ett kraftigt drag på ländkotorna, vilket kan ge upphov till samma problematik som när den aktiveras statiskt vid den aktuella bålövningen.

CoKEmaN
2010-05-04, 17:28
Kan man köra bålrotation med skivstång, fast framåtböjd? stå som i good morning position o sen vrida bålen så att man tar i marken på höger, sen vänster sida, osv ..? Skadligt på något vis?
Läste tidigare om rotation + flexion av ryggen var väldigt skadligt ...

Ristretto
2010-05-04, 18:30
Jag brukar ha rejäl träningsvärk i obliques när jag kört frontböj. Av knäböj och marklyft får jag mest i raka bukmuskeln.
Aktiveras obliques mer i frontböj, eller är det bara för att jag går djupare i denna övning?

Swiftey
2010-05-04, 19:09
Vad är syftet med att träna obliques direkt, en bredare midja?..

http://i40.tinypic.com/2ikw3sm.jpg

Det är väll dom där om jag inte har fel, fast med tanke på vad dom säger ovan mig så antar jag att man får träning av dom på köpet när man kör knäböj (:

Martin Löwgren
2010-05-05, 12:43
Istället för att dumförklara kan du läsa resten av vad jag skriver.

När ryggraden hålls rak och psoas major drar i lårbenet kommer muskeln under sprintlöpning orsaka ett kraftigt drag på ländkotorna, vilket kan ge upphov till samma problematik som när den aktiveras statiskt vid den aktuella bålövningen.

Eftersom draget inte är konstant utan sker växelvis blir det inte påfrestande och dessutom blir inte själva muskelbuken "sur" då näring gasutbytet fungerar eftersom inget statiskt arbete sker.

creperiet
2010-05-05, 17:18
Eftersom draget inte är konstant utan sker växelvis blir det inte påfrestande och dessutom blir inte själva muskelbuken "sur" då näring gasutbytet fungerar eftersom inget statiskt arbete sker.

Så när draget blir dynamiskt är det inte mekaniskt påfrestande? Hur tänker du då?

Ditt andra påstående tycker jag är för generellt. Sprintlöpning <30sek är uteslutande anaerobt arbete och miljön i musklerna blir mer "sur" ju längre du jobbar. Menar du att dynamisk träning inte kan sänka musklernas ph-värden?

schabo-labo
2010-06-22, 06:23
Så när draget blir dynamiskt är det inte mekaniskt påfrestande? Hur tänker du då?

Ditt andra påstående tycker jag är för generellt. Sprintlöpning <30sek är uteslutande anaerobt arbete och miljön i musklerna blir mer "sur" ju längre du jobbar. Menar du att dynamisk träning inte kan sänka musklernas ph-värden?Ja man undrar ju, kan du svara Martin?