handdator

Visa fullständig version : Ge mig gärna tips på hur jag kan träna bättre


Elisa
2010-04-30, 22:57
Så fort jag börjar träna får jag ont eller blir helt slut i kroppen! För tillfället rider jag 4 dagar i veckan och orkar absolut inte träna på gym eller annat också. Annars har gym/konditionspass typ jympa varit min grej.

Men jag är skitsvag i ridningen så jag borde göra det nu med. Nu har jag ont som fan i vaderna, på utsidan av smalbenen, vid fotknölen. Som benhinnorna så fort jag varit ute och gått fler dagar i rad. Det drar och värker i dem. Hur svag kan man vara? Jag är inte direkt vältränad men har alltid rört på mig lite. Jag börjar aldrig tokträna. Men från 0 till 2-4 pass på en vecka det kan väl inte va att överanstränga sig??

Med pass menar jag häst, promenad (max 1 tim), jogging (typ jogga 1 min, gå 2 i 20-30 min) eller kondition typ aerobics. Visst jag har ett par kilo att gå ner men det är inte direkt nån övervikt. Hur ska jag träna egentligen? Vid ridningen nu då får jag ont i ryggen, men vaderna speciellt. Men man använder ju sätet mycket, bålen och benen. Vad kan jag komplettera med?! Hur göra när man inte orkar?

Vazz
2010-05-01, 00:27
Tror du vi kan trolla här inne?


Du säger att du inte vill träna och att du inte orkar träna. Då kan det bli problem :p

Mitt tips blir ändå att försöka styrketräna nån gång i veckan, fokusera på benen. finns fullt med tips och trådar om benträning här på forumet.

annars hur sköter du din kost? om du känner att du blir "helt slut" av träning så kan det vara där problemet ligger. Ät bra och mycket mat.

capron
2010-05-01, 00:47
Träning är ju en form av att pina sig själv. Det här med att du får ont i ryggen av ridning där kanske du skall passa dig för. Men det här med 20minuter blandad gång och jogging låter bra köra på med detta till sist så får du nog inte ont i vaderna längre. Sedan kan du väl börja köra lite standardövningar för att stärka kroppen. Utfall , sittups , armhävningar 2 gånger i veckan.

emi23j
2010-05-01, 07:26
Skulle i första hand rekommendera allmän konditionsträning. Låter inte riktigt som att du är i så bra form.

Sen kan du ju kanske försöka gå till gymmet 1 gång i veckan och träna i skadeförebyggande syfte. Lägg då fokus på underkropp (framsida/baksida lår, rumpa) och även bål (lower back och mage).

Fredrik_S
2010-05-01, 10:06
Ridning är nog ingen lätt grej. Men som vanligt när man gör något nytt så kan man få ont och bli vääääldigt trött i vissa muskler. Kanske krävs några månader att vänja kroppen vid ridning helt enkelt. Tror det är mycket teknik också och spänna rätt muskler och lära sig slappna av på rätt sätt.
Säg til ridläraren så kanske han hon har några tips på hur man ska sitta tänka och göra för att inte få ont på dom ställena du nämner.
Visst kan du göra kompleterande träning om du vill men jag tror inte det kommer göra den stora skillnaden, utan det handlar mest om tekniken och ridvanan.

Manta
2010-05-01, 10:37
Hur vilar och äter du?

Elisa
2010-05-01, 10:56
Vazz: Har jag frågat efter nåra magiska formler? Jag säger väl inte att jag inte VILL träna? Jag frågar ju för att jag förstår att jag behöver träna och vill bli starkare.

Men iaf, jag har ridit regelbundet senaste året drygt, så det är inget nytt, men det har trappats upp och blivit mer avancerat. När man inte "åker med" hästen så jobbar man ordentligt med hela kroppen.

Men en ni tycker att jag ska träna några av de övriga dagarna ändå? Det är ingen fara med benhinnor och där vid fotknälen? Har fått ont där förut och kunde inte köra aerobics på ett halvår. Jag har alltid varit såhär även den tiden då jag tränade ganska mycket styrka/kondition, jag blev alltid helt slut och var tvungen att vila MINST en dag, helst 2-3. Tyckte inte jag tog i så jag sprack under passen heller. Men det va liksom ingen idé att träna mer för jag orkade inte. SÅ känns det igen nu.

Jag är dock dålig på att äta ordentligt efter. Det tar ju nån timme innan jag är hemma och lagar mat och äter. Kanske borde äta nåt direkt? Iaf en banan. Annars äter jag vanlig mat några gånger om dagen, har tagit bort skräp och minskat lita kcal för att försöka tappa nåt kilo till sommaren. Äter väl 1600-1700 kcal de dagar jag rider och 14-1500 övriga dagar. Detta räknade jag ut att jag behövde göra för att gå ner 5 kg på 10 veckor.

Manta
2010-05-01, 11:06
Skriv gärna ner hur och när du äter en vanlig träningsdag, samt när du tränar och övrig aktivitet.

capron
2010-05-01, 17:09
Kör på med simmning eller cyckel, Om jogging gör för ont i vaderna.

frogmachine
2010-05-01, 18:07
Stell dej o laga matt isälet XD

chrilledude
2010-05-01, 18:17
Stell dej o laga matt isälet XD


Stick, jävla troll.

vasslefranmjolk
2010-05-01, 19:15
http://www.youtube.com/watch?v=KWs9-3FA4yw&feature=related