handdator

Visa fullständig version : Poll: gå utan tröja som "vältränad" kille


stevebc
2010-04-30, 14:50
Nu är det väl inte det bästa underlaget för pollen, då jag undrar hur samhället i stort ser på detta fenomen. Var går gränsen? Var blir det oacceptabelt? För mig är det ett underbart sätta att multitaska: samtidigt som jag tar mig någonstans kan jag sola. Så slipper jag ligga på en handduk på gräsmattan och ha tråkigt.

Men, det finns gränser för det här beteendet. Var tycker ni det går? Var är det acceptabelt att gå med tröja? Svarsalternativen är rangordnade från det mest liberala till det mest konservativa (jag fann inget bättre ord).

Själv röstade jag på "I glesa förorter, parker, vandringsleder". Brukar inte gå utan tröja mitt i stan, men väl utanför, ungefär där jag bor nu. Men jag ser ingen annan göra det, och man får lite undrande blickar.

Använde "vältränad kille" därför att det är mer applicerbart på mitt liv än att skriva "lönnfet gubbe". Och "lönnfeta gubbar" har ju även den nackdelen att det av många anses stötande och en smula äckligt.

Doctor Snuggles
2010-04-30, 14:57
Det beror på det generella klimatet antar jag. På ställen där det oftast är mycket sol året om, och särskilt ju närmre havet det ligger, och ju yngre man är, och ju fattigare område man befinner sig i, ju vanligare är det.
Var gränsen går, om man menar normativt, beror väl på hur folk där man är i allmänhet beter sig.
Det måste nog vara en värmebölja om det ska vara helt ok för en vuxen man i en gles förort att bara helt sonika gå omkring med bar överkropp lite varstans utan att bli betraktad som han vore uteliggare och/eller inte ha alla apelsiner i korgen.

stevebc
2010-04-30, 14:59
Det beror på det generella klimatet antar jag. På ställen där det oftast är mycket sol året om, och särskilt ju närmre havet det ligger, och ju yngre man är, och ju fattigare område man befinner sig i, ju vanligare är det.
Var gränsen går, om man menar normativt, beror väl på hur folk där man är i allmänhet beter sig.Om vi håller oss till Sverige på sommaren då. Vi tar Stockholm t ex. Var tycker folk det börjar bli jobbigt att gå barbröstad, och var börjar omgivningen störa sig på det? Jag hade inte kunnat gå barbröstad i Stockholms centrum t ex med fullt av folk, men i en mer glesbebyggd förort eller en park hade jag kunnat gå runt med bara shorts utan att oroa mig om vad folk tyckte.

Tolkia
2010-04-30, 15:02
I Sverige skulle jag säga hemma på tomten, på badstranden, antagligen ute i skogen o. dyl ställen där man inte väntas träffa någon. På allmän plats som inte är badstrand - big no-no. Detta gäller oavsett hur fräsch, vältränad eller snygg man är. Magdalena Ribbing har rett ut det hela i sin etikettspalt på dn.se, men jag är för lat för att försöka leta fram det.

Hur det förhåller sig i andra länder (du befinner dig ju vad jag vet inte i Sverige) har jag ingen aning om, men jag tror att "inte på allmän plats (utom badstrand)" är ett ganska säkert kort.

Doctor Snuggles
2010-04-30, 15:02
Om vi håller oss till Sverige på sommaren då. Vi tar Stockholm t ex. Var tycker folk det börjar bli jobbigt att gå barbröstad, och var börjar omgivningen störa sig på det? Jag hade inte kunnat gå barbröstad i Stockholms centrum t ex med fullt av folk, men i en mer glesbebyggd förort eller en park hade jag kunnat gå runt med bara shorts utan att oroa mig om vad folk tyckte.

Det beror på vad du gör. Skulle det vara riktigt varmt och du samtidigt joggade vore det ok. Det anses väl allmänt att vara lite väl mycket arbetarklass på att gå utan tröja förutom på stranden eller kanske när man jobbar i sin tomt med att plantera tomater eller what not. Är väl en kvarleva från tiden då det bara var arbetare och luffare som var brunbrända.
I riktigt varma, rikare, länder brukar de också ha en airkondition som heter duga inomhus, så man skulle frysa halvt ihjäl utan något plagg på sig då.

Shakemynuts
2010-04-30, 15:03
Överallt kan man gå i bar överkropp om man är vältränad nog.

Tolkia
2010-04-30, 15:04
Ang. bondereferensen ovan, så har det inte varit särskilt vanligt bland bönder att gå utan på överkroppen, ens på sommaren. Antagligen delvis p.g.a. att risken för att skrubba sig och rispa sig på diverse saker är rätt stor, och det inte är så skönt. Håller dock med om att joggare förmodlige är en grupp där det är OK (men jag undrar om det verkligen är så mycket svalare att vara utan en bra tröja; det är i så fall om man vill sola samtidigt).

Tricce
2010-04-30, 15:05
I Sverige skulle jag säga hemma på tomten, på badstranden, antagligen ute i skogen o. dyl ställen där man inte väntas träffa någon. På allmän plats som inte är badstrand - big no-no. Detta gäller oavsett hur fräsch, vältränad eller snygg man är. Magdalena Ribbing har rett ut det hela i sin etikettspalt på dn.se, men jag är för lat för att försöka leta fram det.

Hur det förhåller sig i andra länder (du befinner dig ju vad jag vet inte i Sverige) har jag ingen aning om, men jag tror att "inte på allmän plats (utom badstrand)" är ett ganska säkert kort.

http://hd.se/sommar/2003/08/14/hur_bara_faar_vi_vara/

stevebc
2010-04-30, 15:11
I Sverige skulle jag säga hemma på tomten, på badstranden, antagligen ute i skogen o. dyl ställen där man inte väntas träffa någon. På allmän plats som inte är badstrand - big no-no. Detta gäller oavsett hur fräsch, vältränad eller snygg man är. Magdalena Ribbing har rett ut det hela i sin etikettspalt på dn.se, men jag är för lat för att försöka leta fram det.

Hur det förhåller sig i andra länder (du befinner dig ju vad jag vet inte i Sverige) har jag ingen aning om, men jag tror att "inte på allmän plats (utom badstrand)" är ett ganska säkert kort.Ah. Ja, här är det nog lite mer påklätt ändå. Jag vet inte om det har med etikett som du nämnde, då det känns viktigare här att klä sig/bete sig "rätt" än vad det gör hemma i Lund. Åtminstone i den stad jag bor i nu. Man går inte utan tröja här såvida man inte spelar fotboll eller badar.

Det beror på vad du gör. Skulle det vara riktigt varmt och du samtidigt joggade vore det ok. Det anses väl allmänt att vara lite väl mycket arbetarklass på att gå utan tröja förutom på stranden eller kanske när man jobbar i sin tomt med att plantera tomater eller what not. Är väl en kvarleva från tiden då det bara var arbetare och luffare som var brunbrända.
I riktigt varma, rikare, länder brukar de också ha en airkondition som heter duga inomhus, så man skulle frysa halvt ihjäl utan något plagg på sig då.Ja, det anses vara lite smaklöst. Men just smaklösheten bryr jag mig inte om. Det är inte det som oroar mig. Jag klär mig och går runt som jag vill, till den grad då människor runt om kring börjar tycka det blir olustigt och stör sig på mig. Därför går jag väldigt ogärna runt i centrum osv. Stöter jag på en eller annan människa när jag promenerar på en trottoar har jag inget emot det alls.

Ang. bondereferensen ovan, så har det inte varit särskilt vanligt bland bönder att gå utan på överkroppen, ens på sommaren. Antagligen delvis p.g.a. att risken för att skrubba sig och rispa sig på diverse saker är rätt stor, och det inte är så skönt. Håller dock med om att joggare förmodlige är en grupp där det är OK (men jag undrar om det verkligen är så mycket svalare att vara utan en bra tröja; det är i så fall om man vill sola samtidigt).Därav referensen "redneck" om bönder i USA.

hahavaffan
2010-04-30, 15:11
Självfallet. Kläder är för spetor.

Doctor Snuggles
2010-04-30, 15:12
Kändes som det här klippet var relevant:
5weU2olAl-E

Onigiri
2010-04-30, 15:14
Tolkia: Det är varmare att jogga med bar överkropp om det är riktigt tropiskt hett, men man är ju snygg/grym/macho och allt det där om man kör utan och har en tränad kropp.

young_george
2010-04-30, 15:15
Aldrig där man riskerar att komma in i någons "personliga sfär" eller vad man ska kalla det.

Så för mig beror det på hur många personer mer kvadratmeter det finns så att säga.

Tolkia
2010-04-30, 15:17
Aldrig där man riskerar att komma in i någons "personliga sfär" eller vad man ska kalla det.

Så för mig beror det på hur många personer mer kvadratmeter det finns så att säga.
Lokala transportmedel, typ en fullsatt buss eller tunnelbanan i rusningstid, är nog ett bra worst case-exempel.

stevebc
2010-04-30, 15:18
Jag tycker personligen det är hur praktiskt som helst. Man tar en promenad och får samtidigt sol mer jämnt över hela kroppen än om man låg ner. Kan gå runt och lyssna på musik. Orkar heller inte springa runt och sparka på en fotboll när det är så varmt.

Bahir
2010-04-30, 15:22
Det är aldrig ok för en vältränad kille att gå med bar överkropp, för andra killar kommer att säga att det är gay. Har man dock inga muskler är det ok i de flesta sammanhang, för ingen bryr sig om att kolla ändå.

Sverker
2010-04-30, 15:28
Egen trädgård och på stranden. Ingen annanstans. Det är god hyffs.

WHITEFOLKS
2010-04-30, 15:31
Jag kan tycka att det är ok på gärdet i stockholm eller liknande också.

Men det är väl i princip att jämföra med en badstrand utan vatten :D

stevebc
2010-04-30, 15:34
Vet inte om de som röstar på museum-alternativet är seriösa. Museum var verkligen det värsta exemplet jag försökte hitta, men tunnelbana/buss är betydligt värre inser jag nu.

Intressant att så många tycker att man bör hålla sig till strand och trädgård. Jag har varken eller personligen så det blir svårt då :)

Osten80
2010-04-30, 15:40
Är man stevecp-grov funkar det överallt.

Mantus
2010-04-30, 15:47
Det är aldrig ok för en vältränad kille att gå med bar överkropp, för andra killar kommer att säga att det är gay. Har man dock inga muskler är det ok i de flesta sammanhang, för ingen bryr sig om att kolla ändå.

Jepp. Eller så blir man automatiskt ansedd som en s.k. "spännis". Det anses också vara fåfängt i fallet då det är en vältränad kille medan en normalbyggd kille har självdistans.
Undrar om det beror på att en muskulös kropp ses som ett sexuellt attribut? Osäker på det men i situationer där det enligt konventioner är ok att ha bar överkropp (som bastu, stranden) så brukar det istället ges komplimanger, högst förvirrande.

Sebbe_H
2010-04-30, 16:04
Klart man ska få gå med bar överkropp i t.ex parker osv, spela fotboll osv, vad är problemet?

Denstillasittande
2010-04-30, 16:04
Hur är det för oss som alltid jobbar utomhus?
Tycker ni det är ok att man har bar överkropp när man är hemma i er trädgård och jobbar?
Jag själv brukar väl undvika mycket för att det är inte alltid så smidigt men att få en jämn solbränna är ju inte fel.

emi23j
2010-04-30, 16:07
Vid utförande av fysisk aktivitet är det alltid ok att köra med bar överkropp. t ex promenader, jogging, eller andra utomhus aktiviteter.

att sitta på stan i baröverkropp är inte ok. då får man i alla fall ha på sig ett tunnt linné.
I mat affären är det också lite nasty. Inte fan vill jag se någon bar bringa när jag handlar man.

Librish
2010-04-30, 16:14
Tar jag en promenad en varm sommardag och jag inte planerar att röra mig in mot något centra så åker tröjan av. En del ger en konstiga blickar men är jag ute och går i ett friluftsområde skiter jag i det, ultimate tan time ju.

stevebc
2010-04-30, 16:15
I mat affären är det också lite nasty. Inte fan vill jag se någon bar bringa när jag handlar man.wat

snej
2010-04-30, 16:16
Tja, dåliga alternativ, men det är väl acceptabelt på alla ställen där det är acceptabelt som otränad kille. Ingen som bryr sig om sånt förutom en själv typ..

Osten80
2010-04-30, 16:17
wat

Haha.

coxie
2010-04-30, 16:18
wat

Antar att han handlar på någon bordell där det är 100% Glory-hole som gäller :D

Ont: Stranden och hemma är det enda som är ok enligt mig.

stevebc
2010-04-30, 16:19
Tja, dåliga alternativ, men det är väl acceptabelt på alla ställen där det är acceptabelt som otränad kille. Ingen som bryr sig om sånt förutom en själv typ..Är det väl visst? Jag tycker det är äckligt med folk som går med naken överkropp i mataffärer, museum (lol) och restauranger. Känns väldigt Roskilde och respektlöst.

Vilka alternativ skulle du vilja se?

The Swedish Oak
2010-04-30, 16:26
själv tycker jag det är okej i parker, stranden, i trädgården och diverse sportande som man blir varm av. Men man får kanske känna av stämningen lite så man inte är ensam utan tröja :)

snej
2010-04-30, 16:28
Är det väl visst? Jag tycker det är äckligt med folk som går med naken överkropp i mataffärer, museum (lol) och restauranger. Känns väldigt Roskilde och respektlöst.

Vilka alternativ skulle du vilja se?

Ja... Men det är ingen som bryr sig om det är en otränad eller en tränad individ som går i bar överkropp menar jag. Det är bara vi träningsfreaks som tänker på sånt.

Alternativen var inte så dåliga ändå när jag tittade lite. Men hittade inte riktigt något att rösta på :)

RandomC
2010-04-30, 16:28
Glesa förorter, parker, vandringsleder tycker jag är helt ok, utan tvekan, folk är överdrivet känsliga. Så länge man är utomhus och det är någorlunda glest med folk skulle jag säga.

L-Sami
2010-04-30, 16:31
En het sommardag +30 grader, om man vill så är det nog inte så farligt att gå utan tröja på stan tycker jag.

snej
2010-04-30, 16:31
Men parker om det är gott väder, och ute på landet är ju helt ok tycker jag. Inte mitt i stan lixom, men annars är det ju lugnt sålänge det är varmt och det är stämning för barkroppande :)

joriice
2010-04-30, 16:44
Hemma, stranden, möjligtvis parker, ställen där coola människor hänger.

Scratch89
2010-04-30, 16:44
Bara överkroppar är det värsta med sommaren. När jag jobbade i butik kom det varje dag in ett dussin äldre karlar med håriga svettiga bröst, och när man påpekade att de skulle ha skjorta på sig blev de förnärmade, började skrika och gapa om rättigheter och allt möjligt. Unga människor har bättre hyfs när det gäller sånt här; om de mot förmodan skulle komma in utan kläder, så var det inte mer än att de gick ut och tog på sig kläder.

Rickard
2010-04-30, 16:45
I mat affären är det också lite nasty. Inte fan vill jag se någon bar bringa när jag handlar man.

Tror Freud skulle ha något att säga om detta. ;)

snej
2010-04-30, 16:49
När man är på man-shopping så måste ju bar överkropp vara så opti det bara går. :)

ryss
2010-04-30, 16:52
Badstränder är lugnt, likaså när man spelar fotboll på någon gräsplätt försöker komma på några fler lite "udda" alternativ som är ok liknande trädgården etc

stevebc
2010-04-30, 18:17
Ja... Men det är ingen som bryr sig om det är en otränad eller en tränad individ som går i bar överkropp menar jag. Det är bara vi träningsfreaks som tänker på sånt.

Alternativen var inte så dåliga ändå när jag tittade lite. Men hittade inte riktigt något att rösta på :)Ah det var så du menade!

Ja, jag vet inte vilka andra platser. Vore väl i så fall kollektiva transportmedel men de får ingå i det mest extrema alternativet som är restaurang/museum.

Det handlar alltså om fyra olika nivåer, från det ena som accepteras av alla (egna trädgården, stranden) till den mest bisarra nivån som bara accepteras av ett fåtal. Majoriteten är som jag trodde centrerad runt de två mer "konservativa" alternativen.

emi23j
2010-04-30, 18:57
wat

Tror Freud skulle ha något att säga om detta. ;)

Typo.

Inte vill jag se någon bar bringa när jag handlar maT.

Kan överhuvudtaget inte förstå varför man vill gå med bar överkropp när man handlar. det är ju alltid kallt i affärn.

stevebc
2010-04-30, 18:59
Jo men Roskildefestivalen osv. Är ju i danmark med. Går man i bar överkropp, med lite bilringar och en öl i handen sticker man ju inte ut direkt. Även i Ayia Napa och andra Nordic Trash-ställen är det snarare regel än undantag.

snej
2010-04-30, 19:01
På festival är nästan bar överkropp obligatoriskt så länge det är + grader.

stevebc
2010-04-30, 19:03
Bara överkroppar är det värsta med sommaren. När jag jobbade i butik kom det varje dag in ett dussin äldre karlar med håriga svettiga bröst, och när man påpekade att de skulle ha skjorta på sig blev de förnärmade, började skrika och gapa om rättigheter och allt möjligt. Unga människor har bättre hyfs när det gäller sånt här; om de mot förmodan skulle komma in utan kläder, så var det inte mer än att de gick ut och tog på sig kläder.Hahahaha, det finns något väldigt charmigt/roligt hos äldre män med detta beteende.

Larsa_wee
2010-04-30, 20:17
Har man arbetsbrallor på sig och typ snickrar eller gör något annat så är det helt okej att köra barövers. Vältränad Hunk+ arbetsbrallor/Arbetsshorts av piratmodell+ En schysst bränna = B-Rudar / Kvinnor !

Pepparkakssmurfen
2010-04-30, 20:35
Hur är det med bar överkropp i TV?

aAfRuMswUz0&feature=related

snej
2010-04-30, 20:39
Ligger man inne med såna pecs så är det OK!

ceejay
2010-04-30, 21:07
endast strand etc. såg några räkor idag och sånt utan tröja sätt påer er fsffsffs!

rooz
2010-05-01, 08:49
Förra sommaren såg jag en snubbe på östermalm med bar överkropp, han var dock ganska grofv. Fast bar överkropp i stan känns lite sådär:confused:

Men har man lagt ner tid på att bygga kanske man vill visa det?

Eddie Vedder
2010-05-01, 08:56
Hur är det med bar överkropp i TV?

aAfRuMswUz0&feature=related

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln för vad som är okej i TV. Bengt Frithiofsson får vara full, Bert Karlsson får snacka i mobiltelefon, Plura får ha bar överkropp o.s.v.:D

Fritösen
2010-05-01, 09:13
Tycker ni det är skillnad på barn och vuxna som går utan tröja? :)

von huff
2010-05-01, 09:14
Badstranden/Hemma/I skogen Inte fan går man utan skjorta i stan eller andra platser där det finns människor överallt.Bränna kan man skaffa på standen eller sin bakgård.Vill man visa muskler så kan man använda någon tajt armlös skjorta.

stevebc
2010-05-01, 09:19
Tycker ni det är skillnad på barn och vuxna som går utan tröja? :)Ja.

Badstranden/Hemma/I skogen Inte fan går man utan skjorta i stan eller andra platser där det finns människor överallt.Bränna kan man skaffa på standen eller sin bakgård.Vill man visa muskler så kan man använda någon tajt armlös skjorta.Jag vill inte visa muskler. Det handlar inte om det. Jag har varken strand eller bakgård.


Det är för övrigt galet jämnt mellan de två konservativa alternativen. Ända sedan det stod 3-3 har det inte skiljt mer än en enda röst mellan de två alternativen. Ett tag stod det 56-57, sedan 67-66 och nu står det 92-92. Nästan magiskt.

von huff
2010-05-01, 09:23
Då ser jag ingen ide att gå utan skjorta.

snej
2010-05-01, 09:24
95-92 :)

stevebc
2010-05-01, 09:30
Niiice IP-haxx snej. Så ska det se ut. ZzZZzZzz....

Tolkia
2010-05-01, 09:43
Tycker ni det är skillnad på barn och vuxna som går utan tröja? :)
Ja.

Fritösen
2010-05-01, 09:51
Ja.

Varför?

Nu tänker jag på barn = tonåringar , kanske borde skrivit det i första inlägget.

xlucasx
2010-05-01, 09:59
Endast på stranden, i trädgården och vid fysisk ansträngning som skateboard och löpning kan vara okej under rätt omständigheter för min egen del. Annars så bryr jag mig faktiskt inte om vart andra går runt med bar överkropp även om just museum, buss och tunnelbana vore väldigt ohyfsat.

tntballe
2010-05-01, 10:09
Jag skulle inte bry om folk så ville gå nakna överallt, men då får dom gärna ha med sig filt eller liknande när dom ska sitta någonstans.

eiri
2010-05-01, 10:13
går man runt i bar överkropp för det är skönt så är det väll okej överallt förutom på första rösten:P (tex väldigt varma dagar). Men går man runt för att spänna sig så får gärna tröjan stanna på.

Lovisa
2010-05-01, 10:24
Grabbar, hur snygga ni än är så vill vi bara se era överkroppar på "rätt" platser. För min del är det trädgård, strand och liknande. Parker och vandringsleder är gränsfall. Detta är alltså min personliga uppfattning (och några spontant tillfrågade vänner och jobbarkompisar).

Linne är rätt Ok på något fler platser. Men i mataffärer, restauranger etcetera är det minst t-shirt som gäller. Håriga armhålor går bort i maten..... :smash:

Varför skulle det förresten vara skillnad på vältränade och otränade? Skall man ha hårdare restriktioner eller dress code om man är otränad? Rent estetiskt är det logiskt, men det känns som en diskriminerande tanke. Och svettiga armhålor är ju inte mindre sunkiga bara för att de sitter på en hunk...

Själv håller jag mig till shorts och t-shirt / linne i stort sett hela sommaren, även i trädgård och på strand. Känner mig väldigt obekväm av att visa för mycket hud.

Timme
2010-05-01, 10:33
Själv håller jag mig till shorts och t-shirt / linne i stort sett hela sommaren, även i trädgård och på strand. Känner mig väldigt obekväm av att visa för mycket hud.

Go bränna där :D

Sniggel
2010-05-01, 10:39
Vill du veta vad var och en här på forumet tycker eller vad var och en har för uppfattning om vad som anses ok av samhället?

edit:
Jag personligen har börjat tveka mer inför att gå i bar överkropp ju mer vältränad jag blivit.

Nelson81
2010-05-01, 10:45
idag - bara på stranden
om några månader när jag hunnit komma i form nu när jag börjat träna igen - överallt

Fredrik_S
2010-05-01, 10:50
Är det tillräckligt varmt går jag drottninggatan ner och upp i bar överkropp när jag måste ha en självförtroendeboost....
Tjejerna uppskattar det genom visslingar eller leenden. Pizzaturkarna ger tummen upp och klämmer sig själva på bizeps med cigaretten i andra handen.

Alla som inte uppskattar det är tysta så de märker jag aldrig av.

tsp
2010-05-01, 10:51
Själv går jag i bar överkropp hemma i huset/trädgården, i vänners hus/trädgårdar, på stranden och i skog och mark/glesbefolkade områden. Typ om man ska promenera 14km till stranden eller så, då drar jag av mig tröjan för man blir så svettig annars.

Dock har jag inget emot de tjocka tyska husvagnsturisterna som invaderar ICA Maxi med sina välfyllda kaggar. Tycker mest det spär på somrigheten i landet :D Typ som ett sommartecken.

JoeyP
2010-05-01, 11:02
Man blir klassad som spännbög om man går utan tröja i allmänheten.

Eller överhuvud taget för alla är avundsjuka.

Fredrik_S
2010-05-01, 11:04
Man blir klassad som spännbög om man går utan tröja i allmänheten.

Eller överhuvud taget för alla är avundsjuka.

Haha... det blir man absolut inte... Det är ju bara meninglösa mäniskor som sätter en i såna fack och vem fan bryr sig om vad meningslösa människor tycker och tänker?

Eddie Vedder
2010-05-01, 13:54
Man blir klassad som spännbög om man går utan tröja i allmänheten.

Eller överhuvud taget för alla är avundsjuka.

Det där har du format i din egen skalle eftersom du själv kanske tyckt så om någon annan och idag själv tycker att du har så snygg fysik.;)

Jag anser att det tveklöst finns sammanhang och platser där bar överkropp inte är okej. Och gränsen kan ibland flyttas lite om det är sjukt varmt. Jag tänker på mitt i stan t.ex. Om det är en extrem värmebölja blir det liksom acceptabelt helt plötsligt men annars är jag tveksam. En gräns för exakt antal grader Celsius och procentuell molnighet på himlen då denna gräns översträds vågar jag mig inte på.:D

Slutligen ser jag dock att oavsett var och när det är oacceptabelt så är det lika "tillåtet/otillåtet" oavsett hur tränad en kille är.

Yes
2010-05-01, 14:11
För egen del kan jag gå i bar överkropp utomhus så länge det inte är för tätbefolkat, men går jag t.ex. in i en butik åker tröjan på. Vad andra gör bryr jag mig dock inte särskilt mycket om. Har svårt att störa mig på såna småsaker.

F.W.Y.H
2010-05-01, 14:19
Är det tillräckligt varmt går jag drottninggatan ner och upp i bar överkropp när jag måste ha en självförtroendeboost....
Tjejerna uppskattar det genom visslingar eller leenden. Pizzaturkarna ger tummen upp och klämmer sig själva på bizeps med cigaretten i andra handen.

Alla som inte uppskattar det är tysta så de märker jag aldrig av.

Hahahahahaha!

Scorpionida
2010-05-01, 14:26
Att ta av sig tröjan när man vilar/sitter/slaggar i en park är ändå ok. Även om det så är Kungsträdgården. Sedan när man ska ge sig på tur är det bara att ta på sig den igen. No problems:thumbup:

För min del får ALLA gå runt utan tröja om dom vill, flickor som pöjkar, tränade som otränade:hbang:

young_george
2010-05-01, 14:50
Är det tillräckligt varmt går jag drottninggatan ner och upp i bar överkropp när jag måste ha en självförtroendeboost....
Tjejerna uppskattar det genom visslingar eller leenden. Pizzaturkarna ger tummen upp och klämmer sig själva på bizeps med cigaretten i andra handen.

Alla som inte uppskattar det är tysta så de märker jag aldrig av.

Fo' real?

Scorpionida
2010-05-01, 15:05
Bara jag som kom på att tänka på the Naked Cowboy i den här tråden?

http://img580.imageshack.us/img580/4976/nakedcowboyintimessquar.jpg

cero
2010-05-01, 15:42
Bara jag som kom på att tänka på the Naked Cowboy i den här tråden?

Tror det.. *jorgen*

Icefire
2010-05-01, 15:49
Hemma hos mig får vältränade killar gärna gå med bar överkropp :D

Annars får man gärna behålla tröjan på så länge man är på mer folktäta ställen. Så glesa förorter osv tycker jag är ok.

C.E.J.
2010-05-01, 15:54
Själv röstade jag på "I glesa förorter, parker, vandringsleder". Brukar inte gå utan tröja mitt i stan, men väl utanför, ungefär där jag bor nu. Men jag ser ingen annan göra det, och man får lite undrande blickar.

Inte så konstigt, de är ju fransmän, de har inget att visa upp. De undrande blickarna har att göra med att de inte förstår hur man blir stevebc-grov ;)

Doctor Snuggles
2010-05-01, 16:47
Är det tillräckligt varmt går jag drottninggatan ner och upp i bar överkropp när jag måste ha en självförtroendeboost....
Tjejerna uppskattar det genom visslingar eller leenden. Pizzaturkarna ger tummen upp och klämmer sig själva på bizeps med cigaretten i andra handen.

Alla som inte uppskattar det är tysta så de märker jag aldrig av.

Pizzaturkar som gillar? Måste vara rätt och slätt fantastiskt för självförtroendet. Om du gör det ngn sommarkväll kanske du får tummen upp av alla svarttaxichafförer också? Det vore ju trevligt.

Snobbe
2010-05-01, 16:58
För mig är baröverkropp något som man går med på semestern typ. Vid stranden påväg till stranden lr när man bara tar de lungt på semestern på en Ö i skärgårn eller utomlands ställe osv.

wintersnowdrift
2010-05-01, 17:34
Om man är en jävel på att cykla BMX eller på att dansa breakdance och akrobatisera är det helt okej att göra det mitt i city enligt min mening (efter att ha upplevt bådadera under dagen i Budapest).

//Kristin

stevebc
2010-05-01, 18:27
Inte så konstigt, de är ju fransmän, de har inget att visa upp. De undrande blickarna har att göra med att de inte förstår hur man blir stevebc-grov ;):laugh:

It's funny because it's not true. Är förresten väldigt fascinerad över hur jämnt det är. 129-128 nu.

Pizzaturkar som gillar? Måste vara rätt och slätt fantastiskt för självförtroendet. Om du gör det ngn sommarkväll kanske du får tummen upp av alla svarttaxichafförer också? Det vore ju trevligt.Fredrik_S har en riktigt bra strandkropp. Vore kul att göra något liknande om man själv låg inne med en sådan fysik.

Exdiaq
2010-05-01, 18:36
Acceptabelt och acceptabelt, skulle inte tycka att det är förskräckligt precis om någon går på stan, i en butik eller liknande. Men skulle tycka att det var konstigt att gå utan tröja om man inte är på stranden eller hemma i trädgården.

Eddie Vedder
2010-05-01, 18:50
Om man är en jävel på att cykla BMX eller på att dansa breakdance och akrobatisera är det helt okej att göra det mitt i city enligt min mening (efter att ha upplevt bådadera under dagen i Budapest).

//Kristin

Ja Kristin, vi VEEEET att du är i Budapest. Det räcker med ditt spammande skryt om resan nu i varenda tråd där du finner chansen att nämna det. :D

ARMSTARK
2010-05-01, 20:11
Det är otroligt provoserande för otränade människor att möta vältränade personer. För att slippa de hatfulla blickarna går jag bara barbröstad i min egen trädgård och på stranden.

svennebanan
2010-05-01, 20:42
Det är otroligt provoserande för otränade människor att möta vältränade personer. För att slippa de hatfulla blickarna går jag bara barbröstad i min egen trädgård och på stranden.

Vad får dig att tro det? Jag tror det är provocerande för väldigt många, mig inkluderad. Det har inte med om man är tränad eller inte att göra. Det ser bara sliskigt ut helt enkelt(förutom på stranden möjligen). Vad får er att tro att någon annan vill se er bara överkropp? Jag skulle inte placera mig själv i facket otränad.

Doctor Snuggles
2010-05-01, 21:01
Fredrik_S har en riktigt bra strandkropp. Vore kul att göra något liknande om man själv låg inne med en sådan fysik.

http://img.photobucket.com/albums/v214/makeitlime/MissingThePoint.jpg

J.V
2010-05-01, 21:12
Klart man ska få gå med bar överkropp i t.ex parker osv, spela fotboll osv, vad är problemet?Nu är det så att Magdalena Ribbing har rett ut det här i en spalt, OCH DÅ ÄR DET FAN SÅ!

stevebc
2010-05-01, 21:17
http://img.photobucket.com/albums/v214/makeitlime/MissingThePoint.jpgTolkade ditt inlägg som sarkasm. Alltså att du tyckte det var löjligt att få bättre självförtroende av pizzabagare som uppskattar ens kropp. Det är väl ganska naturligt att folk imponeras av hans fysik och att detta leder till bättre självförtroende.

138-136.

Yes
2010-05-01, 21:29
Vad får er att tro att någon annan vill se er bara överkropp?
Jag förstår inte frågan. Varför skulle man inte vilja se denna perfektion?

Kwon
2011-07-03, 21:22
Hade gärna velat se Yes utan tröja

Deceiver85
2011-07-03, 21:25
egen trädgård och på stranden. Ingen annanstans. Det är god hyffs.
+1

Mats J
2011-07-04, 06:21
Jag skulle aldrig drömma om att ta av mig tröjan andra tillfällen än precis innan jag ska bada. Tycker dock det är ok om andra gör det, OM det är för att det verkligen är för varmt och inte kan finnas en uns av att vilja visa upp sig och det är på mer enskilda platser, dvs. en otränad person är mer ok i mina ögon än om en vältränad gör det. Och det är även av den anledningen jag tom. har tröja på stranden.

Cilia
2011-07-04, 07:16
Orkar inte läsa hela tråden.

Min referens är storstad. Bar överkropp är då ok på stranden och i sin egen trädgård/balkong.

På stranden är det ok att ha bar överkropp till och från bilen eller liknande. Men ska man gå på en restaurang kafé för att inta något att äta och dricka är det inte ok med bar överkropp.

Lika lite är det ok med shorts i stan. Möjligtvis möjligtvis kan gränsen gå vid ett par dressade linneshorts eller långa bermudas men det är tveksamt.

shadowfire
2011-07-04, 07:47
Detta är tredje tråden i allmäntdelen nu på mindre än 3 dagar som skapas eller bumpas och som handlar om att vistas offentligt halvnaken. wtf?

shadowfire
2011-07-04, 07:49
Orkar inte läsa hela tråden.

Min referens är storstad. Bar överkropp är då ok på stranden och i sin egen trädgård/balkong.

På stranden är det ok att ha bar överkropp till och från bilen eller liknande. Men ska man gå på en restaurang kafé för att inta något att äta och dricka är det inte ok med bar överkropp.

Lika lite är det ok med shorts i stan. Möjligtvis möjligtvis kan gränsen gå vid ett par dressade linneshorts eller långa bermudas men det är tveksamt.

va?
bör man inte ha shorts på sig i stan?

mikaelj
2011-07-04, 08:10
Om shorts inte är okej inne i stan föreslår jag att Cilla hoppar in i min kropp en stund och återkommer med ett nytt uttalande.
Postat via en mobil enhet

shadowfire
2011-07-04, 08:21
Om shorts inte är okej inne i stan föreslår jag att Cilla hoppar in i min kropp en stund och återkommer med ett nytt uttalande.
Postat via en mobil enhet

Du kör ju med kilt iofs.. vädrar snasen lite extra ;)

Granatgiraffen
2011-07-04, 08:30
va?
bör man inte ha shorts på sig i stan?

Hon skämtar.

Bar överkropp är inte okej i stan. Tycker inte heller det är ok att äta banan på bussar/spårvagnar/tunnelbana. Luktar äckligt. All frukt borde förresten förbjudas där folk vistas tätt.

Doctor Snuggles
2011-07-04, 11:49
Hon skämtar.

Bar överkropp är inte okej i stan. Tycker inte heller det är ok att äta banan på bussar/spårvagnar/tunnelbana. Luktar äckligt. All frukt borde förresten förbjudas där folk vistas tätt.

Har du luktat på skörbjugg?

Trance
2011-07-04, 11:53
va?
bör man inte ha shorts på sig i stan?

Det är den gamla stilskolan men det har ändrats lite numera anser jag.

shadowfire
2011-07-04, 12:00
Restaurang, fik o affärer är jag själv lite petig på att folk faktiskt ska/kan klä på sig och inte låtsas att det är en nudisttillställning.

Aptiten eller upplevd hygien vid köttdisken påverkas av någon märklig anledning inte helt positivt av:

http://aulaitt.files.wordpress.com/2008/01/borat.jpg

Granatgiraffen
2011-07-04, 12:32
Har du luktat på skörbjugg?

Ja. Jag luktade på din morsa igår. höhö.

Nej jag skulle nog faktiskt vilja förbjuda all slags ätning på dom ställena jag sa.

Eller! Det är redan förbjudet förresten? 1-0 till systemet.

Cilia
2011-07-05, 05:38
Nej, jag skojar inte. Shorts på killar i stan är fult och opassande särskilt vardagar. Ska man mot förmodan ha det ska det vara dressade shorts.

Ett par linnebyxor är inte varmare alt coolwoolbyxor.

Nitrometan
2011-07-05, 06:37
Ett par linnebyxor är inte varmare alt coolwoolbyxor.

Vad är Kollvoll?

Annars säger jag att, jo, linnebyxor är varmare än shorts om man måste röra på sig.

Det är väl inget fel att ha shorts på sig på stan?
Däremot på nånslags tillställ ning, vissa restauranger eller jobb kan jag se att man skippar shortsen.

Cilia
2011-07-05, 07:16
Vad är Kollvoll?

Annars säger jag att, jo, linnebyxor är varmare än shorts om man måste röra på sig.

Det är väl inget fel att ha shorts på sig på stan?
Däremot på nånslags tillställ ning, vissa restauranger eller jobb kan jag se att man skippar shortsen.
Det är ett tyg, Google is your best friend.

Shorts på killar är helt enkelt fult i de allra flesta fall och dessutom så väljer majoriteten av killar dessutom fula shorts. Shorts passar helt enkelt inte i stan inte på tjejer heller om det är fritidsshorts.

Jag är inte ensam om denna åsikt.

Ignatius72
2011-07-05, 07:23
Det är ju skillnad på shorts och shorts. Tighta och superkorta á la -70 tal ser ju inte så fräckt ut i stan. Men hur är det med såna som går över knäna (fast då heter det inte short kanske?). Jag bor i en byhåla så jag gör som jag vill :D.

Granatgiraffen
2011-07-05, 07:27
Jag kör fortfarande på att hon skämtar, alternativt är pensionär. Att säga att det är fel att bära shorts i stan när det är varmt måste vara ett skämt. Tshirt då? Det är som shorts, fast på överkroppen.

TheGhr
2011-07-05, 07:51
Shorts på killar är helt enkelt fult i de allra flesta fall och dessutom så väljer majoriteten av killar dessutom fula shorts. Shorts passar helt enkelt inte i stan inte på tjejer heller om det är fritidsshorts.

Jag är inte ensam om denna åsikt.

Vad exakt menar du här, du menar att en snubbe med schyssta vader och shorts just under knäet inte bör bära detta i stan?
Hur är det med alla snubbar som bär byxor som sitter helt åt h**vete?

Nitrometan
2011-07-05, 08:05
Det är ett tyg,
Här kanske?
http://www.coolwool.se/

Google is your best friend.
Ja. Hur visste du?
Google is my only friend.

Shorts på killar är helt enkelt fult i de allra flesta fall och dessutom så väljer majoriteten av killar dessutom fula shorts.
Aha, du är nånslags smakpolis. Om du tycker det är fult ska inte folk ha det på sig? Fan, jag tycker att jag ser fula kläder varje dag, men inte orkar jag bry mig om det. Folk får väl ha vad fan de vill. Jag skulle undra lite om man mötte nån i mankini, men fryser de inte så får de väl ha det om de inte ska till nåt ställe med nån dresscode.

z_bumbi
2011-07-05, 08:16
Det är den gamla stilskolan men det har ändrats lite numera anser jag.

Knickers och shorts var ganska vanligt om man ser på hur gammal Cilia ger sken av att vara i den här tråden.

Det är ett tyg, Google is your best friend.

Google hittar mest sidor om pyssel och en sida om datorprogram så du kanske har lust att förklara mer?

Nitrometan
2011-07-05, 08:17
Det är ett tyg,
Kanske denna?

http://www.coolwool.net/about.htm


Kanske är det ett garn?
http://www.ingenkonst.se/images/cowo_bl.jpg

Det verkar som att det finns funktionskläder (löpartröjor m.m.) i ett tyg som kallas cool wool.

http://www.fibre2fashion.com/industry-article/8/772/cool-wool1.asp
(fast i denna variant så ingår kokosfiber)

http://www.mnn.com/lifestyle/natural-beauty-fashion/blogs/cool-wool-active-wear

http://www.mnn.com/sites/default/files/icebreakerman.jpg

Den verkar baseras på Merinoull, något som jag vill undvika då jag inte gillar sättet som merinofåren föds upp på.

Tabbe
2011-07-05, 08:19
Linne(typ hm modell som inte visar nipple och halva ryggen) är okej på stranden, hemma och på stan.
Vad är problemet?

Duschar man en gång/dag är odör/svett sällan ett problem.

creperiet
2011-07-05, 08:21
Jag förstår inte vad det här jävla hyfsargumentet grundar sig i. Tunnelbana/spårvagn, fine, svetten går rakt in i sätena och det kanske är lite onödigt. Men i övrigt, vem har rätt att säga till någon att ta på sig en tröja? Jag får väl för fan titta åt något annat håll om jag stör mig. Jag kan lika gärna hävda att piercingar är "lite nasty" när jag ska handla mat. Eller spy över alla kubbar vid charkdiskarna som försöker inbringa lite svål till sin parfymstinkande tantfru. Odören förstör min aptit! Är det såhär vi ska agera mot varandra? Ok.

TheGhr
2011-07-05, 08:28
Jag förstår inte vad det här jävla hyfsargumentet grundar sig i. Tunnelbana/spårvagn, fine, svetten går rakt in i sätena och det kanske är lite onödigt. Men i övrigt, vem har rätt att säga till någon att ta på sig en tröja? Jag får väl för fan titta åt något annat håll om jag stör mig. Jag kan lika gärna hävda att piercingar är "lite nasty" när jag ska handla mat. Eller spy över alla kubbar vid charkdiskarna som försöker inbringa lite svål till sin parfymstinkande tantfru. Odören förstör min aptit! Är det såhär vi ska agera mot varandra? Ok.

Aja visst vettö. *gah!* Skabbiga tatueringar och piercingar på de mest gudsförgätna ställena(Är Agnostiker), signalerande ett behov av att uttrycka sin individualitet genom att ha musiknoter, stjärnor och drakar i svanken och ringar i näsan.

Doctor Snuggles
2011-07-05, 09:57
Jag förstår inte vad det här jävla hyfsargumentet grundar sig i. Tunnelbana/spårvagn, fine, svetten går rakt in i sätena och det kanske är lite onödigt. Men i övrigt, vem har rätt att säga till någon att ta på sig en tröja? Jag får väl för fan titta åt något annat håll om jag stör mig. Jag kan lika gärna hävda att piercingar är "lite nasty" när jag ska handla mat. Eller spy över alla kubbar vid charkdiskarna som försöker inbringa lite svål till sin parfymstinkande tantfru. Odören förstör min aptit! Är det såhär vi ska agera mot varandra? Ok.

Det grundar sig i en föreställning om att bara byggarbetare, kriminella och mörkhyade som går utan tröja, ofta när de dessutom är pårökta på dödsknark. Usch.

Trouble
2011-07-05, 10:15
Problem?
http://knowyourmeme.com/i/000/079/324/original/SockSandalSmash.png?1288020446

C.E.J.
2011-07-05, 12:08
Jag kör fortfarande på att hon skämtar, alternativt är pensionär. Att säga att det är fel att bära shorts i stan när det är varmt måste vara ett skämt. Tshirt då? Det är som shorts, fast på överkroppen.

För Cilia är det enda acceptabla att man går runt iklädd kostym. Kostade den under 10,000 (pund) behöver man inte bekymra sig att gå ut. Är det mer än 30 grader varmt kan Cilia acceptera att man tar av sig kavajen.

Doctor Snuggles
2011-07-05, 12:21
http://www.style.com/slideshows/mens/fashionshows/S2009MEN/VERSACEMEN/RUNWAY/00340m.jpg

Ligga?

Nitrometan
2011-07-05, 12:23
För Cilia är det enda acceptabla att man går runt iklädd kostym. Kostade den under 10,000 (pund) behöver man inte bekymra sig att gå ut. Är det mer än 30 grader varmt kan Cilia acceptera att man tar av sig kavajen.

Har du varit på Henley Regatta?

z_bumbi
2011-07-06, 13:04
Google hittar mest sidor om pyssel och en sida om datorprogram så du kanske har lust att förklara mer?

bump

Bailah
2011-07-06, 13:11
I glesa förorter, parker, vandringsleder. Mer centrala områden tycker jag inte är ok vältränad el ej. Sen är ju dock frågan om linnen. Många tycker att killar som har linnen är direkt spännebögar (Om dom har lite muskler) men i min mening så älskar jag linnen. Bekvämaste som finns och om tjejer kan gå i linnen och visa exakt lika mycket som vi män varför inte? Idioti !

Angel
2011-07-06, 13:17
Min pojkvän sliter av sig tröjan så fort det är lite sol. Måste jobba på brännan mummlar han bara.

Cilia
2011-07-07, 07:12
Jag vill bara säga att jag tycker det där med shorts även gäller för tjejer. Jag går aldrig i fritidsshorts inne i stan.

Modemänniskorna uppfann ju cityshorts och då blev det ändring för tjejer. Bilden innan här visar på liknande för män. Det kan ev ändra saker men då tycker jag att man måste raka benen. Väldigt håriga ben är inte kul att se på stan. Men fritidsshorts går fortfarande bort.

rooz
2011-07-07, 07:28
Sålänge du har bra vader får du ha shorts:thumbup:

Nitrometan
2011-07-07, 07:29
Så det handlar om din upplevelse av vad folk har på sig?

Tror du inte att de struntar i vad du tycker?

Jag tycker att det är fel av karlar att raka kroppsbehåringen på andra ställen än ovanför axlarna (ansikte och huvud alltså). Men det är bara en personlig åsikt och inget jag försöker prångla på andra.

Hur kommer det sig att du tycker att dina åsikter är värda så mycket att du för fram dem som nånslags sanning?

REDaction
2011-07-07, 09:38
själv tycker jag det är okej i parker, stranden, i trädgården och diverse sportande som man blir varm av. Men man får kanske känna av stämningen lite så man inte är ensam utan tröja :)

Jag låg på en stor gräsyta utanför tunnelbanan vid sthlms universitet tidigare i somras. Var rätt mycket andra människor där men jag var den enda som tog av mig t-shirten. I det fallet måste det väl ändå varit dom som gjorde "fel" genom att behålla t-shirten på? Kändes lite konstigt att vara ensam i början men vafan, måste ju jobba på brännan när man får chansen :cool:

C.E.J.
2011-07-07, 11:40
Väldigt håriga ben är inte kul att se på stan.

Du är ju helt otrolig.

cirkelrak
2011-08-18, 22:20
Att jag ens kunde tänka tanken att ha shorts på mig på stan idag :em:

Crocker
2011-08-18, 22:23
Lite skumma alternativ.
Det är väl okej på glesare platser, så som på kvarter,vandringsleder,vägar,lokala ica etc.

Skulle dock inte höja ögonbrynen om jag såg någon i centrum, men ändå.

Insulinus
2011-08-18, 22:29
Kanske inte i mataffärer och dyl (det har hänt när jag glömt kläder dock) men annars överallt så länge solen skiner och jag precis som TS tycker det är ett smart sätt att multitaska.