handdator

Visa fullständig version : Vid vilken ålder måste man växa ifrån att vara emo, punkare, hårdrock etc


filmjölk
2010-04-30, 12:38
Om ni tänker er alla subkulturer man kan anamma, med klädstil, musiksmak, beteende etc. som ungdomar tyr sig till, vid vilken ålder tycker DU att man skall växa ifrån sånt?

(Att äga en metallicatröja eller lyssna på en viss sorts musik räcker inte, med pollen avses att man har "hela paketet" sas)

Poll kommer strax

ARMSTARK
2010-04-30, 12:39
18-20 års åldern.

Tricce
2010-04-30, 12:41
Man växer aldrig ifrån hårdrock, man växer snarare in i hårdrocken.

Virtual1339
2010-04-30, 12:42
Man växer aldrig ifrån hårdrock, man växer snarare in i hårdrocken.

Det är lamt att +1'a, men denna kräver faktist ett STORT +1

Nordenator
2010-04-30, 12:43
Man växer aldrig ifrån hårdrock, man växer snarare in i hårdrocken.

Det är nog lite så.. Jag lyssnar på allt nu mer och klär väl mig någorlunda normalt, men då någon bjuder upp till allskrik är jag inte den som bangar :D

(förutom med huvudet)

Honn
2010-04-30, 12:43
Om man gillar det så ser jag ingen anledning att växa ifrån det.

mjölk-dryck
2010-04-30, 12:45
Tycker inte man kan jämställa emo med punk & hårdrock men emos är bland det töntigaste som finns.

Osten80
2010-04-30, 12:46
Om man gillar det så ser jag ingen anledning att växa ifrån det.

Stort +1 på den. Orka bry sig om andras åsikter om vilka tygbitar man bör klä sin kropp i, eller hur man "ska" se ut vid en viss ålder.

Nitrometan
2010-04-30, 12:50
Man växer aldrig ifrån hårdrock, man växer snarare in i hårdrocken.
Jag håller med helt och hållet.


Sen tycker jag att man inte ska svika sina ungdomsideal.

mini
2010-04-30, 12:54
Att tillhöra en subkultur är ofta viktigare när man är ung. Ju äldre och mindre ängslig man blir, och ju säkrare man blir i sin egen identitet desto mindre viktigt blir det att tillhöra en grupp med alla attribut det innebär. Så jag tycker nog att det ofta är lite sunt att växa ifrån det. Det innebär ju inte att man inte får lyssna på musiken eller ha bandtröjor eller whatever. Det är mer att man inte behöver köpa hela paketet för att veta vem man är.

Att sätta en ålder på det är ju svårt, men 25 kanske?

filmjölk
2010-04-30, 12:56
Trådskaparen måste kommentera. jag tycker att när man blir vuxen vid 18 bör man ha växt ifrån sånt. Det finns få saker som är sorgligare än en 45-årig kvinna i läderjacka med nitar och rosaslingat åttiotalshår vars högsta dröm är att bli groupie...isf skulle det vara en 28-årig vit låtsasneger i för stora byxor och grills.

BobaFett
2010-04-30, 12:57
Jag gillar hårdrock/metal men tycker aldrig man ska hålla på med sån skit, alternativt sluta med det innan man fyllt 18.

Önskar att jag kunde gå tillbaks i tiden när jag var 15 och ge mig själv en örfil *slap*

Matsa
2010-04-30, 12:57
Det finns ingen åldersgräns på att vara sig själv. Skulle man av någon anledning tröttna så är det helt ok, men att "växa ifrån det" bara för att man tror att andra tycker att man ska göra det, nej.

BobaFett
2010-04-30, 13:01
Det finns ingen åldersgräns på att vara sig själv. Skulle man av någon anledning tröttna så är det helt ok, men att "växa ifrån det" bara för att man tror att andra tycker att man ska göra det, nej.

Vara sig själv? Är inte det att inte vara sig själv om du tänker efter? I stället för att gå till en affär och klä sig i det man tycker är snyggt så anpassar man sig efter en viss stil.

Fredrik_S
2010-04-30, 13:01
Trådskaparen måste kommentera. jag tycker att när man blir vuxen vid 18 bör man ha växt ifrån sånt. Det finns få saker som är sorgligare än en 45-årig kvinna i läderjacka med nitar och rosaslingat åttiotalshår vars högsta dröm är att bli groupie...isf skulle det vara en 28-årig vit låtsasneger i för stora byxor och grills.

Något som är sorgligare är en 45 årig kvinna som låtsas vara småbarnsmamma, gå runt i kläder anpassade för hennes ålder och frisyrer hon hatar bara för att passa in i vad andra har bestämmt är passande för hennes ålder.
ALLA får göra precis de dom vill och passar det dig inte så FUCK YOU!

krellik
2010-04-30, 13:05
Något som är sorgligare är en 45 årig kvinna som låtsas vara småbarnsmamma, gå runt i kläder anpassade för hennes ålder och frisyrer hon hatar bara för att passa in i vad andra har bestämmt är passande för hennes ålder.

ALLA får göra precis de dom vill och passar det dig inte så FUCK YOU!

+1 motherfcking one

Nixon
2010-04-30, 13:05
Svår fråga. Jag är mer inne på metal nu än jag någonsin varit tidigare. Jag har ändå slutat ha på mig nitarmband mm när jag går till jobb/skola/krogen. Varför vet jag inte. Känns inte nödvändigt. Åker visserligen på vid vissa tillfällen (typ konserter, rockklubbar mm) men inte i vardagen. Är kanske som mini säger, man behöver inte kläder (attribut) för att visa vilken subkultur man tillhör eller vilken musikstil man helst lyssnar på.

Mack10
2010-04-30, 13:07
hårdrockare kan man ju vara/ lyssna på det, dmen man ska inte ha nån äcklig klädstil/skära sig så som emosar har..

filmjölk
2010-04-30, 13:11
Något som är sorgligare är en 45 årig kvinna som låtsas vara småbarnsmamma,

Småbarnsförälder vid 45? ja det är sorgligt. kanske en sladdis? barnbarn?

filmjölk
2010-04-30, 13:19
För att lätta upp stämnineg bjuds det på musikvideo med en massa emos:

http://www.youtube.com/watch?v=2nBY6o3G83Q

Tricce
2010-04-30, 13:21
För att lätta upp stämnineg bjuds det på musikvideo med en massa emos:

http://www.youtube.com/watch?v=2nBY6o3G83Q

lImSjowjiBY

filmjölk
2010-04-30, 13:25
haha kollar den nu, helt underbar

Fatalist
2010-04-30, 13:25
I samma ålder som man slutar bry sig så förbannat mycket om vad andra gör och börjar sköta sig själv istället, kanske? :)

young_george
2010-04-30, 13:30
Det är det bästa som någonsin gjorts ... Det var fan va mycket hästar det var ute idag

Har träffat båda bröderna. Rätt sköna

Matsa
2010-04-30, 13:34
Vara sig själv? Är inte det att inte vara sig själv om du tänker efter? I stället för att gå till en affär och klä sig i det man tycker är snyggt så anpassar man sig efter en viss stil.

Nej, man ska inte anpassa sig till en viss stil om man inte tycker att det är snyggt. Det är det som är hela grejen, vill man vara hårdrockare så ska man vara det och vill man inte det så ska man inte det.

Jag vet att det finns gott om folk - särskilt ungdomar - som klär sig efter en viss stil för att de vill känna grupptillhörighet, men det är inte den sortens personer jag pratar om. De kan förresten inte växa ifrån sin stil, man kan inte växa ifrån något man bara har låtsats haft.

Madame
2010-04-30, 13:36
Något som är sorgligare är en 45 årig kvinna som låtsas vara småbarnsmamma, gå runt i kläder anpassade för hennes ålder och frisyrer hon hatar bara för att passa in i vad andra har bestämmt är passande för hennes ålder.
ALLA får göra precis de dom vill och passar det dig inte så FUCK YOU!

JaaAA! +1 MF!!!1 Go fredrik, go fredrik!

Tolkia
2010-04-30, 13:40
Om ni tänker er alla subkulturer man kan anamma, med klädstil, musiksmak, beteende etc. som ungdomar tyr sig till, vid vilken ålder tycker DU att man skall växa ifrån sånt?
Vad är egentligen "som ungdomar tyr sig till" här? Jag tycker att frågan mer verkar gälla när man skall sluta bete sig på ett sätt som just du tycker är töntigt? Att döma av hur forumets musiktrådar brukar utveckla sig så är ju i vart fall "hårdrockare" inte något jag skulle betrakta som en "ungdomskultur". Själv har jag inga problem med 45-åringar som vill slinga håret i rosa; att jag inte gör det själv betyder ju inte att jag inte klarar av att se det .
Småbarnsförälder vid 45? ja det är sorgligt. kanske en sladdis? barnbarn?
Det är vanligare än du tror. Om det är tragiskt så är det väldigt vanligt att vara tragisk.

stevebc
2010-04-30, 13:48
Vilket tröttsamt moraliserande. Man får göra vad man vill, jag har ingen åsikt och tycker ingetdera är särskilt pinsamt.

Fredrik_S
2010-04-30, 13:48
Småbarnsförälder vid 45? ja det är sorgligt. kanske en sladdis? barnbarn?

Du missa poängne med flit eller?
Att gå runt och störa sig på att andra gör det dom vill är det sorgligaste man kan göra. Det beteende är till för mobbare i småskolan som inte vet vad de ska göra när andra har kul och de själva bara är sura/ledsna/bittra/avundsjuka.

filmjölk
2010-04-30, 14:27
Underbart att folk blir sådär upprörda och allt. Folk verkar ha en inställning att allt är ok så länge det inte skadar någon annan, och man får absolut inte ha en negativ åsikt om hur någon annan väljer att leva sitt liv.

Jag trodde (i min enfald) att det var fler som såg lätt nedlåtande på de som försöker bita sig fast i sin ungdom en bra bit upp i medelåldern.

Jag har dessutom inte använt mig av uttrycket "töntigt", eller att "stört" mig på något. Dock intressant att veta resultatet av pollen. Ännu intressantare är att jag gissar att några känner sig rent av kränkta av pollen i sig.

Wille005
2010-04-30, 14:28
Trams.

Lyssna på musik istället.

Tricce
2010-04-30, 14:28
Underbart att folk blir sådär upprörda och allt. Folk verkar ha en inställning att allt är ok så länge det inte skadar någon annan, och man får absolut inte ha en negativ åsikt om hur någon annan väljer att leva sitt liv.

Jag trodde (i min enfald) att det var fler som såg lätt nedlåtande på de som försöker bita sig fast i sin ungdom en bra bit upp i medelåldern.

Jag har dessutom inte använt mig av uttrycket "töntigt", eller att "stört" mig på något. Dock intressant att veta resultatet av pollen. Ännu intressantare är att jag gissar att några känner sig rent av kränkta av pollen i sig.

Emo är ju relativt nytt begrepp/stil så det känns lite svårt att jämföra med hårdrockens kultur och hur det kommer växa med upp i åldrarna imo.

stevebc
2010-04-30, 14:31
Jag trodde (i min enfald) att det var fler som såg lätt nedlåtande på de som försöker bita sig fast i sin ungdom en bra bit upp i medelåldern.Jag försöker att hålla min nedlåtande syn åt de personer som behandlar andra illa. Att klä sig på ett visst sätt eller ha ett visst intresse ingår ofta inte i min definition av det.

Jag har exempelvis svårt att förstår hur folk kan vara så intresserade över att se andra människor springa runt och sparka på en boll. Detta är ett intresse som inte känner åldersgränser. Men jag har ingen nedlåtande syn på dessa för det.

Fredrik_S
2010-04-30, 14:37
Underbart att folk blir sådär upprörda och allt. Folk verkar ha en inställning att allt är ok så länge det inte skadar någon annan, och man får absolut inte ha en negativ åsikt om hur någon annan väljer att leva sitt liv.

Jag trodde (i min enfald) att det var fler som såg lätt nedlåtande på de som försöker bita sig fast i sin ungdom en bra bit upp i medelåldern.

Jag har dessutom inte använt mig av uttrycket "töntigt", eller att "stört" mig på något. Dock intressant att veta resultatet av pollen. Ännu intressantare är att jag gissar att några känner sig rent av kränkta av pollen i sig.

Du är inte ensam om det, ni finns i miljoner tyvärr. Men med lite mognad inser man att det inte hjälper dig ett smack att ägna energi åt att se ned på andra.

Jag förstår dig på ett sett... Jag går runt och tycker synd om alla människor som faller in i det inrutade mönstret som är den svenska normen mot sin vilja, för att de är oroliga vad såna som dig ska tycka om dem...

Tricce
2010-04-30, 14:40
Haha måste posta denna också :D

G27vrE8kEfE

svennebanan
2010-04-30, 14:44
Så klart upp till var och en hur man klär sig men kan i alla fall erkänna att jag har svårt att ta folk som i vuxen ålder klär sig som hårdrockare/punkare/emos på allvar. Däremot vad man lyssnar på, hårdrock, punk eller vad som helst ser jag inget konstigt med alls.

Jens.Andersson
2010-04-30, 14:46
Musiken i sig spelar väl egentligen inte så stor roll. Det är väl oftast personer som känner sig missförstådda och utanför som söker sig till andra som är i samma position. Då dessa varit i liknande sits är de mer öppna mot människor och det är lätt att ansluta sig. Detta ihop med en tonårsrevolt sen finns alla ingredienser för att färga håret svart och sätta sig mitt på gatan utanför nordstan så man blockerar för folk att kunna gå in.

filmjölk
2010-04-30, 14:51
Jag förstår dig på ett sett... Jag går runt och tycker synd om alla människor som faller in i det inrutade mönstret som är den svenska normen mot sin vilja, för att de är oroliga vad såna som dig ska tycka om dem...

Men om man tänker såhär, (lite omvänt mot hur du tänker gissar jag). Att i Sverige idag har vi ingen mall/förebild hur man skall vara som vuxen. Allting går, så länge man inte direkt skadar någon annan. man kan klä sig hur man vill, tro på precis vad man vill, ha sex med vem man vill (förutsatt att denne är med på det), bli förälder som gammal, man behöver inte ta ansvar om man inte väljer att ta ansvar för någonting.

Kan inte detta vara roten/en del av roten till att vi är så vilsna, mår så dåligt, tar livet av oss, blir extrema politiskt, går med i sekter, super för mycket, knarkar och kör ihjäl folk rattfulla?

Folk i länder där man inte har samma frihet, där man knuffas in i en mall, mår de lika kasst?

Vi behöver inte växa upp, men vi kanske inte klarar av att ha barnasinne med fri uppfostran hela livet?

Fredrik_S
2010-04-30, 15:05
Men om man tänker såhär, (lite omvänt mot hur du tänker gissar jag). Att i Sverige idag har vi ingen mall/förebild hur man skall vara som vuxen. Allting går, så länge man inte direkt skadar någon annan. man kan klä sig hur man vill, tro på precis vad man vill, ha sex med vem man vill (förutsatt att denne är med på det), bli förälder som gammal, man behöver inte ta ansvar om man inte väljer att ta ansvar för någonting.

Kan inte detta vara roten/en del av roten till att vi är så vilsna, mår så dåligt, tar livet av oss, blir extrema politiskt, går med i sekter, super för mycket, knarkar och kör ihjäl folk rattfulla?

Folk i länder där man inte har samma frihet, där man knuffas in i en mall, mår de lika kasst?

Vi behöver inte växa upp, men vi kanske inte klarar av att ha barnasinne med fri uppfostran hela livet?

Skämtar du eller ... Vi har en EXTREMT inruttad mall för hur man ska vara.
Och det är precis tvärtom som är anledningen till deprisionen....

Man ska gå i skolan mellan ålder 7-18. sen ska man gå universitet eller jobba. Man ska sen helst skaffa en partner som man bor tillsammans med . Man ska sedan helst skaffa ett-tre barn före 40. Därefter ska man forsätta jobba och uppfostra sina barn...

Detta är normen, faller man utanför det är man onormal och blir nedsedd på. Det är för att folk är rädda för att hamna utanför mallen som folk blir deprimerade. Det är för att folk blir intvingade i detta system mot sin vilja och INTE går runt i rosa slingor och klär sig i EMO kläder för att de är 40 TROTS att de vill det.

Tolkia
2010-04-30, 15:07
Det här känns lite som TS tidigare trådar där ens hypotetiska barn kommer hem med manliga flickvänner som titulerar sig Miss Anallube etc. Lite lamt försök att vara provokativ.

Onigiri
2010-04-30, 15:17
Raver forever <3

Ignatius72
2010-04-30, 17:23
Detta är normen, faller man utanför det är man onormal och blir nedsedd på. Det är för att folk är rädda för att hamna utanför mallen som folk blir deprimerade. Det är för att folk blir intvingade i detta system mot sin vilja och INTE går runt i rosa slingor och klär sig i EMO kläder för att de är 40 TROTS att de vill det.

Tror nog inte det är så många som bär på en hemlig dröm om att få springa omkring som en EMO vid 40 års ålder. Om man ser gör det så är det ju inte för att man törs ha en egen stil utan för att man tvunget vill visa upp att man tillhör en viss gruppering. EMO/hårdrock/Liverpool-mallen är ju betydligt striktare än "övrigt" mallen.

On topic, 40-åringar som kutar omkring, 7 dagar i veckan i full kommando utstyrsel för valfritt gäng har jag svårt att se som riktigt vuxna. Det är väl typ 1 på 1000 som kan göra det med både värdighet och stil.

The_RobRoy
2010-04-30, 17:25
Att tillhöra en subkultur är ofta viktigare när man är ung. Ju äldre och mindre ängslig man blir, och ju säkrare man blir i sin egen identitet desto mindre viktigt blir det att tillhöra en grupp med alla attribut det innebär. Så jag tycker nog att det ofta är lite sunt att växa ifrån det. Det innebär ju inte att man inte får lyssna på musiken eller ha bandtröjor eller whatever. Det är mer att man inte behöver köpa hela paketet för att veta vem man är.

Att sätta en ålder på det är ju svårt, men 25 kanske?

Tänkte precis så jag med :)

Jens.Andersson
2010-04-30, 17:51
Skämtar du eller ... Vi har en EXTREMT inruttad mall för hur man ska vara.
Och det är precis tvärtom som är anledningen till deprisionen....

Man ska gå i skolan mellan ålder 7-18. sen ska man gå universitet eller jobba. Man ska sen helst skaffa en partner som man bor tillsammans med . Man ska sedan helst skaffa ett-tre barn före 40. Därefter ska man forsätta jobba och uppfostra sina barn...

Detta är normen, faller man utanför det är man onormal och blir nedsedd på. Det är för att folk är rädda för att hamna utanför mallen som folk blir deprimerade. Det är för att folk blir intvingade i detta system mot sin vilja och INTE går runt i rosa slingor och klär sig i EMO kläder för att de är 40 TROTS att de vill det.

Vad är det för folk du umgås med som ser på andra utan barn och universitetsutbildning? Majoriteten av vuxna har väl inte ens en universitetsutbildning? Känns som om du försöker göra en höna av en fjäder, inte fan blir man utstött för något av det du nämnde och inte heller deprimerad.

Fredrik_S
2010-04-30, 18:20
Tror nog inte det är så många som bär på en hemlig dröm om att få springa omkring som en EMO vid 40 års ålder. Om man ser gör det så är det ju inte för att man törs ha en egen stil utan för att man tvunget vill visa upp att man tillhör en viss gruppering. EMO/hårdrock/Liverpool-mallen är ju betydligt striktare än "övrigt" mallen.

On topic, 40-åringar som kutar omkring, 7 dagar i veckan i full kommando utstyrsel för valfritt gäng har jag svårt att se som riktigt vuxna. Det är väl typ 1 på 1000 som kan göra det med både värdighet och stil.

Alltså vi får skillja på personer som skaffar barn och jobb för att pass in i den stilen och 40 åringar som klär sig för att passa in i en gängstill, mot personer som verkligen vill ha barn och jobb och personer som verkligen vill klä sig på ett speciellt sätt som sammanfaller med en viss stil.

Alla olika kategorier kan vara olika bekväma i sin situation. Och målet är INTE att du eller någon annan ska se på dem med värdighet och stil utan att DOM själva ska må bra. Det är knappast deras mål att du ska se dom som vuxna... det är lixom inte därför de lever....
Allt för många gör saker de egentligen inte vill bara för att andra ska tycka något speciellt om dem.

Vissa köper in helrör och sprutar champange för att det tycker det är kul, vissa skaffar barn och jobb för att det tycker det är kul, vissa klär sig i emokläder för att det tyrcker det är kul, alla dessa gör rätt vad än deras omgivning tycker.

Vissa köper in helrör och sprutar champange för att få respekt och bli accepterad av andra, vissa skaffar barn och jobb för att passa in och vissa klär sig i emokläder för att de vill att andra ska tycka något speciellt, alla dessa gör fel och mår dåligt.

Ignatius72
2010-04-30, 19:27
Alltså vi får skillja på personer som skaffar barn den stilenoch jobb för att pass in i och 40 åringar som klär sig för att passa in i en gängstill, mot personer som verkligen vill ha barn och jobb och personer som verkligen vill klä sig på ett speciellt sätt som sammanfaller med en viss stil.



Det är väl så att de allra flesta vill ha både jobb och barn för att de verkligen vill och inte för att det skulle passa in i en stil.
Trots allt är de som håller sig till en för vuxna värden, extrem, ungdomlig stil även upp i åldrarna är ytterst få. Att det skulle bero på att folk i allmänhet bär på en inneboende längtan efter att få fortsätta med en subkultur men faller till föga för trycket håller jag för otroligt. De allra flesta människor har olika värderingar som 15-åringar och som 40-åringar.

Allan
2010-04-30, 20:13
Om ni tänker er alla subkulturer man kan anamma, med klädstil, musiksmak, beteende etc. som ungdomar tyr sig till, vid vilken ålder tycker DU att man skall växa ifrån sånt?



Nevah!!!!!

Verbatim
2010-04-30, 20:52
Äh, folk får klä sig hur dom vill, jag reagerar inte när jag ser 45åriga hårdrockare.

Däremot så är det inte acceptabelt att använda fler än ett utropstecken efter att man fyllt 15.

mikaelj
2010-04-30, 20:55
Att tillhöra en subkultur är ofta viktigare när man är ung. Ju äldre och mindre ängslig man blir, och ju säkrare man blir i sin egen identitet desto mindre viktigt blir det att tillhöra en grupp med alla attribut det innebär. Så jag tycker nog att det ofta är lite sunt att växa ifrån det. Det innebär ju inte att man inte får lyssna på musiken eller ha bandtröjor eller whatever. Det är mer att man inte behöver köpa hela paketet för att veta vem man är.

Precis så är det. Väl talat.

mikaelj
2010-04-30, 20:56
Detta är normen, faller man utanför det är man onormal och blir nedsedd på. Det är för att folk är rädda för att hamna utanför mallen som folk blir deprimerade. Det är för att folk blir intvingade i detta system mot sin vilja och INTE går runt i rosa slingor och klär sig i EMO kläder för att de är 40 TROTS att de vill det.

Men emosmåungarna gör som de gör bara för att vara tvärtom. När man växer upp upphör rebellandet att ha ett egenvärde.

tjabon
2010-04-30, 21:01
När man var 14-15 (på 70-talet), så var hårdrock på blodigt allvar.
Nu är det mer en kul grej, men ränderna går aldrig ur !!

Eddie Vedder
2010-04-30, 21:01
När man växer upp upphör rebellandet att ha ett egenvärde.

Eller att kläderna och sminket byts ut mot att rebellismen och grupptillhörigheten symboliseras av exempelvis en kosthållning.:D

mikaelj
2010-04-30, 21:03
Eller att kläderna och sminket byts ut mot att rebellismen och grupptillhörigheten symboliseras av exempelvis en kosthållning.:D

Joserruatt... *harkel*

WHITEFOLKS
2010-04-30, 21:14
Varför bli vuxen när man har så kul som barn? :)

WHITEFOLKS
2010-04-30, 21:17
Apropå hårdrock så var jag på en spelning för ett band här nyligen..

Jag är inte direkt en anhängare av hårdrock men jag gillar musik i allmänhet.

Där träffade jag på en 50+ svetsare som skulle ut i sommar med sin fru (som jag inte tror är hårdrocksfan men väl livskamrat) och toura i europa på diverse hårdrocksfestivaler. Vi delade inget språk förrutom halvknagglig engelska från hans sida men från hans sida blev det tydligt att han jobbade hårt för att försörja familjen och barnen (genom deras studier) så på sommaren skulle han få komma ut och "leva" i och med festivalerna.

Jag är helt med honom att följa sin passion även i hans ålder, även om det givetvis inte behöver vara hårdrock. Do your thing.

Adama
2010-04-30, 21:25
Jag upptäcker mer och mer rock ju äldre jag blir. När jag var ungdom var det 100% elektroniskt som gällde (trance o så) och vägrade allt med gitarrer, nu älskar jag det. Idag upptäckte jag att jag gillar White Stripes.

Albatross
2010-04-30, 21:42
Hur kan man växa ifrån hårdrock? Växer man ifrån att andas? Helt jävla skum poll.

Kek
2010-04-30, 22:26
Menar du musikstilen i sig eller livsstilen? Att klä sig som en stereotyp punkare/emo/hårdrockare/random shit kan man göra när man är ung. När man blir 25+ är det på tiden att klippa sig, fixa hela, rena kläder och skaffa ett jobb.

Musiken ser jag dock ingen anledning att växa ifrån men att gå omkring med smink, piercingar, svartfärgat hår osv osv osv tycker jag bara ser fjantigt ut på folk som börjar se gamla och gubbiga ut. Iofs ganska roligt när man ser folk som inte fattat att de blivit så jävla tunnhåriga att de borde raka av håret helt och hållet istället för att gå med stripigt hår ner till axlarna.

Matsa
2010-05-01, 02:46
Eller att kläderna och sminket byts ut mot att rebellismen och grupptillhörigheten symboliseras av exempelvis en kosthållning.:D

Ooh, rakbladsvasst! ;)

Apropå hårdrock så var jag på en spelning för ett band här nyligen..

Jag är inte direkt en anhängare av hårdrock men jag gillar musik i allmänhet.

Där träffade jag på en 50+ svetsare som skulle ut i sommar med sin fru (som jag inte tror är hårdrocksfan men väl livskamrat) och toura i europa på diverse hårdrocksfestivaler. Vi delade inget språk förrutom halvknagglig engelska från hans sida men från hans sida blev det tydligt att han jobbade hårt för att försörja familjen och barnen (genom deras studier) så på sommaren skulle han få komma ut och "leva" i och med festivalerna.

Jag är helt med honom att följa sin passion även i hans ålder, även om det givetvis inte behöver vara hårdrock. Do your thing.

Cool story, faktiskt. När jag var på en Opeth spelning förra året såg jag en äldre dam på sådär 70 bast i publiken. Lite senare såg jag en gråhårig herre i ungefär samma ålder, såg ut som vilken gammal gubbe som helst i rutig skjorta och kostymbyxor. Jag vet inte om de var där tillsammans men det kändes i alla fall ganska häftigt att de var där, jag blev rentav lite glad.

Dötsmetalpensionärer! :hbang:

z_bumbi
2010-05-01, 11:04
Att det retar så många att man avviker från gruppen är inte så oväntat men det visar däremot snarare, trots vad en del säger, att gruppen är minst lika viktigt när man blir äldre. Ve den som avviker från gruppen för de anses som omogna och att de inte har hittat sig själva. En del av gruppidentiteten är att uppvisa attribut och beteenden på att man är "mogen", "vuxen" och därmed inlemmar sig i gruppen.
Det är nog ganska så få människor som inte på något sätt uppvisar en grupptillhörighet och då är frågan vad som är skillnaden mot att behålla det man sysslade med i ungdomen vs att hoppa över till ett nytt gäng?

Ignatius72
2010-05-01, 12:22
Att det retar så många att man avviker från gruppen är inte så oväntat men det visar däremot snarare, trots vad en del säger, att gruppen är minst lika viktigt när man blir äldre. Ve den som avviker från gruppen för de anses som omogna och att de inte har hittat sig själva. En del av gruppidentiteten är att uppvisa attribut och beteenden på att man är "mogen", "vuxen" och därmed inlemmar sig i gruppen.
Det är nog ganska så få människor som inte på något sätt uppvisar en grupptillhörighet och då är frågan vad som är skillnaden mot att behålla det man sysslade med i ungdomen vs att hoppa över till ett nytt gäng?

Hur skulle du definiera den gruppen?

z_bumbi
2010-05-01, 13:20
Hur skulle du definiera den gruppen?

Vilken av alla grupper menar du?

Ignatius72
2010-05-01, 13:27
Vilken av alla grupper menar du?

Att det retar så många att man avviker från gruppen är inte så oväntat men det visar däremot snarare, trots vad en del säger, att gruppen är minst lika viktigt när man blir äldre. Ve den som avviker från gruppen för de anses som omogna och att de inte har hittat sig själva. En del av gruppidentiteten är att uppvisa attribut och beteenden på att man är "mogen", "vuxen" och därmed inlemmar sig i gruppen.Det är nog ganska så få människor som inte på något sätt uppvisar en grupptillhörighet och då är frågan vad som är skillnaden mot att behålla det man sysslade med i ungdomen vs att hoppa över till ett nytt gäng?

Jag tänkte på den gruppen där man är mogen och vuxen.

z_bumbi
2010-05-01, 13:29
Samma fråga igen.

Loke
2010-05-01, 13:53
Att tillhöra en subkultur är ofta viktigare när man är ung. Ju äldre och mindre ängslig man blir, och ju säkrare man blir i sin egen identitet desto mindre viktigt blir det att tillhöra en grupp med alla attribut det innebär. Så jag tycker nog att det ofta är lite sunt att växa ifrån det. Det innebär ju inte att man inte får lyssna på musiken eller ha bandtröjor eller whatever. Det är mer att man inte behöver köpa hela paketet för att veta vem man är.

Att sätta en ålder på det är ju svårt, men 25 kanske?

Alltså, jag tycker du är helt ute och cyklar när du säger att subkulturer skulle handla om ängslighet. För mig är det precis tvärtom, jag blir 25 i år och varit hårdrockare med typ hela kittet i ungefär 10 år. För nåt år sedan hängde jag dock av mig skinnjackan och för några dagar sedan klippte jag mig. Jag har alltså lämnat subkulturen.

Men är det för att jag är mindre ängslig nu? Inte alls! Tvärtom är det en ökande oro kring hur folk uppfattar mig som har fått mig att ta stegen mot en normalare look. Men hur vanligt tror du det är att folk erkänner att de faktiskt var mer självsäkra när de var 16 och tillhörde en subkultur? Det är ju lika oaccepterat som att en mamma säger att hon önskar att hon aldrig skaffat barn. Nej, istället tar hon ångesten och projicerar den på vänner som inte har barn, berättar om hur meningsfullt hennes liv har blivit tack vare barnen, etc.

Nog finns det en del som är mindre ängsliga efter att dom lämnat den gamla subkulturen, men motsatsen är precis lika vanligt, tror jag.

Ignatius72
2010-05-01, 14:02
Samma fråga igen.

Du ser det som jag fetstilat i din text? Vad menar du egentligen? Jag tolkar det som om du menar att man fortfarande har olika attribut och beteenden men istället för en subkultur så har man det för att vara mogen och vuxen. Om den tolkningen är den rätta så undrar jag vilka attribut och beteenden du menar. I annat fall så undrar jag vad du försöker säga.

von huff
2010-05-01, 14:22
Något som är sorgligare är en 45 årig kvinna som låtsas vara småbarnsmamma, gå runt i kläder anpassade för hennes ålder och frisyrer hon hatar bara för att passa in i vad andra har bestämmt är passande för hennes ålder.
ALLA får göra precis de dom vill och passar det dig inte så FUCK YOU!

Gäller det att gå med bar överkropp överallt ochså?

eiri
2010-05-01, 14:37
Alla får klä sig hur de vill, och tycka hur de vill.

C.E.J.
2010-05-01, 16:00
Att tillhöra en subkultur är ofta viktigare när man är ung. Ju äldre och mindre ängslig man blir, och ju säkrare man blir i sin egen identitet desto mindre viktigt blir det att tillhöra en grupp med alla attribut det innebär. Så jag tycker nog att det ofta är lite sunt att växa ifrån det. Det innebär ju inte att man inte får lyssna på musiken eller ha bandtröjor eller whatever. Det är mer att man inte behöver köpa hela paketet för att veta vem man är.

Att sätta en ålder på det är ju svårt, men 25 kanske?

Plusettar detta.

Tolkia
2010-05-01, 16:12
Ignatius72: Jag tror inte att bumbi menar att det skulle finnas en, specifik grupp för "mogna och vuxna" utan att "gruppen", är abstrakt för vilken grupp det nu kan vara som en viss vuxen individ kan vilja tillhöra. Det finns ju många grupper man kan identifiera sig med även när man passerat tonåren; småbarnsfarsor, styrkelyftare, villaägare, hårdrockare, socialdemokrater, friluftsmänniskor, naturvetare, buddhister osv. osv. i all oändlighet. De specifika kriterierna varierar förstås med gruppen, men mekanismerna för inkludering och uteslutning fungerar basically på samma sätt oavsett vad specifikt som krävs för att man skall få räknas in. Vad som anses vara tecken på att man är "mogen och vuxen" lär variera en del; det är nog knappast någon grupp för "vuxna" där man anser sig vara omogen och barnslig.

z_bumbi
2010-05-01, 16:47
Du ser det som jag fetstilat i din text? Vad menar du egentligen? Jag tolkar det som om du menar att man fortfarande har olika attribut och beteenden men istället för en subkultur så har man det för att vara mogen och vuxen. Om den tolkningen är den rätta så undrar jag vilka attribut och beteenden du menar. I annat fall så undrar jag vad du försöker säga.

Det är inte istället för utan för att man går in i en annan subkultur. I varje subkultur finns det sen en rad attribut och beteenden som är viktiga och de varierar självklart mellan de olika grupperna.

schmecker
2010-05-01, 17:39
nån som läst "det infantila samhället" av carl hamilton? han hade ju en del inte alltför tokiga funderingar om att gränsen mellan barn/ungdom och vuxenlivet är på väg att suddas ut när den vuxengeneration som växer upp med näbbar och klor försöker fortsätta leva som tonåringar.
själv tycker jag att det är en del av den personliga utveckling att man ger upp attribut och beteenden för att gå in i en lite annorlunda och "vuxnare" roll när man kommer upp i dryga 20-års åldern.

Jockefoten
2010-05-01, 17:55
Jag tror man växer ifrån det i takt med att ambitionerna i livet ökar.

Tolkia
2010-05-01, 17:56
Jag har läst Hamilton, och han hade vissa poänger kring just detta med svårigheterna i att vara vuxen om man samtidigt försöker vara evigt ung. Tyvärr tycker jag dock att de försvann något i hans allmänna längtan tillbaka till något slags romantiserat femtiotal där mammorna var hemma och bakade bullar när de käcka äppelknyckarkillarna (som sedan på grund härav växte upp till präktiga karlar) kom hem från skolan med slangbellan i bakfickan.

schmecker
2010-05-01, 18:07
ja herregud ja man fick ju verkligen sålla i den boken han är inte lite rigid och har ju minst sagt en unken kvinnosyn men det ringde en del klockor angående ovillighet att växa upp och angående skola och utbildning.

stevebc
2010-05-01, 19:12
Eller att kläderna och sminket byts ut mot att rebellismen och grupptillhörigheten symboliseras av exempelvis en kosthållning.:D:laugh:

Tolkia
2010-05-01, 19:19
En klassisk gruppmarkör bland vuxna är ju fackspråk. Ganska ofta som det inte är de som varit med längst som använder mest och konstigast fackuttryck, utan de som varit med länge nog för att lära sig dem, men inte länge nog för att känna sig så säkra på sin grupptillhörighet att de inte behöver markera den.

Ignatius72
2010-05-02, 09:58
Det är inte istället för utan för att man går in i en annan subkultur. I varje subkultur finns det sen en rad attribut och beteenden som är viktiga och de varierar självklart mellan de olika grupperna.
Det känns som om du är lite vådlig med användandet av ordet "subkultur".
Men i den vanliga medelsvenssonska subkulturen (för att använda ditt språk) så skulle jag säga att det mesta ingår. Det är väl snarare så att en del beteenden exkluderar en ingång i den gemenskapen. I en vanlig subkultur så är attributen och beteendena det primära, utan dem så är du inte med. Emosarna är med andra ord en väldigt homogengrupp medan medelsvensson är en synnerligen heterogengrupp.

mini
2010-05-02, 10:13
Att mer eller mindre välja att tillhöra en grupp som vuxen är inte likställt med att bekänna sig till en subkultur som tonåring i min bok, trots att beröringspunkter såklart finns.

Scratch89
2010-05-02, 10:35
Att mer eller mindre välja att tillhöra en grupp som vuxen är inte likställt med att bekänna sig till en subkultur som tonåring i min bok, trots att beröringspunkter såklart finns.

Vari ligger skillnaden?

mini
2010-05-02, 10:39
Vari ligger skillnaden?

Skillnaden ligger i motivet att söka sig till gruppen och förmågan att gå utanför ramarna för densamma.

Ignatius72
2010-05-02, 10:47
Att mer eller mindre välja att tillhöra en grupp som vuxen är inte likställt med att bekänna sig till en subkultur som tonåring i min bok, trots att beröringspunkter såklart finns.

:thumbup:

Tolkia
2010-05-02, 11:16
Jag skulle säga att skillnaderna ligger mellan "subkultur" och "grupp" snarare än mellan ungdomar och vuxna. Jag uppfattar "subkultur" som något som är tydligare definierat än "grupp", däremot tror jag inte att de basala drivkrafterna bakom önskan att tillhöra en/flera grupper skiljer särskilt mycket mellan yngre och äldre. Det som skiljer är väl snarare i så fall vilka grupper som är tänkbara, priset man är beredd att betala för att tillhöra en viss grupp osv., d.v.s. vilka avvägningar man gör. Jag får (kanske felaktigt?) intrycket att det låter lite som om grupperingar bland vuxna skulle vara resultatet av förnuftiga individers medvetna överväganden och grupperingar bland tonåringar/ungdomar skulle vara resultatet av att jagsvaga individer inte kan stå för sig själva; det tror jag är att undervärdera ungdomar och övervärdera vuxna. Mekanismerna bakom gruppbildningar handlar nog väldigt mycket om känslor.

Ignatius72
2010-05-02, 11:50
Jag skulle säga att skillnaderna ligger mellan "subkultur" och "grupp" snarare än mellan ungdomar och vuxna. Jag uppfattar "subkultur" som något som är tydligare definierat än "grupp", däremot tror jag inte att de basala drivkrafterna bakom önskan att tillhöra en/flera grupper skiljer särskilt mycket mellan yngre och äldre. Det som skiljer är väl snarare i så fall vilka grupper som är tänkbara, priset man är beredd att betala för att tillhöra en viss grupp osv., d.v.s. vilka avvägningar man gör. Jag får (kanske felaktigt?) intrycket att det låter lite som om grupperingar bland vuxna skulle vara resultatet av förnuftiga individers medvetna överväganden och grupperingar bland tonåringar/ungdomar skulle vara resultatet av att jagsvaga individer inte kan stå för sig själva; det tror jag är att undervärdera ungdomar och övervärdera vuxna. Mekanismerna bakom gruppbildningar handlar nog väldigt mycket om känslor.

Skillnaden består kanske i att det inte finns en önskan om att tillhöra en grupp som vuxen människa. Jag behöver inte identifiera mig genom tillhörighet till andra än min familj.
Mao menar jag att tillhörigheten av grupp snarare beror på liknande intressen (typ barn, dagisregler, husköp etc etc) som gör att man definitionsmässigt tillhör medelsvensson. Förutom de gemensamma beröringspunkterna ryms ofantligt många andra intressen. Typ, medelsvensson och styrkelyftare, medelsvensson och gitarrekvilibrist, medelsvensson, styrkelyftare och trakorpullingentusiast. osv osv.
Att jag genom mina val tillhör denna stora heterogenagrupp beror inte på att jag gjort medvetna val för att tillhöra gruppen, utan för att massor med andra människor gjort liknande val oberoende av varandra vilket får som följd att vi har många gemensamma nämnare.

z_bumbi
2010-05-02, 12:01
Det känns som om du är lite vådlig med användandet av ordet "subkultur".
Men i den vanliga medelsvenssonska subkulturen (för att använda ditt språk) så skulle jag säga att det mesta ingår. Det är väl snarare så att en del beteenden exkluderar en ingång i den gemenskapen. I en vanlig subkultur så är attributen och beteendena det primära, utan dem så är du inte med. Emosarna är med andra ord en väldigt homogengrupp medan medelsvensson är en synnerligen heterogengrupp.

Från WIKI
"Subkulturer är små grupper av människor bland befolkningen som känner samhörighet inom gruppen och åtskillnad mot andra människor genom att de har samma kultursmak som ex mode eller musik och som signalerar tillhörighet till sin subkulturgrupp genom att klä sig eller bete sig på ett visst sätt. Genom att göra detta känner individen samhörighet med andra människor inom gruppen vilket bland annat leder till upplevelser av trygghet och bekräftelse. "

Du använder med andra ord inte mitt språk. Av någon underlig anledning så verkar du däremot fatta i sista meningen men det kanske är en slump?

Ignatius72
2010-05-02, 13:36
Från WIKI
"Subkulturer är små grupper av människor.

Nyckelordet är "små". Medelsvenssonska gruppen är inte liten.

EpicLloyd
2012-10-17, 21:55
Jag var någon sorts nörd-trallpunkare när jag var yngre. Och även om jag klär mig annorlunda (nåja, jag klär mig fortfarande ofta i band-t-shirt och slitna jeans), så känner jag mig mer punk nu än när jag var 17. Det är nämligen i huvudet det sitter, inte i kläderna.

Men visst, det är klart att man får vara lite socialt smidig. När man som jag börjar närma sig 30, med allt vad det innebär med jobb och barn och liknande, så är det kanske inte riktigt läge att sitta i parken med en bandare, dricka mäsk och fylleskråla anarkistiska slagord hela sommaren.

Oljeblixten
2012-10-17, 22:28
Jag känner att jag vuxit ifrån punken, är alltid på att ha bandare i parken, allskrik osv. Men det känns lite fjantigt att vara 23år gammal och glida runt i nitjacka och Sid Vicious frilla samt bli nekad på puben pga klädstil osv.

Klär mig numera halvnormalt, det känns lite trist på ett sätt men man måste till viss del växa upp.

Olegh
2012-10-17, 22:31
Ska och ska.

Hela "grejen" är/var inget för mig dock.

LizaK
2012-10-17, 22:46
Tror jag förstår vad du menar.

Det är ju skillnad på att vara hårdrockare.. bära tröjor med favoritbandens namn/logga på.. Tillåta att håret växer ned eller förbi axlarna.. osv och att vara "hårdjåkkare"... bära så många märken att jackans färg blir omöjlig att utskilja..osv..

Det där barnsliga, något fanatiska strävan efter att visa hur mycket man tillhör en viss grupp bör man nog ge upp i 15-16-årsåldern..

Går man in för att vara en pure emo behöver man psykiatrisk hjälp XD.. Ovavsett ålder.. Right? För de är väl de som är hobbydeppade.. Skär sig i handlederna för att sedan lägga ut ut bilder på eländet på något knepigt Community..

Herr Oberst
2012-10-18, 11:19
Jag har alltid varit en hyggligt normal svenne och klätt mig därefter. Men nu när man nått 30+ så har jag börjat fastna lite för skinhead-kulturen. Men tyvärr är man väl för gammal för att plötsligt börja köra helrakat, dr martens, bombarjacka och sherman-skjorta.

Growing up suck ass

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Oljeblixten
2012-10-18, 11:34
Jag har alltid varit en hyggligt normal svenne och klätt mig därefter. Men nu när man nått 30+ så har jag börjat fastna lite för skinhead-kulturen. Men tyvärr är man väl för gammal för att plötsligt börja köra helrakat, dr martens, bombarjacka och sherman-skjorta.

Growing up suck ass

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Skinheadrörelsen är nog den subkultur som har högst medelålder tror jag dock. Jag var på OI-the weekend förra året då var det många i åldern 25-30 och ett par stycken som var över 40.

Det var rätt tufft faktiskt, sen så kvarstår dock det faktum att utanför kulturen blir man ju väldigt negativt behandlad och framför allt om man är lite äldre.

Jävligt trist att bli 'vuxen' *grr*

tjing
2012-10-18, 11:52
Musiksmak aldrig, klädstil försvinner ju dock ofta en aning med åren.

Halice
2012-10-18, 12:01
Jag var någon sorts nörd-trallpunkare när jag var yngre. Och även om jag klär mig annorlunda (nåja, jag klär mig fortfarande ofta i band-t-shirt och slitna jeans), så känner jag mig mer punk nu än när jag var 17. Det är nämligen i huvudet det sitter, inte i kläderna.

Men visst, det är klart att man får vara lite socialt smidig. När man som jag börjar närma sig 30, med allt vad det innebär med jobb och barn och liknande, så är det kanske inte riktigt läge att sitta i parken med en bandare, dricka mäsk och fylleskråla anarkistiska slagord hela sommaren.

Oooohhh, the good old days *cupid*

När ska man sluta ? Måste man sluta ? Jag tycker inte det.
Men för vissa kommer det kanske med den personliga utvecklingen.


Endel "växer" inte ifrån det, de växer in i det och har gjort det till sin identitet.
Jag träffar fortfarande på polare i 30-års åldern som har skinnpaj, tuppkam osv.
Det är inget fel i det, de lever på som vanligt ändå. Vilket jag tycker är starkt gjort trots den behandling som de får stå ut med. Bara för de fördomar om punkare, som finns i samhället.

Succes
2012-10-18, 12:45
Folk gör vad fan de vill. Om någon lever för hårdrock och har någon WT tribal, Anders Borg frisyr, ringar i öronen, nitar och läder så reagerar jag inte ens på det. På något sätt en ädel utstyrsel. Dock skäms jag när jag ser vuxna människor utklädda så djävla metal med kajal som ska growla på krogen, emo med lång och svart lugg i ögonen med tillhörande bajskläder. Lika så wannaBniggahhhhz som tycker de är skithäftiga i sina XXXL kläder på 64kg och tror de är thug för de krängt en femma braj under hela sina 30 år som förortslooser.

Pernam
2012-10-18, 12:49
Beror väl på vad det handlar om för subkultur iofs.
Om det handlar om tex anala veganer, vars största gemensamma nämnare är att vara fullständigt dumma i huvudet samt förstöra för hederligt folk, så borde man växa ifrån sådant trams rätt tidigt.
Hårdrockare? Nja, det blir väl möjligen lätt löjeväckande efter en viss ålder, om man kör hela paketet, men det är mest charmigt.
Poängen är väl att det är okej att stanna kvar i en subkultur, så länge det inte innebär ett destruktivt beteende, mot sig själv eller andra. Till viss del kan man överseende med en ung människa som försöker finna sin plats i tillvaron, men som vuxen borde man förstå att vissa saker helt enkelt inte är okej.

Vinter
2012-10-18, 13:20
70år gammal då är det dax, blir jobbigt på ålderdomshemmet annars.

muddler
2012-10-18, 15:29
29 säger jag om man är punkare, hårdrockare kan man vara hela livet.