handdator

Visa fullständig version : Hjälp, tror jag är övertränad!


tomtensfarfar
2010-04-30, 11:36
Hej. Jag har tränat i över 2 år och har en fråga. På senaste tiden har jag vilat en dag mindre mellan träningar och undrar om jag kan ha blivit övertränad.
Speciellt mina biceps är trötta varje dag, flera dagar efter jag tränat och spänner biceps så känns den trött efter bara några sekunder och den småvärker hela tiden.
Har tidigare inte kännt så här under mina 2 år av styrketräning.

Någon som har kännt likadant? Är det dags att vila någon vecka nu eller?

Väldigt tacksam för svar !!

emi23j
2010-04-30, 11:37
Hur ofta tränar du? och mer specifikt hur ofta tränar du biceps?

Gädda
2010-04-30, 11:40
Det kan du avgöra själv. Slutar du göra framsteg och istället går bakåt i utvecklingen och känner dig sliten är det dags att vila lite och se om det blir bättre.

Presterar du gradvis sämre och sämre?

tomtensfarfar
2010-04-30, 11:50
Sedan några veckor tillbaks så tränar jag:

Pass 1: Biceps, rygg, bröst
Pass 2: Axlar, mage, underarmar
Pass 3: Triceps, ben

2 övningar per muskelgrupp, 3 set på varje

Alltså har jag i dagsläget ingen vilodag, men ju färre set man gör per träning desto oftare kan man träna varje muskelgrupp?

tomtensfarfar
2010-04-30, 11:53
Det kan du avgöra själv. Slutar du göra framsteg och istället går bakåt i utvecklingen och känner dig sliten är det dags att vila lite och se om det blir bättre.

Presterar du gradvis sämre och sämre?

Har inte märkt att jag har minskat något i styrka under träning men känns som musklerna, speciellt biceps, är stumma.

Men du menar att jag kan köra vidare som förrut, om jag går tillbaks till mitt gamla schema igen utan att ta någon längre vila?

HulkH
2010-04-30, 11:58
Har inte märkt att jag har minskat något i styrka under träning men känns som musklerna, speciellt biceps, är stumma.

Men du menar att jag kan köra vidare som förrut, om jag går tillbaks till mitt gamla schema igen utan att ta någon längre vila?

Det måste du bestämma själv. Vi vet inte exakt hur det känns för dig, dock så kan du ju kolla om du har minskat i styrka, eller testa att vila, så får du se om det blir bättre eller sämre :)

Pjotor
2010-04-30, 12:00
Vila en vecka, börja träna med något lägre intensitet och stegra upp till tidigare nivå under ett par veckors tid.

En veckas vila är ingen tid alls i sammanhanget.

tomtensfarfar
2010-04-30, 12:10
Vila en vecka, börja träna med något lägre intensitet och stegra upp till tidigare nivå under ett par veckors tid.

En veckas vila är ingen tid alls i sammanhanget.

Ok, det är väl bäst o vara på den säkra sidan, man vill ju inte minska i styrka..

Tack för hjälpen !!

Damien Thorne
2010-04-30, 12:38
Sedan några veckor tillbaks så tränar jag:

Pass 1: Biceps, rygg, bröst
Pass 2: Axlar, mage, underarmar
Pass 3: Triceps, ben

2 övningar per muskelgrupp, 3 set på varje

Alltså har jag i dagsläget ingen vilodag, men ju färre set man gör per träning desto oftare kan man träna varje muskelgrupp?

Tränar du 7 dagar/vecka?

Vanish
2010-04-30, 14:50
Vila, sov och ät ordentligt och börja lägga in iaf en vilodag!

Vazz
2010-04-30, 20:39
Sedan några veckor tillbaks så tränar jag:

Pass 1: Biceps, rygg, bröst
Pass 2: Axlar, mage, underarmar
Pass 3: Triceps, ben

2 övningar per muskelgrupp, 3 set på varje

Alltså har jag i dagsläget ingen vilodag, men ju färre set man gör per träning desto oftare kan man träna varje muskelgrupp?

Du vilar alltså ingen dag? då menar du alltså att du kör biceps 3 dagar i veckan? Ingen muskel bör tränas så ofta och speciellt inte en liten muskel som biceps.

Gå över till att träna 4 gånger i veckan istället och när du väl tränar så kör du kanske 4-5 olika övningar per muskelgrupp så att du verkligen tränar igenom musklen. Skulle inte rekommendera dig att köra specifik bicepsträning mer en 1 gång/v heller eftersom det är en liten muskel och den får ofta jobba i andra övningar också.

tomtensfarfar
2010-05-01, 10:30
Yes, jag tränar varje dag som det är just nu, tidigare hade jag tre pass med en vilodag efteråt, jag ökade för att jag helt enkelt ville testa om det skulle ge någon effekt, verkar ju tyvärr ha blivit tvärtom.

Men är det ingen annan som känner igen symptomen?

tomtensfarfar
2010-05-01, 10:34
Du vilar alltså ingen dag? då menar du alltså att du kör biceps 3 dagar i veckan? Ingen muskel bör tränas så ofta och speciellt inte en liten muskel som biceps.

Gå över till att träna 4 gånger i veckan istället och när du väl tränar så kör du kanske 4-5 olika övningar per muskelgrupp så att du verkligen tränar igenom musklen. Skulle inte rekommendera dig att köra specifik bicepsträning mer en 1 gång/v heller eftersom det är en liten muskel och den får ofta jobba i andra övningar också.

Jo men som jag har förstått av massa artiklar jag läst på internet så är det antal set man gör per vecka som räknas och inte antalet gånger man tränar varje muskelgrupp. Det är svårt det där om vad som är mest effektivt, vissa säger att man skall köra varje muskelgrupp en gång i veckan men istället fler övningar, andra att man skall köra 2 ggr i veckan. Får väl helt enkelt testa mig fram :).

Westan
2010-05-01, 10:38
Det är just under vilan som man bygger, inte under träningen. Under träningen bryter man ner muskeln/musklerna så de kan byggas upp när man vilar. Rätta mig gärna om jag har fel!

tomtensfarfar
2010-05-01, 10:54
Det är just under vilan som man bygger, inte under träningen. Under träningen bryter man ner muskeln/musklerna så de kan byggas upp när man vilar. Rätta mig gärna om jag har fel!

Det stämmer :). Men ju mer stryk musklerna får desto mer växer dom, men gränsen mellan maximal träning och överträning är hårfin.

Hur som helst tänkte jag dra till gymmet om några timmar men skall inte anstränga bicepsen för mycket, tänkte köra axlar, underarmar och mage då jag inte känner någon värk i dom. Börjar bli rastlös.

siimon89
2010-05-01, 11:26
Det stämmer :). Men ju mer stryk musklerna får desto mer växer dom, men gränsen mellan maximal träning och överträning är hårfin.

Hur som helst tänkte jag dra till gymmet om några timmar men skall inte anstränga bicepsen för mycket, tänkte köra axlar, underarmar och mage då jag inte känner någon värk i dom. Börjar bli rastlös.

Så du tror att du får bättre resultat av att träna varje dag, än att köra 3-4 hårda pass i veckan istället med 3-4 vilodagar? Det tror jag knappast, snarare tvärtom. Med 7pass/veckan blir det betydligt viktigare att du är nogrann med återhämtning, manipulering av intensitet och volym. Mer är inte alltid bättre.

Om du redan visste hur man manipulerade de nämnda faktorerna, skulle du inte ens fundera på om du var övertränad och du skulle heller inte ställa frågan här på forumet. Mitt råd: Dra ner på träningen!

JimmyJoe
2010-05-01, 11:30
Som alla andra säger, dra ner på träning. Du har INGET att förlora på att gå ner på 4 TOM 3 pass per vecka och kötta hårdare på dem.