handdator

Visa fullständig version : Skadas datan av solen?


Tiga
2010-04-30, 02:39
Hej

Jag brukar sitta med laptopen på köksbordet om nätterna och lämnar sedan den där. Solen går upp i öst och lyser då in genom mitt köksfönster på morgonen, och under dagen, rakt på datan.

Nu till min (kanske dumma) fråga. Kan datan på något sätt skadas om den står i solen dag in och dag ut. Och spelar det någon roll om skärmen är uppe eller nere?

Tack på förhand

mangs
2010-04-30, 02:54
Jag tror hårdisken är rätt bra skyddad innanför höljet så datan klarar sig nog bra så länge det inte blir överdrivet varmt.

Däremot är det ju rekommenderat att inte placera Elektronik och där inkluderat datorer i sol/värme då det kortar livslängden. Tror dock som sagt att just datan på hårddisk inte lider av lite morgonsol.

KaptenKnäsvag
2010-04-30, 05:37
Informationen, eller datan, i din dator bör klara solljus.

Doctor Snuggles
2010-04-30, 06:01
Informationen, eller datan, i din dator bör klara solljus.

Hmm, jag vet inte. .raw filer blir nog lite kokta.

hertzman
2010-04-30, 07:05
Hmm, jag vet inte. .raw filer blir nog lite kokta.

Ha ha! Made my day...

Nitrometan
2010-04-30, 07:08
Hmm, jag vet inte. .raw filer blir nog lite kokta.
Ja. Såg nåt på nåt amerikanskt forum om en fototgraf vars .raw-filer hade blivit .fried när han hade glömt en USB-hårddisk i solen. Tydligen kunde han inte använda dem då.



Snuggles har koll. :thumbup:

panic
2010-04-30, 09:38
Hej

Jag brukar sitta med laptopen på köksbordet om nätterna och lämnar sedan den där. Solen går upp i öst och lyser då in genom mitt köksfönster på morgonen, och under dagen, rakt på datan.

Nu till min (kanske dumma) fråga. Kan datan på något sätt skadas om den står i solen dag in och dag ut. Och spelar det någon roll om skärmen är uppe eller nere?

Tack på förhand

Jag var med sugen på att ge dig svar på din fråga.

Men jag är säker på att du menar om datorn kan ta skada?

Data är informationen du har i hdd, datorn är datorn :)

Nej den tar nog ingen skada, beror på hur länge och hur varmt det är där solen skiner. Du kan väll flytta den när du surfat klart på natten?

Numse
2010-04-30, 09:40
Beror på om du har på burken lr inte. Laptops har ofta svårt med kylning och jag rekommenderar inte att ha laptopen påslagen ute i gassande solsken. Men i övrigt så är det ingen fara.

Tricce
2010-04-30, 10:24
Jag vill tro att skärmen tar lite skada av solen, bleks eller något? :D

Tiga
2010-04-30, 17:22
Danke alle =)

Ha en bra valborg