handdator

Visa fullständig version : Fördelar med att blanda vassleisolat med vasslekoncentrat?


propser
2010-04-30, 01:35
Hej! Skrev tidigare i en tråd att jag letade efter ett alternativ till Twinlabs 100% Whey Protein Fuel och bestämde mig till slut för att köpa Isolate FX (vassleisolat) och tycker den verkar bra.

Men nu har jag upptäckt att Twinlaben den innehåller BÅDE vasslekoncentrat och vassleisolat blandat. Så jag undrar om det finns några egentliga fördelar med att köra blandat, för isåfall överväger jag att köpa vanligt wheyprotein (koncentrat) också och blanda själv. I och för sig så stod det inget om vilken ratio det var blandat i men det låter inte helt omjöligt att ta reda på på något sätt vilken ratio som är optimal. Jag kan tänka mig att det blir en lite annorlunda fördelning över aminosyror om man blandar och undrar nu som sagt hur stor påverkan det kan få på resultaten av träningen.

Jag kan tillägga att jag tänker främst ta proteinet som mellanmål snarare än i samband med träning (där har jag redan kosttillskott som jag är nöjd med).

Någon som sitter på kunskaper om det här? Finns det några fördelar med att blanda isolat och koncentrat i proteindrinken och vilken ratio/fördelning mellan koncentrat / isolat bör man isåfall ta?

WHITEFOLKS
2010-04-30, 01:47
Nej det finns nog ingen fördel i sig.

Varför de gör så är nog för att vasslekoncentrat är billigare men de kan säga att det innehåller isolat.

Sen så har nog inte isolat några direkta fördelar heller så länge man inte är laktosintolerant eller har någon annan anledning till varför man vill ha 0 kolhydrater/fett.

Eriic
2010-04-30, 07:49
Nej det finns nog ingen fördel i sig.


Mer protein per 100g*popcorn*

Vildarawk
2010-04-30, 09:21
Mer protein per 100g*popcorn*

Njae, inte riktigt.

Isolat innehåller ju mer protein /100g än koncentrat, vilket betyder att du "spär ut" isolatet när du blandar med koncentrat.

;)

Fairing
2010-04-30, 10:17
Nej det finns nog ingen fördel i sig.

Varför de gör så är nog för att vasslekoncentrat är billigare men de kan säga att det innehåller isolat..

Och ta ut ett högre konsumentpris. Oftast specas det inte hur mycket isolat det är och det kan vara så lite som ett par %

capron
2010-05-01, 21:33
vasslekoncentrat och vassleisolat trodde det var samma sak.

Någon som orkar förklara skillnaden ?

Rickard
2010-05-01, 21:53
vasslekoncentrat och vassleisolat trodde det var samma sak.

Någon som orkar förklara skillnaden ?

Ett isolat är "renare". Mindre fett och laktos i ett isolat.

EiseltUK
2010-05-01, 21:54
vasslekoncentrat och vassleisolat trodde det var samma sak.

Någon som orkar förklara skillnaden ?

Koncenrat ligger vanligen på ca 80 % protein och isolat på ca 90 % protein.

EiseltUK
2010-05-01, 21:57
Och ta ut ett högre konsumentpris. Oftast specas det inte hur mycket isolat det är och det kan vara så lite som ett par %

Man kan ju alltid titta på ingrediensförteckningen. Ett seriöst företag som följer lagen deklarerar ju i fallande ordning.

Sniggel
2010-05-02, 07:12
Hej! Skrev tidigare i en tråd att jag letade efter ett alternativ till Twinlabs 100% Whey Protein Fuel och bestämde mig till slut för att köpa Isolate FX (vassleisolat) och tycker den verkar bra.

Men nu har jag upptäckt att Twinlaben den innehåller BÅDE vasslekoncentrat och vassleisolat blandat. Så jag undrar om det finns några egentliga fördelar med att köra blandat, för isåfall överväger jag att köpa vanligt wheyprotein (koncentrat) också och blanda själv. I och för sig så stod det inget om vilken ratio det var blandat i men det låter inte helt omjöligt att ta reda på på något sätt vilken ratio som är optimal. Jag kan tänka mig att det blir en lite annorlunda fördelning över aminosyror om man blandar och undrar nu som sagt hur stor påverkan det kan få på resultaten av träningen.

Jag kan tillägga att jag tänker främst ta proteinet som mellanmål snarare än i samband med träning (där har jag redan kosttillskott som jag är nöjd med).

Någon som sitter på kunskaper om det här? Finns det några fördelar med att blanda isolat och koncentrat i proteindrinken och vilken ratio/fördelning mellan koncentrat / isolat bör man isåfall ta?

Fördelen med att blanda flera olika sorter är att man kan ge det ett fräckt namn, skriva något häftigt på burken och sen ta ut dubbla priset mot sina konkurrenter (om man vill).