handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott för kvinna som gjort Gastric bypass


Moonmaart
2010-04-29, 22:57
Som rubriken lyder så funderar jag över vilket eller vilka proteintillskott som kan vara lämplig för min mor som till helgen ska göra en Gastric bypass. De första två veckorna får hon bara dricka födan och nu är hon orolig för att hon kommer må dåligt över ett för litet proteinintag. Hon har nämligen läst om att illamående kan förekomma de första två veckorna, vilket har kunnat botats med ett högre proteinintag.

Så, är detta nu nödvändigt? Och isf, vilket eller vilka proteinpulver är att föredra? Har för mig att vissa proteinpulver förstörs vid upphettning, eller är det bara skitsnack?

JakeShaft
2010-04-30, 05:11
Protein koagulerar vid "höga temperaturer".

Sverker
2010-04-30, 06:30
Det finns proteinpulver som är gjorda för matlagning. Alla andra är gjorda för att lösas i vatten/mjölk för att drickas omedelbart. Att värma ett sådan protein kommer bara att förstöra smaken*spy*

Men visst går det utmärkt att värma proteinet. Ifall du gör knäck av något eller några procent spelar ingen roll eftersom 90 % av proteinet är kvar som fullvärdigt.



Men kosten är en fråga för läkaren som opererar. De vet vad patienten ska äta för bästa möjliga konvalescens. Fråga innan operationen.

MeekGeek
2010-04-30, 07:42
Alla andra är gjorda för att lösas i vatten/mjölk för att drickas omedelbart. Att värma ett sådan protein kommer bara att förstöra smaken*spy*


Inte nödvändigtvis. Jag bakade en kalvost på vassleprotein naturell - den smakade utmärkt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4273661

Moonmaart
2010-04-30, 10:21
Det finns proteinpulver som är gjorda för matlagning. Alla andra är gjorda för att lösas i vatten/mjölk för att drickas omedelbart. Att värma ett sådan protein kommer bara att förstöra smaken*spy*

Men visst går det utmärkt att värma proteinet. Ifall du gör knäck av något eller några procent spelar ingen roll eftersom 90 % av proteinet är kvar som fullvärdigt.



Men kosten är en fråga för läkaren som opererar. De vet vad patienten ska äta för bästa möjliga konvalescens. Fråga innan operationen.

Okej! Är det någon speciell proteintyp som kan vara bättre än den andra i detta syfte? Vassleprotein är billigt och finns utan smak, men spelar proteinets snabbhet någon roll då hon tar det tillsammans med mat?

King Grub
2010-04-30, 10:23
Inte mycket.

Ola Wallengren
2010-04-30, 11:20
Det är ganska vanligt att dietisten skriver ut Fortimel för användning första tiden efter operationen.

Tolkia
2010-05-01, 19:25
Inte nödvändigtvis. Jag bakade en kalvost på vassleprotein naturell - den smakade utmärkt.
Jag skulle tro att det ofta är sötningsmedlet och aromämnena som är problemet (t.ex. tenderar många sötningsmedel att börja smaka beskt och konstigt om man hettar upp dem kraftigt), så problemen är nog mindre med naturellt proteinpulver.

MeekGeek
2010-05-02, 11:12
Jag skulle tro att det ofta är sötningsmedlet och aromämnena som är problemet (t.ex. tenderar många sötningsmedel att börja smaka beskt och konstigt om man hettar upp dem kraftigt), så problemen är nog mindre med naturellt proteinpulver.

Precis. Proteinet i sig torde inte bry sig om huruvida det kommer från ett proteinpulver eller mjölk när det väl ligger i ugnen och bakar.

getfit
2010-05-02, 18:10
Proteinpulver med minimalt med laktose er viktig, så melkeisolat/whey isolat er det beste alternativet..

Moonmaart
2010-05-02, 19:18
Proteinpulver med minimalt med laktose er viktig, så melkeisolat/whey isolat er det beste alternativet..

Varför är laktosmängden viktigt? Maillardreaktioner eller?