Visa fullständig version : Tips på GODA lågkaloriprodukter? (typ Önos sylt)
Tja, hittade idag lingonsylt (lågkalori) på willys med endast 25 kcal/100g.
Har ni några tips på produkter som finns i affärerna, som smakar nästan likadant som vanligt men där kalorimängden är kraftigt neddragen? Finns det något sådant godis, eller ketchup till exempel?
Jens.Andersson
2010-04-29, 23:35
Deras lågkalori lingonsylt är ingen höjdare men äpplemoset smakar precis som vanligt.
rajjan_dammit
2010-04-30, 00:41
Ekströms nyponsoppa utan tillsatt socker är helt okej. 15 kcal istället för ~50/100g
forslund
2010-04-30, 04:52
Felix lättsockrade/lättsaltade ketchup har ju inte farligt mycket kalorier. Typ 70 kcal/100g eller något sådant.
Önos lågkalori jordgubbs- och hallonsylt.
Kim Jong Il
2010-04-30, 08:17
Yoggi mini!
BobaFett
2010-04-30, 10:15
Några produkter jag använder mig av (förutom önos sylt):
Kesella, Keso mini, Canderel (sockerersättning), Gene Fiber tunnbröd (1 skiva 25x15cm ger 100kcal, finns på Hemköp), fetaost 3%, Becel Culinesse flytande smör light.
Vanilj, päron, äpple keso är ju bara sjukt gott. Visserligen inte extremt i lågt kcal syfte med sina 95kcal/100 gram. Men det är enligt mig godare än godis och att blanda keso med lite bär och jordgubbar det är himmelriket.
karlingen
2010-04-30, 12:46
Kellogg's Special K bars =)
Ristretto
2010-04-30, 12:47
Jag tycker att Findus fettfria majonnäs är helt okej som substitut under diet eller liknande. 55kcal/100g.
Eddie Vedder
2010-04-30, 13:15
Jag tycker att Findus fettfria majonnäs är helt okej som substitut under diet eller liknande. 55kcal/100g.
Faktum är att jag deltagit i ett blindtest med fettfri majonnäs, lättmajonnäs (32%) och fullfet majonnäs.
Det var när jag läste Kostvetenskap B. Vi var kanske 15 stycken som gjorde testet där man skulle smaka på alla tre och svara vilken man trodde var fetast. Proverna var framställda i olika ordning för olika personer och man kunde inte se skillnad. Det var inte ens lång tid nog för att pappersassietten skulle hinna bli "fettig" i botten och därmed avslöja.
Jag vill minnas att mer än hälften gissade på den fettfria. Nästan ingen trodde på lättmajonnäsen men mellan fullfet och fettfri var det nästan lika minns jag, dock inte vilken som fick flest rätta svar.
Poängen är i alla fall att fettfri majonnäs upplevs som fet av den som smakar. Jag svarade dock rätt, sådeså!:D
http://www.santamaria.se/gfx/product/images/Taco_Sauce_Hot2.jpg
Inte någon specifik light-produkt men 40 kcal / 100g (35 enligt deras hemsida, vet ej om burken eller sidan har rätt) och innehåll av chili. Mycket gott imo.
http://www.santamaria.se/gfx/product/images/Taco_Sauce_Hot2.jpg
Inte någon specifik light-produkt men 40 kcal / 100g (35 enligt deras hemsida, vet ej om burken eller sidan har rätt) och innehåll av chili. Mycket gott imo.
riktigt nice påhitt det där, passar till allt!
Ajvar relish är också en nyfunnen favorit för mig :)
BobaFett
2010-05-02, 14:51
riktigt nice påhitt det där, passar till allt!
Ajvar relish är också en nyfunnen favorit för mig :)
Blanda 1 matsked Ajvar Relish med 1 kesella och krydda med grillkrydda och cayennepeppar, blir en jättegod dippsås. Smakar nästan som Ajvar Relish men innehåller massor av protein :D
Faktum är att jag deltagit i ett blindtest med fettfri majonnäs, lättmajonnäs (32%) och fullfet majonnäs.
Det var när jag läste Kostvetenskap B. Vi var kanske 15 stycken som gjorde testet där man skulle smaka på alla tre och svara vilken man trodde var fetast. Proverna var framställda i olika ordning för olika personer och man kunde inte se skillnad. Det var inte ens lång tid nog för att pappersassietten skulle hinna bli "fettig" i botten och därmed avslöja.
Jag vill minnas att mer än hälften gissade på den fettfria. Nästan ingen trodde på lättmajonnäsen men mellan fullfet och fettfri var det nästan lika minns jag, dock inte vilken som fick flest rätta svar.
Poängen är i alla fall att fettfri majonnäs upplevs som fet av den som smakar. Jag svarade dock rätt, sådeså!:D
Vad kan detta bero på? Är den fettfria fullproppad med smakförstärkare, massa E-nummer osv?
Bendermannen
2010-05-02, 21:28
Vad kan detta bero på? Är den fettfria fullproppad med smakförstärkare, massa E-nummer osv?
ja huga, den innehållsförteckningen är ingen rolig läsning.
Insulinus
2010-05-02, 21:33
Precis vad jag tänkte föreslå. :thumbup:
Passar till det mesta.
Scratch89
2010-05-03, 05:38
ja huga, den innehållsförteckningen är ingen rolig läsning.
Vatten, modifierad stärkelse, senapsfrö, vinäger, socker, äggvitepulver, salt, ättika, stabiliseringsmedel (E415, E401, E500), färgämnen (E171, betakaroten), konserveringsmedel (E202, E211), cayennepeppar och vitpepparextrakt. Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.
Det är väl inga skumma grejer här?
Eddie Vedder
2010-05-03, 06:03
Japp, stabiliseringsmedlen och den modifierade stärkelsen mest.
svennebanan
2010-05-03, 06:20
Smakar något annat än majönäs i alla fall :D.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.