handdator

Visa fullständig version : Belgarna sa nej till burka


ryssen
2010-04-29, 22:33
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7045614.ab

stevebc
2010-04-29, 22:35
Jag gillar inte* det här beslutet.






* Jag är för demokrati och allmän rösträtt och är inte fascist.

stafh
2010-04-29, 22:38
Fascistvarning på att förbjuda folk att dölja sin identitet. Om det är med burka eller balaclava kvittar.

Tricce
2010-04-29, 22:42
Tricce gillar detta :thumbup:

mulliy
2010-04-29, 22:42
Väldigt överdrivet straff på en sån sak, hur kan folk bry sig så mycket om vad dom gör. Så länge dom inte slänger upp moskéer som sjunger flera gånger dagligen så kan dom väl få göra vad dom vill.

tsp
2010-04-29, 22:43
Visst kan man ha sina delade åsikter om att spöka ut sina kvinnor, men att helt förbjuda kläder är så jävla fel ändå.

burre
2010-04-29, 22:45
Bra. Alla små saker som hintar politikerna om att att alla inte vill leva i en degenererad islamistisk mångkulturssmältdegel är gott mos.

limenka
2010-04-29, 22:46
"Det handlar inte om att införa något slags diskriminering, sade liberala partiet MR:s ledare Daniel Bacquelaine i parlamentet. Han hävdade att förbudet bara ska göra det omöjligt för människor att inte låta sig identifieras. "

..m visst

stevebc
2010-04-29, 22:48
Så om jag tar på mig ett lakan får jag samma böter? Om det bara handlar om problem med identifieringen alltså. Ska vi förbjuda partyhattar och dito masker med?

Stackars barn under Halloween. Trots allt godis tror jag de kommer gå back med de där bötesbeloppen.

Jag trodde helt enkelt det handlade om att man inte ville att män skulle tvinga i sina kvinnor heltäckande kläder och därigenom isolera dessa från samhället. Då hade jag förstått då det går emot belgarnas syn på jämställdhet, men som jag skrev tidigare, inte gillat beslutet. Handlar det här verkligen om en fråga om identifiering, helt ärligt?

Tricce
2010-04-29, 22:50
Stackars barn under Halloween.

Tror du på det själv eller? :)

limenka
2010-04-29, 22:51
Så om jag tar på mig ett lakan får jag samma böter? Om det bara handlar om problem med identifieringen alltså. Ska vi förbjuda partyhattar och dito masker med?

Stackars barn under Halloween. Trots allt godis tror jag de kommer gå back med de där bötesbeloppen.

Så jefla bra. Den frågan borde verkligen ställas till de ledande i landet.
..sen drar man en dubbelbicep*flex*

stevebc
2010-04-29, 22:53
Tror du på det själv eller? :)Tror på vad? Ska jag anta att politiker talar osanning?

Jag tror det handlar om en annan syn på kvinnors rätt och därför tvivlar jag på att det i huvudsak är identifieringsproblemet som ligger till grund. Men det är mitt enda skäl till att tvivla på att de talar sanning. Jag känner inte politikerna i fråga och kan inte sitta och bestämt säga att de ljuger.

Tricce
2010-04-29, 22:55
Tror på vad? Ska jag anta att politiker talar osanning?

Jag tror det handlar om en annan syn på kvinnors rätt och därför tvivlar jag på att det i huvudsak är identifieringsproblemet som ligger till grund. Men det är mitt enda skäl till att tvivla på att de talar sanning. Jag känner inte politikerna i fråga och kan inte sitta och bestämt säga att de ljuger.

Jag menar om du verkligen tror att barn som går ut på helloween och knackar dörr kommer få böter för att dom döljer sin identitet.

Khyron_
2010-04-29, 22:57
:thumbup:

Bra att fler länder i Europa börjar vakna upp :thumbup:

stevebc
2010-04-29, 22:57
Jag menar om du verkligen tror att barn som går ut på helloween och knackar dörr kommer få böter för att dom döljer sin identitet.Nej, det tror jag inte. Det är alldeles för absurt och det var därför jag använde det som jämförande exempel.

KniveN
2010-04-29, 23:00
Bra, då kan dom gripa alla maskerade gatustenkastare!

Tricce
2010-04-29, 23:01
Nej, det tror jag inte. Det är alldeles för absurt och det var därför jag använde det som jämförande exempel.

Jag var för andra gången idag för tidigt ute att ifrågasätta och svara innan personen (i detta fallet du) editerat sin post så tröga jag förstod till fullo ;)
:thumbup:

KniveN
2010-04-29, 23:03
Stackars barn under Halloween. Trots allt godis tror jag de kommer gå back med de där bötesbeloppen.


"Undantag kan göras för vissa festligheter som karnevaler, förutsatt att de kommunala myndigheterna godkänner det. "

stevebc
2010-04-29, 23:04
"Undantag kan göras för vissa festligheter som karnevaler, förutsatt att de kommunala myndigheterna godkänner det. "Okej!

Dock kvarstår dock incitamentet som jag inte är säker på. Är det vanligt att brott begås i burka? Någon som är insatt?

KniveN
2010-04-29, 23:12
Okej!

Dock kvarstår dock incitamentet som jag inte är säker på. Är det vanligt att brott begås i burka? Någon som är insatt?

Förslaget handlar inte om burka i sig utan om maskering på allmän plats. Sen att Aftonbladet sätter en säljande rubrik är en annan sak.

Men ja, rånare har maskerat sig med burka.

tjabon
2010-04-29, 23:53
:thumbup:

Schroder
2010-04-30, 11:09
med frihet/demokrati kommer ansvar och regelverk . Burka är inget som behövs och inget som någon normalt fungerande person vill bära.

Gädda
2010-04-30, 11:18
Är väl knappast förenligt med vare sig demokrati/frihet att förbjuda människor att klä sig på ett visst sätt?

PePPinO
2010-04-30, 11:22
Underbart kan bara hoppas Sverige följer efter på samma linje inom kort!

Gädda
2010-04-30, 11:25
Jag kan inte fatta en sak.. Är detta ett jättestort problem i Sverige? Ni som tycker det kan ju ge ett konkret exempel.

shut teh face
2010-04-30, 11:29
Jag kan inte fatta en sak.. Är detta ett jättestort problem i Sverige? Ni som tycker det kan ju ge ett konkret exempel.
Vi medborgare bryr oss väl inte, däremot kanske vi tycker det är konstigt att de får gå runt med ett lakan över hela kroppen, när vi inte ens får gå in på banken med en motorcykelhjälm, det om något är ju diskriminering.

Nej, lika för alla ska det vara, men eftersom det är helt galet att inte kunna identifieras på vissa ställen i Sverige, så borde det vara förbjudet för alla. Folk som är religiösa kan ej ha fördelar gentemot icke-religiösa personer.

PePPinO
2010-04-30, 11:31
Jag kan inte fatta en sak.. Är detta ett jättestort problem i Sverige? Ni som tycker det kan ju ge ett konkret exempel.

ALlt som visar på att vi inte är intresserade av att ge Islam några som helst fördelar är positivt

Schroder
2010-04-30, 11:33
jo tycker helt klart det är demokratiskt, dels har det röstats om det samt ..vem säger att demokrati är felfritt eller är "alla ska vara fria fåglar som kan göra vad fan som helst" vi måste ha regelverk ju mer frihet vi får, för inse...vi är ju rätt kassa på att använda den frihet vi har. sen att det handlar om religion skiter jag i, hade lika bra kunnat handla om personer som gillar att bära burka/heltäckande. ta bort det, behövs ej.

Linnet
2010-04-30, 11:34
Jag kan inte fatta en sak.. Är detta ett jättestort problem i Sverige? Ni som tycker det kan ju ge ett konkret exempel.

Men förstår du inte, jag blir rånad av folk i burka varje dag, min mamma blev en gång illa behandlad av en kvinna i burka, en gång när jag skulle bada i det kommunala badhuset var det en kvinna i burka där och hennes burka sög upp allt vatten i poolen så vi vanliga hederliga svenskar inte kunde bada..
Sen är det faktiskt så att man får ta seden dit an kommer, se på alla svenskar som jobbar i Saudiarabien, de dricker ingen alkohol, kvinnorna täcker sina kroppar och de bor absolut inte i gated communities inrättade för deras skull där de kan ägna sig åt kulturyttringar som strider mot Saudiarabisk lag..
Men att du ifrågasätter detta beror givetvis på att du är terrorist!? ;)

Gädda
2010-04-30, 11:34
Vi medborgare bryr oss väl inte, däremot kanske vi tycker det är konstigt att de får gå runt med ett lakan över hela kroppen, när vi inte ens får gå in på banken med en motorcykelhjälm, det om något är ju diskriminering.

Nej, lika för alla ska det vara, men eftersom det är helt galet att inte kunna identifieras på vissa ställen i Sverige, så borde det vara förbjudet för alla. Folk som är religiösa kan ej ha fördelar gentemot icke-religiösa personer.

Totalt värdelöst exempel tycker jag. Det finns ju ingen som går omkring med en motorcykelhjälm på sig när man inte kör MC... Fan, alla MC-killar är jävligt diskriminerade pga detta höhö :smash:

Helt okej dock om banken, tullen etc kräver identifiering. Det är ju en speciell situation. Men att förbjuda det i allmänhet är väl knappast i linje med frihetstänk... Och allvarligt talat, jag undrar fortfarande hur mycket problem burkan orsakar i Sverige? Ja tror inte jag nånsin sett en person i burka på riktigt här..

Gädda
2010-04-30, 11:35
Men förstår du inte, jag blir rånad av folk i burka varje dag, min mamma blev en gång illa behandlad av en kvinna i burka, en gång när jag skulle bada i det kommunala badhuset var det en kvinna i burka där och hennes burka sög upp allt vatten i poolen så vi vanliga hederliga svenskar inte kunde bada..
Sen är det faktiskt så att man får ta seden dit an kommer, se på alla svenskar som jobbar i Saudiarabien, de dricker ingen alkohol, kvinnorna täcker sina kroppar och de bor absolut inte i gated communities inrättade för deras skull där de kan ägna sig åt kulturyttringar som strider mot Saudiarabisk lag..
Men att du ifrågasätter detta beror givetvis på att du är terrorist!? ;)

*popcorn* Haha det där va bra!

shut teh face
2010-04-30, 11:39
Totalt värdelöst exempel tycker jag. Det finns ju ingen som går omkring med en motorcykelhjälm på sig när man inte kör MC... Fan, alla MC-killar är jävligt diskriminerade pga detta höhö :smash:

Helt okej dock om banken, tullen etc kräver identifiering. Det är ju en speciell situation. Men att förbjuda det i allmänhet är väl knappast i linje med frihetstänk... Och allvarligt talat, jag undrar fortfarande hur mycket problem burkan orsakar i Sverige? Ja tror inte jag nånsin sett en person i burka på riktigt här..
Det spelar ingen roll vad som är "troligt", det ska vara lika för alla. Jag får inte dra på mig ett lakan och sen gå in på NK och handla kläder sen glida vidare och äta lite på kungshallen, man får inte, då ska man inte heller få ha burka.

Verbatim
2010-04-30, 11:45
Totalt värdelöst exempel tycker jag. Det finns ju ingen som går omkring med en motorcykelhjälm på sig när man inte kör MC... Fan, alla MC-killar är jävligt diskriminerade pga detta höhö :smash:


Jag har sett en person spela en halv schackturnering med sin MC-hjälm på sig före han tog av sig den.



Ont: Ska bli spännande att se fortsättningarna på detta. Jag är inte säker på om jag ska bli mer upprörd över detta förbjudet, än andra förbjud, förbjud i allmänt är jag inte glad i.

Ganymedes
2010-04-30, 11:45
Det är trams att kalla det kläder, det gör man bara för att förringa allvaret. Det är lika lite "kläder" att täcka hela ansiktet med en burka som det är kläder att täcka hela ansiktet med rånarluva. Det sistnamnda är inte i närheten av ok. Man kan gott tro på sin favoritigaste sagohjälte utan att se ut som ett stycke tyg.

Förresten. Hur ser det ut när burka-kvinnorna kör bil? Har de ett körkort med burkafoto på? Eller tar de helt sonika av sig burkan (och hamnar sedan i helvetet)? Eller FÅR de kanske inte köra bil för sina jämställda män och sin jämställda religion?

Allvarligt talat dock, en troende ska inte få mer rättigheter än en icketroende. Det är individerna som ska ha rättigheter och skyldigheter, inte religionerna.

Gädda
2010-04-30, 11:52
Det spelar ingen roll vad som är "troligt", det ska vara lika för alla. Jag får inte dra på mig ett lakan och sen gå in på NK och handla kläder sen glida vidare och äta lite på kungshallen, man får inte, då ska man inte heller få ha burka.

Då ska lagen isf gälla alla typer av plagg som döljer nyllet. Vips så är det alltså förbjudet för dina MC-killar att gå med hjälmen på sig oxå.

Vad jag fortfarande håller fast vid att burkan i Sverige är ett ickesamhällsproblem.

Problemet som den här frågan belyser är snarare förekomsten av fördomsfullt folk som går på och eldas upp av den muslimhets som finns i samhället. Man hittar på ett problem som inte finns och knyter det till en religion/folkslag.

Detta är knappast ett nytt fenomen. Belgarna som röstat ja här och ni som gillar det har gått i precis samma tankespår som alla tyskar som röstade för en viss politik som gick ut på att hitta på problem orsakade av personer med viss religion... Dags att få lite perspektiv på historien och lära sig av denna?

Och jag tycker visst det spelar en roll vad som är "troligt". Om det är "troligt" att kvinnor i burkor dagligen gick runt och rånade banker, ja då får ju detta anses som troligt och då är det ett konkret problem. Då kan man ta till lagstiftning mot ett problem som existerar (och enligt din logik skall även hjälmar förbjudas även om dessa inte orsakar problem, för det ska ju va lika för alla).

Så länge det inte är ett konkret utan endast ett påhittat problem så är det inget annat än sjukt att förstora frågan så till den milda grad att man ställer till med en folkomröstning!

Linnet
2010-04-30, 11:53
då ska lagen isf gälla alla typer av plagg som döljer nyllet. Vips så är det alltså förbjudet för dina mc-killar att gå med hjälmen på sig oxå.

Vad jag fortfarande håller fast vid att burkan i sverige är ett ickesamhällsproblem.

Problemet som den här frågan belyser är snarare förekomsten av fördomsfullt folk som går på och eldas upp av den muslimhets som finns i samhället. Man hittar på ett problem som inte finns och knyter det till en religion/folkslag.

Detta är knappast ett nytt fenomen. Belgarna som röstat ja här och ni som gillar det har gått i precis samma tankespår som alla tyskar som röstade för en viss politik som gick ut på att hitta på problem orsakade av personer med viss religion... Dags att få lite perspektiv på historien och lära sig av denna?

Och jag tycker visst det spelar en roll vad som är "troligt". Om det är "troligt" att kvinnor i burkor dagligen gick runt och rånade banker, ja då får ju detta anses som troligt och då är det ett konkret problem. Då kan man ta till lagstiftning mot ett problem som existerar (och enligt din logik skall även hjälmar förbjudas även om dessa inte orsakar problem, för det ska ju va lika för alla).

Så länge det inte är ett konkret utan endast ett påhittat problem så är det inget annat än sjukt att förstora frågan så till den milda grad att man ställer till med en folkomröstning!

+100000000000000000000

Verbatim
2010-04-30, 11:54
Nåja, nu har Belgarna fått igenom en lag som säger att maskering på offentliga ställen är förbjudet. Inte att de ska göra en hårdsatsning på gaskammare. Att lära sig av historien är inte samma sak som att få dödsångestpanik så fort någon kritiserar religion.


Och en oldie but goldie-skämt, tillägnat Ganymedes.

http://www.dba-oracle.com/images/burka_license.jpg

PePPinO
2010-04-30, 11:55
Då ska lagen isf gälla alla typer av plagg som döljer nyllet. Vips så är det alltså förbjudet för dina MC-killar att gå med hjälmen på sig oxå.



Du kan väll inte jämföra att använda MC hjälm vid mc åkning som att bära burka i vardagslivet då burka fyller noll funktion, som att jämföra användandet av handväska och bilbälte...

Gädda
2010-04-30, 11:56
Det är trams att kalla det kläder, det gör man bara för att förringa allvaret. Det är lika lite "kläder" att täcka hela ansiktet med en burka som det är kläder att täcka hela ansiktet med rånarluva. Det sistnamnda är inte i närheten av ok. Man kan gott tro på sin favoritigaste sagohjälte utan att se ut som ett stycke tyg.

Förresten. Hur ser det ut när burka-kvinnorna kör bil? Har de ett körkort med burkafoto på? Eller tar de helt sonika av sig burkan (och hamnar sedan i helvetet)? Eller FÅR de kanske inte köra bil för sina jämställda män och sin jämställda religion?

Allvarligt talat dock, en troende ska inte få mer rättigheter än en icketroende. Det är individerna som ska ha rättigheter och skyldigheter, inte religionerna.

Problem som ej existerar.

Gädda
2010-04-30, 11:57
Du kan väll inte jämföra att använda MC hjälm vid mc åkning som att bära burka i vardagslivet då burka fyller noll funktion, som att jämföra användandet av handväska och bilbälte...

Att "gå" med MC-hjälmen på sig var vad jag skrev.

PePPinO
2010-04-30, 11:59
Att "gå" med MC-hjälmen på sig var vad jag skrev.

ok bra då e jag med dig, håller dock med dig, ingen täckning av ansiktet på allmänna platser

shut teh face
2010-04-30, 12:03
Då ska lagen isf gälla alla typer av plagg som döljer nyllet. Vips så är det alltså förbjudet för dina MC-killar att gå med hjälmen på sig oxå.

Vad jag fortfarande håller fast vid att burkan i Sverige är ett ickesamhällsproblem.

Problemet som den här frågan belyser är snarare förekomsten av fördomsfullt folk som går på och eldas upp av den muslimhets som finns i samhället. Man hittar på ett problem som inte finns och knyter det till en religion/folkslag.

Detta är knappast ett nytt fenomen. Belgarna som röstat ja här och ni som gillar det har gått i precis samma tankespår som alla tyskar som röstade för en viss politik som gick ut på att hitta på problem orsakade av personer med viss religion... Dags att få lite perspektiv på historien och lära sig av denna?

Och jag tycker visst det spelar en roll vad som är "troligt". Om det är "troligt" att kvinnor i burkor dagligen gick runt och rånade banker, ja då får ju detta anses som troligt och då är det ett konkret problem. Då kan man ta till lagstiftning mot ett problem som existerar (och enligt din logik skall även hjälmar förbjudas även om dessa inte orsakar problem, för det ska ju va lika för alla).

Så länge det inte är ett konkret utan endast ett påhittat problem så är det inget annat än sjukt att förstora frågan så till den milda grad att man ställer till med en folkomröstning!
I dagsläget får man inte gå runt med MC-hjälm på allmän plats. Det förbudet vet jag inte när det kom, men vi har aldrig haft ett samhällsproblem gällande folk som rånar banker i hjälm.

Det handlar ju också om att visa vart man står i frågan, religiösa ska veta att de inte har mer rättigheter än icke-religiösa.

Linnet
2010-04-30, 12:05
I dagsläget får man inte gå runt med MC-hjälm på allmän plats. Det förbudet vet jag inte när det kom, men vi har aldrig haft ett samhällsproblem gällande folk som rånar banker i hjälm.

Det handlar ju också om att visa vart man står i frågan, religiösa ska veta att de inte har mer rättigheter än icke-religiösa.

Det är inte det frågan handlar om, frågan handlar om att man inte ska ha mindre rättigheter för att man är religiös..

shut teh face
2010-04-30, 12:06
Det är inte det frågan handlar om, frågan handlar om att man inte ska ha mindre rättigheter för att man är religiös..
Men man har ju inte mindre rättigheter, eftersom jag som icke-religiös INTE får gå omkring på allmän plats med plagg som gör att jag inte kan identifieras.

PePPinO
2010-04-30, 12:06
I dagsläget får man inte gå runt med MC-hjälm på allmän plats. Det förbudet vet jag inte när det kom, men vi har aldrig haft ett samhällsproblem gällande folk som rånar banker i hjälm.

Det handlar ju också om att visa vart man står i frågan, religiösa ska veta att de inte har mer rättigheter än icke-religiösa.

så rätt så!

MAXX
2010-04-30, 12:13
Halt rätt. Borde införas i här med.

Linnet
2010-04-30, 12:17
Men man har ju inte mindre rättigheter, eftersom jag som icke-religiös INTE får gå omkring på allmän plats med plagg som gör att jag inte kan identifieras.

Själv tycker jag det är som att förbjuda folk med mörk hudfärg att vistas ute när det är mörkt anförandes argument om att man kan riskera att köra på dem eftersom man inte ser dem (ungefär lika sakligt och relevant argument som de som förts fram emot burka) och sen säga det är ju lika för alla, jag får inte heller gå ute när det är mörkt om jag har mörk hudfärg..

shut teh face
2010-04-30, 12:20
Själv tycker jag det är som att förbjuda folk med mörk hudfärg att vistas ute när det är mörkt anförandes argument om att man kan riskera att köra på dem eftersom man inte ser dem (ungefär lika sakligt och relevant argument som de som förts fram emot burka) och sen säga det är ju lika för alla, jag får inte heller gå ute när det är mörkt om jag har mörk hudfärg..
Du har ju ingen koll och du argumenterar inte mot något av mina argument.

Såhär är det idag: Jag får ej gå med plagg på allmän plats då jag inte kan identifieras.

Du tycker det är helt okej att man får göra det för man är religiös? Det är inte jämställt.

Linnet
2010-04-30, 12:26
Du har ju ingen koll och du argumenterar inte mot något av mina argument.

Såhär är det idag: Jag får ej gå med plagg på allmän plats då jag inte kan identifieras.

Du tycker det är helt okej att man får göra det för man är religiös? Det är inte jämställt.

Jag har visst koll argumenterar emot dig, men du missar att se hela bilden. Sen ser jag inga som helst anledningar om att skärpa lagstiftningar för något som inte är ett problem, och om man ändå tvunget måste lagstifta så finns det fantastiskt mycket bättre möjligheter än ett totalförbud. Dagens lagstiftning är heller inte jämställd för alla utan man tar hänsyn till t.ex. kvinnor som ej får kroppsvisiteras av manliga poliser.

W.J
2010-04-30, 12:35
Synd för dom som är religiösa, men det är bra för allmänheten.
Satt brevid en sådan idag på bussen.
Tycker sverige ska inför samma

Tricce
2010-04-30, 12:38
Det är förbjudet med mc-västar på en del krogar, varför är det ok då tex?

filmjölk
2010-04-30, 12:43
Det är ju knappast för att vara elak mot muslimska kvinnor man beslutar en sån sak, snarare tvärtom. Burka/slöja etc. är ett förtryckarmedel som är till för att kontrollera kvinnors sexualitet.

Sleipnir
2010-04-30, 13:00
Underbart, hoppas bara svenska politikerna kan få upp sina slöa jävla ögon och införa förbudet här också.

hugok
2010-04-30, 13:26
Är det lagligt att gå naken på offentlig plats?

Angående sveriges politiker: Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt är enade om att de inte gillar burkan men att det är fel att förbjuda den.

Tolkia
2010-04-30, 13:34
Jag tror det handlar om en annan syn på kvinnors rätt och därför tvivlar jag på att det i huvudsak är identifieringsproblemet som ligger till grund. Men det är mitt enda skäl till att tvivla på att de talar sanning. Jag känner inte politikerna i fråga och kan inte sitta och bestämt säga att de ljuger.
Om detta är målet (vilket jag uppriktigt sagt är lite tveksam till; det är säkert en del i det hela, men kvinnorättsgrejen känns i stor utsträckning som något man tar till för att det skall se bra ut) tycker jag att åtgärden är ganska misslyckad. Visst, det kan hända att alla tidigare burkaklädda kvinnor nu kommer att kasta sina slöjor och springa lyckliga i sin nyvunna frihet på gator och torg, men är det på allvar någon som tror på det? Det känns som om risken är uppenbar att dessa kvinnor blir ännu mer isolerade från det samhälle de lever i (vilket väl iofs kanske var en del i förbudet, ungefär som en del brukar säga om homosexuella; "de får väl vara homo om de vill, men de måste väl inte hålla handen på stan så att man ser det").

stevebc
2010-04-30, 13:50
Om detta är målet (vilket jag uppriktigt sagt är lite tveksam till; det är säkert en del i det hela, men kvinnorättsgrejen känns i stor utsträckning som något man tar till för att det skall se bra ut) tycker jag att åtgärden är ganska misslyckad. Visst, det kan hända att alla tidigare burkaklädda kvinnor nu kommer att kasta sina slöjor och springa lyckliga i sin nyvunna frihet på gator och torg, men är det på allvar någon som tror på det? Det känns som om risken är uppenbar att dessa kvinnor blir ännu mer isolerade från det samhälle de lever i (vilket väl iofs kanske var en del i förbudet, ungefär som en del brukar säga om homosexuella; "de får väl vara homo om de vill, men de måste väl inte hålla handen på stan så att man ser det").Precis.

Man ska tvinga folk ur ett tvång, eller hur är det? (om vi i teorin säger att detta just är syftet - vilket inte är det uttalade)

Potatiskillen
2010-04-30, 14:02
Ni som är emot detta, hur vill ni ha det då?

Jag såg nyligen en nyhet där en muslimsk kvinna med burka och hela kittet vill jobba på dagis här i Sverige, visst det får hon väl göra, men de tror inte att det skrämmer barnen? Dessutom, hur fasiken kan man veta att det är verkligen hon som jobbar idag?

Något måste vi göra tycker jag

Kolla klippet så hajjar ni: http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU

Jag är fd socialdemokrat som har insett vart vi är påväg.

Potatiskillen
2010-04-30, 14:04
Det är förbjudet med mc-västar på en del krogar, varför är det ok då tex?

För att inte skrämma kunderna. Vill som inte vara i en krog där Red Devils håller till.

Tricce
2010-04-30, 14:15
För att inte skrämma kunderna. Vill som inte vara i en krog där Red Devils håller till.

Alltså är det ok att förbjuda det är det ok att förbjuda burka på stående fot.

stevebc
2010-04-30, 14:21
Jag såg nyligen en nyhet där en muslimsk kvinna med burka och hela kittet vill jobba på dagis här i Sverige, visst det får hon väl göra, men de tror inte att det skrämmer barnen? Dessutom, hur fasiken kan man veta att det är verkligen hon som jobbar idag?En burkaklädd kvinna har inget att göra på ett dagis. Jag är överraskad att hon ens får söka jobb av sin man/familj.

Kom nu ihåg att de som klär sig i burka är en extrem kultur ofta från Afghanistan och runtomkring.

Ganymedes
2010-04-30, 14:26
Ni som är emot detta, hur vill ni ha det då?

Jag såg nyligen en nyhet där en muslimsk kvinna med burka och hela kittet vill jobba på dagis här i Sverige, visst det får hon väl göra, men de tror inte att det skrämmer barnen? Dessutom, hur fasiken kan man veta att det är verkligen hon som jobbar idag?

Något måste vi göra tycker jag

Kolla klippet så hajjar ni: http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU

Jag är fd socialdemokrat som har insett vart vi är påväg.

Barnen skulle säkert vänja sig, så det spelar ingen roll för den sakens skull. Jag skulle inte ha något emot att lämna mina eventuella framtida barn på ett dagis där det jobbar personer från andra länder eller kulturer. Men jag skulle aldrig lämna dem till en person som jag inte ens får se ansiktet på. Aldig i helvete. Jag undrar om någon här verkligen skulle det?

KniveN
2010-04-30, 16:30
Är väl knappast förenligt med vare sig demokrati/frihet att förbjuda människor att klä sig på ett visst sätt?

Det är demokratiskt valda personer som har röstat för förslaget, hur kan det inte vara demokratiskt?

Jag kan inte fatta en sak.. Är detta ett jättestort problem i Sverige? Ni som tycker det kan ju ge ett konkret exempel.

http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00449/G_teborgskravallern_449573b.jpg

Inte ett problem med folk som maskerar sig?

Currenthill
2010-04-30, 18:16
Ont skall med ont fördrivas. Tycker vi ska sluta gå som katten kring het gröt och istället tala klarspråk. Förbjud inte klädesplagg. Förbjud religioner.

Dan_the_man
2010-04-30, 19:12
Tycker burka ska behandlas som vilken annan maskering som helst. Där det är tillåtet med maskering ska det också vara tillåtet med burka och vice versa.

Men jag tycker egentligen inte det är politikers sak att bestämma om. Vill jag tillåta maskering i min affär, krog eller vad det nu är jag äger ska jag få det. Vill jag inte göra det ska jag få neka tillträde utan att bli bestraffad för det.

Sofia4_4
2010-04-30, 19:14
Fascistvarning på att förbjuda folk att dölja sin identitet. Om det är med burka eller balaclava kvittar.

Fascistvarning att förbjuda faschisterna också iof.

Albatross
2010-04-30, 21:49
Leka påskkärring kan de väl få göra där de hör hemma, men åker man på semester då kanske det vore lämpligt att ta seden dit man kommer? Helt rätt.

Potatiskillen
2010-05-08, 14:15
En burkaklädd kvinna har inget att göra på ett dagis. Jag är överraskad att hon ens får söka jobb av sin man/familj.

Kom nu ihåg att de som klär sig i burka är en extrem kultur ofta från Afghanistan och runtomkring.

Det var förresten barnskötare, men ändå.

Klipp från inslaget: http://www.youtube.com/watch?v=SJ4r8QPnBXY

Traenarn
2010-05-08, 16:58
Jag tror det handlar om en annan syn på kvinnors rätt och därför tvivlar jag på att det i huvudsak är identifieringsproblemet som ligger till grund. Men det är mitt enda skäl till att tvivla på att de talar sanning. Jag känner inte politikerna i fråga och kan inte sitta och bestämt säga att de ljuger.

Tror du är fel ute steve. De Belgare jag har lärt känna har inte den inställningen.

Du har ju ingen koll och du argumenterar inte mot något av mina argument.

Såhär är det idag: Jag får ej gå med plagg på allmän plats då jag inte kan identifieras.

Du tycker det är helt okej att man får göra det för man är religiös? Det är inte jämställt.

+1

Jag har visst koll argumenterar emot dig, men du missar att se hela bilden. Sen ser jag inga som helst anledningar om att skärpa lagstiftningar för något som inte är ett problem, och om man ändå tvunget måste lagstifta så finns det fantastiskt mycket bättre möjligheter än ett totalförbud. Dagens lagstiftning är heller inte jämställd för alla utan man tar hänsyn till t.ex. kvinnor som ej får kroppsvisiteras av manliga poliser.

DU missar att se hela bilden. Detta är en sakfråga. punkt!
Detta handlar om identifiering av individer, inget annat. Gör inte så stor sak av det hela?:)
Dra paralleller med kroppsvisitering och liknande är i denna fråga absurt.

Vinter
2010-05-08, 18:35
Det har ju visat sig att de som bär burka etc i europa nästan enbart är nykonverterade muslimska kvinnor. Dvs kvinnor som personligen vill bevisa och visa upp för omvärlden att de minsann är muslimer(jätte mycket muslim). Känns lite som att kvinnorätts retoriken träffar lite fel då.

stolpskott
2010-05-08, 18:43
Om en belgisk kvinna åker på semester till Saudiarabien förväntas det av henne att hon har lång- byxor/kjol, långärmad tröja utan urringning, och att hon döljer håret med en scarf eller liknande när hon är ute. Detta säger ingen emot.

Men när västerlänningar ställer krav på muslimer att de inte får dölja sitt ansikte pga att det är svårt att identifiera dem ifall de syns på övervakningskameror i samband med ett brott eller liknande och därmed försvårar jobbet för olika tjänstemän så ses detta som fel?

Sluta vara så jäva muslim-rädda, man tar seden dit man kommer utav respekt för de människor som tar emot en. Det är allmänt hyfs och förstår inte varför det ska vara olika för olika folkgrupper (speciellt eftersom burka inte är en religiös utan en kulturell grej)

petah
2010-05-08, 18:54
Jag förstår varför de gjorde det, var det en omröstning i sverige skulle jag också rösta nej. Det skulle inte funka om man fick dölja sin identitet på allmän plats, man kan ju göra vadfan man vill.

Baan
2010-05-08, 18:57
Om en belgisk kvinna åker på semester till Saudiarabien förväntas det av henne att hon har lång- byxor/kjol, långärmad tröja utan urringning, och att hon döljer håret med en scarf eller liknande när hon är ute. Detta säger ingen emot.

Men när västerlänningar ställer krav på muslimer att de inte får dölja sitt ansikte pga att det är svårt att identifiera dem ifall de syns på övervakningskameror i samband med ett brott eller liknande och därmed försvårar jobbet för olika tjänstemän så ses detta som fel?

Sluta vara så jäva muslim-rädda, man tar seden dit man kommer utav respekt för de människor som tar emot en. Det är allmänt hyfs och förstår inte varför det ska vara olika för olika folkgrupper (speciellt eftersom burka inte är en religiös utan en kulturell grej)

Sverige är ju ett liknande land som Saudiarabien när det gäller bl.a. grundläggande friheter. Därför är din jämförelse bra.

Verbatim
2010-05-08, 19:00
Sverige borde kopiera Saudiarabien tycker jag, helst i så många anseenden som möjligt när det gäller människorättsfrågor.

stolpskott
2010-05-08, 19:03
Sverige är ju ett liknande land som Saudiarabien när det gäller bl.a. grundläggande friheter. Därför är din jämförelse bra.

Pfft. Sverige har fria rättigheter så länge man håller sig innanför bestämda ramar. Om jag öppet går ut med att homosexualitet är fel så riskerar jag fängelsestraff.

Men du missförstår mitt inlägg. Om de förväntar sig att vi ska respektera dom och deras kultur så får de fanimig göra samma sak tillbaka. Ömsesidig respekt är något du kanske hört talas om? De har inga rättigheter att ställa krav på västerlänningar och sedan ignorera våra krav på dom.
Därför var min jämförelse bra.

stevebc
2010-05-08, 19:28
Tror du är fel ute steve. De Belgare jag har lärt känna har inte den inställningen.Ah.

Sverige är ju ett liknande land som Saudiarabien när det gäller bl.a. grundläggande friheter. Därför är din jämförelse bra.HAHAHaHahaa. Ibland gillar jag dig mer än vanligt.

Hemi
2010-05-08, 20:10
Tror på vad? Ska jag anta att politiker talar osanning?

Jag tror det handlar om en annan syn på kvinnors rätt och därför tvivlar jag på att det i huvudsak är identifieringsproblemet som ligger till grund. Men det är mitt enda skäl till att tvivla på att de talar sanning. Jag känner inte politikerna i fråga och kan inte sitta och bestämt säga att de ljuger.

Det som hände var att i Belgien var det inte tillåtet att bära burka på universiteten men ett universitet fick en rektor som ville skapa ett fritt, liberalt universitet där man fick göra vad man ville. Det fick effekten att alla fundamentalistiska muslimer snart sökte sig dit, inte bara från Belgien utan även från länderna runt omkring. Detta gällde såväl lärare som elever och snart fick eleverna press på sig att bära slöja t ex, som aldrig burit den förut. De vågade inte ens gå till seminarier utan. Det blev mer och mer ett fundamentalt universitet så till slut kom förbudet även där, och jag tror att det är detta som ligger till grund för detta beslut också.

cakehole
2010-05-12, 02:22
Om vi säger så här. Hur tror ni burkabärarna känner sig? Tror ni dom är lättade över lagen eller tror ni dom känner sig kränkta? Användandet av burka är en makthandling upprättad av männen, således bli kvinnorna lösgjorda ifrån förtrycket.

Det är mycket snack om att "folk ska ju få klä sig som dom vill", och detta kan jag hålla med om. MEN nu handlar det inte om det. De det egentligen handlar om är att man ger RÄTTEN till kvinnorna att klä sig som dom vill, man tar inte ifrån dom rätten. Däremot tar man ifrån männens rätt att bestämma vad kvinnan ska klä sig i.

Samhället har väl allt att vinna på ett förbud. Dels så har vi färre "suspekta" människor i maskering på våra gator och dels så får kvinnorna lättare att anpassa sig.

debbe
2010-05-12, 06:07
burka symboliserar kvinnoförtryck och inget annat. Jämnställdhet är A & O.

För övrigt så ser det ganska roligt ut när en burkaklädd rör sig på gymet i adidas-sneakers.

Eller när en burkaklädd hoppar i vattnet och badar (med skor på) :D

Förbjud alla grejer från islam som står för kvinnoförtryck, djurplågeri och annat.

Ett steg åt rätt håll.........

Morty
2010-05-12, 06:43
För övrigt så är det förbjudet i Turkiet och har varit under en längre tid. Islam är inte beroende av burkor av diverse slag.

Linnet
2010-05-12, 16:08
DU missar att se hela bilden. Detta är en sakfråga. punkt!
Detta handlar om identifiering av individer, inget annat. Gör inte så stor sak av det hela?:)
Dra paralleller med kroppsvisitering och liknande är i denna fråga absurt.

:laugh:

CpÅke
2010-05-12, 16:17
detta är ju skitbra

Khyron_
2010-05-12, 23:49
Det sprider sig nu är det Frankrikes tur.
http://www.news.com.au/world/french-parliament-adopts-resolution-condemning-islamic-veil/story-e6frfkyi-1225865305926
:thumbup:

Aimbert
2010-05-13, 01:09
Om vi säger så här. Hur tror ni burkabärarna känner sig? Tror ni dom är lättade över lagen eller tror ni dom känner sig kränkta? Användandet av burka är en makthandling upprättad av männen, således bli kvinnorna lösgjorda ifrån förtrycket.

burka symboliserar kvinnoförtryck och inget annat.


Fast det finns ju kvinnor som helst frivilligt tar på sig niqab/burka.

Daniiiel
2010-05-13, 08:07
Väldigt bra..hoppas sverige följer efter:thumbup:

Tys0n
2010-05-13, 09:25
Hoppas verkligen Sverige tar efter detta. Bort med skiten

rQx
2010-05-13, 10:07
Bra förbud.

Baan
2010-05-13, 10:31
Fler förbud tills sunt bondförnuft blivit normen!

Herr Oberst
2010-05-13, 10:41
Bondförnuft har varit norm. Men för varje år tycker jag människan blir allt mindre förnuftig.

TehSaxo
2010-05-13, 15:11
visst kan man ha sina delade åsikter om att spöka ut sina kvinnor, men att helt förbjuda kläder är så jävla fel ändå.

+1

TehSaxo
2010-05-13, 15:16
burka symboliserar kvinnoförtryck och inget annat. Jämnställdhet är a & o.

För övrigt så ser det ganska roligt ut när en burkaklädd rör sig på gymet i adidas-sneakers.

Eller när en burkaklädd hoppar i vattnet och badar (med skor på) :d

förbjud alla grejer från islam som står för kvinnoförtryck, djurplågeri och annat.

Ett steg åt rätt håll.........

hahah

stevebc
2010-05-13, 18:31
Det sprider sig nu är det Frankrikes tur.
http://www.news.com.au/world/french-parliament-adopts-resolution-condemning-islamic-veil/story-e6frfkyi-1225865305926
:thumbup:Fast bilden i tidningsartikeln visar en kvinna med niqab, inte burka. Viktigt att hålla isär begreppen.

Lucipha
2010-05-16, 12:44
Fast det finns ju kvinnor som helst frivilligt tar på sig niqab/burka.

För att inte tala om de kvinnor som prostituerar sig frivilligt

Tricce
2010-06-10, 11:17
"Islamkritikern Geert Wilders Frihetsparti PVV ser ut att bli ett av de största partierna i Holland. På agendan står förbud mot huvuddukar och stopp för immigranter från muslimska länder – det senare en åtgärd som få nu tror att de övriga politikerna kommer våga sätta sig emot."

"SD-ledaren Jimmie Åkesson välkomnar valresultatet nu på morgonen i ett pressmeddelande:

- Det är glädjande att se att även Nederländerna, som tidigare haft en nästan lika ansvarslös och naiv hållning till massinvandring och mångkulturalism som Sverige, nu har börjat närma sig ett mer realistiskt förhållningssätt.

Åkesson varnar också för en utveckling där Sverige stannar kvar ensamt som invandringsland:"

http://www.friatider.se/nederlanderna-rostade-nej-till-islam

Kändes relevant för tråden.