handdator

Visa fullständig version : Läser du bibeln?


Ristretto
2010-04-29, 18:55
Svara i pollen.

Scorpionida
2010-04-29, 19:01
Best poll ever?:D

Shakemynuts
2010-04-29, 19:02
Best poll ever?:D

Seconded. :naughty:

hahavaffan
2010-04-29, 19:10
Niet.

Nils.R
2010-04-29, 19:17
Nej. finns betydligt bättre sagor att läsa.

Tricce
2010-04-29, 19:20
Inför konfirmation läste man lite.

Tolkia
2010-04-29, 19:20
Mindre än jag borde.

Buck
2010-04-29, 19:34
nej. Finns betydligt bättre sagor att läsa.

+1

The Swedish Oak
2010-04-29, 19:36
Växte upp med att läsa en nedkortad versioner av bibeln i skolan, det räcker för min del. Det värsta var väl att lärarna gjorde det till ett straff att skriva av sidor i bibeln när man svurit i klassrummet. Som om att man i den åldern förstod och tog åt sig texterna, och "lärde sig en läxa".

Degpekka
2010-04-29, 19:38
Växte upp med att läsa en nedkortad versioner av bibeln i skolan, det räcker för min del. Det värsta var väl att lärarna gjorde det till ett straff att skriva av sidor i bibeln när man svurit i klassrummet. Som om att man i den åldern förstod och tog åt sig texterna, och "lärde sig en läxa".

vilken skola gick du på? :confused:

kberg
2010-04-29, 19:40
Har försökt men det är svårt..
evangelierna är ju lite roliga men resten.. den första delen känns lite tung, eller så är jag bara klen

Tolkia
2010-04-29, 19:42
Har försökt men det är svårt..
evangelierna är ju lite roliga men resten.. den första delen känns lite tung, eller så är jag bara klen
Börjar man från början med GT brukar det ta stopp ungefär när man kommer till beskrivningen av hur de byggde templet. Orka en uppräkning av inventarierna, typ.

Ristretto
2010-04-29, 19:42
Har försökt men det är svårt..
evangelierna är ju lite roliga men resten.. den första delen känns lite tung, eller så är jag bara klen

Det är sant. Släkttavlorna i Moseböckerna är inte så jätteunderhållande alltid. Annars gillar jag skapelseberättelsen, Noa och floden, uttåget ur Egypten, dessa tycker jag är riktigt underhållande.

The Swedish Oak
2010-04-29, 19:50
vilken skola gick du på? :confused:

Magnus Stenbocksskolan. Var väl främst våran lärare som bestämde straff/bibelundervisning, hände säkert inte i alla klasser.

Nils.R
2010-04-29, 19:54
Magnus Stenbocksskolan. Var väl främst våran lärare som bestämde straff/bibelundervisning, hände säkert inte i alla klasser.

Är det ens tillåtet?
Religiösa åsikter och liknande ska väl hållas utanför vanliga skolor?

Bubban
2010-04-29, 19:56
"Ja, som roman." borde finnas som svarsalternativ

fiskebulle
2010-04-29, 19:59
Jag har läst hela, 1 gång. Detta var för 3 år sedan. Så jag kan väl inte direkt säga att jag läser regelbundet.. Men jag har köttat hela skiten. Varför? Något jag tycker man borde göra innan man dör, samt att det är kul att säga att fråga kristna om de läst hela bibeln.

Kek
2010-04-29, 20:00
Brukar läsa när jag bor på hotell och lite så. Brukar oftast finnas en bibel i alla rum och i brist på annat så läser jag lite. Ska någon gång i livet försöka läsa igenom hela och se vad det står för kul.

Scorpionida
2010-04-29, 20:01
Jag har läst hela, 1 gång. Detta var för 3 år sedan. Så jag kan väl inte direkt säga att jag läser regelbundet.. Men jag har köttat hela skiten. Varför? Något jag tycker man borde göra innan man dör, samt att det är kul att säga att fråga kristna om de läst hela bibeln.

Är väl psalmböckerna som fattas då:whipped:

krellik
2010-04-29, 20:07
Läst hela, behövdes för en högskole uppgift. Lätt läsning? Inte direkt.
Rätt intressant ändå, främst hänger jag upp mej på de saker som inte riktigt går ihop, en del vettiga saker och en del jävligt moraliskt utmanade saker.

Fanns dock inget alternativ att klicka som passade, läser normalt inte bibeln.

tntballe
2010-04-29, 20:08
Sist jag läste var det bara för att jämföra olika versioner.

fiskebulle
2010-04-29, 20:08
Är väl psalmböckerna som fattas då:whipped:

Va? Jag förstår inte.

Fatalist
2010-04-29, 20:12
Jag började läsa GT, men det var bara listor över olika personers födelse- och dödsår, och flera blev mirakulöst flera hundra år gamla - eller så misstolkade jag innebörden. Tänkte ge det en chans till, kanske i sommar.

Scorpionida
2010-04-29, 20:16
Va? Jag förstår inte.

Du vet sångböckerna som finns i kyrkan, lär vara mördande tråkigt dock...

Men att läsa även Koranen och Bhagavad Gita kanske vore nåt?

Verbatim
2010-04-29, 20:17
Jag har läst hela, inte den bästa bok jag läst.

Dock bättre än Koranen, Bibeln har iaf (mestadels tråkiga) historier. Koranen är till stor del bara uppradande av diverse regler, riktigt tråkig.

Scorpionida
2010-04-29, 20:18
Jag har läst hela, inte den bästa bok jag läst.

Dock bättre än Koranen, Bibeln har iaf (mestadels tråkiga) historier. Koranen är till stor del bara uppradande av diverse regler, riktigt tråkig.

Koranen är kort iaf:)

fiskebulle
2010-04-29, 20:19
Jag började läsa GT, men det var bara listor över olika personers födelse- och dödsår, och flera blev mirakulöst flera hundra år gamla - eller så misstolkade jag innebörden. Tänkte ge det en chans till, kanske i sommar.

Mycket utav GT är just listor. Någon nämnde tidigare listor över inventarier... Det är inte värt det fören NT - Skiten vart liksom lite mer spännande då.

fiskebulle
2010-04-29, 20:30
Du vet sångböckerna som finns i kyrkan, lär vara mördande tråkigt dock...

Men att läsa även Koranen och Bhagavad Gita kanske vore nåt?

Jo, jag vet vad en psalmbok är, men varför skulle jag vilja läsa dom? De innehåller ju bara massa låtar - Massor utav psalmerna är ju skrivna väldigt nyligen också.

Jag planerar att läsa Koranen, har bara inte hunnit med egentligen.

stevebc
2010-04-29, 20:31
mindre än jag borde.+1

Jag har läst hela, inte den bästa bok jag läst.

Dock bättre än Koranen, Bibeln har iaf (mestadels tråkiga) historier. Koranen är till stor del bara uppradande av diverse regler, riktigt tråkig.Sant, men föredrar action och våld framför gamla sagor. Så jag väljer nog Koranen. Dessutom är den betydligt kortare och inte lika djup, mer rakt på liksom. Lite som en enformig serietidning när Bibeln är en tegelstensroman.

Yes
2010-04-29, 20:32
Va?

Tolkien är mycket bättre.

Scorpionida
2010-04-29, 20:34
Mycket utav GT är just listor. Någon nämnde tidigare listor över inventarier... Det är inte värt det fören NT - Skiten vart liksom lite mer spännande då.

Det återspeglar väl att GT behandlade i stort sett ett folk, judarna. På den tiden var släkten otroligt viktig och det gällde att hålla koll på stammens släkthistoria för allianser, arv, fördrag etc. GT fyller alltså ett annat syfte än NT.

NT är en bok om en person, Jesus, med mer personliga historier samt reflektioner om moral etc.

Nu blir jag sugen dock på att både läsa NT och Bhagavad-Gita:D

Stoltz
2010-04-29, 20:34
Har läst hela. Kommer inte göra om det, förutom enstaka avsnitt.

Scorpionida
2010-04-29, 20:35
Jo, jag vet vad en psalmbok är, men varför skulle jag vilja läsa dom? De innehåller ju bara massa låtar - Massor utav psalmerna är ju skrivna väldigt nyligen också.

Jag planerar att läsa Koranen, har bara inte hunnit med egentligen.

Haha, jo, jag var ironisk:thumbup:

von huff
2010-04-29, 20:46
Jag tror att religionsundervisingen i skolan ger en helt annan bild av bibeln än om man läste den själv.Jag har en gång läst några kapitel men skulle kunna tänka mig att läsa lite för nyfikenhetens skull

Osten80
2010-04-29, 20:49
Ja, jag har läst den, och det är verkligen inget jag kommer göra igen.

ryss
2010-04-29, 21:47
Njae.. jag tycker inte om religion :)

Rockhard
2010-04-29, 21:50
Jag såg filmen istället

davvvan
2010-04-29, 21:51
Har läst i bibeln i samband med ett konfirmationsläger när jag var 15 år gammal. Utöver det -nej. Jag har inte haft det behovet, än i alla fall.

lanzal
2010-04-29, 21:53
Skulle vilja ta mig igenom den någon gång, inte gjort det än dock.

agazza
2010-04-29, 21:54
Nä, för liten text.

Alter ego
2010-04-29, 21:57
Inga bilder. :(

spange
2010-04-29, 22:07
kommer den på bio så ser jag den..om det är i 3D

krellik
2010-04-29, 22:10
Gamla testamentet är hardcore gangster rap. Gängvåldtäkter, etnisk rensning och skit. Klart mest action.

Nya testamentet är lite mjäkigt i jämförelse även fast Jesus är nån form av galen skäggig uber jude.

Koranen är lite dålig på den röda tråden tycker jag allt.

Scorpionida
2010-04-29, 22:13
Gamla testamentet är hardcore gangster rap. Gängvåldtäkter, etnisk rensning och skit. Klart mest action.

Nya testamentet är lite mjäkigt i jämförelse även fast Jesus är nån form av galen skäggig uber jude.

Koranen är lite dålig på den röda tråden tycker jag allt.

Du vet vad de säger, koranen är bäst på arabiska;)

krellik
2010-04-29, 22:16
Du vet vad de säger, koranen är bäst på arabiska;)

Seriöst svar: Ska ju tydligen vara ett språkligt mästerverk närmast i stil med Shakespeare om man läser den på arabiska.

Jag har inte läst bhagadavita och skulle gärna göra detta, skulle absolut gärna sätta tänderna mer i buddhismen för ärligt talat slår det an nån sträng hos mej och jag skulle gärna vilja få bättre koll på hur judarna förklarar en del av de knepigare bitarna av gamla testamentet. Det är prylar som jag gärna skulle läsa in mej mer på...

stafh
2010-04-29, 22:20
Nä, hörde att den fått dåliga recensioner.

Scorpionida
2010-04-29, 22:20
Seriöst svar: Ska ju tydligen vara ett språkligt mästerverk närmast i stil med Shakespeare om man läser den på arabiska.

Jag har inte läst bhagadavita och skulle gärna göra detta, skulle absolut gärna sätta tänderna mer i buddhismen för ärligt talat slår det an nån sträng hos mej och jag skulle gärna vilja få bättre koll på hur judarna förklarar en del av de knepigare bitarna av gamla testamentet. Det är prylar som jag gärna skulle läsa in mej mer på...

Ah, ok, får putsa upp mina arabiska kunskaper sen jag pluggade det för åtta år sedan. Gandhi tyckte Bhagavad var den bästa boken som någonsin skrivits har jag för mig, lär vara spännande också med Krishna som åker på sin stridsvagn för att besegra hela arméer.

Kutikula
2010-04-29, 22:27
Koranen är lite dålig på den röda tråden tycker jag allt.

Avsaknaden av röd tråd beror mest på att surorna inte kommer i kronologisk ordning, utan mer eller mindre går från längst till kortast. Förutom den första suran, som är VÄLDIGT kort.

krellik
2010-04-29, 22:29
Avsaknaden av röd tråd beror mest på att surorna inte kommer i kronologisk ordning, utan mer eller mindre går från längst till kortast. Förutom den första suran, som är VÄLDIGT kort.

Jo jag vet... Faktum kvarstår att detta förvirar mej och gör att jag får svårt som tusan att ta den till mej...

Scorpionida
2010-04-29, 22:36
Jo jag vet... Faktum kvarstår att detta förvirar mej och gör att jag får svårt som tusan att ta den till mej...

Läsa den baklänges?

Haha, var bara tvungen;) Lär ju inte hjälpa...

Schroder
2010-04-30, 11:28
läser nya testamentet då och då när jag sitter och skiter. kan vara intressant ibland att läsa lite, men anser den vara i samma kategori som sagan om ringen..dvs en låtsas historia..men rätt intressant ändå.

victor_n
2010-04-30, 12:26
ne som sagt tidigare i tråden, seg saga så väljer helre någon annan typ av fiction:)

The Swedish Oak
2010-04-30, 13:22
Är det ens tillåtet?
Religiösa åsikter och liknande ska väl hållas utanför vanliga skolor?

Antagligen inte. Men en sak är säker, och det är att jag fick en väldigt negativ inställning till religioner och kristendomen.

snej
2010-04-30, 13:36
Nee.. sagor är för barn.