handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Gluteus Maximus


Ivda
2010-04-29, 18:14
Hejsan, jag har nu i några veckor haft en sort huggande känslan i vänstra skinka, kan inte riktigt lokalisera själv området, men det är någonstans inne i Gluteus maximus musklen.

T.ex när jag ska köra knäböj hugger det till, jag älskar knäböj och vill gärna köra det igen! Sen ibland när jag ligger ner och ska lyfta vänster ben över det högra, så hugger det till jätte mycket( i skinkan) och kan vara riktigt smärtsamt :( Någon som har haft liknade känsla? kan jag göra något åt detta? Är också svårt att böja sig ner.

Ta bilden som hjälp:
http://img504.imageshack.us/i/muskel41137416564.jpg/

Tolkia
2010-04-29, 19:23
Jag kan inte min anatomi som jag borde, så jag lämnar över till expertisen, men jag tycker att det snarare låter som om det är piriformis, alternativt ischiasnerven, som spökar (det är nog vanligare än att det är gluteus maximus). Att framåtböjning ger besvär låter ju också snarare som om det skulle vara något sådant. Om det vore gluteus maximus borde du ha problem med att sträcka i höften (pendla bakåt med benet), t.ex. med att gå i trappor. Har du det?

Ivda
2010-04-30, 08:07
Nej jag har inget problem av att gå i trappor :/ men ett till exempel är när man ska sätta sig ner på toan, är verkligen smärtsamt! Känns som någon sticker en kniv in i muskeln.

Martin Löwgren
2010-04-30, 08:12
Fyll i skademallen så vi vet om du kanske ramlat eller liknande.

Just nu går det bara att spekulera.