handdator

Visa fullständig version : Sne rygg av marklyft


knubbsson
2010-04-29, 17:03
Hej, jag har under kört tunga mark (2-3 reps) 1 gång i veckan i 6 månaders tid och alltid använt mig utav greppet där man har höger knogar fram o vänster knogar bak (minns inte va det heter).

Nu har jag fått problem med min rygg på så sätt att min vänstra sida av erector spinae är större och jag får pump i den så fort jag tränar nåt där den är inblandad. Kan detta bero på att jag kört greppet utan att variera hand som är fram respektive bak?

LillSkalman
2010-04-29, 17:15
bara en reflektion, varför har du valt att inte variera händerna?

JoeyP
2010-04-29, 17:17
Greppet borde väl inte påverka erector spinae, däremot lats och teresmajor utvecklingen?

knubbsson
2010-04-29, 17:24
bara en reflektion, varför har du valt att inte variera händerna?

Jag har vetat om att man ska göra det men när jag provat det har det vart jobbigt så jag har skitit i det :/

Om det nu inte vart marklyften så har det ju kommit dit på nåt annat sätt. Nån som har nåt bra botemedel för det ? :P

JoeyP
2010-04-29, 17:27
Fortsätt träna som du gör, kanske kör lite lättare vikter, bättre teknik, fokusera mer på ena sidan.

kalaskonrad
2010-04-29, 17:47
Jag känner en enorm skillnad när jag har höger hand innåt jämfört med vänster innåt. Vet inte varför, har gjort alla mina pbs med höger innåt osv. Det är väl så det tar olika mycket på biceps också va, att det är huvudsaken till att man varierar?

limenka
2010-04-29, 17:53
Samma sak har hänt mig, dock så kör jag marklyft med båda handflatorna mot mig.

Holtan
2010-04-29, 17:56
Jag har fått lära mig att den handen där handflatan är vänd bort kroppen skall befinna sig en handlängd eller runt 1dm längre ut på stången än den andra, om du förstår vad jag menar?
Detta för att förhindra "snedheten" som kan uppstå. Säger inte att detta är rätt, men jag har undvikit att bli sne trots samma grepp.

Mineur
2010-04-29, 18:35
supinerat grepp is the shit!

capron
2010-04-29, 19:16
Hatar att säg detta men kanske dags att använda remmar.

Erik__
2010-04-29, 19:28
supinerat grepp is the shit!

Det om något måste väl bli jätteunderligt?

Scorpionida
2010-04-29, 19:31
Det om något måste väl bli jätteunderligt?

Jo, men han curlar upp marklyftet:naughty:

Mineur
2010-04-29, 19:39
Det om något måste väl bli jätteunderligt?

faktiskt sett en kille som har kört så :smash:

Jo, men han curlar upp marklyftet:naughty:

hahaha exakt! :laugh:

Matsa
2010-04-29, 19:40
Jag känner en enorm skillnad när jag har höger hand innåt jämfört med vänster innåt. Vet inte varför, har gjort alla mina pbs med höger innåt osv. Det är väl så det tar olika mycket på biceps också va, att det är huvudsaken till att man varierar?

Det ska inte ta det minsta på biceps, om det gör det så bör du se över ditt utförande. Spänn triceps innan du börjar dra, det är ett bra sätt att koppla ur biceps.

Jag har fått lära mig att den handen där handflatan är vänd bort kroppen skall befinna sig en handlängd eller runt 1dm längre ut på stången än den andra, om du förstår vad jag menar?
Detta för att förhindra "snedheten" som kan uppstå. Säger inte att detta är rätt, men jag har undvikit att bli sne trots samma grepp.

Jag skulle säga att det beror på hur din arm är byggd, olika personer har olika mycket vinkel i armbågsleden. Det bästa är nog att prova sig fram till vart ens händer bör vara.

fiskebulle
2010-04-29, 19:47
Fortsätt köra mixat fast tvärtom? Sänk vikterna, jobba på egot.

EkarN
2010-04-29, 20:56
Personligen kan jag inte köra mixat grepp åt andra hållet(mina armar är helt sneda i armbågen typ), och remmar/tumlås är inget alternativ. Jag har märkt av noll snedhet i ryggen efter mina markar. Så det kan mycket väl bero på något annat.

knubbsson
2010-04-30, 05:28
Ska köra mark idag. sänka vikterna och byta grepp så får vi se om det känns bättre!

Frisk
2010-04-30, 08:06
Hej, jag har under kört tunga mark (2-3 reps) 1 gång i veckan i 6 månaders tid och alltid använt mig utav greppet där man har höger knogar fram o vänster knogar bak (minns inte va det heter).

Nu har jag fått problem med min rygg på så sätt att min vänstra sida av erector spinae är större och jag får pump i den så fort jag tränar nåt där den är inblandad. Kan detta bero på att jag kört greppet utan att variera hand som är fram respektive bak?

Jag hadde samma problem tillslut fick jag starka smärtor i ryggen och när jag fick ryggen kontrollerad så var bäckenbenet förskjutet iförhållande till ryggraden.

Kan vara värt att kolla upp ryggen... Problemet är bara hos vem, alla inom vården verkar vara så olika specialicerade.