handdator

Visa fullständig version : deff som 95a?


sp123ltd1
2010-04-29, 14:49
Hej jag är en 95a som fyller 15 i sommar.

jag undrar om det är skadligt att deffa/banta för mej? Jag är 167cm och väger ca 65kg. Jag har tidigare ätit mycket godis och annat sött. Men har nu bestämt mej för att sluta med godis helt och ersätta det med träning;) jag kan inte styra min måltider så mycket utan jag äter det som min mor serverar. jag ska skaffa gymkort och börja köra styrketräning. Men jag har ett problem jag har väldigt svårt för grönsaker. Jag gillar varken smaken eller konsistensen. Så jag undrar om det hindrar mej ifrån att gå ner i vikt.

tacksam för svar och tips.:)

NiCrue
2010-04-29, 14:52
Hej jag är en 95a som fyller 15 i sommar.

jag undrar om det är skadligt att deffa/banta för mej? Jag är 167cm och väger ca 65kg. Jag har tidigare ätit mycket godis och annat sött. Men har nu bestämt mej för att sluta med godis helt och ersätta det med träning;) jag kan inte styra min måltider så mycket utan jag äter det som min mor serverar. jag ska skaffa gymkort och börja köra styrketräning. Men jag har ett problem jag har väldigt svårt för grönsaker. Jag gillar varken smaken eller konsistensen. Så jag undrar om det hindrar mej ifrån att gå ner i vikt.

tacksam för svar och tips.:)

Deffa inte. Träna, ät och var glad istället :)
Skaffa dig en "nyttig livstil" - d.v.s. rör på dig, var aktiv och ät (med förnuft) det du känner för.

Det kommer att göra susen! *flex*

sp123ltd1
2010-04-29, 14:56
Deffa inte. Träna, ät och var glad istället :)
Skaffa dig en "nyttig livstil" - d.v.s. rör på dig, var aktiv och ät (med förnuft) det du känner för.

Det kommer att göra susen! *flex*
Men jag kommer väll inte förlora fett om jag inte ligger på ett kalori underskott?

chrilledude
2010-04-29, 15:01
Men jag kommer väll inte förlora fett om jag inte ligger på ett kalori underskott?

Nej. :)

sp123ltd1
2010-04-29, 15:03
Nej. :)
vad är det som är nej?
att jag har fel eller att jag inte kommer förlora något fett?:P

chrilledude
2010-04-29, 15:05
vad är det som är nej?
att jag har fel eller att jag inte kommer förlora något fett?:P

Att du inte kommer gå ner i vikt om du inte ligger på kcalminus. (Du har rätt alltså)

Du är i åldern där man växer mycket, bygg istället tycker jag! :)

sp123ltd1
2010-04-29, 15:14
Att du inte kommer gå ner i vikt om du inte ligger på kcalminus. (Du har rätt alltså)

Du är i åldern där man växer mycket, bygg istället tycker jag! :)
Okey men jag är less på att vara fet:( Jag vill bli smal! det får ta sin tid men säg att jag tränar för att vara i form till nästa sommar då måste jag ju bli av med fettet för att jag ska se bra ut? Och är det skadligt på något vis att deffa för jag vill bli av med fettet jag skiter i om jag förlorar muskler jag det kan jag bygga på sen.

chrilledude
2010-04-29, 15:19
Okey men jag är less på att vara fet:( Jag vill bli smal! det får ta sin tid men säg att jag tränar för att vara i form till nästa sommar då måste jag ju bli av med fettet för att jag ska se bra ut? Och är det skadligt på något vis att deffa för jag vill bli av med fettet jag skiter i om jag förlorar muskler jag det kan jag bygga på sen.

Hmm, jo du gör ju såklart som du vill. Läs deffguden som finns HÄR (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881).

Ligg alltså på ~500kcal underskott per dag så går du ner 0,5kg i veckan, vilket är en lagom takt för att slippa tappa muskler och se värre ut i slutändan sen. Lycka till!

Du har f.ö. 0,1 mindre i BMI än mig, nu känner jag mig fet.. :(

Endorah
2010-04-29, 16:18
Jag är 95a och har deffat ett tag nu, ca 2 månader. vägde 66 förut och var några cm längre än dig, är vid 60-stäcket atm. Jag märker då ingen "dålig effekt" av det. Vid träningspassen har jag märkt att repsen är jobbigare, men mestadels för att jag tränar på tom mage nu den senaste tiden.
Om du vill gå ner i fett till sommaren tycker jag definitivt att du ska köra på det!

Zkewl
2010-04-29, 16:38
Satsa på att bygga muskler och rör på dig, tänk inte så mycket på att deffa imo :P

chrilledude
2010-04-29, 17:09
Jag är 95a och har deffat ett tag nu, ca 2 månader. vägde 66 förut och var några cm längre än dig, är vid 60-stäcket atm. Jag märker då ingen "dålig effekt" av det. Vid träningspassen har jag märkt att repsen är jobbigare, men mestadels för att jag tränar på tom mage nu den senaste tiden.
Om du vill gå ner i fett till sommaren tycker jag definitivt att du ska köra på det!

Hormonbalansen kan rubbas, m.m.

HulkH
2010-04-29, 18:01
håller med många här, deffa inte. utan ät på och träna, samt skaffa dig en nyttigare livstil, tex att du går och är mycket aktiv :)

Psyla
2010-04-29, 19:50
Att fiffla med kosten i din ålder tycker jag är olämpligt.

Ät nyttigt och var glad.

Blandol
2010-04-29, 20:42
Tycker du borde skaffa gymkortet sen träna hårt och äta mycket. Avvakta till nästa år med en ev. deff då du har haft ett helt år att bygga på så du deffar fram lite muskler annars är risken att resultatet blir smalfet vilket inte heller är någon höjdare.

Annars är min åsikt att 65 kg fördelade på 167 cm är på gränsen till undernärd men vi har alla olika syn på saker och ting.

Hellsis
2010-04-29, 22:20
Men jag kommer väll inte förlora fett om jag inte ligger på ett kalori underskott?

du kommer ligga på ett kaloriunderskott om du tränar, skippar sötsakerna och äter det din mor serverar. om hon inte serverar massa skit som du vräker i dig förstås. men äter du normalt så kommer du antagligen ligga på kaloriunderskott om du tränar.

mattilainen
2010-04-29, 22:47
trivs du inte med ditt utseende såklart ska du deffa. Man ska inte behöva känna att man inte trivs med sig själv. Då är det något som är fel.

Sluta ät onyttigt så kommer du säkert gå ner utan att tänka på det.

sp123ltd1
2010-04-30, 07:04
Tycker du borde skaffa gymkortet sen träna hårt och äta mycket. Avvakta till nästa år med en ev. deff då du har haft ett helt år att bygga på så du deffar fram lite muskler annars är risken att resultatet blir smalfet vilket inte heller är någon höjdare.

Annars är min åsikt att 65 kg fördelade på 167 cm är på gränsen till undernärd men vi har alla olika syn på saker och ting.
Jag bryr mej inte så mycket om min vikt jag vill bara bli av med fettet och "chipspattarna! När jag koller i spegeln så har jag putmage och det är den jag vill bli av med.;(

du kommer ligga på ett kaloriunderskott om du tränar, skippar sötsakerna och äter det din mor serverar. om hon inte serverar massa skit som du vräker i dig förstås. men äter du normalt så kommer du antagligen ligga på kaloriunderskott om du tränar.
Så jag kan träna så jag får ett kcalunderskott utan att det är farligt?

Onigiri
2010-04-30, 07:26
Ät ordentligt och träna ordentligt så kommer formen av sig själv. Det vore kanske skillnad om du vore 42 istället för 15. Du växer som ogräs, deffa kan du göra senare.

JakeShaft
2010-04-30, 10:47
Jag tycker inte att man skall deffa när man är så ung 14? Hormonerna kan leva sitt egna liv, man växer etc. Jag tycker att du skall börja med att träna, äte med förnuft som någon sade här och låta bli alkoholen (bara antog att man fortfarande dricker i unga tonåren) så gott du kan. Det tror jag räcker långt samt att jag tycker du ska vänta med deffen om du börjar träna nu, det kanske räcker med ordentlig träning och förnuftig kost?ge det ett par månaader och se om det ger resultat?

Jag kanske bara är lite gammalmodig.

mtlca
2010-04-30, 10:51
Hade jag varit 15 hade jag inte tänkt på att deffa än. Du är i din absolut bästa tid för att bygga muskler. Så jag säger, BULKA!

HulkH
2010-04-30, 11:56
Tror ni det kan vara skadligt att deffa vid så tidig ålder?

Själv tycker jag inte det låter så hälsosamt, då man växer som ogräs som någon här ovan sa ^^

chrilledude
2010-04-30, 11:59
Tror ni det kan vara skadligt att deffa vid så tidig ålder?

Själv tycker jag inte det låter så hälsosamt, då man växer som ogräs som någon här ovan sa ^^

Hormonbalansen kan rubbas rätt rejält har jag för mig.


Till TS: Du är fortfarande i puberteten, du har inte växt klart än. Snart kommer du bli ännu längre och då jämnar det ut sig om du är "fet". :)

HulkH
2010-04-30, 12:30
Hormonbalansen kan rubbas rätt rejält har jag för mig.


Till TS: Du är fortfarande i puberteten, du har inte växt klart än. Snart kommer du bli ännu längre och då jämnar det ut sig om du är "fet". :)

True :)

Plus att om man gymmar under puberteten och lyfter för tungt, kan man väl skada sig så man "stannar" i växten? eller är det bara en myt?

Eddie Vedder
2010-04-30, 13:05
Hormonbalansen kan rubbas rätt rejält har jag för mig.

För att det ska finnas risk för rejälk obalans i hormoner krävs troligtvis rena svältintaget. Personer som lider av anorexia i den åldern får ofta irreversibla skador på t.ex. benmassan men en kontrollerad deff tillsammans med sund träning är ju inte mer skadligt än vad random viktförändring kan ge.

Folk pendlar ju faktiskt i vikt periodvis under livet utan att det behöver vara medvetet. Och de som levt ett aktivt liv i den åldern och råkat bli smalare drabbas ju knappast av allvarliga hormonrubbningar.

Jag tycker inte heller det känns nödvändigt för trådskaparen att deffa och jag är övertygad om att den "putmagen" bara är något han själv ser och enbart handlar om vad som är fullt normalt när man står raklång. En människa har ju faktiskt tarmar. Men jag tror ändå du öäverdriver riskerna här, det är inte en fråga om lång tids självsvält.

chrilledude
2010-04-30, 13:05
True :)

Plus att om man gymmar under puberteten och lyfter för tungt, kan man väl skada sig så man "stannar" i växten? eller är det bara en myt?

Låter som en myt! ;)

Som att säga "Bär du en hjälm på huvudet som är tung så kommer du inte växa" :laugh:

Nej, men jag vet inte riktigt.

Eddie Vedder
2010-04-30, 13:08
Plus att om man gymmar under puberteten och lyfter för tungt, kan man väl skada sig så man "stannar" i växten? eller är det bara en myt?

Alla saom lyfter tungt kan skada sig. Men styrketräning i kontrollerade former är BRA för barn redan i tidig ålder och sedan genom hela livet. Den som kategoriskt bara dömer ut styrketräning i tidig ålder är totalt okunnig.

http://traningslara.se/blogg/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/

http://traningslara.se/blogg/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-2-hur-barn-svarar-pa-styrketraning/

difeddy
2010-06-14, 21:50
För att det ska finnas risk för rejälk obalans i hormoner krävs troligtvis rena svältintaget. Personer som lider av anorexia i den åldern får ofta irreversibla skador på t.ex. benmassan men en kontrollerad deff tillsammans med sund träning är ju inte mer skadligt än vad random viktförändring kan ge.

Folk pendlar ju faktiskt i vikt periodvis under livet utan att det behöver vara medvetet. Och de som levt ett aktivt liv i den åldern och råkat bli smalare drabbas ju knappast av allvarliga hormonrubbningar.

Jag tycker inte heller det känns nödvändigt för trådskaparen att deffa och jag är övertygad om att den "putmagen" bara är något han själv ser och enbart handlar om vad som är fullt normalt när man står raklång. En människa har ju faktiskt tarmar. Men jag tror ändå du öäverdriver riskerna här, det är inte en fråga om lång tids självsvält.

:thumbup:

fdanell
2010-06-15, 01:07
Tycker inte du ska deffa, men sluta med godis/chips och börja träna...
Ät mycket "bra" mat, du kommer troligtvis kunna förlora fett samtidigt som du bygger muskler om du inte tränat förut samt fortfarande växer. Ligger du på energibalans eller lätt överskott kommer åtminstone bf% minska vilket enligt mig påverkar det estetiska på ett mer positivt än en viktminskning.