handdator

Visa fullständig version : Ett halvårs bulkande och deffande


Lewin
2010-04-29, 08:28
Hej! Nu lägger jag upp mitt träningsprogram plus före och efter bilder som jag har använt nu i ett halvår. Jag har gjort detta som mitt projektarbete i skolan i och med att jag går sista året på Teknikprogrammet på Njudungsgymnasiet i Vetlanda. Detta har inte så mycket med teknik och göra men jag tänkte att jag kunde förena nytta med nöje.

Jag har alltid varit lite småmullig och aldrig haft några muskler att skryta med. I och med att jag alltid har varit småmullig så började jag rå-deffa förra våren för att bli smal till sommaren. Visst jag lyckades men resultatet blev att jag tappade allt som heter muskler och lite fett. Jag såg nästan undernärd ut om man jämförde med vad jag såg ut innan. Så därför ville jag göra detta arbete för att på ett kontrollerat sätt minska fettmassan och bygga muskler samtidigt. Många nybörjare inom styrketräning frågar ofta om att de vill bränna bort fettet samt bygga muskler, samtidigt. Men som jag har läst otaliga gånger på detta forum så säger de flesta att man ska bulka först, sen deffa. Många idag har inte tid och lust att först träna upp sig och sedan definiera kroppen. Därför tänkte jag visa att det är fullt möjligt att bygga muskler samtidigt som man förbränner fett.
Visst det är klart att man alltid bränner fett när man tränar en jag ville snabba upp tempot genom att köra på min crosstrainer, gå och springa. Jag höll mig inte till någon speciell diet utan åt som vanligt men åt inget onyttigt förrens på helgen.

Jag mätte mina resultat varje tisdag klockan 5 för att minimera skillnader i resultatet. Jag antecknade i en Excel- kalkyl mina mått. Jag använde mig av en kaliper för att mäta fettförbränningen. Den mäter bara underhudsfettet så den är inte så avancerad utan jag ville bara se att det jag gjorde brände fett. Jag drack även vassleprotein för att hjälpa kroppen att bygga muskler.

På gymet så körde jag 3-4 pass i veckan beroende på hur jag kände mig. Jag körde första passet Bröst, Biceps och mage. Andra passet Ben och sista passet Rygg, Triceps och Axlar. Jag körde rätt så basic övningar och jag körde bara benen i maskiner. Allt annat försökte jag hålla mig till kablar eller fria vikter för att jag anser att man får bättre stabilitet i muskeln då. För er som vill ha mitt träningsprogram så kan jag skicka det men jag tycker att det blir för mycket om jag ska lägga upp det här. Som sagt jag körde de vanligaste övningarna och varje pass tog mellan 1,5- 2 timmar.

Här har ni före och efter bilderna. Ska tilläggas att jag inte spänner musklerna på efterbilderna för att se större ut.

Tack för att ni tog er tid att läsa igenom detta och jag är tacksam för all feedback eller kommentarer.

Mvh Robin

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=71120&stc=1&d=1272525366

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=71121&stc=1&d=1272525366

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=71122&stc=1&d=1272525926

Numse
2010-04-29, 09:07
Bra jobbat, en solklar skillnad.

Du mätte med kaliper själv? Vad låg fettprocenten på före och efter?

chrilledude
2010-04-29, 10:33
Som numse.

Vad blev skillnaden på vikten? :)

Lewin
2010-05-03, 08:42
Tack så mycket Numse! :) Ja det gjorde jag. Det är ingen proffs Kaliper så den visar inte den rätta procenten fett men jag började med 7,8 % och slutade på 2,6% men som du förstår så är den inte tillförlitlig för man kan inte ha 2,6% ;) Men jag använde den bara för att mäta framgångarna, att jag verkligen gick ned i fettmassa. Men jag kom på efter jag hade börjat med arbetet att jag skulle mätt mig i en BodPod men då var det redan för sent.

Mvh Robin

Lewin
2010-05-03, 08:45
chrilledude: Tack för att du kommenterade! Jag vägde 81,5 kg innan starten och jag hade sagt att jag inte vill gå ned så mycket mer utan ligga runt 80 kg för jag tycker att det är en bra vikt. Jag kunde kombinera förbränningen och byggandet bra så när jag slutade projektet så låg jag på 79,5kg. Men under hela arbetet har vikten sviktat runt 80kg.

Mvh Robin

chrilledude
2010-05-03, 09:41
chrilledude: Tack för att du kommenterade! Jag vägde 81,5 kg innan starten och jag hade sagt att jag inte vill gå ned så mycket mer utan ligga runt 80 kg för jag tycker att det är en bra vikt. Jag kunde kombinera förbränningen och byggandet bra så när jag slutade projektet så låg jag på 79,5kg. Men under hela arbetet har vikten sviktat runt 80kg.

Mvh Robin

Okej, bra jobbat! ;)