handdator

Visa fullständig version : Någon som kan rekommendera en bra Lutein och Zeaxantin produkt?


emi23j
2010-04-29, 07:58
Exakt som titeln lyder.

Har läst att dessa två medel kan ha fördelaktiga effekter på synen. De skall nämligen "hejda" åldersrelaterade synförsämringar relaterat till gula fläcken..

Men som sagt, har försökt att leta men det är i princip en djungel där ute.

Eddie Vedder
2010-04-29, 07:59
Blåbär och lax

emi23j
2010-04-29, 09:06
Hur mycket blåbär är det egentligen man bör äta för att det skall anses tillräckligt?

antar att de tär bättre med naturliga källor än med tillskott men allt beror ju på hur mycket man måste få i sig.

Eddie Vedder
2010-04-29, 18:53
Hur mycket blåbär är det egentligen man bör äta för att det skall anses tillräckligt?

antar att de tär bättre med naturliga källor än med tillskott men allt beror ju på hur mycket man måste få i sig.

Tillräckligt för vad? Det finns inga rekommendationer för varken lutein eller astaxanthin. Och jag vet heller inte till vilken grad mängder av de antioxidanterna kan påverka synen om inget är fel från början.

Du får läsa på lite om 2:a världskriget och leta reda på fakta om hur mycket blåbär flygsoldaterna åt för att få bättre sikt.:D

Insulinus
2010-04-29, 19:08
Köp en flaska "Blåbär 100%" så har du garanterat överskridit kvoten. :D

Sverker
2010-04-29, 19:30
Du får läsa på lite om 2:a världskriget och leta reda på fakta om hur mycket blåbär flygsoldaterna åt för att få bättre sikt.:D


Det var de engelska piloterna som flög nattjakt eller bombade över Tyskland. Ett kraftigt ljus från en luftvärnsgranat eller ett flygplan som exploderade kunde förblinda piloterna. Tänk på att pupilerna var stora som tefat när de flög på natten. Genom att ge dem blåbär kunde ögonen snabbare återställa sig till nattseende.

EiseltUK
2010-04-29, 19:40
Exakt som titeln lyder.

Har läst att dessa två medel kan ha fördelaktiga effekter på synen. De skall nämligen "hejda" åldersrelaterade synförsämringar relaterat till gula fläcken..

Men som sagt, har försökt att leta men det är i princip en djungel där ute.

Jarrow's CarotenALL innehåller (per kapsel):

1,43 mg Beta-Karoten*
0,7 mg Alfa-Karoten*
10 mg Lutein (som estrar, från Tagetes Erecta)
2 mg Zeaxantin (som estrar, från Tagetes Erecta)
10 mg Lycopen (från tomat)
10 mg Astaxantin (Haematococcus Pluvialis)
1 mg Fytoen (från tomat)
1 mg Fytofluen (från tomat)

hejhopp79
2010-04-29, 23:04
Exakt som titeln lyder.

Har läst att dessa två medel kan ha fördelaktiga effekter på synen. De skall nämligen "hejda" åldersrelaterade synförsämringar relaterat till gula fläcken..

Men som sagt, har försökt att leta men det är i princip en djungel där ute.

Dessa två "medel", precis som nästan alla kosttillskott finns i vanlig mat. Anti-oxidanter helt enkelt

PS. Det som Eddie Vedder sade.

hejhopp79
2010-04-29, 23:06
Jarrow's CarotenALL innehåller (per kapsel):

1,43 mg Beta-Karoten*
0,7 mg Alfa-Karoten*
10 mg Lutein (som estrar, från Tagetes Erecta)
2 mg Zeaxantin (som estrar, från Tagetes Erecta)
10 mg Lycopen (från tomat)
10 mg Astaxantin (Haematococcus Pluvialis)
1 mg Fytoen (från tomat)
1 mg Fytofluen (från tomat)

Jag älskar verkligen Jarrow's produkter. Skitbra kvalitet och biologisk tillgänglighet, till ett bra pris. Länge leve ************ för att de tagit upp Jarrow's prylar i sortimentet!

Sverker
2010-04-30, 06:22
Luitein är rätt stor. Varför skulle biotillgängligheten bli större för att den förestras i båda ändarna ?
http://www.impgc.com/images/Structures/Lutein.gif

EiseltUK
2010-05-01, 22:00
Luitein är rätt stor. Varför skulle biotillgängligheten bli större för att den förestras i båda ändarna ?
http://www.impgc.com/images/Structures/Lutein.gif

Det är nog bara så de förekommer. Inte menat att det skulle vara bättre.

EiseltUK
2010-05-01, 22:01
Dessa två "medel", precis som nästan alla kosttillskott finns i vanlig mat. Anti-oxidanter helt enkelt

PS. Det som Eddie Vedder sade.

Som de flesta nutrienter. ;)

Sverker
2010-05-02, 06:13
Det är nog bara så de förekommer. Inte menat att det skulle vara bättre.

Då faller marknadsföringen platt till marken.

Dwarf
2011-04-06, 09:17
Slänger mig snabbt in i en gammal tråd.
Halkade in här på forumet i mitt sökande efter en bra Lutein och Zeaxantin produkt.

Jag hittade denna: http://www.elexironline.se/produkt/78/blue-eye-64

Ni som är insatta vad tror ni om denna produkt, den är visst "marknadsledande" och innehåller hela 25 mg lutein.

hejhopp79
2011-04-06, 11:10
Då faller marknadsföringen platt till marken.

Sent svar, men det stämmer i o f s att Jarrows ofta har väldigt hög kvalitet på sina produkter, inte minst vitaminer/mineraler. De tillhandahåller även ämnen som är lite ovanligare i Sverige som Sam-E och Karnosin.

Hodik
2011-04-06, 14:00
Hur många gram blåbär måste man äta för att få i sig 20 mg Lutein?

proteinsynthesis
2011-04-06, 15:07
Var det inte någon rapport som visade på ökad risk för cancer med *karoten tillskott?

Eddie Vedder
2011-04-06, 15:09
Var det inte någon rapport som visade på ökad risk för cancer med *karoten tillskott?

Jo en klassisk studie från Finland. Jag har postat den annorstädes på forumet så söker du på ordet "betakaroten" med inlägg gjorda av mig kanske du hittar den.

Pepz
2011-04-06, 15:38
Sent svar, men det stämmer i o f s att Jarrows ofta har väldigt hög kvalitet på sina produkter, inte minst vitaminer/mineraler. De tillhandahåller även ämnen som är lite ovanligare i Sverige som Sam-E och Karnosin.

varför vill man köpa karnosin när beta alanin är så billigt?

Insulinus
2011-04-07, 22:38
varför vill man köpa karnosin när beta alanin är så billigt?

+1

Beta-Alanin är ju en prekursor till Karnosin och med tanke på att det bevisligen fungerar hur bra som helst att supplementera med Beta-Alanin för att öka sina Karnosinnivåer så ser jag inte heller någon vits med att köpa rent Karnosin.

Pepz
2011-04-08, 07:41
+1

Beta-Alanin är ju en prekursor till Karnosin och med tanke på att det bevisligen fungerar hur bra som helst att supplementera med Beta-Alanin för att öka sina Karnosinnivåer så ser jag inte heller någon vits med att köpa rent Karnosin.

rent karnosin spjälkas dessutom i tarmen till BA och histidin.