handdator

Visa fullständig version : skifta upplägg


myrhus
2010-04-29, 07:51
kan det vara dumt att skifta träningsupplägg för ofta? Alltså kanske varje månad eller ska man låta det gå längre tid?..

Planerar att skifta mellan ett upplägg då jag pressar en-två muskler till max per tillfälle till att köra en 2-split...

Pjotor
2010-04-29, 08:32
Ändra något i programmet om
- du inte längre gör framsteg i det nuvarande
- du känner dig sliten
- du behöver variation för att hålla motivationen uppe

Peta inte på det som fungerar...

myrhus
2010-04-29, 11:25
Ändra något i programmet om
- du inte längre gör framsteg i det nuvarande
- du känner dig sliten
- du behöver variation för att hålla motivationen uppe

Peta inte på det som fungerar...

Har planerat att byta till 2-split men, det jag just nu inte är nöjd med är faktiskt bara muskelutväcklingen. Men det tar ju olika lång tid för olika personer så kanske det jag redan kör på (maxa varje muskel) kan ju fungera i det långa loppet.

Så kanske inte enns borde byta?

spoonchest
2010-04-29, 11:28
Själv byter jag "upplägg" ganska frekvent, mest för att det är kul, och att jag inte har några megaambitioner med min träning, som att tävla eller så. Huvudsaken är att man tar sig till gymet och gör lite nytta.

z_bumbi
2010-04-29, 11:44
Det beror på hur du tänker göra förändringarna, det går utan problem att ha två olika "underprogram" (mezoperioder) i ett större sammanhang (makroperiod) om man tänker igenom det lite. Sen är det dessutom få fyrsplittar där de flesta muskelgrupperna inte belastas flera gånger så skillnaden är inte så glasklar som man kan förledas att tro.

En så enkel sak som att flytta på en övning per dag gör också om de flesta fyrsplittarna till mer renodlade halvkroppsprogram.

Förenklat och två dagar av fyra.
Böj, benpress, lårcurl

Mark (en hel del ben), rodd, latsdrag

Halvkropp
Böj, rodd, lårcurl

Mark, benpress, latsdrag

Så om man vill testa så behöver det sällan innebär att man gör om precis allt utan att man gör en mindre förändring, då har man också möjlighet att veta vad som påverkade resultaten.