handdator

Visa fullständig version : "Smäller" i bröstkorgen när jag drar armarna bakåt


Shark
2010-04-29, 04:53
När jag vaknar, och ett par gånger om dagen kan jag göra så att bröstkorgen "smäller". När jag sträcker båda armarna bakåt så är det som att något har låst sig i bröstkorgen och när jag sträcker armarna så mycket jag kan så blir det en klar tydlig smäll i bröstet som även andra kan klart och tydligt höra. Vad beror det på? Precis mitt på bröstkorgen smäller det till.

Jag har inte ont utav det men jag känner mig ganska stel i bröstet hela tiden.

Någon som varit med om något liknande?

LillSkalman
2010-04-29, 06:37
Jag har haft samma sak i över två år.

Dock så har jag ibland ont om jag rullar in och ihop framåt likt gollum men att detta sen lossnar när jag sträcker mig upp och bakåt för att sedan genom att slänga armarna bak-utåt får bröstkorgen att knacka "fram" igen.

Fett skumt. Jag lider inte av det heller. Var hos en doktor och frågade samtidigt som han kollade upp min axel men han hade ingen idé vad det kunde vara.

Börje H
2010-04-29, 06:55
Vanligtvis helt ofarligt symptom. Ljudet har ofta sitt ursprung från de sternocostala lederna, dvs revbenens förbindelse in mot bröstbenet. Bakomliggande orsak är svårbestämd, men att vara stramhet i bröstmuskulaturen samt ett protraherat/framskjutet axelparti är ofta fynd relaterat till detta.

O.W.
2010-04-29, 07:58
Jag har också haft detta problem, har försvunnit lite nu. Å andra sidan tränar jag inte alls lycka mycket eller lika tungt som då. För mig kunde det dock utlösa smärta när jag "knäckte ut" och jag fick yrsel ofta.

jupp
2010-04-29, 10:17
Jag fick samma problem när jag jobbade som armerare och gick till en kotknackare/sjukgymnast. Han påstod att det är bröstmusklerna som sliter i sternocostala lederna det var bara att fortsätta träna men jag skulle vara extra noga med att stretcha bröstmusklerna. För om dem ligger och sliter så kan det i förlängningen leda till kotförskjutningar i ryggen tydligen

O.W.
2010-04-29, 12:09
Jag fick samma problem när jag jobbade som armerare och gick till en kotknackare/sjukgymnast. Han påstod att det är bröstmusklerna som sliter i sternocostala lederna det var bara att fortsätta träna men jag skulle vara extra noga med att stretcha bröstmusklerna. För om dem ligger och sliter så kan det i förlängningen leda till kotförskjutningar i ryggen tydligen

För helvete är det sant? jag behöver inga kotförskjutningar i bröstryggen.

jupp
2010-05-08, 12:42
Han jag gick till jobbar som napprapat och sjukgymnast åt landstinget och sa att han träffat på liknande tidigare. Men kotförsjkutningen beror på att bröstmusklerna blir korta och hela tiden sliter lite men om du bara stretchar ordentligt så ska det inte vara någon fara.