handdator

Visa fullständig version : Konsumera mera!


Olegh
2010-04-28, 16:57
...eller? (http://www.dn.se/sthlm/sopor-orsakar-strid-1.1084723)

Är det värt det? Är det en hållbar utveckling?

Nej, givetvis inte. Oavsett hur bra vi blir på att återvinna så gräver vi vår egen grav med dagens slit-och-släng mentalitet.

Diskutera.

snej
2010-04-28, 18:46
Ja. Jag köper som faan.

Ristretto
2010-04-28, 18:53
Nej, jag tycker inte man ska det. Men jag kommer knappast att tänka mig för när jag köper något jag vill ha nästa gång:(

Herr Oberst
2010-04-28, 18:58
Köper gärna grejer, men bara sånt jag har verklig nytta av.
Slit och släng är så jävla WT

Baha
2010-04-28, 19:08
konsumera lite

jobba mindre o leva mera

G_lund
2010-04-28, 19:09
Jag köper bara saker jag behöver, struntar i att ha den nyaste elektroniken osv.

Nitrometan
2010-04-29, 08:15
Slit och släng är så jävla WT
WT? Wing Tsun?


Jag ska köpa en albatross!!!

Shakemynuts
2010-04-29, 08:33
WT? Wing Tsun?


Jag ska köpa en albatross!!!

Ja faaan alltså, snacka om att man skulle bli kung om man hade albatross hemma.

Nä, jag konsumerar inte speciellt mycket. Mest mat, mina intressen kräver inte mycket skräp alls, tror jag. Haft samma badminton-racket i 3 år nu så och ett par badminton bollar i plast är väl sopcentralernas sista bekymmer. Gymmen verkar inte heller vara så stort problem.

Mats J
2010-04-29, 09:42
Mat, bensin, kosttillskott. Kläder om jag verkligen behöver något nytt.

shut teh face
2010-04-29, 09:45
Jag köper möbler på ikea varje helg och vaskar direkt på måndag morgon på återvinningscentralerna

rooz
2010-04-29, 09:46
Inte köpt en telefon på 18 år, inte en dator heller för delen. Tagit gamla saker som legat hemma och använt.

Sportprylar, skidor har jag aldrig köpt nya tills i år. Bindningar lika så. Hockeyklubborna har jag använt tills de gått av på mitten (eller skaftet spruckit)

Brukar slita grejjorna hårt innan köp av nytt blir aktuellt, fast ibland får man köpa nytt och då blir det lite roligare:D

dt06mj2
2010-04-29, 09:55
Jag har inte så stor budget, så blir inte riktigt att jag köper något mer än mat.

stevebc
2010-04-29, 10:25
Vad betyder WT?

L-Sami
2010-04-29, 10:52
konsumera lite

jobba mindre o leva mera

Ett studentliv åt alla.

hahavaffan
2010-04-29, 11:00
Vad betyder WT?White Trams.

Sniggel
2010-04-29, 12:02
Är nog redan rätt duktig i jämförelse med den typiske svensken. Men försöker att fortsättningsvis enbart köpa nödvändiga prylar och mindre av flyktiga nöjesprylar som kan bidra till miljöförstöring. Samt behålla det man har så länge det går, dvs tänka sig för innan man gör ett inköp.

mangs
2010-04-29, 15:07
Jag är halvt prylgalen men jag återanvänder en hel del grejor och drar mig inte för att köpa begagnat heller. Det är egentligen inte speciellt mycket saker som jag slänger på återvinning utan det mesta används på något sätt fortfarande alternativt hamnar i någon låda. I vissa fall säljer jag även av en del grejor.

coxie
2010-04-29, 15:56
Jag konsumerar med "Gött att ha" mentaliteten och därmed så konsumerar jag en hel del.

Varför ska man jobba och slita om man inte handlar upp pengarna?

mangs
2010-04-29, 16:02
Varför ska man jobba och slita om man inte handlar upp pengarna?

Jag har följt en ekonomisk plan så gott som hela mitt liv. Genom att spara ganska firskt och levt snålt vid vissa tillfällen har jag satt mig i en situation där jag har rätt stora möjligheter att göra de saker som jag vill. Jag har dock alltid unnat mig prylar men nu unnar jag mig mycket av allt och njuter av livet. Det skulle ju vara tråkigt att leva hela livet utan att unna sig något pga att man sparar för framtiden. Vem vet om den dagen någonsin kommer?

Sniggel
2010-04-29, 16:19
Att jobba för pengarnas skull är onödigt, så vida inte pengarna behövs förstås.

Vissa verkar skaffa sig dyra vanor (mer-pengar-är-bättre-attityd) och en längtan efter någon bättre tillvaro i avlägsen framtid, och känner sig därför manade att jobba extra för att ha råd med sina vanor och sitt sparande. Under tiden härdar de ut och när de väl är "där" så är det inte säkert att de känner sig lyckligare.

coxie
2010-04-29, 16:22
Jag har följt en ekonomisk plan så gott som hela mitt liv. Genom att spara ganska firskt och levt snålt vid vissa tillfällen har jag satt mig i en situation där jag har rätt stora möjligheter att göra de saker som jag vill. Jag har dock alltid unnat mig prylar men nu unnar jag mig mycket av allt och njuter av livet. Det skulle ju vara tråkigt att leva hela livet utan att unna sig något pga att man sparar för framtiden. Vem vet om den dagen någonsin kommer?

Låter precis som min plan. En god ekonomi med en rejäl buffert ser jag som en självklarhet, det är det första man skaffar sig den dagen man börjar jobba.

Har aldrig förstått mig på människor som trots bra löner struntar i att spara för regniga dagar.

spoonchest
2010-04-29, 17:38
Jag konsumerar med "Gött att ha" mentaliteten och därmed så konsumerar jag en hel del.

Varför ska man jobba och slita om man inte handlar upp pengarna?

"Den som spar han har" - ett mantra min Far har gäckat mig med sedan jag var en liten knådd. När jag väl insett pengars värde har det uttrycket frustrerat mig. Visst det är ju skönt att ha lite för sämre tider, men jag vill ju inte precis leva som en kyrkråtta bara för att kunna dö rik.