handdator

Visa fullständig version : HIIT träning - förbränna i vila?


lars50
2010-04-28, 16:30
Hej! Jag har läst mycket att man bränner lite kalorier ett tag efter man utfört ett intensivt HIIT pass, är detta sant eller en myt? Hade varit bra så jag vet hur mycket kalorier jag behöver förbränna.

dupper
2010-04-28, 16:36
http://traningslara.se/blogg/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/

Där har du lite läsning om fenomenet, tror att det är det du menar iaf! :)

lars50
2010-04-28, 17:20
Oj det var inte så mycket extra :/

Eller så missförstod jag texten.

Eddie Vedder
2010-04-28, 17:20
Oj det var inte så mycket extra :/

Eller så missförstod jag texten.

Nej du verkar ha förstått.

lars50
2010-04-28, 17:31
Jag brukar bränna runt 250 kalorier på 15min HIIT, anses detta för lite?

Gorilla
2010-04-28, 19:13
Jag brukar bränna runt 250 kalorier på 15min HIIT, anses detta för lite?

Det beror på hur hårt du tränar, hur du mäter förbränningen m.m. De flesta konditionsträningsmaskiners egna beräkningar brukar inte vara något att förlita sig på.

Eddie Vedder
2010-04-28, 19:15
Jag brukar bränna runt 250 kalorier på 15min HIIT, anses detta för lite?

För lite för vad? Och vad är HIIT i sammanhanget? Det skrivs ofta bara "HIIT" som om det var samma sak i alla lägen.

hejhopp79
2010-04-28, 22:20
Håller med Eddie Vedder; det är skillnad på HIIT och HIIT. Det är ju helt beroende av intensitet och mindre av aktivitet.

Hursomhelst så är ju HIIT ett bra sätt att öka på konditionen snabbt och dessutom ta del av konditionsträningens positiva effekter utan att kompromissa musklerna så mycket som längre distanser gör.

Få saker slår att springa en mil dock, man är hög resten av dagen. Eller iaf 8 timmar

z_bumbi
2010-04-29, 07:57
Håller med Eddie Vedder; det är skillnad på HIIT och HIIT. Det är ju helt beroende av intensitet och mindre av aktivitet.

Hursomhelst så är ju HIIT ett bra sätt att öka på konditionen snabbt och dessutom ta del av konditionsträningens positiva effekter utan att kompromissa musklerna så mycket som längre distanser gör.

Om det är ett bra sätt beror på vilken typ man väljer dvs det som du skrev i första meningen.
Muskelpåverkan är däremot en fråga om debatt och ser man på det lite mer praktiskt så är det väldigt slitigt att köra hårda intervall flera gånger i veckan vilket påverkar träningen, kör man lite lättare intervall eller annan konditionsträning så sliter det mindre. Tidsåtgången är inte heller så mycket längre på en "lättare" form av konditionsträning vs de vanliga formerna av HIIT.

Eddie Vedder
2010-04-29, 08:10
Håller med Eddie Vedder; det är skillnad på HIIT och HIIT. Det är ju helt beroende av intensitet och mindre av aktivitet.


Det var iofs inte så jag menade. Vilken aktivitet det är man kör är också viktigt att veta. Och intervallupplägget som sådant, hur långa intervaller, hur lång vila, total vila eller aktiv vila, löpning, cykling, cross-trainer eller rodd, inomhus på en maskin eller utomhus....

HIIT är högintensiv intervallträning i någon form och att bara fråga "är HIIT bra?" är en lika dålig fråga spom "blir jag stark i bänk av styrketräning?".