handdator

Visa fullständig version : Ont vid träning med låga vikter men inte tunga


Apjavel
2010-04-28, 15:50
Hej alla!

För ca 6 veckor sedan sprang jag intervall på backe och fick ont som bara den på mina senor i hamstrings. Det var sista loppet då jag tog i max som smärtan kom. Nu har smärtan på de mediala senorna (semimembranosus och semitendinosus) släppt men jag känner fortfarande av smärtan på biceps femoris (laterala sidan).

Nu är det så att jag låtit bli att springa i maxfart och inte känt av smärtan speciellt mycket.

Nu till frågan: När jag kör djupa knäböj med låg vikt så gör det ganska ont i bicepssenan medans det inte gör det när jag kör tyngre. Tror inte det har att göra med om jag är uppvärmd eller inte då jag testat att köra lite lättare efter uppvärmning för att värma upp mer och fått ont, medans det inte gör ont att köra tungt direkt efter uppvärmning.

Vad kan det här bero på?
När jag kör lätt för att värma upp kör jag på runt 50kg medans jag kör på 80-85kg när jag kör tungt. Mycket körande där =)

Aja någon som har någon aning om varför det är som det är?

J.V
2010-04-28, 17:40
Din teknik förändras väl mest troligt när du går upp på tyngre vikter, och belastningen flyttas därför.

HulkH
2010-04-28, 17:43
Din teknik förändras väl mest troligt när du går upp på tyngre vikter, och belastningen flyttas därför.

Tror desamma där, du kör troligtvis två tekniker som känns rätt lika, men någon liten detalj kanske gör att du inte känner av det onda ;)

Apjavel
2010-04-28, 17:47
Aha, det är väll iofs ganska logiskt =) tack för svaren.