handdator

Visa fullständig version : Från 4 till 2-split


frong
2010-04-28, 15:21
Tränat runt 1.5 år nu, de första halvåret eller lite mer va mest lattjolajban på gymmet och gjorde i princip vad jag kände för. Har gått upp runt 20kg under tiden jag gymmat, vilket jag är otroligt nöjd med.
Eftersom jag har gymmat en såpass kort tid så har jag börjat fundera på om det upplägget jag kör nu, en 4-split stressar mina muskler för mycket?

Upplägget:
Måndag
Bröst , Axlar, Triceps
Tisdag
Rygg, Biceps, Mage
Onsdag
Vila
Torsdag
Bröst , Triceps
Fredag
Ben, Biceps, Mage
Lördag
Vila
Söndag
Vila

Funderar istället för detta att köra en 2-split 4 dagar i veckan.
Ett överkropp och ett underkroppspass, dock lägga magen på underkroppspasset.

Min tanke är att då köra 2 övningar med 5 set på de stora musklerna, 3 på de mindre.

Tror ni detta skulle ge mer?

frong
2010-04-28, 20:39
Anyone?

Pjotor
2010-04-29, 07:11
Eftersom jag har gymmat en såpass kort tid så har jag börjat fundera på om det upplägget jag kör nu, en 4-split stressar mina muskler för mycket?

Om du inte känner dig sliten och stadigt ökar vikten i övningarna så är det inte för mycket muskelstress. Om du "lattjolajbantränar" så är det svårare att se vad som händer.


Funderar istället för detta att köra en 2-split 4 dagar i veckan.
Ett överkropp och ett underkroppspass, dock lägga magen på underkroppspasset.

Min tanke är att då köra 2 övningar med 5 set på de stora musklerna, 3 på de mindre.

Tror ni detta skulle ge mer?

Jag är en varm anhängare av 2-splitt, och jag är inte ensam i forumet. Sök efter "2-splitt" så hittar du antagligen en hel hög med olika program.

Överkropp+underkropp tycker jag är en svår uppdelning, eftersom det finns fler övningar för överkroppen. Jag föredrar en uppdelning i dragövningar och pressövningar istället, som jag tycker ger mer balanserade pass.

Robban
2010-04-29, 07:17
Klart du inte stressar musklerna för mycket. Du tränar ju inte mer än den typiske pensionären på mitt hemmagym...

Hur mycket av de 20kg du ökat är muskler?

frong
2010-04-29, 09:38
Klart du inte stressar musklerna för mycket. Du tränar ju inte mer än den typiske pensionären på mitt hemmagym...

Hur mycket av de 20kg du ökat är muskler?

Hur mycket som är muskler har jag ingen aning om, antagligen en stor del då jag var smal innan, spelade fotboll och inte alls hade någon koll på kosten.