handdator

Visa fullständig version : Ordning av glykogen kompensering?

dabosa
2010-04-28, 14:57
Hej!

En fråga som jag funderat på är ordningen hur kroppen fyller på musklernas glykogendepåer. Låt säga att underkroppens muskler är 60% tömda på glykogen och överkroppens muskler 90% tömda. När man i denna situation börjar själva laddningen, i vilken ordning sker glykogenpåfyllningen i detta exempel?

1. En tanke är att den fyller först överkropp från 90% till 60% för att ligga jämt med underkropp dvs i hela kroppen och därefter fylls hela kroppens muskler tillsammans från 60%-0% tömmning.

2. Eller så kanske den är konstant så när överkroppen har kompenserats från 90% till 60% så har underkroppen kompenserats från 60% till 30%
Om detta är fallet ökar själva kompensationsflödet i takt med att alltfler muskler blir kompenserade?

Tänkte även fråga till er som känner till Lyle Mcdonald’s metod UD2.
Då målet med UD2 är muskeltillväxt och fettreducering genom styrketräning med lågkolhydrats diet följt av extrem glykogen kompensation, där man talar om 12-16g/KG under 30 timmars period, för att sedan avsluta veckan med max power workout.

Då jag själv testat medoden och vet att den fungerar (mer muskler mindre kroppsfett) är jag dock lite orolig och undrar vad det finns för risker av eventuella biverkningar av de extrema skiftande insulin nivåer som äger rum. Är det någon som har tror sig ha koll på risker genom att köra denna metod.

Tack!
Hälsingar Dab

Jens.Andersson
2010-04-28, 23:49
Muskler som använts har ju större blodtillförsel och får på så vis med blod och glukos men muskelcellerna har inget sätt att kommunicera på ett sätt som "du behöver mer, ta du först" utan plockar upp glukos från blodet för att bygga glykogen. Jag vet inte exakt hur det är med glykogenesen men vanligen så inhiberas och aktiveras enzymer av produkter och kofaktorer som är med i själva processen. T ex om det är mycket glykogen i en cell så saktas påbyggnaden ner för att avstanna helt när "depån" i en cell är fylld. På så vis skulle uppbyggnaden vara högre i muskler med lite glykogen.

Om jag minns rätt så är väl det också väldigt lite glykogen i muskler utan det mesta finns i levern. Således borde depåerna i muskelceller fyllas ganska fort.

Scratch89
2010-04-29, 05:23
Något som jag inte tror kommer att ske är att en full muskel släpper ifrån sig glukos för att fylla på andra muskler. Det är alldeles för energikrävande, och syftet försvinner lite. Däremot kommer insulinkänsligheten vara högre i de cellerna som har lägre halt av glykogen (om man antar att halten har sjunkit p.g.a träning) och därför kommer de cellerna kunna suga åt sig mer näring. Sen är det inte helt orimligt att muskler/kroppsdelar som sitter närmare mitten av kroppen drar åt sig mer, då blodflödet dit är större och ligger högre på prioriteringslistan, än. t.ex vaderna eller underarmarna.

För övrigt håller jag med Jens.

Sverker
2010-04-29, 05:59
Glukos kan inte lämna en muskel. Musklerna har inte det enzymet som levern har ( glukos-6-fosfat-fosfatas ). För att energi ska kunna lämna muskeln måste glykogenet/glukosen bli till mjölksyra först.

Scratch89
2010-04-29, 06:00
Glukos kan inte lämna en muskel. Musklerna har inte det enzymet som levern har ( glukos-6-fosfat-fosfatas ). För att energi ska kunna lämna muskeln måste glykogenet/glukosen bli till mjölksyra först.

Det var väl det vi sa? Det kan ju frisättas hormonellt, om jag kommer ihåg rätt, men det känns onödigt.

Sverker
2010-04-29, 06:07
:confused:
Glukagon verkar på levern så att den frisätter glukos till blodet. För musklerna finns inte den vägen.

Scratch89
2010-04-29, 06:16
Jag tänkte på (nor?)adrenalin. Att musklerna kan släppa ut glukos i blodet är väl inte direkt okänt?

Fellan
2010-04-29, 11:42
Jag tänkte på (nor?)adrenalin. Att musklerna kan släppa ut glukos i blodet är väl inte direkt okänt?

Hur skulle det gå till utan glukos-6-fosfat-fosfatas i musklerna? Jag är på Sverkers linje men jag kan ha fel.

/Fredrik

z_bumbi
2010-04-29, 12:01
Är UD2 då man kör ett tömningspass innan man börjar äta kolhydrater? Om det är den dieten (Lyle har gjort ett antal) så ser jag ingen direkt fara med det. Man har både tömt kroppen sen förra fyllningen genom annan träning och det vanliga livet och sen kör man dessutom ett pass med högreps och kort vila för att tömma musklerna på glykogen så att de är beredda att fylla på rejält.

Scratch89
2010-04-29, 14:30
Hur skulle det gå till utan glukos-6-fosfat-fosfatas i musklerna? Jag är på Sverkers linje men jag kan ha fel.

/Fredrik

Epinephrine's various functions result from its binding to a variety of adrenergic receptors. Adrenaline is a nonselective agonist of all adrenergic receptors, including α₁, α₂ , β₁, β₂, and β₃ receptors.[8] Epinephrine's binding to these receptors triggers a number of metabolic changes. Binding to α-adrenergic receptors inhibits insulin secretion by the pancreas, stimulates glycogenolysis in the liver and muscle, and stimulates glycolysis in muscle.[9] β-Adrenergic receptor binding triggers glucagon secretion in the pancreas, increased adrenocorticotropic hormone (ACTH) secretion by the pituitary gland, and increased lipolysis by adipose tissue. Together these effects lead to increased blood glucose and fatty acids, providing substrates for energy production within cells throughout the body.[9]

In addition to these metabolic changes, epinephrine also leads to broad alterations throughout all organ systems.

Återigen, jag bara spånar. Det vore ett otroligt dumt system om kroppen kan ha massor av energi i musklerna men inte kan använda det vid nödfall. Nu är det lite off-topic, men ändå intressant.

A.Steinbach
2010-04-29, 15:54
Återigen, jag bara spånar. Det vore ett otroligt dumt system om kroppen kan ha massor av energi i musklerna men inte kan använda det vid nödfall. Nu är det lite off-topic, men ändå intressant.

Det används ju i musklerna, adrenalin stimulerarr glykogenolys alltså glykogenet i muskeln bryts ner så att det kan gå in i glykolysen och därmed bilda energi åt muskelarbete.

Levern är det organ som reglerar blodsockerbalansen ihop med njurarna efter lång tids fasta/svält.

A.Steinbach
2010-04-29, 16:05
Role of glucose 6-phosphatase

Muscle and liver have different metabolic needs. Liver supplies other organs with glucose so must be able to export glucose released from glycogen hydrolysis. Muscle is a major consumer of glucose and thus does not export glucose.
Glucose 6-phosphate formed as described in the previous section is highly polar and cannot cross the cell's cytoplasmic membrane. To leave the cell it must be converted to glucose. This reaction is catalysed by an enzyme, glucose 6-phosphatase.

Liver possesses this enzyme, so glucose released from liver glycogen can be exported to other tissues.
It is very important to be aware that muscle does not possess glucose 6-phosphatase so it does not export glucose released from its glycogen stores, but rather uses it as a fuel to power muscle contraction.
http://www.unisanet.unisa.edu.au/08366/h&p2carb.htm

Apos78
2010-04-30, 11:59
Om jag minns rätt så är väl det också väldigt lite glykogen i muskler utan det mesta finns i levern. Således borde depåerna i muskelceller fyllas ganska fort.

Kanske missuppfattar dig men menar du inte tvärtom här? Den potentiella storleken på förråden kan till viss del påverkas ute i musklerna, till skillnad mot levern.

Jens.Andersson
2010-04-30, 12:48
Kanske missuppfattar dig men menar du inte tvärtom här? Den potentiella storleken på förråden kan till viss del påverkas ute i musklerna, till skillnad mot levern.

Jag minns inte så bra jag ska kolla i min biokemibok :P

"The two major sites of glycogen storage are the liver and skeletal muscle. The concentration of glycogen is higher in the liver than in muscle (10% versus 2% by weight), but more glycogen is stored in skeletal muscle overall because of the muscle's much greater mass."

Detta är rena spekulationer nu, men även om det finns mer mängd glykogen totalt i musklerna kan inte en muskelcell i sig bygga upp särskilt mycket glykogen och därför borde påfyllnaden av glykogen gå ganska fort.

Sverker
2010-04-30, 15:15
Du kan göra en kolhydratladdning på 24 - 48 timmar. Från tömda till fulla förråd.

Men ska du tömma ett förråd av glykogen måste du också träna muskeln först.

Att tömma levern på glykogen gör du på något dygn utan kolhydrat. Efter något dygn är blodsockret i botten och kropen ställer om till att bilda ketonkroppar från fria fettsyror... fast det är ett annat kapitel:em:

Barbastark
2013-05-31, 08:14
Och i vilken ordning prioriterar kroppen "inlagring". Fyller den först på glykogenlagren tills dem är fulla och SEN börjar lagra fett, förutsatt att överskottet främst består i kolhydrat? Eller är de mer åt 50/50 hållet si sådär, även om man har låga glykogendepåer?

ChrisRiddick
2013-05-31, 11:45
Och i vilken ordning prioriterar kroppen "inlagring". Fyller den först på glykogenlagren tills dem är fulla och SEN börjar lagra fett, förutsatt att överskottet främst består i kolhydrat? Eller är de mer åt 50/50 hållet si sådär, även om man har låga glykogendepåer?

Spekulerar nu men efter som glukosen är prioriterad som energikälla borde den inte vara prioriterad som inlagringkälla också? alltså att kroppen prioriterar att processa glukosen innan fett, oavsett vad processen leder till?

Sverker
2013-05-31, 17:12

Den prioriterar inte alls. Processerna pågår hela tiden. Mer eller mindre.

Efter måltiderna lagrar du in glykogen och fett när insulinnivåerna är höga. Mellan måltiderna minska mängden insulin och glukagon ökar. Nu frisätts fettsyror och kroppen glykogenet frisätts i musklerna eller ut i blodet från levern.

Börjar du att värma upp kommer du att frisätta adrenalin och både fettsyror och glukos blir tillgängliga till förbränning. När du vilar kommer överskottet att lagras in igen.

Fjrebqll
2013-05-31, 20:13
Så lätt tömmer man ju inte hela glykogen förrådet i musklerna med styrketräning dock.