handdator

Visa fullständig version : Träning två dagar i rad?


Hoxi
2010-04-28, 14:27
Säkert en riktigt dum fråga, men hur är det med träning på motionärsnivå och vila? Jag har länge tränat medelpass på Friskis mån, tors, lör och utöver det promenerat mellan en och tre timmar per dag. Nu kommer mitt favoritpass på Friskis att flyttas en dag och därför blir det i sådana fall träning mån, tis, lör. Finns det någon nackdel med att träna två dagar på rad? Jag skulle mer än gärna träna på Friskis fyra dagar per vecka, men fått höra att man ska låta det gå 48 timmar mellan passen. Jag tränar vanliga 60min-pass på medelniv varav en konditionsinriktad och två styrkeinriktade.

überstarken
2010-04-28, 14:51
Jag tror inte det gör någon som helst skillnad om nu inte de båda passen som följer varandra är väldigt tunga och belastar samma muskler bägge dagarna. I vilket fall som helst så dör du inte av att prova. :thumbup:

JimmyJoe
2010-04-28, 15:27
Kanske kommer lite ivägen, prova och se hur det känns :)

Hoxi
2010-04-28, 20:34
Tack för svar! Jag ska prova att köra fyra pass nästa vecka, om inte vädret är ovanligt fint och jag känner mig manad att snöra på mig löpardojjorna och bege mig ut i spåret en av dagarna i stället.

Gnusram
2010-04-28, 20:45
Det är inga som helst problem med att träna friskispass två dar i rad. Däremot skulle jag fundera på varför du ska promenera upp till tre timmar varje dag?

Jag tittade i din andra tråd också och mitt förslag är att inte fundera så mycket på vad som funkar eller inte utan på vad du tycker är roligt. Och så tycker jag du ska unna dig att bara ligga på rygg i soffan och titta i taket ibland.

Timme
2010-04-28, 21:00
va tusan? Träna på! Det är oerhört svårt att träna för mycket

Varför ska folk vara så träningsskygga? Kör på bara!

HulkH
2010-04-28, 21:06
Håller med, träna på bara fifan :)

När du har testat, och kanske märker att det inte funkar, DÅ kan du börjar tänka om :D

Hoxi
2010-04-28, 21:14
Tack för svar!
Jag går som en tok för att slippa tänka som en tok, kan man säga ;). Promenaderna är min antidepressiva medicin och Friskispassen mina ångestdämpande. Har bland annat ADHD och har dessutom grav tinnitus, så att sitta stilla innebär inte sällan att jag befinner mig i ett inferno av känslor och irriterande piiiiip-ljud.
Går omkring med en viss rädsla för att skada mig, eftersom just stillasittande inte är speciellt gynsamt för min hälsa.