handdator

Visa fullständig version : Förbud mot "snabbmatsleksaker"


Buck
2010-04-28, 12:33
USA-förbud mot snabbmatsleksaker

San Francisco. I en del av Kalifornien införs nu ett förbud för restauranger att med hjälp av leksaker locka barn till kaloristinna, fettdrypande och översaltade måltider.

Det är länet Santa Clara i it-företagens mecka Silicon Valley som har beslutat om förbudet, för att försöka stoppa den "fetma-epidemi" som sköljer över Kalifornien och USA i stort.

Förbudet riktas särskilt mot snabbmatsrestaurangernas måltider, som McDonald's "Happy Meal". Det ska träda i kraft inom tre månader om inte restaurangerna lyckas hitta vinnande argument mot det.


Låter vettigt i mina öron, vad tycker ni?

Tricce
2010-04-28, 12:35
Om man kan genomföra ett förbud mot leksaker till måltiderna borde dom väl kunna förbjuda att måltiderna får vara så pass onyttiga? :)

Nixon
2010-04-28, 12:35
Om det på nåt sätt hindrar ungarna från att tjöta hål i huvuvdet på sina föräldrar och på så sätt minskar barnfetma så visst.

Whistler
2010-04-28, 12:36
Bara inställningen i sig är en vinst.

spoonchest
2010-04-28, 12:44
Det finns nyttigare sätt att få ett happy meal. Beställ med morötter och juice, kanske? Låta bli att handla där kanske också är ett sätt att få ungarna att låta bli happy mealen om man inte har karaktär nog att beställa grönsaker hellre än pommes.
Jag är emot. Iaf i Sverige.

Yes
2010-04-28, 12:45
Helt sjukt.

HulkH
2010-04-28, 12:46
Både ja och nej, dock så är det ju ett säljarknep, finns på flera ställen och inom andra områden också.
Låter dock vettigt att förbjuda de om många personer är så överviktiga :D

hultman
2010-04-28, 12:48
Är man så lättövertygad att man vill ha något pga. presenten så blir man knappast en vinnare i det långa loppet ändå. Förmyndarpolitik är vidrigt.

delta_mats
2010-04-28, 12:50
Feta föräldrar kommer fortfarande gå dit och äta med sina feta barn. I slutändan ligger alltså ansvaret hos föräldrarna och ingen annanstans.

ekmanc
2010-04-28, 13:03
Japp fler förbud och restriktioner är preeeeeecis vad det här landet behöver...

LillSkalman
2010-04-28, 13:05
Förbud är fel väg att gå, förstånd och ansvar vore så mycket bättre.

Mental
2010-04-28, 13:08
Trams, det kommer ändå inte att lösa några problem.
Man komme vilja ha något incitament för att få barnen att välja happy meal, antingen en rolig låda, klippfigurer, leksak eller vad som. Plocka man bort det så kan ungarna lika gärna få en big mac o' co som resten av familjen. Och då får de i sig ännumera onyttigheter.

kaer
2010-04-28, 13:12
Emot. Vi behöver inte fler förbud. Det är ok att folk tar 'dåliga' beslut själva.

LoTiX
2010-04-28, 13:15
Ett dåligt beslut som förhoppningsvis kan ge goda resultat.

Scratch89
2010-04-28, 13:18
Kan man inte förbjuda dumma människor istället?

Buck
2010-04-28, 13:24
Kan man inte förbjuda dumma människor istället?

Barn exempelvis? :hbang:


Någon som svarat på omröstningen som har barn?

Scratch89
2010-04-28, 13:42
Barn exempelvis? :hbang:


Någon som svarat på omröstningen som har barn?

Nu är det väl inte barnen som aktivt går dit som är problemet, utan föräldrarna som drar med sig ungarna dit.

Buck
2010-04-28, 13:48
Nu är det väl inte barnen som aktivt går dit som är problemet, utan föräldrarna som drar med sig ungarna dit.

Ungarna "drar" säkerligen även dit föräldrarna i stor utsträckning.
Inte på samma sätt givetvis.

Nordenator
2010-04-28, 13:51
Vid en viss ålder kan jag tänka mig att leksaken är mer lockande än själva maten, så visst skulle jag kunna tänka mig någon förändring. Det är faktiskt mat marknadsförd åt barn. Om inte förbud så kanske man kan se till att det inte är hamburgare och pomme de får med sin leksak.

Buck
2010-04-28, 13:54
Vid en viss ålder kan jag tänka mig att leksaken är mer lockande än själva maten, så visst skulle jag kunna tänka mig någon förändring. Det är faktiskt mat marknadsförd åt barn. Om inte förbud så kanske man kan se till att det inte är hamburgare och pomme de får med sin leksak.

Just hamburgaren i sig är det väl inga större problem egentligen? Inte optimalt givetvis. *popcorn*

Om vi snackar "normala" hamburgare det vill säga.

Deceiver85
2010-04-28, 14:05
Japp fler förbud och restriktioner är preeeeeecis vad det här landet behöver...

Tur att artikeln gäller USA då ;)

Buck
2010-04-28, 14:06
Tur att artikeln gäller USA då ;)

Det är förvisso sant, men omröstningen handlar om huruvida idén i sig är bra eller inte. *popcorn*

Mental
2010-04-28, 14:12
Om man inte kan stå mot sitt barns tjatande, utan mot sin villja följer med på mcdonalds. Och dessutom inte kan övertyga sitt barn om att välja något av de nyttigare alternativen som minimorötter, mjölk, fruktpåse å dyligt, vad får då barnet i sig i energiväg?
Hamburgare, strips och sockercola ger ca 540kcal.
Skulle det bli en gång i veckan så tycker inte jag det är hela världen. De lär få i sig ungefär samma mängd energi även från andra håll.

Om ens barn tvingar en dit dagligen så kanske man skall överväga att få någon form av hjälp med sin barnuppfostran.

Zakath
2010-04-28, 14:19
Jag tror inte det är en produktiv väg att gå för att minska på fetman. Satsa resurser på annat.

kaer
2010-04-28, 14:20
Allvarligt talat så blir jag lite provocerad av att folk vill ha lagstiftning runt en sån här grej.

WHITEFOLKS
2010-04-28, 14:25
Tur att artikeln gäller USA då ;)

Det är ju till och med att ta i att säga att det gäller för USA.

Det är ett county i en delstat.

renad
2010-04-28, 14:26
förbjud tjockisar att äta för mycket ist.

Mental
2010-04-28, 14:28
Det är förvisso sant, men omröstningen handlar om huruvida idén i sig är bra eller inte. *popcorn*

Tja, i Sverige lobbade vi igenom ett förbud som supersize varianterna. De ansågs uppmuntra till överdrivet ätande. De körde rätt länge på supersize som storleken efter Stor, men protesterna blev för stora.

Sedan är det så klart alltid mcdonalds som får ta skiten, även om både Sibylla, max och liknande har barnleksaker med sina barnlådor. Jag hittar både större och onyttigare menyer hos andra aktörer, men det är alltid mcdonalds det skälls på.

kaer
2010-04-28, 14:30
Tja, i Sverige lobbade vi igenom ett förbud som supersize varianterna. De ansågs uppmuntra till överdrivet ätande. De körde rätt länge på supersize som storleken efter Stor, men protesterna blev för stora.

Är det verkligen ett förbud, eller slutade macdonalds med det för att blidka massornas moralpanik?

Mental
2010-04-28, 14:33
Det senare, har jag för mig.

Timme
2010-04-28, 14:34
Feta föräldrar kommer fortfarande gå dit och äta med sina feta barn. I slutändan ligger alltså ansvaret hos föräldrarna och ingen annanstans.

sant.

Det gjorde lite ont i mig när jag hörde den feta mamman fråga sin feta dotter på typ 9 år

"ska vi gå till sibylla eller mcdonalds efter simhallen?
"mcdonalds", svarar tjockisen glatt :(

Detta var alltså i bubbelpoolen så det var inte fråga om något motionssim.

Tricce
2010-04-28, 14:35
sant.

Det gjorde lite ont i mig när jag hörde den feta mamman fråga sin feta dotter på typ 9 år

"ska vi gå till sibylla eller mcdonalds efter simhallen?
"mcdonalds", svarar tjockisen glatt :(

Detta var alltså i bubbelpoolen så det var inte fråga om något motionssim.

Förstår att det gjorde ont i dig, Sibylla är ju så mycket godare!!

Timme
2010-04-28, 14:36
Just hamburgaren i sig är det väl inga större problem egentligen? Inte optimalt givetvis. *popcorn*

Om vi snackar "normala" hamburgare det vill säga.

pommes däremot. Inte direkt det bästa man käka.

Mental
2010-04-28, 14:37
Japp, det var en del i deras hälsosatsning kring 2003 http://www.mcdonalds.se/Sweden/SiteDocuments.nsf/pages/0B344AA899E50D5BC1256D020044E42D?openDocument

Faktiskt ett år innan super size me hysterin.

clinteastwood
2010-04-28, 14:37
Tycker det ska förbjudas, likaså kinderägg!

Timme
2010-04-28, 14:38
Förstår att det gjorde ont i dig, Sibylla är ju så mycket godare!!

Mmm precis.

Nej jag blir sur på feta föräldrar som för över sin förfärligt ohälsosamma livsstil på sina barn. Föräldrar som matar sina barn till döds borde tusan få fängelse.

shut teh face
2010-04-28, 14:53
Mmm precis.

Nej jag blir sur på feta föräldrar som för över sin förfärligt ohälsosamma livsstil på sina barn. Föräldrar som matar sina barn till döds borde tusan få fängelse.
Nu är det iofs inte så många som matar sina barn tills döds, i Sverige. Det är väl snarare så att det är jävligt jobbigt för barnet sedan senare i livet.

Det finns gott om föräldrar som är idioter, något som är värre än alla "mat-glada föräldrar" är ju de som uppfostrar barn som misshandlar folk till döds i tidig ålder, eller ja misshandel i allmänhet. Finns gott om "barn" där ute som är väldigt våldsbenägna.

Yes
2010-04-28, 15:03
Vad det egentligen handlar om är: "Låt oss uppröras över tjåckisar, och de elaka företagen som är företagiga och gör oss tjåcka! Tänk på barnen!"

Varpå smalisar och självföraktande tjåckisar tycker politikerna är förutseende och progressiva: "Nävetduvad, tjåckiskhet är verkligen ett problem, de som tar upp kampen mot tjåckisdöden förtjänar verkligen min röst!"

Förmyndarstasten Vs. De Tjåckskalliga Massorna: 1-0

Eddie Vedder
2010-04-28, 15:24
Just leksaken som sådan tror jag inte gör mycket skillnad men jag tycker det är bra om man reglerar den extrema marknadsföringen mot barn.

Alla deras hjältar på TV 24/7 och i reklamen ser de samma karaktärer på flingpaket och som leksaker. Att sedan skuldlägga föräldrarna helt är ett effektivt sätt att aldrig behöva ändra något. Så jag ser i alla fall högre krav på marknadsföringen som en bättre väg än regler om "nyttigheten".

Det är knappast någon hemlighet att man vill få ungarna att tjata och det finns massor av forskning som visar att barnen till jättestor del påverkar besluten i familjens konsumtion.

L-Sami
2010-04-28, 15:26
Jag tyckte om leksakerna och jag blev inte fet. Det behövs nog större förändringar om man vill stoppa fetepidemin, fast förbudet är kanske en del av en större plan?

Mental
2010-04-28, 15:31
Om det är barnen som styr så borde det vara ganska jämt fördelat mellan samhällsklasser och bakgrund vad det gäller barnfamiljen på mcdonalds. Men jag tror inte det är så det ser ut.

Sen styr väl föräldrarna rätt mycket hur pass exponerade deras barn blir för reklam. Jag är uppvuxen utan skräpmat, hade inte rört en pizza eller utemat innan 10 års ålder eller så. TV utöver barntv var inte tänkbart, och jag var nog en av få ungar som bara hade 2 kanaler att titta på.

Det var först när jag flyttade hemifrån och kunde äta allt jag ville när jag ville som jag fick problem med vikten :D

Eddie Vedder
2010-04-28, 15:35
Om det är barnen som styr så borde det vara ganska jämt fördelat mellan samhällsklasser och bakgrund vad det gäller barnfamiljen på mcdonalds. Men jag tror inte det är så det ser ut.

Frågan är om inte samma trende finns i t.ex. TV-tittande. Att det varierar mellan socioekonomiska grupper är nog knappast okänt hos företagen det heller så då riktas ju marknadsföringen dit.

Utan att vara allt för fördomsfull har jag dessutom en känsla av att det kan finnas en viss "skam" bland fattigare föräldrar där man hellre skämmer bort barnen med det man känner att man kan. T.ex. med mer skräpmat.

Och jag pratar inte bara om leksaker och hamburgerestauranger utan alla typer av livsmedel riktade till barn (för att de ska tjata på sina föräldrar).

Yes
2010-04-28, 15:38
Då hjälper väl reklamen föräldrarna att uppfostra ungarna. Perfekt läge för ett "STFU ungjävel! Tjat hjälper inte".

Mental
2010-04-28, 15:43
Frågan är om inte samma trende finns i t.ex. TV-tittande. Att det varierar mellan socioekonomiska grupper är nog knappast okänt hos företagen det heller så då riktas ju marknadsföringen dit.

Utan att vara allt för fördomsfull har jag dessutom en känsla av att det kan finnas en viss "skam" bland fattigare föräldrar där man hellre skämmer bort barnen med det man känner att man kan. T.ex. med mer skräpmat.

Och jag pratar inte bara om leksaker och hamburgerestauranger utan alla typer av livsmedel riktade till barn (för att de ska tjata på sina föräldrar).

Om det är socioekonomisk skam som styr dem till mcdonalds så tror jag inte ändrade marknadsföringsregler kommer hjälpa. Det kommer bli lika tandlöst som förbudet med reklam riktat mot barn, dvs man flyttar sändarna utomlands och bombar på som förr.

Verbatim
2010-04-28, 16:14
Förhoppningsvis så blir allt förbjudet tids nog.

spoonchest
2010-04-28, 17:11
Jag tyckte om leksakerna och jag blev inte fet. Det behövs nog större förändringar om man vill stoppa fetepidemin, fast förbudet är kanske en del av en större plan?

Sånt här "höftande" med lagstiftningen tyder väl snarare på väldigt kortsiktigt tänkande.

Vinter
2010-04-28, 17:56
Jag blir mest förundrad över att endel är så intresserade av vad för lagar små regioner i USA stiftar?

Vinter
2010-04-28, 18:02
Tycker det ska förbjudas, likaså kinderägg!

Kinderägg ja, 3 överraskningar i 1. Chocklad, leksak och så blir man tjock, surprise surprise.

Timme
2010-04-28, 19:40
Nu är det iofs inte så många som matar sina barn tills döds, i Sverige. Det är väl snarare så att det är jävligt jobbigt för barnet sedan senare i livet.

Det finns gott om föräldrar som är idioter, något som är värre än alla "mat-glada föräldrar" är ju de som uppfostrar barn som misshandlar folk till döds i tidig ålder, eller ja misshandel i allmänhet. Finns gott om "barn" där ute som är väldigt våldsbenägna.

ja, det är ju ännu värre.

Men att ta med sina barn med skit och ständigt ge dom kakor/godis är också en form av misshandel tycker jag.

shut teh face
2010-04-28, 19:55
Man kan nog inte riktigt avgöra så enkelt. Det handlar ju om helheten, jag tror inte heller att tjock mamma o pappa går till mcdonalds med tjockt barn 5 dagar i veckan, samtidigt så känner jag familjer som ofta äter på mcdonalds men där det inte är något problem, det är smidig snabb mat helt enkelt när man är ute på turneringar osv.

Det jag menar är att det är nog mer än Mcdonalds som är problemet, det är förmodligen inte ens onyttig mat som är problemet, för typ varenda hem jag varit i har smaksatta filmjölker, start-flingor, vitt bröd, ost, hemma. Det gör inte automatiskt att barn blir tjocka, inte heller att äta ute varannan dag. Det är nog mer soff-mentalitet, man gör ingenting med ungarna, och ungarna får sitta inne och spela dator samtidigt som kilorna ökar.

eternallord
2010-04-28, 20:15
Blir äcklad över att politiker idag ens funderar över att ta sig den här sortens friheter. Usch...

von huff
2010-04-28, 20:26
happy meal leksakerna är väl intressanta för människor mellan 0,5-4 år?Dessa personer går väl knappast och köper hamburgare själv men kanske de lyckas få med föräldrarna genom att gnälla efter leksaken?

Timme
2010-04-28, 20:27
Man kan nog inte riktigt avgöra så enkelt. Det handlar ju om helheten, jag tror inte heller att tjock mamma o pappa går till mcdonalds med tjockt barn 5 dagar i veckan, samtidigt så känner jag familjer som ofta äter på mcdonalds men där det inte är något problem, det är smidig snabb mat helt enkelt när man är ute på turneringar osv.

Det jag menar är att det är nog mer än Mcdonalds som är problemet, det är förmodligen inte ens onyttig mat som är problemet, för typ varenda hem jag varit i har smaksatta filmjölker, start-flingor, vitt bröd, ost, hemma. Det gör inte automatiskt att barn blir tjocka, inte heller att äta ute varannan dag. Det är nog mer soff-mentalitet, man gör ingenting med ungarna, och ungarna får sitta inne och spela dator samtidigt som kilorna ökar.

visst är det så. Det är inte bara mcdonalds och skräpmat som är anledingen men skräpmat/godis är en stor del av det.

De barn som inte är tjocka får nog inte i sig i närheten lika mycket kalorier som ett barn i 8års åldern med en övervikt på 10-15kg (ja, det är inte allt för ovanligt med så tjocka barn tyvärr). Så det finns nog en hel del mer godis/kakor/snacks (insert random junk food) i tjockishemmen jämfört med övriga.

Loke
2010-04-28, 20:31
Man kan nog inte riktigt avgöra så enkelt. Det handlar ju om helheten, jag tror inte heller att tjock mamma o pappa går till mcdonalds med tjockt barn 5 dagar i veckan, samtidigt så känner jag familjer som ofta äter på mcdonalds men där det inte är något problem, det är smidig snabb mat helt enkelt när man är ute på turneringar osv.

Det jag menar är att det är nog mer än Mcdonalds som är problemet, det är förmodligen inte ens onyttig mat som är problemet, för typ varenda hem jag varit i har smaksatta filmjölker, start-flingor, vitt bröd, ost, hemma. Det gör inte automatiskt att barn blir tjocka, inte heller att äta ute varannan dag. Det är nog mer soff-mentalitet, man gör ingenting med ungarna, och ungarna får sitta inne och spela dator samtidigt som kilorna ökar.

Grejen med din sista mening är att det blir mer stillasittande ju fetare barnen är också, så även om man ser ett samband så är det inte helt lätt att avgöra vad som är orsak och vad som är verkan.

Många feta barn har haft rätt svåra uppväxter tror jag, tror psykologiska faktorer är mycket viktiga. Mat är ju en av få ångestdämpare barn har tillgång till. Samtidigt hänger ju detta samman lite med ovan: Fetma gör livet ännu jobbigare och dessutom är fysisk aktivitet ångestdämpande, men den minskar när fetman kommer.

Så min poäng? Ja, det är många faktorer som hänger samman på många olika sätt.

Ignatius72
2010-04-28, 20:31
Så enkelt det hade varit om McDonalds hade varit bekymret. I vårt land så kan ju knappast en lågklassfamilj föda sina barn och sig själv på Mc. Det blir för dyrt helt enkelt. Att då och då käka en happy meal gör varken till eller från. Det är helheten med hur mycket vanligt käk och hur mycket man rör på sig som är tricket.

Sheogorath
2010-04-28, 20:35
Kan vi inte bara förbjuda feta människor helt enkelt?

Trance
2010-04-28, 20:41
Kan vi inte bara förbjuda feta människor helt enkelt?

Ja, varför egentligen inte hantera dem som man hanterar andra missbrukare? Tror antalet feta skulle minska ganska rejält om de riskerade 2 års fängelse vid 150 kilo och kanske bara lite böter/samhällstjänst vid 5-10 kilo över målvikt.

Ett krig mot fett helt enkelt.

stevebc
2010-04-28, 20:46
Är man så lättövertygad att man vill ha något pga. presenten så blir man knappast en vinnare i det långa loppet ändå. Förmyndarpolitik är vidrigt.Hahaha, sant faktiskt. Och om man som förälder matar sina barn med skräpmat i ohälsosamma mängder för att de gnäller över leksaker har man problem redan som det är.

Jag gillar inte McDonalds marknadsföring och nisch gentemot barn, men jag vill inte förbuda den.

Timme
2010-04-28, 20:57
Ja, varför egentligen inte hantera dem som man hanterar andra missbrukare? Tror antalet feta skulle minska ganska rejält om de riskerade 2 års fängelse vid 150 kilo och kanske bara lite böter/samhällstjänst vid 5-10 kilo över målvikt.

Ett krig mot fett helt enkelt.

låter faktiskt hel vettigt.



:cool:

stevebc
2010-04-28, 21:03
Tja, i Sverige lobbade vi igenom ett förbud som supersize varianterna. De ansågs uppmuntra till överdrivet ätande. De körde rätt länge på supersize som storleken efter Stor, men protesterna blev för stora.

Sedan är det så klart alltid mcdonalds som får ta skiten, även om både Sibylla, max och liknande har barnleksaker med sina barnlådor. Jag hittar både större och onyttigare menyer hos andra aktörer, men det är alltid mcdonalds det skälls på.Jag är rätt förbannad över det. Jag vill kunna beställa supersize om jag vill, men nu går det inte. Blir flera meals istället, vilket är svindyrt. Så det jag gör istället är att köpa en meny och sedan komplettera med 3-4 burgare.

ARgh! Nu blev jag arg över förmynderiet igen, när jag hade släppt den här frågan för ett bra tag sedan.

Timme
2010-04-28, 21:08
Jag är rätt förbannad över det. Jag vill kunna beställa supersize om jag vill, men nu går det inte. Blir flera meals istället, vilket är svindyrt. Så det jag gör istället är att köpa en meny och sedan komplettera med 3-4 burgare.

ARgh! Nu blev jag arg över förmynderiet igen, när jag hade släppt den här frågan för ett bra tag sedan.

+1

Jag måste göra samma :/

Det är dyrt med 2 big tasty och 3 cheese.

Jag vill också ha supersize

Luca Brasi
2010-04-28, 22:10
Förbjud.
Det är bra för miljön +föräldrar slipper trampa på en massa plastskit hemma.

PixelMiner
2010-04-28, 23:22
Eller så kan ju föräldrarna börja ta ansvar för sina barn. Men visst, det är ju alltid lättare att skylla på någon annan om man matat sina ungar med skräpmat så att de blivit feta. Det är ju knappast så att 5-6åringar själv tar bilen till McD och köper sig ett Happy Meal för att de är sugna på leksaken.

Nitrometan
2010-04-29, 09:44
Ja, varför egentligen inte hantera dem som man hanterar andra missbrukare? Tror antalet feta skulle minska ganska rejält om de riskerade 2 års fängelse vid 150 kilo och kanske bara lite böter/samhällstjänst vid 5-10 kilo över målvikt.

Ett krig mot fett helt enkelt.

Och så baserar man straffskalan på BMI så får man bort alla byggare också. *popcorn*