handdator

Visa fullständig version : jogging eller stavpromenad?


Lis
2010-04-28, 12:03
Hej!

Jag har fått mycket nyttiga tips av er här tidigare. Har tappat omkring 24 kg sen i juli 2009. Min kondition är något helt annat idag än för ett år sedan och jag har nyligen upptäckt att jag orkar springa/jogga största delen av den promenad jag tidigare gått med stavar.

Nu undrar jag vilket som är mest effektivt för min viktnedgång. Är det att jag joggar min runda på 5,2 kilometer varje morgon, så långt jag orkar och går resten, detta tar ca 43 minuter? Eller är det effektivare för mig att gå den i rask takt med stavar, då tar promenaden ca 10 minuter mer?

Det känns effektivare med joggningen eftersom jag blir rejält svettig av den, medan stavpromenaden bara gör mig lite varm i kläderna numera.

Hur ska man resonera?

kjell33
2010-04-28, 12:08
Gör det som är kul. Eftersom du har den stora viktnedgången avklarad är nu huvudsaken att du håller i gång. Nu när det snart är sommar skulle jag lägga till simning o cykel.

Lis
2010-04-28, 12:11
Ja, men jag vill fortfarande tappa ca 10 kilo till, sen kommer jag att känna mig nöjd. Jag simmar redan några gånger i veckan och cyklar gör jag ju överallt då jag inte har någon bil, men cykelturerna är inte särskilt långa eller ansträngande.

Jag undrar bara hur kaloriåtgången skiljer sig åt. Jag kan inte bestämma mig för vilket jag trivs bäst med av stavpromenaden eller joggingen. Båda är skönt på sitt sätt och båda har även nackdelar.

JoeyP
2010-04-28, 12:13
Det skiljer inte så mkt förutom att du sparar tid.

Men jogging förbränner mer då du jobbar med kroppen (lyfter kroppen) uppåt samtidigt.

Att springa en runda på 10min, jämförelse med 20min kmr förbränna nästan lika mycket.

Buck
2010-04-28, 12:13
Ja, men jag vill fortfarande tappa ca 10 kilo till, sen kommer jag att känna mig nöjd. Jag simmar redan några gånger i veckan och cyklar gör jag ju överallt då jag inte har någon bil, men cykelturerna är inte särskilt långa eller ansträngande.

Jag undrar bara hur kaloriåtgången skiljer sig åt. Jag kan inte bestämma mig för vilket jag trivs bäst med av stavpromenaden eller joggingen. Båda är skönt på sitt sätt och båda har även nackdelar.

Kanske köra varannan gång då? Lite mer allsidigt och variationsrikt.

HulkH
2010-04-28, 12:27
Tycker som buck, variera lite mellan att jogga och vara ute och gå :)

Lis
2010-04-28, 12:34
Det är ingen som har ett helt konkret svar? Just nu har jag varierat, kört stavpromenad de dagar jag ska simma och joggat de andra dagarna.

Jogging förbränner mer säger JoeyP, det har jag också förstått, men eftersom promenaden tar längre tid så tar de ut varandra alltså?

Buck
2010-04-28, 12:36
men eftersom promenaden tar längre tid så tar de ut varandra alltså?

Skulle tro det, jag letade efter lite siffror på energiåtgång på stavgång men kunde inte hitta något vettigt resultat.

HyunJin
2010-04-28, 12:40
Det är ingen som har ett helt konkret svar? Just nu har jag varierat, kört stavpromenad de dagar jag ska simma och joggat de andra dagarna.

Jogging förbränner mer säger JoeyP, det har jag också förstått, men eftersom promenaden tar längre tid så tar de ut varandra alltså?

Nej, tid har inte med förbrukningen i det avseendet att göra... Går du en viss sträcka på två olika tider så förbränner du i princip lika mycket.

Som svar på din ursprungsfråga så förbränner det mer att springa än att gå.

HulkH
2010-04-28, 12:42
Det är ingen som har ett helt konkret svar? Just nu har jag varierat, kört stavpromenad de dagar jag ska simma och joggat de andra dagarna.

Jogging förbränner mer säger JoeyP, det har jag också förstått, men eftersom promenaden tar längre tid så tar de ut varandra alltså?

Troligtvis, låter iaf rimligt. Dock om du springer i 20 min, eller går i 20 min så förbränner du nog mera när du springer ;) :)

Lis
2010-04-28, 12:47
Nej, tid har inte med förbrukningen i det avseendet att göra... Går du en viss sträcka på två olika tider så förbränner du i princip lika mycket.

Som svar på din ursprungsfråga så förbränner det mer att springa än att gå.


Om jag går en viss sträcka på två olika tider så förbränner jag lika mycket. Men om jag springer samma sträcka som jag går i rask takt så är det ju fortfarande samma sträcka med olika tider?

Men du menar att för att förbränna mest ska jag springa sträckan istället för att gå med stavar?

HyunJin
2010-04-28, 12:51
Om jag går en viss sträcka på två olika tider så förbränner jag lika mycket. Men om jag springer samma sträcka som jag går i rask takt så är det ju fortfarande samma sträcka med olika tider?

Men du menar att för att förbränna mest ska jag springa sträckan istället för att gå med stavar?

Det är två olika saker att springa och gå... När du går sätter du en fot framför den andra, men när du springer så lyfter du från marken vilket kräver mer energi.

Jag vet inte vad stavgång har för kcal förbrukning men gissar på att springa förbränner mer, med tanke på att det är såpass mer ansträngande.

Kischen
2010-04-28, 12:58
Nej, tid har inte med förbrukningen i det avseendet att göra... Går du en viss sträcka på två olika tider så förbränner du i princip lika mycket.


Har jag svårt att tänka mig. Så man kan dra benen efter sig och kolla på fåglarna och jämföra med någon som går så pass fort att det höjer pulsen?

Buck
2010-04-28, 13:02
Har jag svårt att tänka mig. Så man kan dra benen efter sig och kolla på fåglarna och jämföra med någon som går så pass fort att det höjer pulsen?

Eftersom du kommer knata i kanske 3 timmar istället för 1 på samma sträcka så är det väl inte otroligt?

Kischen
2010-04-28, 13:04
Eftersom du kommer knata i kanske 3 timmar istället för 1 på samma sträcka så är det väl inte otroligt?

Givet kanske om man jämför en kort sträcka, men man kan tycka att det borde skilja mer och mer desto längre sträcka? Jag vet inte, tycker bara det känns logiskt.

WHITEFOLKS
2010-04-28, 14:12
Desto snabbare du rör dig, gång, jogg, sprint desto mer gör du av med per tidsenhet men även en del mer för att du rör dig "mindre effektivt".

Skillnaden mellan att gå och jogga samma sträcka är ungefär 30% tror jag.

Däremot blir det ingen jätteskillnad mellan att gå långsamt och "gå lite snabbare" (om man inte kommer upp i sån takt att man går onaturligt) förrutom att man gör samma sträcka snabbare.

Sen så gör du ju av med mer kalorier från "grundförbränningen" om du tar längre tid på dig.

Jag gissar att skillnaden mellan stavgång och joggning blir väldigt liten för samma sträcka, i stort sett försumbar.

Lis
2010-04-28, 21:57
Desto snabbare du rör dig, gång, jogg, sprint desto mer gör du av med per tidsenhet men även en del mer för att du rör dig "mindre effektivt".

Skillnaden mellan att gå och jogga samma sträcka är ungefär 30% tror jag.

Däremot blir det ingen jätteskillnad mellan att gå långsamt och "gå lite snabbare" (om man inte kommer upp i sån takt att man går onaturligt) förrutom att man gör samma sträcka snabbare.

Sen så gör du ju av med mer kalorier från "grundförbränningen" om du tar längre tid på dig.

Jag gissar att skillnaden mellan stavgång och joggning blir väldigt liten för samma sträcka, i stort sett försumbar.



Intressant...detta trots att jag blir mycket tröttare och svettigare av joggningen?

HyunJin
2010-04-28, 22:43
Intressant...detta trots att jag blir mycket tröttare och svettigare av joggningen?

Jag håller inte med och tror att du förbränner mer om du joggar än om du går med stavar, samma sträcka. Känns det mer ansträngande för dig att springa så är det antagligen mer ansträngande...

Vad är det långsiktiga målet med träningen med tanke på att du redan gått ner 24 kg?

TehSaxo
2010-04-28, 23:09
Gå. Jogga/springa tuggar på musklerna :D

Nils.R
2010-04-28, 23:23
Jag skulle personligen säga jogga, så fixar du en (ännu) bättre kondition på köpet och det är ju aldrig fel.

WHITEFOLKS
2010-04-28, 23:42
Intressant...detta trots att jag blir mycket tröttare och svettigare av joggningen?

Om det är samma sträcka och du aktivt använder stavarna ja.

Det tar ju 10 minuter längre tid så du har ganska mycket lägre intensitet så det är inte konstigt att det känns lättare.

Försök att skala 10 minuter av din joggning så får du se hur det känns relativt. Det kommer inte vara någon större skillnad i kcalförbrukning men bra mycket jobbigare.

buljong
2010-04-29, 00:48
Tror, utan något som helst vetenskaplig bakgrund, att löpa en sträcka bör vara effektivare än att promenera med stavar samma avstånd. Som du säger, löpningen gör en andfådd. Promenix känns lite mer lökigt. :D

WHITEFOLKS
2010-04-29, 00:56
Effektivare?

Det går snabbare så det är ju fler kcal/minut. Det är dock antagligen inte någon större skillnad i kcal/sträcka.

Eddie Vedder
2010-04-29, 08:04
Effektivare?

Det går snabbare så det är ju fler kcal/minut. Det är dock antagligen inte någon större skillnad i kcal/sträcka.

Det är bevisat och nämnt i hur många trådar som helst på Kolo att löpning förbrukar mer kcal på en given sträcka än att gå exakt samma sträcka. Om man sedan adderar ansträngningen från stavpendlingen är det ju såklart svårare att säga.

Men poängen är densamma, det är olika aktiviteter som förbrukar olika mängd energi vid indentisk distans.

eiri
2010-04-29, 08:21
Gå. Jogga/springa tuggar på musklerna :D

tror jag med håller mig till promenader!

z_bumbi
2010-04-29, 08:41
Field testing of physiological responses associated with Nordic Walking

http://walkingportal.de/htdocs/linke_navi/Studien/Physiological%20Responses.pdf

Jag har inte läst studien men ca 20% mer än att gå utan att det känns jobbigare, dvs skillnaden mot att jogga är inte så stor. Sen beror det självklart på hur man går med stavarna. Har man dem som släpankare bakom sig eller bara sätter ner stavarna framför sig så blir det automatiskt jobbigare utan att ge högre fart men skjuter man på rejält så blir farten högre utan att det känns jobbigare. (Det är per definition inte fel att inte skjuta på med stavarna, huvudsaken är att man rör sig.)
Förslaget att variera sig känns ganska så bra och då skulle jag också inkludera var man går/springer i den variationen. Både längd på sträckan och hur svår terräng det är kan vara bra att variera om inte annat bara för att man inte ska tröttna på rundan.

WHITEFOLKS
2010-04-29, 12:32
Det är bevisat och nämnt i hur många trådar som helst på Kolo att löpning förbrukar mer kcal på en given sträcka än att gå exakt samma sträcka. Om man sedan adderar ansträngningen från stavpendlingen är det ju såklart svårare att säga.

Men poängen är densamma, det är olika aktiviteter som förbrukar olika mängd energi vid indentisk distans.

Jag erkänner att jag fulade mig lite och drog en ganska vild gissning. Gång och löpning har ju ungefär 30% skillnad i kaloriföbrukning.

Jag minns från någonstans på forumet att stavgång förbrukade X mer än vanlig gång så jag tänkte att det gapet borde stängas till viss del även om kanske inte helt.

Sen så kan man ju inte direkt använda upplevd ansträngdhet på samma sträcka som ett mått när ena aktiviteten tar längre tid.