handdator

Visa fullständig version : Uträkning av produkter innehållandes vatten + livsmedel?


Pompere
2010-04-28, 11:58
Många produkter man köper i affären innehåller vatten + livsmedel.
Hur räknar man ut den exakta kcal samt tex proteinmängden isf?

Exempel 1;
Kidneybönor
Vikt 380 g varav bönor 230 g.

Näringsvärde per 100 g:
Energi - 90 kcal
Protein - 6,5 g
Kolhydrat - 16 g

Exempel 2;
Tonfisk i vatten (konserv)
Vikt 185 g varav 140 g tonfisk.

Näringsvärde per 100 g:
Energi - 90 kcal
Protein - 18 g

___________

Som jag förstår så räknar näringsvärdet med vattnet som finns i, så en snabb slutsats är att tex på Tonfisk i vatten, så skulle hela burken ge 166,5 kcal (=1,85 * 90), korrekt?
Borde jag räkna detsamma med proteinmängden? Alltså, 18 multipliceras med 1,85 (= 33,3 g protein hela burken).

Optinoja jag vet, men har funderat på detta ett tag utan att komma fram till något som jag tycker stämma helt och hållet.

HulkH
2010-04-28, 12:48
Är det inte bara räkna bort själva "varan" och så har man ju vatten som blir över. Som i tex tonfisk?

Hajjar itne riktigt varför du skulle vilja veta allt det här? ^^

WHITEFOLKS
2010-04-28, 14:14
Om han äter tonfisken eller bönorna eller inte vattnet så vill han veta hur mycket energi han får i sig.

Näringsdeklarationen är på ätbar vara, dvs utan vatten osv.

Edit: eller ja den borde vara det. När jag tittar på bönorna så känns inte det rätt dock. För 230g färdiga bönor borde du få ungefär 25g protein.

Pompere
2010-04-28, 17:04
Om han äter tonfisken eller bönorna eller inte vattnet så vill han veta hur mycket energi han får i sig.

Näringsdeklarationen är på ätbar vara, dvs utan vatten osv.

Edit: eller ja den borde vara det. När jag tittar på bönorna så känns inte det rätt dock. För 230g färdiga bönor borde du få ungefär 25g protein.

Det är just det jag undrar. Tror dock inte det är på ätbar vara, utan hela burken. Någon annan som är säker på sin sak?

Som tex fryst kyckling så är näringsdeklarationen på FRYST och inte tinad, för när den är tinad väger den 10% mindre beroende på vattenhalten osv.

vicarious
2010-04-29, 13:24
Exempel 2;
Tonfisk i vatten (konserv)
Vikt 185 g varav 140 g tonfisk.

Näringsvärde per 100 g:
Energi - 90 kcal
Protein - 18 g
burken).



Om det står så där så räknar jag 1.4 gånger 18 = 25.2 g protein

Det gäller för avrunnen vara så vitt jag vet.

Läs på en burk tonfisk i olja av samma märke och se om det skiljer något näringsmässigt. Då har du svaret bekräftat där.