Logga in

Visa fullständig version : Lamotrigin och Litium-proteinsyntes

Boeman
2010-04-28, 11:41
det jag undrar är fölljande: har Lamotrigin elr Litium någon som helst påverkan på proteinsyntesen elr någon muskelnedbrytande effekt?

mikaelj
2010-04-28, 11:48
Det förändrar natriumbalansen i hjärnan... Min gissning är nej.

Provat på en ketogen kosthållning, förresten? (bipolär förmodar jag)

Boeman
2010-04-28, 11:55
jag ligger på 40%prot 23%fett 37%kol.det har fungerat bra hitils.men efter uteblivna resultat(dock inte helt) senaste månaden i gymmet så undrade jag om ovanstående kunde ha bidragit till sämre resultat.har kört på som vanligt helt enkelt.men det kan ju ha en naturlig förklaring också.tänkte bara om någon visste något specifikt om jusst min frågeställning.mvh

hejhopp79
2010-04-28, 22:28
Som mikaelj säger kan nog LCHF vara intressant för bi-polära pga att blodsockret hålls jämnt.

mikaelj
2010-04-28, 22:30
Som mikaelj säger kan nog LCHF vara intressant för bi-polära pga att blodsockret hålls jämnt.

Det kanske är en faktor, men främst för att epilepsi och bipolär sjukdom spekuleras ha liknande orsaker. Lamotrigin är som bekant en epilepsimedicin, och ketogen kosthållning är även det en behandling mot epilepsi. Ergo, ketogen kost mot bipolär sjukdom.

hejhopp79
2010-04-28, 22:36
Det kanske är en faktor, men främst för att epilepsi och bipolär sjukdom spekuleras ha liknande orsaker. Lamotrigin är som bekant en epilepsimedicin, och ketogen kosthållning är även det en behandling mot epilepsi. Ergo, ketogen kost mot bipolär sjukdom.

Hmm jag lånade hem Annika Dahlqvists LCHF-bok av rent allmänintresse. Jag har för mig att hon skriver i den att epileptiker kanske inte bör äta LCHF?

mikaelj
2010-04-28, 22:37
Hmm jag lånade hem Annika Dahlqvists LCHF-bok av rent allmänintresse. Jag har för mig att hon skriver i den att epileptiker kanske inte bör äta LCHF?

Varför skulle hon göra det?

Vanligtvis brukar förstås epileptiker hålla en bra mycket striktare kosthållning än vad LCHF medger: betydligt mindre av både protein och kolhydrater.

hejhopp79
2010-04-28, 22:40
Nu kan jag iofs minnas fel då jag läste boken i halvsovande tillstånd i går natt, återkommer om jag hittar det.

Aha, vad är det i proteinet som gör att det ska minskas ner på då? Vissa aminosyror?

Förresten, en annan sak som gnagt på mig länge angående LCHF: Tryptofan (som tillverkar serotonin) tas väl upp med hjälp av kolhydrater och skapar sedan 5-HTP > Serotonin med hjälp av B6 och Magnesium. Om man då inte äter kolhydrater, hur blir upptaget av tryptofan i kosten?

mikaelj
2010-04-28, 22:43
King Grub förklarade en gång hur det ligger till exakt. Kortfattat orsakar vissa aminosyror, mycket riktigt, en förhöjd glukoneogenes.