handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med kosten!


Projectone
2010-04-28, 09:43
Hej!

Har precis börjat träna seriöst efter att kört på högrep på låg vikt i tre månader för att köra igång kroppen.

Just nu är min kropp såhär, jag känner att jag väger för lite för min vikt (Bilder finns i träningsdagboken).

Född: 1993
Vikt: 72kg
Längd: 186cm

Tycker själv att jag äter som fan, men antagligen äter jag för lite.

Frukost: 3-4 mackor med leverpastej/skinka + 1dl yoghurt.
Lunch: Det som bjuds på i skolan, tar ungefär en hel tallrik.
Mellanmål: 3-4 mackor med leverpastej/skinka/stekt ägg.
Middag: Det som finns hemma, mycket vällagad mat. Äter ungefär två portitioner.

Har som mål att bygga så mycket muskler som möjligt, men inte att "bulka" nu till sommaren (om man nu skall bulka så pass tidigt i träningen). Till sensommaren / hösten har jag dock inga problem med att äta upp mig.

Hur mycket skall jag äta för att få ut mest av träningen, och hur mycket skillnad gör det i byggnaden av muskelmassa om jag börjar äta mer?

Finns det anledning för mig att trycka i mig kosttillskott?

Mvh Projectone :hbang:

EDIT: Ser att min signatur inte kommer med (varför!?), och därför lägger jag till länken till min träningsdagbok.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147550

Mental
2010-04-28, 09:56
"jag känner att jag väger för lite för min vikt" :D

Står du still i vikt idag? I sådana fall behöver du inte göra mycket för att vända viktkurvan uppåt. Lägg in ett kvällsmål av något sort så borde du kunna vända. Din kostredovisning är lite för "tunn" för att säga något om, samt att du inte redovisar hur aktiv du är.

Ex "mackor" pratar vi tjocka skivor sirapslimpa eller små knäckebrödsrutor, osv osv

Jag tror inte du behöver kosttillskott, du behöver få koll på vad du äter, vad du behöver äta och hur du kan äta mera! Träna på och ät!

Projectone
2010-04-28, 10:01
Jag har ståll stilla i min vikt under ett tag, kanske 4-5 månader. Har haft problem med magen och testat att äta mjölkproteinfritt i order av läkare.

Vad är ett vettigt kvällsmål?
Det är tjocka brödskivor det handlar om, och endast fullkornsbröd.

All träning finns i min träningsdagbok, glömde skriva det.

Jag tränar på gymmet 3-4ggr i veckan, samt att jag spelar badminton två gånger i veckan.

WHITEFOLKS
2010-04-28, 11:25
mjölkproteinfritt eller laktosfritt?

Projectone
2010-04-28, 11:30
Mjölkprotein i ungefär en vecka till, är dock säker på att det inte är det jag är allergisk mot, utan att det är parasiterna dom hittade sen en egypten resa.

HulkH
2010-04-28, 11:34
Hmm, om du vill gå upp i vikt så måste du ju ha överskott på kcal.

Testa käka med 2 timmars mellanrum, om du klarar det. Och inte 2 mackor, utan riktig mat med 2 timmar mellanrum :)

Projectone
2010-04-28, 11:45
Som jag skrev har jag inte för avsikt att bulka till sommaren, utan snarare om jag behöver ändra min nuvarande kost innan bulken för att påverka träningen positivt.

Mental
2010-04-28, 13:01
Kvällsmålet behöver ju inte vara något speciellt. Ett par mackor och ett glas mjölk kanske ett ägg om du vill?

Gör lite tvärt om från de som vill minska i vikt (nej inte chips och pizzafrossa) dvs drick mjölk eller juice till måltiderna, flytande kalorier mättar dåligt.
Minska lite på fibrerna i mackorna, kanske några vita bröd ibland, lättare att äta mer av dem. Dubbla pålägg på mackorna. Minska lite på grönsakerna till maten och ta mer kolhydrater, välj ris och pasta före potatis, så kommer du vända till viktuppgång.

Chansen är att om du blir av med parasiten och får en fungerande mage så sker det av sig själv.

Utnyttja hungern efter träning och ät ett mellanmål där.

HulkH
2010-04-28, 13:08
Mjölkprotein i ungefär en vecka till, är dock säker på att det inte är det jag är allergisk mot, utan att det är parasiterna dom hittade sen en egypten resa.

Hmm ok, men testa att lägga in ett kvällspass som många säger.

Sen kan du också testa att äta gröt istället för mackor vissa gånger, så det blir lite variation :)

Projectone
2010-04-28, 13:31
Hmm ok, men testa att lägga in ett kvällspass som många säger.

Sen kan du också testa att äta gröt istället för mackor vissa gånger, så det blir lite variation :)

SKall göras! Antar att du menade kvällsmat :)

Gröt på morgonen då alltså? Havregryn eller något annat?

Samt vad är en ideal vikt för mig?

Projectone
2010-04-28, 13:32
Kvällsmålet behöver ju inte vara något speciellt. Ett par mackor och ett glas mjölk kanske ett ägg om du vill?

Gör lite tvärt om från de som vill minska i vikt (nej inte chips och pizzafrossa) dvs drick mjölk eller juice till måltiderna, flytande kalorier mättar dåligt.
Minska lite på fibrerna i mackorna, kanske några vita bröd ibland, lättare att äta mer av dem. Dubbla pålägg på mackorna. Minska lite på grönsakerna till maten och ta mer kolhydrater, välj ris och pasta före potatis, så kommer du vända till viktuppgång.

Chansen är att om du blir av med parasiten och får en fungerande mage så sker det av sig själv.

Utnyttja hungern efter träning och ät ett mellanmål där.

Tack för tipsen! Skall ta och äta lite mer kolhydrater.

Mjo, jag hoppas att parasiten ger sig av och att det är den som orsakar problemet.

L Johnsson
2010-04-28, 13:38
Samt vad är en ideal vikt för mig?

Ordet "ideal" är ju väldigt relativt och olika från person till person så finns väl inget svar på det direkt^^

Projectone
2010-04-28, 13:53
Ordet "ideal" är ju väldigt relativt och olika från person till person så finns väl inget svar på det direkt^^


Mjo det förstår jag, omformulerar mig till; Vilken vikt tror ni att jag behöver landa på för att få ut mer av träningen samt se lite större ut utan att bli "mullig".

Mental
2010-04-28, 17:25
Hur långt är ett snöre? :D

Det går inte att säga, kolla i spegeln, ät och träna, du avgör själv om du gillar vad du ser.

Projectone
2010-04-28, 17:43
Hur långt är ett snöre? :D

Det går inte att säga, kolla i spegeln, ät och träna, du avgör själv om du gillar vad du ser.

Jo självklart förstår jag det ;)

Blir nästan irriterad på mig själv när jag formulerar mig så dåligt :furious:

Så jag frågar här, kommer ett ökat intag av något förbättra min muskelbyggning i en större grad?

HulkH
2010-04-28, 17:46
SKall göras! Antar att du menade kvällsmat :)

Gröt på morgonen då alltså? Havregryn eller något annat?

Samt vad är en ideal vikt för mig?

Menar såklart kvällsmat ;)
Vilket gröt är nog upp till dig :)

Du kan äta gröt både morgon och kväll om du vill, sedan mackor någon gång under dagen, eller mackor vissa mornar. Och så varierar du från olika dagar.

Enligt BMI så kan du ligga mellan ca 66-86 kg. Dock så ska man såklart ta den siffran med en nypa salt ;)

Projectone
2010-04-28, 20:08
Menar såklart kvällsmat ;)
Vilket gröt är nog upp till dig :)

Du kan äta gröt både morgon och kväll om du vill, sedan mackor någon gång under dagen, eller mackor vissa mornar. Och så varierar du från olika dagar.

Enligt BMI så kan du ligga mellan ca 66-86 kg. Dock så ska man såklart ta den siffran med en nypa salt ;)

Då tar jag och trycker i mig lite mer och går upp lite! :)

HulkH
2010-04-28, 21:11
Då tar jag och trycker i mig lite mer och går upp lite! :)

Kör på de du ;)