handdator

Visa fullständig version : Svag i vänstra latsen


balzor
2010-04-28, 07:59
Jag var precis hos en sjukgymnast som konstaterade att jag är svagare i serratus anterior på vänstra sidan och därför är min vänstra lats underutvecklad jämfört med högra. Jag har svårt att träna någon sorts tvåhandsövning, blir bara klabb med vänstra sidan tyvärr. Tips på hjälp uppskattas! *cupid*

Pjotor
2010-04-28, 08:09
Fick du inga tips av sjukgymnasten?

dellan
2010-04-28, 08:18
Om du söker någon övning så är det väl lätt att köra ryggövningarna med en hand i taget, hantelrodd, maskinrodd med en arm, latsdrag med en arm osv

roosm
2010-04-28, 08:28
Kör till exempel ovanstående övningar eller andra varianter på enhandsövningar. Kan ju vara kabelrodd med en hand istället för maskinrodd, det spelar ingen roll. Lägg kanske till pull overs, vilka är väldigt lämpliga att köra med en hand då det är svårt att hålla balansen med mycket vikt för två händer.

Sedan kan du till exempel börja med ett set med vänstern och sedan inte göra fler reps med högern än du klarar med vänstern. Det kommer att ge vänstern mer träning och så småningom blir du jämn. Dock hämmar det ju utvecklingen för höger sida, men borde vara värt det.

Vad du enligt mig definitivt borde börja med är att köra excentriska till exempel kabelroddar eller latsdrag. Ta ett smalt dubbelhandtag eller till och med ett singelhandtag och kör på en vikt som ligger strax under vad du klarar att göra 3x8 på med två händer. Sedan drar du vikten mot dig med två händer, stannar, släpper med högern och håller emot och släpper tillbaka så långsamt du bara klarar med vänstern. Det är bra om den excentriska fasen blir ca 5 sekunder för varje repetition. Detta gör att vänstern kan belastas med mer vikt än vad den annars skulle klara och skapar ökad tillväxt. Min sjukgymnast la mycket fokus på detta när jag var svag i vänster ben för att jag hade skadat vänster knä och inte lagt lika mycket tyngd på vänsterbenet vid diverse aktiviteter. Då körde jag excentriska benpressar. Två ben upp, håll emot med ett ned. Gör dock inte detta på mer än en övning per pass och inte fler reps än 3x8 eller kanske till och med 3x6. Det finns gräns för vad musklerna mår bra av och excentrisk träning är mycket påfrestande.

Sen skulle jag rekommendera minst två dagar med rygg-träning varje vecka, gärna tre dagar. Min sjukgymnast menade att varannan dag var bäst för maximal utveckling i det svagare benet. Kan vara överdrivet, men 2-3 ggr i veckan, absolut!

Lycka till!

HulkH
2010-04-28, 08:46
Håller med ovanstående, kör olika ryggövningar o.s.v där du bara behöver en hand/arm :)