handdator

Visa fullständig version : träningscamp i Thailand, hur göra?


manekin
2010-04-28, 07:49
Hallå!
Ska på ett 6 veckors träningscamp (thaiboxning) i Thailand i sommar och vill få input om träningsupplägget:

Mitt nuvarande schema ser ut på följande sätt:
Mån: Morgon: Bröst + Mage - Kväll: Thaiboxning
Tis: Morgon: Rygg Bröst
Ons: Morgon: Triceps - Kväll: Thaiboxning
Tor: Morgon: Axlar
Fre: Morgon: Bröst + Mage - Kväll: ev Thaiboxning
Lör: Biceps + Underarmar
Sön: Löpning 5-7 km

Ang träningen:
I Thailand blir det runt 2.5h träning på morgonen och eventuellt 2h träning på kvällen. Hur tycker ni att jag ska lägga upp styrketräningen för att inte tappa massa? Räcker det att jag kör 2-3 pass i veckan? Bör jag köra det kvällstid istället för ett Thaipass, eller ska jag köra i direkt anslutning med Thaipasset?

Ang Maten:
Thaimat är givet, mkt kyckling och nudlar lär det bli. Knappast troligt att jag vågar ta med mig EAA alt. proteinpulver dit över gränsen, och är osäker på att jag kan köpa det som behövs.
alt1: om jag kan köpa tillskott där, ska jag köra på EAA som vanligt och inta det "runt" passen, även Thaipassen?
alt2: inget kosttillskott, kolhydratsrik mat innan passen och proteinrik mat direkt efter?

Ang Sömnen:
Lär inte somna innan 10 när jag är på semester, räcker det med att man tar lunch"naps" och kan det tillgodogöra den vila jag kommer att behöva? Träningen börjar 6.30-7.00 så runt 7h sömn lär jag få nattetid.

Är ganska rädd att komma tillbaka som en pinne pga. lite styrketräning och att man inte får i sig tillräckligt med mat...

tackasam för input, men snälla inga "det är ju omöjligt att svara för att...." skjut gärna från höften, allt är bättre än inget...
/manekin

chrilledude
2010-04-28, 07:53
Ja du, bröst sen bröst sen triceps sen axlar sen bröst EFTER VARANDRA?! Byyyyyyyyyt!

Kör 1 underkroppspass och 1 (eller 2) överkroppspass.

Rahf
2010-04-28, 07:55
6 veckor innebär förmodligen att du inte tappar särskilt mycket massa. Tränar du så mycket thaiboxning som vissa thai-camps gör så tycker jag definitivt inte att du ska styrketräna i större utsträckning. Se till att träna bejna också för fan. Säger du att de får träning genom löpning så åker du på textbaserad stryk.

Har ni ett schema på sju dagar eller är det fem dagars träning och två dagars vila som gäller? Beroende på hur det ser ut så tycker jag att du kan styrketräna på de lugnare dagarna. Åker man till Thailand för att träna muay thai så ska fokus ligga där. Styrketränar du så presterar du sämre på mattan / i ringen.

Kosttillskott kommer du med stor sannolikhet hitta där. EAA är det däremot osäkert med, det är ingen större förlust om det finns vassleprotein eller gainer (vilket jag rekommenderar i det här fallet).

manekin
2010-04-28, 07:55
Ja du, bröst sen bröst sen triceps sen axlar sen bröst EFTER VARANDRA?! Byyyyyyyyyt!

Kör 1 underkroppspass och 1 (eller 2) överkroppspass.

Haha, det blev fel!!
Tis: Rygg + Biceps (cut and paste sket sig)

manekin
2010-04-28, 07:59
6 veckor innebär förmodligen att du inte tappar särskilt mycket massa. Tränar du så mycket thaiboxning som vissa thai-camps gör så tycker jag definitivt inte att du ska styrketräna i större utsträckning. Se till att träna bejna också för fan.

Har ni ett schema på sju dagar eller är det fem dagars träning och två dagars vila som gäller? Beroende på hur det ser ut så tycker jag att du kan styrketräna på de lugnare dagarna. Åker man till Thailand för att träna muay thai så ska fokus ligga där. Styrketränar du så presterar du sämre på mattan / i ringen.

Kosttillskott kommer du med stor sannolikhet hitta där. EAA är det däremot osäkert med, det är ingen större förlust om det finns vassleprotein eller gainer (vilket jag rekommenderar i det här fallet).

Ja gainer är ju isf givet... Träningen är 6 dagars totalt runt 4-5h/dag, vila lördagar. Funderade först på att lägga ett monstergympass den dagen, men väljer nog att vila för att orka me.

Tack för input!

Rahf
2010-04-28, 08:01
Ja gainer är ju isf givet... Träningen är 6 dagars totalt runt 4-5h/dag, vila lördagar. Funderade först på att lägga ett monstergympass den dagen, men väljer nog att vila för att orka me.

Tack för input!

Alternativet är att du tränar ett helkroppspass på lördagen, sen är det sömn och allmän slövila som gäller under resten av den dagen. Risken finns ändå att du bränner ut dig med en sån träningsbörda.

Ditt val, jag hade fokuserat på muay thai och låtit styrketräningen vara ett tag. Mitt tips är att träna muay thai i två veckor, sen kan du känna efter om du orkar styrketräning utöver det.

Börje H
2010-04-28, 08:03
Är ganska rädd att komma tillbaka som en pinne pga. lite styrketräning och att man inte får i sig tillräckligt med mat.

För det första:
Härlig resa! Hur djäkla inspirerande som helst lär det bli för dig. Sista jag var i Thailand så tränade jag på en boxningsanläggning och det var djäkligt roligt att se deras morgonträningar. Svettigt och hårt.

Fakta:
Om du kör 4,5 timmar boxning/dag lär du tappa i massa. Men, skit fan i det. Du skall ju bli bättre på att boxas, inte far du väl till Thailand för att nojja om några grams förlorad muskelmassa? Den tar du ju igen när du kommer hem.

Käk:
Bara att hänga på de lokala förmågorna. Du är ju garanterat inte den första som kommer dit och tränar.

Ber om ursäkt för ett sjukt oinformativt inlägg. Det är säker nån som gjort motsvarande resa som kan ge dig mer handfasta råd.

Du lär då utvecklas en hel del som boxare iaf :thumbup:

manekin
2010-04-28, 08:03
Alternativet är att du tränar ett helkroppspass på lördagen, sen är det sömn och allmän slövila som gäller under resten av den dagen. Risken finns ändå att du bränner ut dig med en sån träningsbörda.

Ditt val, jag hade fokuserat på muay thai och låtit styrketräningen vara ett tag. Mitt tips är att träna muay thai i två veckor, sen kan du känna efter om du orkar styrketräning utöver det.

Tror att det blir så (2veckor trial). Kan ju vara så att jag helt enkelt inte pallar med kvällsträningen pga intensitet (alltid eller ibland, då kan man eventuellt ta ett lugnare styrkepass)

tack!

kid24
2010-04-28, 08:50
Mitt råd är att delta på morgon löpningen med campet samt att delta i både morgon tekniken samt kvälls passet. Du åker väl för att träna thai och det är uppskattat av tränarna att du visar framfötterna och villighet att vilja träna thai.

Det tar på krafterna att köra 2pass per dag i den värmen med.

pragmatist
2010-04-28, 09:51
Fakta:
Om du kör 4,5 timmar boxning/dag lär du tappa i massa. Men, skit fan i det. Du skall ju bli bättre på att boxas, inte far du väl till Thailand för att nojja om några grams förlorad muskelmassa? Den tar du ju igen när du kommer hem.

Det var exakt min tanke också, kostar man på sig sex veckor i Thailand för x antal tusen kronor i syfte att bli bättre på thaiboxning så ska man väl fokusera på det och inte spendera värdefulla återhämtningsresurser på en massa annat?

Kommer detta eventuellt leda till att du tappar något halvkilo muskler? Ja. Kommer du få tillbaka dem på nolltid när du kommer hem igen och börjar träna som vanligt? Ja.

manekin
2010-04-28, 12:02
Ja okej tack för alla svar....boxarna på det gymmet, gymmar iof istället för styrkepass med kroppen (armhävningar etc) så gym blir det. Dock inte i närheten av det jag gör idag. Hur gör jag dock för att minimera muskeltappet? Vill komma till tvälingsform i 75kilosklassen dvs 4kg mindre än dagsläget. Och har lite att ta ifrån.