handdator

Visa fullständig version : Lättäten mat


Fors
2003-10-05, 23:27
Ja, nu är jag tillbaka igen med mitt matproblem! har som sagt problem med att jag är konstant mätt och kan därmed inte äta så mkt som jag vill (det bär emot varje gång det vankas mat).
Jag skulle vilja ha förslag på mat som man lätt kan trycka i sig. Det ska ju helst vara bra mat, men några 100 kcal mer eller mindre spelar absolut ingen roll, så det behöver inte vara fettsnåla måltider det här.
Jag har som exempel upptäckt att gröt är jäkla lätt att trycka i sig mängder av, medan pasta är extremt svårt.
På proteinfronten är makrill lättätet medan tonfisk är otroligt segt.
Ge mig förslag, tack! =)

Helen@
2003-10-06, 00:15
Originally posted by Fors
Jag skulle vilja ha förslag på mat som man lätt kan trycka i sig.
Jag har som exempel upptäckt att gröt är jäkla lätt att trycka i sig mängder av, medan pasta är extremt svårt.
På proteinfronten är makrill lättätet medan tonfisk är otroligt segt.
Ge mig förslag, tack! =)

Är ju individuellt vad man anser vara "lättätet". Inte alls fel att äta gröt flera ggr/dygn om man nu tycker det är lätt att få i sig. Makrill är väl antagligen lättare eftersom det inte är så torrt, med tanke på tomatsåsen. Lätt åtgärdat med tonfisken om Du nu vill äta det......bara på med krossade tomater och lite skivad/hackad lök och så fräsa det en kortis i stekpannan.......

Gröt, ris, jasminris, fullkornsbröd etc exempelvis och protein kyckling, kalkon, fisk, mejeriprodukter (ex. lättkesella), ägg etc förslagsvis

Endast fantasin som sätter gränser :eating:

Mvh
//Helena

Pez
2003-10-06, 05:32
Sen kan man ju påpeka att det är en vanesak... äter du mer och mer hela tiden så höjer du din "kapacitet" sas. :D

/pez

hangatyr
2003-10-06, 06:11
För mig slinker en liter joghurt ner hur lätt som helst.
Prova att blanda keso i joghurten,d et ser ut som spya men smakar som den ljuvaste (nåja) glass.

feldtarn
2003-10-06, 15:49
pizza?


energirikt o fuktansvärt lätt att trycka i sig massor av.... :eating:

*Flash*
2003-10-06, 15:53
Finnd det nånting som du brukar behöva äta mycket av för att bli mätt då?

Dessutom som pez sa, magen vänjer sig..

Det är baar att tvinga ner mer mat änvad du känner att du vill ha varenda gång du äter, eller om du inte vill det så börja med efterätter eller nåt