handdator

Visa fullständig version : Spelar en gång i veckan någon roll?


rainbow87
2010-04-27, 21:03
Spelar det någon roll om man springer en gång i veckan, och då menar jag om det hämmar muskelutveckling och styrka? Det känns lite luddigt måste jag säga, tänkte om någon VET :)

JoeyP
2010-04-27, 21:05
Det ger sämmre resultat ja.

Hur mkt vet man inte, det är väldigt svårt att säga.

Du lär ju inte märka någon skillnad.

Funderar själv på att börja spela fotboll en gång i veckan! Det är ju så jävla roligt!

dellan
2010-04-27, 21:08
_INGEN_ chans att ett konditionspass i veckan ger sämre resultat i praktiken. Så länge du inte har konditionspasset t.ex. dagen innan ben.

Jag tycker det är alldeles för mycket hype kring detta, som amatörgymmare överväger hälsofördelarna man får av att röra på sig långt långt över vad man möjligtvis kan tappa i muskeluppbyggnad.

Spring på.

mn8eii
2010-04-27, 21:12
Jag håller med, det här opti-svamlet verkar nå nya höjder dagligen. Träna på det sätt som du trivs med, vill du både löpträna och styrketräna samtidigt så ska du såklart göra det.

Mr.Sarkastisk
2010-04-27, 21:18
Man kan nog träna flera konditionspass i veckan utan att man märker av något i praktiken. Men som det sagts tidigare, i teorin så är det mycket negativt.

zydar
2010-04-27, 21:23
ett pass i veckan ger ingen större förbättringar konditionsmässigt och påverkar inte styrkan nämnvärt.


Kör på.

HulkH
2010-04-27, 21:42
Hur kan ett pass kondition i veckan vara negativt?

vasslefranmjolk
2010-04-27, 21:46
Jag skulle faktiskt tro på en positiv inverkan i.o.m. att bättre kondition medför snabbare återhämtning mellan set o.s.v.

JoeyP
2010-04-27, 21:49
En cigg i veckan är väl negativt? Det är väl inte så svårt att fatta?

Kondition är dåligt för styrketräningen även om det gäller en gång i veckan.

Men om det märks är ju som sagt svårt att säga. Men ibland kan det ju också vara det där lilla extra som gör att man ökar.

Nu menar jag ju såklart inte att man inte ska träna kondition.

JimmyJoe
2010-04-27, 21:50
ett pass i veckan ger ingen större förbättringar konditionsmässigt och påverkar inte styrkan nämnvärt.


Kör på.

Klart ett pass i veckan förbättrar konditionen en hel del. Springer jag 2 mil i veckan får jag ju mycket bättre kondition efter att ha hållt på ett tag. Du förstår vad jag försöker säga.

Mr.Sarkastisk
2010-04-27, 21:51
Klart ett pass i veckan förbättrar konditionen en hel del. Springer jag 2 mil i veckan får jag ju mycket bättre kondition efter att ha hållt på ett tag. Du förstår vad jag försöker säga.

Helt korrekt.

Ivars
2010-04-27, 21:52
Kondition är dåligt för styrketräningen även om det gäller en gång i veckan.



Håller ja inte med om

JoeyP
2010-04-27, 21:53
Iaf i teorin.

Ett pass påverkar motsatta signaler flera dagar efter också. Inte bara samma dag.

Jag bryr mig inte ändå, runnar min 3km på 10min utan att knappt löpa någon gång så :D

Mr.Sarkastisk
2010-04-27, 21:55
Håller ja inte med om

Synd för dig för det stämmer till 100%.

hejhopp79
2010-04-27, 22:03
Det ger sämmre resultat ja.

Hur mkt vet man inte, det är väldigt svårt att säga.

Du lär ju inte märka någon skillnad.

Funderar själv på att börja spela fotboll en gång i veckan! Det är ju så jävla roligt!

Äh, knappast att det gör skillnad i praktiken. Man har en kardio-vaskulär hälsa att se efter också! Dessutom mår hjärnan bra av konditionsträning

Om hela livet går ut på att maxa sin styrka på bekostnad av allting annat, så visst.

hejhopp79
2010-04-27, 22:05
Kondition är dåligt för styrketräningen även om det gäller en gång i veckan.



En bättre kondition gynnar väl dock styrketräning?

JoeyP
2010-04-27, 22:10
Äh, knappast att det gör skillnad i praktiken. Man har en kardio-vaskulär hälsa att se efter också! Dessutom mår hjärnan bra av konditionsträning

Om hela livet går ut på att maxa sin styrka på bekostnad av allting annat, så visst.

En bättre kondition gynnar väl dock styrketräning?

+1

Ja det klar att en bättre kondition är bra att ha på gymmet, men att träna till sig den kommer ändå påverka resultaten på gymmet negativt rent teoretiskt.

Men jag är helt klart på din sida också.

Det kanske ger sämmre resultat just under tiden, men i längden tjänar man nog på det ändå, man orkar helt enkelt mer på gymmet med en bättre kondition.

Vem fan vill bänka 200kg och inte kunna gå i trappan utan flås liksom? :D

cero
2010-04-27, 22:11
På vilket sätt är kondition bra för gymmet? Förutom om man kör hög-reps eller liknande.

hejhopp79
2010-04-27, 22:15
+1

Ja det klar att en bättre kondition är bra att ha på gymmet, men att träna till sig den kommer ändå påverka resultaten på gymmet negativt rent teoretiskt.

Men jag är helt klart på din sida också.

Det kanske ger sämmre resultat just under tiden, men i längden tjänar man nog på det ändå, man orkar helt enkelt mer på gymmet med en bättre kondition.

Vem fan vill bänka 200kg och inte kunna gå i trappan utan flås liksom? :D

Haha ja då så menar vi samma sak :)

JoeyP
2010-04-27, 22:15
På vilket sätt är kondition bra för gymmet? Förutom om man kör hög-reps eller liknande.

Ingen aning på lågreps då jag också syftade på högreps :D

Ett starkt hjärta som kan transportera syre bättre till musklerna under styrketräningen så man inte får mjölksyra lika fort?

Sen kommer jag inte ihåg hur det där med energiförbrukning och syre fungerar på olika muskelfibrer.

rainbow87
2010-04-27, 22:19
Härligt att min tråd blev besvarad av så många! :D tycker själv att det är viktigt att ta hand om hjärtat också, så det blir kondition en till två ggr i veckan framöver! :D

JoeyP
2010-04-27, 22:20
Själv har jag tänkt köra typ

Måndag gym
Tisdag fotboll + 3x400meter
Onsdag gym
Torsdag vila eller löpning
Fredag gym
Lördag gym
Söndag vila

Ivars
2010-04-27, 22:27
Synd för dig för det stämmer till 100%.

Beror ju på hur man ser det

JoeyP
2010-04-27, 22:31
Ivars - dina inlägg ger absolut ingenting förutom din åsikt :P

Förklara gärna varför du inte håller med och hur du ser det?

Ivars
2010-04-27, 22:33
På vilket sätt är kondition bra för gymmet? Förutom om man kör hög-reps eller liknande.

av konditions träning så ökar din hjärtmuskelstyrka och ökad nybildning av blodkärl. det ger bättre blodförsörjning och transport av näringsämnen till musklerna.
tar även bort mjölksyra snabbare.


Alltså får musklerna ett bättre energiutnyttjande. Återhämtningen blir snabbare.

Därav tycker jag att + Sidorna väger upp - sidorna då man kan prestera bättre per gym pass ?

Matsa
2010-04-27, 22:38
+1

Ja det klar att en bättre kondition är bra att ha på gymmet, men att träna till sig den kommer ändå påverka resultaten på gymmet negativt rent teoretiskt.


Frågan är om det verkligen kommer att påverka det negativt eller om den ökade arbetskapaciteten kommer att få det att väga över åt andra hållet. Exempelvis så förespråkar ju killarna på Westside Barbell och EliteFTS regelbunden "conditioning", och det har jag svårt att tro att de skulle göra om det hade en övervägande negativ inverkan på styrkan.

JoeyP
2010-04-27, 22:40
Mycket möjligt, jag är inte emot konditionsträning.

Kolla sprinters som har ändå bra med massa tycker jag.

Kan man bygga bra massa genom att dricka alkohol varje helg så lär man kunna bygga bra massa genom att springa varje helg:)

Rizza
2010-04-27, 22:41
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=82537&highlight=kondition+styrketr%E4ning+s%E4mre

rainbow87
2010-04-27, 22:52
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=82537&highlight=kondition+styrketr%E4ning+s%E4mre

"På hög nivå", tror inte någon som skivit i denna tråd är ute efter att bli bodybuildare (kan ha fel) och då tror jag knappast att ett eller två konditionspass i veckan är negativt. Jag vill inte se ut som att jag går och bär på ett kylskåp hela dagarna, lagom + lite till är alltid bäst! :thumbup:

mikaelj
2010-04-27, 22:58
Prova och se. Om du inte orkar lyfta så mycket som planerat och har utövat mycket konditionsträning kan det vara ett bra ställe att börja titta på. Så länge det fungerar är det bara att träna på.

1990
2010-04-27, 23:06
Tror snarare att ett konditionspass i veckan skulle vara fördelaktigt. Testosteron nivåerna ökar kraftigt av löpning har jag märkt. Det finns även forskning på det, tror Grub sitter inne på dessa studier.

ARMSTARK
2010-04-28, 07:20
På 80-talet hade jag äran att träna med bodybuilding-legenden Keith Armstrong. Han sprang en kilometer varje morgon för att få bättre syreupptagningsförmåga.

Undrar hur stor han hade blivit om han skippat löpningen? :D

Denniss
2010-04-28, 07:45
Tycker att löpningen min gör att jag orkar mera i gymmet. Orkar att supersetta tunga övningar och prestera lika bra på varje övning. Springer 3ggr i veckan.

Rahf
2010-04-28, 07:49
Satan vad mycket bättre kondis jag har rent allmänt sen jag började löpa några ggr i veckan. Bättre form är man i också. 3 - 5km brukar det normalt bli.

Adama
2010-04-28, 08:07
Tänkte börja springa två ggr i veckan nu under sommarhalvåret. Kommer bli rent förjävligt i början då jag har noll kondition idag, men räknar med att det kommer vara bra för min träning i längden ;)

Mitosis
2010-04-28, 10:54
Tänkte börja springa två ggr i veckan nu under sommarhalvåret. Kommer bli rent förjävligt i början då jag har noll kondition idag, men räknar med att det kommer vara bra för min träning i längden ;)

Haha, du låter precis som mig. Började jogga måndag förra veckan, började med 0 i kondition. Jag tror jag kom 300m innan jag fick sluta jogga, nu är det mycket bättre.
Har tänkt springa 2 gånger i veckan, har inte hållit på tillräckligt länge för att kunna säga att det påverkat min styrka. Just nu tror jag bara att det är bra att jag får upp min kondition så att trappor inte gör mig andfådd längre :cool:

debbe
2010-04-28, 13:13
Hellre ett vältränat hjärta än vältränade bröst. Skippa kroppens viktigaste muskel för att det kan medföra en marginell skillnad på muskelutveckling.. låter sunt!

köööör på med konditionen!

emi23j
2010-04-28, 13:55
Kör på!!

Jag skulle säga att 2-3 återhämtningspass i veckan (löpning) inte ger någon negativ effekt överhuvudtaget, utan kan till och med vara fördelaktigt för just återhämtningen. Att stirra sig blind på vad som händer på cellnivå kan vara skadligt. Även hus som ronnie coleman kör ju någon form av cardio.

philosofen
2010-04-28, 15:25
Att konditionsträning inte är optimalt för styrketräning har tagits upp, vad som är optimalt är dock främst något som är av intresse för eliten.

Konditionsträning ger många hälsofördelar som i sin tur har spill-over effekter på styrketräningen genom att en frisk och hälsosam person helt enkelt kan träna mer och oftare.

per gunnar
2011-08-15, 15:50
Hei. Armstark. Kunne du beretta lite om treningen til Keith? Hur kørde han? Kørde han pyramider eller med fast vikt på øvningarna och hur månge sets per muskelgrupp?