handdator

Visa fullständig version : Glykogen från glukoneogenes av protein


creperiet
2010-04-27, 21:01
Godkväll,

Jag har inte riktigt hajat den här avdelningen av proteinmetabolismen. Kolskelettet kan vi bortse från. Men de glukogena aminosyrorna, är det någon som har koll på hur stor del av dem som blir till lever- respektive muskelglykogen?

De kan uppenbarligen användas till bådadera, vad avgör vad det blir?

Anton Fräs
2010-04-27, 21:14
Huvudregeln är väl att det först och främst går till glykogenlager i muskel och sedan lever. Undantaget fruktos, rätta mig om jag har fel. :)

Sverker
2010-04-28, 06:03
Kolskelettet är det som blir kvar när du plockat bort aminogruppen, sk transaminering.

Naturen är så fiffig att många av de organiska syrorna i glykolysen och citronsyracykeln med en enkel transaminering blir till en aminosyra.

Merparten av alla icke essentiella aminosyrorna blir till alanin i tarmcellerna och skickas till levern som alanin. Vad som händer med alaninet efter transamineringen är beroende på vilka hormoner som verkar på levern och hur mycket av andra energigivande ämnen som finns tillgängligt i levern.

Fulla förråd och kraftig insulinsignal och ( jag gissar ) att det mesta av alaninet blir till fett. Kraftig glukagonsignal och alaninet blir till glukos. Finns det ingen annan energi tillgänglig så blir alaninet energi osv.

De essentiella aminosyrorna är essentiella eftersom de har en mer omständig nedbrytning och uppbyggnad. Det blir inte mindre komplext eftersom musklerna måste eliminera alla ammoniak som en annan aminosyra, alanin eller glutamin.
Min djärva gissning är att alla essentiella aminosyror omsätts som energi och ALDRIG går in som glykogen.

creperiet
2010-04-28, 06:18
Hoppades att du skulle nappa på denna Sverker!:) Får se om någon annan har något att tillägga.

Eddie Vedder
2010-04-28, 06:20
Min djärva gissning är att alla essentiella aminosyror omsätts som energi och ALDRIG går in som glykogen.

Det är fel. Alanincykeln och coricykeln kan leda till en "omväg" där glukogena aminosyror och mjölksyra bryts ner till glukos, lämnar cellen ut i blodbanan och sedan lagras på annat håll. Omfattningen vet jag inget om.

Sverker
2010-04-28, 06:27
De essentiella aminosyrorna ramlar in i muskeln och transamineras. Ammoniaken måste bort och den förs till tarmen och levern i form av glutamin eller alanin. Det är först där som vi kan få ut glukos igen.


Räknar vi på TVÅ varv så kan essentiella aminosyror bli till glykogen i musklerna:em:
Ska vi reda ut vad som blir kvar i muskeln av valin och isoleucin när den skickat bort glutaminen måste jag läsa på. Teoretiskt går det säkert att bygga glukos men jag ser inte förutsättningarna.

Eddie Vedder
2010-04-28, 06:42
Räknar vi på TVÅ varv så kan essentiella aminosyror bli till glykogen i musklerna:em:

Jag påstod alder att det var okomplicerat.:D

Jag tror definitivt du har koll på det här Sverker, bättre koll än jag, men det var just det där med "ALDRIG" som jag reagerade lite på. Oavsett hur obetydlig onfattning vi pratar om så brukar kroppen ha en förmåga att fixa och trixa ganska effektivt utifrån sina förutsättningar.

creperiet
2010-04-28, 11:27
Det är fel. Alanincykeln och coricykeln kan leda till en "omväg" där glukogena aminosyror och mjölksyra bryts ner till glukos, lämnar cellen ut i blodbanan och sedan lagras på annat håll. Omfattningen vet jag inget om.

Är det en obefogad gissning att en viss del av denna "frigående" glukos åker till levern, och en viss del, d v s de delar på fördelningen? Hur stor del som går till musklerna skulle då möjligtvis (som vanligt) kunna avgöras av GLUT4-transportörernas placering (eller andra glukoskänslighetsmarkörer)?

Eddie Vedder
2010-04-28, 14:51
Är det en obefogad gissning att en viss del av denna "frigående" glukos åker till levern, och en viss del, d v s de delar på fördelningen? Hur stor del som går till musklerna skulle då möjligtvis (som vanligt) kunna avgöras av GLUT4-transportörernas placering (eller andra glukoskänslighetsmarkörer)?

Den teorin känns inte orimlig. Nu spekulerar vi ju ganska fritt alla tre (livin' on the edge:D) men det känns som sagt rimligt tycker jag. Jag tror man kan dra slutsatsen att det handlar om mycket små mängder och vid ganska speciella situationer i alla fall.

creperiet
2010-04-29, 06:22
(livin' on the edge:D)

:hbang:


Jag tycker det är hardcore bara det faktum att jag hittar två till detta land som vill diskutera frågan.:cool:

Eddie Vedder
2010-04-29, 07:34
Jag tycker det är hardcore bara det faktum att jag hittar två till detta land som vill diskutera frågan.:cool:

Tragiskt eller hardcore, den diskussionen låter vi bli att gräva i tycker jag.:D