handdator

Visa fullständig version : Vad är ljuset och tunneln?


von huff
2010-04-27, 17:01
Jag har hört och läst många historier om hur folk som nästan dött har berättat om ljus och nån sorts upplyst tunnel.Historierna är många, polarens farfar hade råka ut för en sån situation och det har många andra ochså som varit nära att dö.Många har upplevt ungefär samma saker.Vad tror ni att det är?Kan det vara hjärnan som skickar ut nån slags substans som gör att man blir lugn eller nåt sådant?Om vi föreställer oss att det är Gud så är det ju konstigt att man får se det om man endå inte dör den gången?Finns det vetenskapliga teorier om vad det är?Jag har alltid funderat på detta

MasterChief
2010-04-27, 17:06
Läste i en bok av Carl Sagan (Brocas hjärna?) och där hävdades det att det är minnet från födseln som dyker upp igen. Barnets första intryck är väldigt lika mot denna upplevelse.

Vet dock inte om det ligger någon sanning i det.

von huff
2010-04-27, 17:07
Ja det låter intressant men varför kommer det upp i skallen mitt i allt?

Jockefoten
2010-04-27, 17:09
Jag var död några sekunder i två års åldern.
När jag vaknade upp sa jag tydligen "jag såg Farfar" (farfar hade dött en vecka tidigare). Spooooooooky
Dock inget ljus...

von huff
2010-04-27, 17:11
Jag var död några sekunder i två års åldern.
När jag vaknade upp sa jag tydligen "jag såg Farfar" (farfar hade dött en vecka tidigare). Spooooooooky
Dock inget ljus...

Där ser man...Jag har läst om liknande grejjer att man sett någon nära som har dött.spoooky som sagt

tntballe
2010-04-27, 17:22
http://www.anst.uu.se/dla05000/neuroteologi.html
Gemensamt för många men inte alla NDE(näradödenupplevele) är att personen tycker sig uppleva att snabbt färdas genom en tunnel med ett starkt ljus i bortre änden. Detta skulle kunna uppstå när celler i ögat eller i hjärnans syncentra drabbas av försämrad energiförsörjning. Båda dessa organ är oerhört energikrävande och påverkas därför mycket snabbt vid utebliven eller minskad blodförsörjning. Andra vanliga upplevelser är att hela livet passerar revy, att personen ser avlidna släktningar och att en religiös gestalt är närvarande. Detta kan tänkas uppstå genom att minnen framkallas vilket kan förorsakas av syrebrist i vissa delar av hjärnan. De specifika religiösa gestalter som upplevs korrelerar med personens religiösa tro och förväntningar (Blackmore, 1993 & 1996; Knoblauch et al., 2001) vilket tyder mycket starkt på att det är minnen som aktiveras. Flera fallbeskrivningar finns från personer utan religiös tro och som inte heller gjorde några religiösa tolkningar av upplevelsen (Lansberry, 1994; Hamrin, 2000; Sjölander, 2001).

von huff
2010-04-27, 17:29
Det andra låter rätt logiskt men detta fattade jag ej:De specifika religiösa gestalter som upplevs korrelerar med personens religiösa tro och förväntningar.Menas det att man som troende kristen ser nån gestalt som förknippas med kristendomen och man som buddhist ser nåt som förknippas med buddhismen?Menas det att alla har en bild av hur det är att dö i bakhuvudet och det som man förknippar med döden kommer fram när man dör?

jakob
2010-04-27, 17:30
Jag var död några sekunder i två års åldern.
När jag vaknade upp sa jag tydligen "jag såg Farfar" (farfar hade dött en vecka tidigare). Spooooooooky
Dock inget ljus...

Du minns alltså vad som hände som tvååring? *popcorn*

young_george
2010-04-27, 17:32
Du minns alltså vad som hände som tvååring? *popcorn*

Tänk lite nu.

jakob
2010-04-27, 17:33
Tänk lite nu.

Förklara gärna...

young_george
2010-04-27, 17:37
Förklara gärna...

Det är ju uppenbart att han fått det berättat för sig av en äldre person som närvarande vid tillfället.

När jag vaknade upp sa jag tydligen "jag såg Farfar" (farfar hade dött en vecka tidigare). Spooooooooky

jakob
2010-04-27, 17:37
Nu var det angående ljuset jag kommenterade.

Jag köper inte teorin om ljuset som skrevs tidigare heller. Nu antar jag att man oftast blundar i dessa situationen och då når inget ljus ögat som ögats molekyler kan reagera med, alltså måste det vara något man föreställer sig?

victor_n
2010-04-27, 17:39
Ljuset och tunneln är en myt för att försköna ens persons sista stund, det blir svart och inget mer.

Andy.da.wohoo
2010-04-27, 17:39
Nu var det angående ljuset jag kommenterade.

Han sa ingenting om något ljus till den eller de som var närvarande som berättade för honom att han sa att han sett sin döda farfar, antagligen.

jakob
2010-04-27, 17:41
Läs om läs rätt.

tntballe
2010-04-27, 17:41
Det andra låter rätt logiskt men detta fattade jag ej:De specifika religiösa gestalter som upplevs korrelerar med personens religiösa tro och förväntningar.Menas det att man som troende kristen ser nån gestalt som förknippas med kristendomen och man som buddhist ser nåt som förknippas med buddhismen?Menas det att alla har en bild av hur det är att dö i bakhuvudet och det som man förknippar med döden kommer fram när man dör?

Ens egna religiösa tro betyder så mycket och tar upp tillräckligt mycket av ens tankar så att det då är dom delar som kommer upp. På samma sätt som andra kan se personer som betytt mycket för en såsom släktingar och vänner.

von huff
2010-04-27, 17:43
Ljuset och tunneln är en myt för att försköna ens persons sista stund, det blir svart och inget mer.

Kanske, kanske inte.Saken är den att många som varit nära döden har berättat om ljus osv men är det annorlunda att dö pårikitigt?Försöker inte övertyga nån att såhär är det tycker bara att det är intressant:)

Andy.da.wohoo
2010-04-27, 17:43
Läs om läs rätt.

Förstår inte vad du är ute efter?

jakob
2010-04-27, 17:43
Kanske, kanske inte.Saken är den att många som varit nära döden har berättat om ljus osv men är det annorlunda att dö pårikitigt?Försöker inte övertyga nån att såhär är det tycker bara att det är intressant:)

Vart menar du att ljuset skulle komma ifrån i så fall?

Edit: Andy.da.wohoo jag tror inte på att han minns ifall han såg något ljus eller inte.

von huff
2010-04-27, 17:45
Nu var det angående ljuset jag kommenterade.

Jag köper inte teorin om ljuset som skrevs tidigare heller. Nu antar jag att man oftast blundar i dessa situationen och då når inget ljus ögat som ögats molekyler kan reagera med, alltså måste det vara något man föreställer sig?

Nu kanske jag låter löjlig för många men jag tänkte att det typ är själen som lämnar kroppen eller liknande.Människans vikt minskas med 21 gram genast efter döden, finns väl en bok med titeln "själen väger 21 gram".Jag har svårt att tro att det bara blir svart

von huff
2010-04-27, 17:47
Vart menar du att ljuset skulle komma ifrån i så fall?

Edit: Andy.da.wohoo jag tror inte på att han minns ifall han såg något ljus eller inte.

Jag menar ingenting utan spekulerar bara.Jag ser två alternativ.

1.Ljuset kommer pga av att hjärnan inte får syre vilket redan postades i tråden

2.Gud finns, själen lämnar kroppen via en tunnel osv osv

jakob
2010-04-27, 17:48
Filosofi är inte min grej men jag tror tyvärr att du får vänta och se vad som händer eftersom ingen kan svara på det.

Edit: problemet är bara att ljus skapas inte i hjärnan.

von huff
2010-04-27, 17:50
Filosofi är inte min grej men jag tror tyvärr att du får vänta och se vad som händer eftersom ingen kan svara på det.

Edit: problemet är bara att ljus skapas inte i hjärnan.

Grejjen är ju den att man inte direkt "ser" saker.När du drömmer har du ju ögonen fast men du ser ju saker endå.

LoTiX
2010-04-27, 17:51
Nu kanske jag låter löjlig för många men jag tänkte att det typ är själen som lämnar kroppen eller liknande.Människans vikt minskas med 21 gram genast efter döden, finns väl en bok med titeln "själen väger 21 gram".Jag har svårt att tro att det bara blir svart

Nej det gör den inte.

victor_n
2010-04-27, 17:51
Kanske, kanske inte.Saken är den att många som varit nära döden har berättat om ljus osv men är det annorlunda att dö pårikitigt?Försöker inte övertyga nån att såhär är det tycker bara att det är intressant:)

Kan ljuset möjligtvis vara något inlärt? att man "ska" se ljuset och hjärnan säger åt en att framkala ljuset?

egge
2010-04-27, 17:52
Nu kanske jag låter löjlig för många men jag tänkte att det typ är själen som lämnar kroppen eller liknande.Människans vikt minskas med 21 gram genast efter döden, finns väl en bok med titeln "själen väger 21 gram".Jag har svårt att tro att det bara blir svart

Illusionerad Vetenskaps syn på 21-gram teorin:

Under spiritismens storhetstid omkring år 1900 genomförde man en serie makabra försök, där en döende placerades på en specialvåg och vägdes före, under och efter döden. Många av de forskare som utförde dessa experiment rapporterade att det i dödsögonblicket skedde en plötslig och oförklarlig viktminskning, i regel på 20–30 gram. Det tog man som bevis för att själen i detta ögonblick lämnade kroppen. Viktminskningen kan även bero på utandning och förångning, och idag menar de flesta forskare att resultaten i högre grad avspeglar dåtidens hållning till själens existens än ett verkligt fenomen.

von huff
2010-04-27, 17:52
Nej det gör den inte.

Inte?

young_george
2010-04-27, 17:53
Inte?

Nix.

jakob
2010-04-27, 17:53
Nej du ser inte saker utan det är bara hjärnan som föreställer sig. Förmodligen så handlar det här om personer som varit medvetslösa vid händelsen och då har det väl bara drömt allt.
Hur ska kroppen eller hjärnan veta om när du är nära döden och varför skulle dessa personer uppleva vägen till döden fast det klarade sig?

von huff
2010-04-27, 17:54
Kan ljuset möjligtvis vara något inlärt? att man "ska" se ljuset och hjärnan säger åt en att framkala ljuset?

Ingen aning, det är ju möjligt

egge:Jahh så det är så det ligger till.Rätt komiskt att det skrivs en bok på 2000 talet som berättar om hur själen lämnar kroppen

Yes
2010-04-27, 17:55
Jag menar ingenting utan spekulerar bara.Jag ser två alternativ.

1.Ljuset kommer pga av att hjärnan inte får syre vilket redan postades i tråden

2.Gud finns, själen lämnar kroppen via en tunnel osv osv
3. Rymaliens transporterar dig till en avlägsen planet

Jag tror på rymaliens.

von huff
2010-04-27, 17:56
Nej du ser inte saker utan det är bara hjärnan som föreställer sig. Förmodligen så handlar det här om personer som varit medvetslösa vid händelsen och då har det väl bara drömt allt.
Hur ska kroppen eller hjärnan veta om när du är nära döden och varför skulle dessa personer uppleva vägen till döden fast det klarade sig?

Det kan jag inte svara på, utan dt är det jag själv funderar på.Man kan ju vara död ganska länge och sedan återupplivas

jakob
2010-04-27, 17:56
Det kan jag inte svara på, utan dt är det jag själv funderar på.Man kan ju vara död ganska länge och sedan återupplivas

Jaså vad anses vara länge?

von huff
2010-04-27, 17:57
Jaså vad anses vara länge?

flera minuter

jakob
2010-04-27, 17:59
Det vet jag inget om men tänk på att man då hinner drömma allt detta precis innan kroppen dör.

Onigiri
2010-04-27, 18:00
Haha, ni kommer alltid bra överens på kolo :) Vart ska det här sluta...

Tolkia
2010-04-27, 18:01
Det går iofs väldigt fort att drömma saker, så det är nog inte nödvändigt att vara döende/död/nära döden/whatever särskilt länge för att hinna med en "nära döden-upplevelse".

tntballe
2010-04-27, 18:01
Om testet från 1907
http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp

tntballe
2010-04-27, 18:07
3. Rymaliens transporterar dig till en avlägsen planet

Jag tror på rymaliens.

Är det dom med extremt mystisk och utvecklad teknologi som gav dem mystiska krafter så de kunde se mystiska saker i en mystisk framtid?

Tolkia
2010-04-27, 18:37
Är det dom med extremt mystisk och utvecklad teknologi som gav dem mystiska krafter så de kunde se mystiska saker i en mystisk framtid?
Det är de som bor på Venus, som Sune Hjort brukar hälsa på.

snej
2010-04-27, 18:42
Hallucination. Hjärnan frigör mängder med galen skit i dödsögonblicket skulle jag tippa på. Filtret öppnas på bred front, precis som på en LSD tripp. Så är det.

tntballe
2010-04-27, 18:52
Det är de som bor på Venus, som Sune Hjort brukar hälsa på.

Han åker dit för att odla sitt känsloliv.

vicarious
2010-04-27, 19:06
Ljuset och tunneln är en myt för att försköna ens persons sista stund, det blir svart och inget mer.

How the fuck would you know? =)

ryss
2010-04-27, 19:34
Vart menar du att ljuset skulle komma ifrån i så fall?

Edit: Andy.da.wohoo jag tror inte på att han minns ifall han såg något ljus eller inte.

Han har ju inte sagt att han sett något ljus heller?

Kek
2010-04-27, 19:47
Med tanke på vad hjärnan kan få dig att uppleva när du är vid livet vilket är en hel del sjukt, skojigt, spooky är det väl inte så konstigt får dig att uppleva ännu spooigare saker de sista sekundrarna av ditt liv?

Donner
2010-04-27, 19:58
Med tanke på vad hjärnan kan få dig att uppleva när du är vid livet vilket är en hel del sjukt, skojigt, spooky är det väl inte så konstigt får dig att uppleva ännu spooigare saker de sista sekundrarna av ditt liv?

Vet hjärnan om att den är nära att dö då eller? Vid en trip frambringar man ju det själv, det är inte så att när jag kör bil börjar gatlyktan lysa i regnbågens färger helt plötsligt.

Mental
2010-04-27, 20:08
Q: Vad är ljuset och tunneln?

A: http://www.harmersteel.com/wp-content/uploads/tunnel_new.jpg

Kek
2010-04-27, 20:12
Vet hjärnan om att den är nära att dö då eller? Vid en trip frambringar man ju det själv, det är inte så att när jag kör bil börjar gatlyktan lysa i regnbågens färger helt plötsligt.

Ja då det tror jag. Hjärnan sänder väl ut en hel del olika substanser vid nära döden upplevelser för att göra det mindre smärtsamt för dig. T.ex. så är det ju många som säger efter att de nästan har drunknat att de känner sig ganska tillfreds och harmoniska precis innan de tuppar av och om man håller andan själv så tycker jag att man upplever något liknande efter ett tag.

tntballe
2010-04-27, 20:20
Vet hjärnan om att den är nära att dö då eller? Vid en trip frambringar man ju det själv, det är inte så att när jag kör bil börjar gatlyktan lysa i regnbågens färger helt plötsligt.

Syrebristen är säkert den huvudsakliga orsaken till diverse upplevelser. Och brist eller överdos av hjärnans signaler är ju det man får ut av droger.

p1r
2010-04-27, 20:23
Bara bullshit, finns inget logiskt i att det skulle komma upp en tunnel med ett ljus.

vicarious
2010-04-27, 20:30
Bara bullshit, finns inget logiskt i att det skulle komma upp en tunnel med ett ljus.

Varför skulle logik ha nånting med det att göra? Vad säger att det ska vara logiskt? Clownfasoner.

MojjMojj
2010-04-27, 20:31
4.a Ens "jag" sugs in ett svart hål som transporterar en till Andromeda-galaxen precis innan den kraschar in i Vintergatan.

Kek
2010-04-27, 20:34
Bara bullshit, finns inget logiskt i att det skulle komma upp en tunnel med ett ljus.

Mycke av det man upplever i extrema situationer är inte särskilt logiskt.

snej
2010-04-27, 20:42
Vet hjärnan om att den är nära att dö då eller? Vid en trip frambringar man ju det själv, det är inte så att när jag kör bil börjar gatlyktan lysa i regnbågens färger helt plötsligt.

En ''tripp'' öppnar filtret för hjärnans alla sinnesintryck, ljud, syn, hörsel, känsel. Allt blandas, och förstärks otroligt mycket. Vem vet vad som händer med hjärnan när den dör.

JoeyP
2010-04-27, 21:03
Häftigt det där, svårt att veta vad man ska tro även om mycket har vetenskapliga "bevis" för det.

Det kanske är gud som har skapat vetenskapen för att få fram dem som verkligen tror på honom?

Att tro på honom trots alla motbevis på att han inte finns.

Se runt omkring er, allt som finns är ju helt unikt. Bla allt sjukt jävla gott som finns att äta :D GODIS! Choklad! Hur fan kan något så gott finnas!? Något sjukt övermäktigt måste ha skapat allting!

Jag vill tro på att det finns hemliga krafter, gudar, magiska grejor! Spöken etc! Det verkar så häftigt!

Kolla avatar! Fett cool film!!! :D

MojjMojj
2010-04-27, 21:07
Häftigt det där, svårt att veta vad man ska tro även om mycket har vetenskapliga "bevis" för det.

Det kanske är gud som har skapat vetenskapen för att få fram dem som verkligen tror på honom?

Att tro på honom trots alla motbevis på att han inte finns.

Se runt omkring er, allt som finns är ju helt unikt. Bla allt sjukt jävla gott som finns att äta :D GODIS! Choklad! Hur fan kan något så gott finnas!? Något sjukt övermäktigt måste ha skapat allting!

Jag vill tro på att det finns hemliga krafter, gudar, magiska grejor! Spöken etc! Det verkar så häftigt!

Kolla avatar! Fett cool film!!! :D

Cool things exis,t therefore "magic man" don'it.

Dreas
2010-04-27, 21:37
Jag menar ingenting utan spekulerar bara.Jag ser två alternativ.

1.Ljuset kommer pga av att hjärnan inte får syre vilket redan postades i tråden

2.Gud finns, själen lämnar kroppen via en tunnel osv osvHallucinationer vid syrebrist är inget direkt ovanligt. Själv på gymmet kan det börja blinka och jag ser "stjärnor", inte tolkar jag det som om gud finns. Kemisk reaktion helt enkelt.

stridis
2010-04-27, 21:42
Jag vill tro på att det finns hemliga krafter, gudar, magiska grejor! Spöken etc! Det verkar så häftigt!


Troll finns. Fast här på den här brädan verkar de inte så mäktiga eller häftiga.

JoeyP
2010-04-27, 21:44
Hahaha!

Kek
2010-04-27, 23:41
Ändå rätt coolt att tänka lite på hur allt skapades. Vad fanns innan universum? Fanns det bara mörker och ingenting? hur skapades all materia från början? har den alltid funnits i all oändlighet? hur många andra universum har det funnits innan vårat, vad händer efter döden osv. Kommer antagligen aldrig få ett vettigt svar på det men tycker det är jävligt intresseant att spekulera kring.

Doctor Snuggles
2010-04-28, 00:05
Det är lite intressant att många ser "ljustunneln" som något slags bevis på livet hädanefter, som om det vore en rimlig förklaring eller åtminstone en ledtråd. Tänk istället på vad som händer hela tiden, vid varje vaken stund; din hjärna "skapar" en fantastiskt invecklad representation av världen runtomkring dig, samt styr en massa processer i kroppen etc. Du lever konstant i en slags virtuell simulering skapt av naturens hitintills mest komplexa och anpassningsbara beräkningsmaskin, så varför skulle någon minutiös del som t.ex. något slags ljustunnelfenomen vara mer fantastiskt eller tyda på att det finns något "mer" - snarare än att det är en bieffekt eller beräkningsfel pga otillräckliga data (synintryck, blodtillförsel o dyl). Dessutom så gör hjärnan "fel" otaliga ggr hela tiden som t.ex. skapar felaktiga minnen, man glömmer saker, tror man ser en sak som senare visar sig vara ngt helt annat osv. Är det också tecken på det "bortom fysiska"? Är det ett övernaturligt väsen som är orsaken?

Doctor Snuggles
2010-04-28, 00:09
Ändå rätt coolt att tänka lite på hur allt skapades. Vad fanns innan universum? Fanns det bara mörker och ingenting? hur skapades all materia från början? har den alltid funnits i all oändlighet? hur många andra universum har det funnits innan vårat, vad händer efter döden osv. Kommer antagligen aldrig få ett vettigt svar på det men tycker det är jävligt intresseant att spekulera kring.

Problemet är att själva frågan är felställd, att fråga vad som fanns innan universum skapades är som att fråga vad som är söder om sydpolen (som jag tror Stephen Hawkins myntade). Om man går efter gängse vetenskapliga teori så skapades tid och rum iom den stora smällen, så själva frågan blir meningslös.

Nitrometan
2010-04-28, 07:27
Hallucinationer vid syrebrist är inget direkt ovanligt. Själv på gymmet kan det börja blinka och jag ser "stjärnor", inte tolkar jag det som om gud finns. Kemisk reaktion helt enkelt.
Gud bor i de tunga knäböjarna. Tru story.

Det är inte ett ljus i en tunnel man ser utan domarbelysningen.

Ganymedes
2010-04-28, 08:10
Alla de här upplevelserna folk berättar om vid en nära-döden-upplevelse går att framkalla artificiellt genom att med medicinska instrument minska aktiviteten i hjärnans olika centra. Därigenom går det också att framkalla den klassiska "sväva över sin egen kropp och titta ned på den"-känslan samt ljuset-i-tunneln. Detta tycker jag är MYCKET mer intressant än en hokus-pokusförklaring a'la religion. Sagor har inget att komma med när man utforskar och upptäcker verklighetens under.

Intressant artikel: Bright lights, angelic visions products of too much CO2 in the blood, study says. (http://news.nationalgeographic.com/news/2010/04/100408-near-death-experiences-blood-carbon-dioxide/)

(Dock fick artikeln lite kritik för sitt genomförande i senaste Skeptics Guide (http://www.theskepticsguide.org/))

stridis
2010-04-28, 19:26
Gud bor i de tunga knäböjarna. Tru story.

Det är inte ett ljus i en tunnel man ser utan domarbelysningen.

signaturmaterial!!!! Fast jag hade inte tänkt byta*grr27*
Men jag får passa på att applådera till fyndigheten, den uppskattades.:cheers:

n1tro
2010-04-28, 19:34
jag tror JustinCredible har ett svar på denna fråga, hände mkt skumma grejer kring den killen



mvh

Nitrometan
2010-04-29, 08:14
Men jag får passa på att applådera till fyndigheten, den uppskattades.:cheers:
Det är inte fyndighet. Det är sanning. Knäböjsställningen är mitt altare.