handdator

Visa fullständig version : Värktabletters - påverkar de muskeltillväxt?


Numse
2010-04-27, 16:48
Värktabletter så som Ipren och Voltaren som är antiinflammatoriska, påverkar de muskeltillväxt eller återhämtningen något? isf, hur mycket?

Hur är det med ibumetin och alvedon?

Edit:
-s i titeln :/

WHITEFOLKS
2010-04-27, 16:51
Sök på nsaid på forumet så får du nog en del hits.

young_george
2010-04-27, 16:56
De sänker en eventuellt förhöjd proteinsyntesen till basnivåer.

Detta gäller alla s.k NSAID

Numse
2010-04-27, 17:14
Tack för tipsen, nu har jag sökt och läst. Och tydligen så är alla tabletter i stort sett åt helvete. Huvudvärk here I come.
Tog Alvedon idag och igår, och nu kan alltså mitt monsterbenpass igår vara helt i onödan?............ det är nästan så jag börjar gråta..

Det kom upp lite frågetecken angående Omega-3 påverkan på proteinsyntesen men det besvarades aldrig såvitt jag såg.

limenka
2010-04-27, 17:19
Jag brukar rent av undvika läkemedel vid sjukdom/smärta då en förhöjd kropps temp. är bra för cellerna(vid jätte liten feber)..det var vad min lärare lärde mig i alla fall :D

vicarious
2010-04-27, 19:12
Efter träning http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/282/3/E551

JoeyP
2010-04-27, 19:22
Undra hur det är med nässpray?

Fyfan va surt, tänk om jag hade kunna deffa nonstop från midsommar!

Hade en och en halv månad sjukdom med pencelin, nässpray, kortison, gick ner i vikt, dålig mat osv!

Ändå lyckats fixa min bästa form! Var bra slapp ett tag! Måste tappat rejält med mass!

forslund
2010-04-27, 19:26
Klassas antihistaminer som NSAIDer?

Tänker då på helt vanliga allergitabletter, typ loratadin/cleratin osv.

vicarious
2010-04-27, 19:34
Klassas antihistaminer som NSAIDer?

Tänker då på helt vanliga allergitabletter, typ loratadin/cleratin osv.

Nej.

vicarious
2010-04-27, 19:35
Undra hur det är med nässpray?

Fyfan va surt, tänk om jag hade kunna deffa nonstop från midsommar!

Hade en och en halv månad sjukdom med pencelin, nässpray, kortison, gick ner i vikt, dålig mat osv!

Ändå lyckats fixa min bästa form! Var bra slapp ett tag! Måste tappat rejält med mass!

Vanlig nässpray består väl av saltlösning så vitt jag vet. Sen finns det ju kortisonsprayer.

Tobbeh
2010-04-27, 20:07
Bättre att hitta problemet än att dämpa smärtan med hjälp av medicin, varför får du din huvudvärk, gå till botten med det problemet? Sömn, kost, stress, vatten?

schmecker
2010-04-27, 21:37
har svårt tänka mig enstaka doser har sån extremt negativ effekt, i studierna som postats är det ju personer som stått på max dygnsdos under flera veckor.
både ibuprofen och paracetamol har en kort halverings tid så trycker du i dig enstaka standarddoser är de ute ur systemet ganska snabbt.

Doctor Snuggles
2010-04-27, 22:00
Optimalnoja schmloloja. Det är verkligen skitsamma - har inte märkt någon effekt överhuvudtaget och har i perioder tagit nsaids rätt ofta veckor i sträck. Under en period då jag tog som mest, så upplevde jag ingen skillnad.
Skulle man vara "beroende" och knapra hela dagarna månader i sträck så kanske det först då blir ngn märkbar skillnad. Man blir dessutom inte särskilt motiverad till att träna om man har ont av en eller annan anledning, så det jämnar nog ut sig i värsta fall ändå.

JoeyP
2010-04-27, 22:02
Så vanligt nässpray är okej då tror ni? :D

Optimal nojja här ja. Har tappat så jävla mkt av alla uppehåll så palla fan inte. Jävla *** liv.

Doctor Snuggles
2010-04-27, 22:02
Bättre att hitta problemet än att dämpa smärtan med hjälp av medicin, varför får du din huvudvärk, gå till botten med det problemet? Sömn, kost, stress, vatten?

Kroppen är inte någon exakt maskin; visst, har man ont ofta så bör man försöka göra något åt den eventuella orsaken, men ibland så får man bara ont i huvudet eller annat helt sonika. Det går inte att kontrollera varenda lilla variabel i ens liv, eller ens kropp, i vilket fall.

Doctor Snuggles
2010-04-27, 22:04
Så vanligt nässpray är okej då tror ni? :D

Optimal nojja här ja. Har tappat så jävla mkt av alla uppehåll så palla fan inte. Jävla *** liv.

Är du BB på proffsnivå? Då har du gener som heter duga och knaprar antagligen annat som hjälper så du inte behöver bry dig.
Är du det inte, så behöver du inte bry dig heller.

Numse
2010-04-27, 22:38
Tack för att du gav mig ett annat perspektiv Snuggles. Har suttit och varit emo hela kvällen över en alvedon.. det kanske var att överdriva..

JoeyP
2010-04-27, 22:48
Är du BB på proffsnivå? Då har du gener som heter duga och knaprar antagligen annat som hjälper så du inte behöver bry dig.
Är du det inte, så behöver du inte bry dig heller.

Nää men gener som suger åsneballe och måste därför maximera allt för att lyckas hamna på positiv proteinsyntes :D :(

Får väl ta ett skjut nässpray nu då! Sitter här med snor rinnande ur ögonen förfan haha, och jag ska träna imorgon....

Men om min biceps är borta imorgon så vet jag vem ja ska skylla på!!!!

Doctor Snuggles
2010-04-27, 22:56
Men om min biceps är borta imorgon så vet jag vem ja ska skylla på!!!!

Köttätande bakterier?

JoeyP
2010-04-27, 23:01
Köttätande bakterier?

Låter inte orimmligt. Fattar inte hur det kan finnas så mkt snor i min näsa hahaa

1990
2010-04-27, 23:09
Är det någon som vet hur tramadol påverkar proteinsyntesen? Jag antar att den är mindre bra. Vart nyfiken för att min pappa har höftledsartros och äter medicinen regelbundet. Som tur var ska han få operera sig snart, och då behöver han förhoppningsvis inga tabletter framöver.

King Grub
2010-04-28, 08:41
Tränar din pappa styrketräning och vill ha maximal muskeltillväxt dygnet efter passet? Det är inte den normala pågående proteinsyntesen som nedregleras av NSAID, utan den uppreglering av proteinsyntesen som sker efter styrketräning som minskar eller uteblir.

Numse
2010-04-28, 08:48
Tränar din pappa styrketräning och vill ha maximal muskeltillväxt dygnet efter passet? Det är inte den normala pågående proteinsyntesen som nedregleras av NSAID, utan den uppreglering av proteinsyntesen som sker efter styrketräning som minskar eller uteblir.

Hur lång tid påverkar NSAID? Handlar det bara om ifall man tar en tablett direkt inpå träningen, eller är det lika illa att ta en på morgonen, träna på kvällen och ta en till nästa morgon?

bragd
2010-04-28, 12:05
Men nu är väl inte Tramadol ett NSAID preparat utan en opiat? Och opiater är väl välkända för att sänka testosteronhalten i kroppen? Gissar att Grub syftade på "Tradil" eller helt enkelt tog för givet att det handlade om ett NSAID preparat :)

Eddie Vedder
2010-04-28, 14:57
Nää men gener som suger åsneballe och måste därför maximera allt för att lyckas hamna på positiv proteinsyntes :D :(

Varför skulle du ha bedrövliga gener? Du har ju en klart godkänd fysik och har väl inte tränat seriös styrketräning i så värst många år? Att man inte tillhör en extrem kategori gör inte ens förutsättningar bedrövliga och jag vågar lova att du inte har ovanligt tskiga förutsättningar. Bara orimliga förväntningar.

Sedan tror jag positiv proteinbalans är ordet du syftar på. ;)

Anders The Peak
2010-04-28, 18:26
Tränar din pappa styrketräning och vill ha maximal muskeltillväxt dygnet efter passet? Det är inte den normala pågående proteinsyntesen som nedregleras av NSAID, utan den uppreglering av proteinsyntesen som sker efter styrketräning som minskar eller uteblir.

Samt att NSAID har den här effekten (http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/107/5/1600)

Slartibartfast
2011-03-23, 13:17
Tränar din pappa styrketräning och vill ha maximal muskeltillväxt dygnet efter passet? Det är inte den normala pågående proteinsyntesen som nedregleras av NSAID, utan den uppreglering av proteinsyntesen som sker efter styrketräning som minskar eller uteblir.

Så sålänge man inte tränar, så är det lugnt att äta ibuprofen, med tanke på proteinsyntesen? Det är bara runt träning man bör undvika det?

Jag har typ ryggskott eller nåt, och måste vila från träningen. Har ibuprofen 400 mg hemma, men undrar om det är värt att fara via apoteket efter paracetamol.

Gunfire
2011-03-23, 16:41
Hur e d med det omeprazol då? påverkar det något?

King Grub
2011-03-23, 16:52
Så sålänge man inte tränar, så är det lugnt att äta ibuprofen, med tanke på proteinsyntesen? Det är bara runt träning man bör undvika det?

Jag har typ ryggskott eller nåt, och måste vila från träningen. Har ibuprofen 400 mg hemma, men undrar om det är värt att fara via apoteket efter paracetamol.

Det är uppregleringen som sker av styrketräningen som påverkas.

Tolkia
2011-03-23, 17:50
Gunfire: Omeprazol är ingen NSAID, utan en protonpumpshämmare som verkar på saltsyraproducerande celler.

Slartibartfast
2011-03-24, 08:52
Ok, då vet jag.

Följdfråga: gör man sig själv en björntjänst genom att ta smärtsillande (som också är inflammationsdämpande) när man har ont i ryggen? Inflammationen har väl en uppgift, så man kanske bara förlänger återhämtningstiden, genom att dämpa den pågående processen?