handdator

Visa fullständig version : Blir du mer pretentiös på kolozzeum?


regus
2010-04-27, 12:25
Jag har märkt en tydlig trend att i trådar som handlar om fortkörningar, ringa in sig sjuk på jobbet eller diverse otyg är medlemmarna här oftast mer rättskaffens, klanderfri än vad genomsnittet framställer sig i "verkliga" livet.

Även jag har ibland fallit in i prettopsykosen även om jag är ganska avslappnad hur människor beter sig. Människor som kör väldigt fort på motorväg är häftiga.

Förlåt för jag använder ordet pretentiös högst slampaktigt.

Anton Fräs
2010-04-27, 12:34
Nej det är jag inte. Uttrycker mig ärligt här liksom i "verkligheten." Anser mig själv vara ganska rättskaffens; stjäla/fortkörning/rattfylla/misshandel/sjukanmäla sig när man inte är sjuk är saker jag helt enkelt inte gör.

Nitrometan
2010-04-27, 12:35
Jag är prettoelitist.

Yes
2010-04-27, 12:37
Jag är mer true än arabisk black metal.

Anton Fräs
2010-04-27, 12:40
Jag tror det kan vara så att det helt enkelt är på detta vis för att om man har åsikten att ex. rattfylla är fel uttrycker man den väldigt gärna. Kalle som å andra sidan tycker det är OK att köra rattfull är nog inte lika pigg på att uttrycka sin åsikt.

Osten80
2010-04-27, 12:42
Nej, det kan jag inte påstå.

rooz
2010-04-27, 12:45
Mkt moralkärringar, men hur många skulle tex våga gå in och bryta en misshandel? Jag vet att jag troligen inte skulle göra det.

Men många tror jag skriver det som kolo anser "rätt" sedan har vi ju några personligheter som inte gör så:D

ARMSTARK
2010-04-27, 12:46
Har nog samma åsikter i verkligheten som på kolo, möjligen drar man på lite extra åt andra hållet i sin anonymitet. :D Nä, nån bror duktig är jag inte.

kalle_banan
2010-04-27, 12:48
Man blir tuffare när man sitter bakom en datorskärm eftersom man inte riskerar att hånas lika mycket om man pratar om saker som man egentligen inte står för eller inte har en aning om.

rapzidi
2010-04-27, 12:54
Man blir tuffare när man sitter bakom en datorskärm eftersom man inte riskerar att hånas lika mycket om man pratar om saker som man egentligen inte står för eller inte har en aning om.

Är det inte tvärtom? Lättare att håna någon om man sitter bakom en datorskärm :D

Lallle
2010-04-27, 13:05
Mindre pretentiös.

Eddie Vedder
2010-04-27, 13:31
I de fall där jag själv handlar "korrekt" enligt normen nämner jag det och i de trådar jag vet att jag är skyldig till "det icke-korrekta" skäms jag och undviker att erkänna.:D

kalle_banan
2010-04-27, 13:47
Är det inte tvärtom? Lättare att håna någon om man sitter bakom en datorskärm :D

Varför inte både och?

Tolkia
2010-04-27, 13:53
Även jag har ibland fallit in i prettopsykosen även om jag är ganska avslappnad hur människor beter sig. Människor som kör väldigt fort på motorväg är häftiga.
Jag tycker annars att det som exemplifieras ovan är ungefär lika vanligt, d.v.s. att man skriver saker man tror är "icke PK" i (den kanske i viss mån rktiga) tron att folk skall tycka att man är avslappnad och "tuff".

JimmyJoe
2010-04-27, 14:02
Nej, jag har blivit mer badass eftersom jag måste väga upp för de som faller in i dvalan staten aka fåraherden vill att ni ska vara i!

hultman
2010-04-27, 14:29
Jag tycker annars att det som exemplifieras ovan är ungefär lika vanligt, d.v.s. att man skriver saker man tror är "icke PK" i (den kanske i viss mån rktiga) tron att folk skall tycka att man är avslappnad och "tuff".

Ehm. Om man vill bli poppis på kolozzeum så är det nog ingen bra idé att vara sig själv. Antingen har forumet blivit en samlingsplats för kyrkans ungdom eller så är det påklistrad prettomentalitet. Jag jobbar ju inte direkt i medvind på det här forumet och verkar ha gått obemärkt förbi alla som "spelar tuffa".

jakob
2010-04-27, 14:34
Vad är det för idioter som inte skriver sin egen åsikt i ett diskussionsforum?

Nitrometan
2010-04-27, 14:37
Jag jobbar ju inte direkt i medvind på det här forumet och verkar ha gått obemärkt förbi alla som "spelar tuffa".
Jag som trodde att du var förebilden för alla som spelar tuffa på kolo?

Osten80
2010-04-27, 14:51
Ehm. Om man vill bli poppis på kolozzeum så är det nog ingen bra idé att vara sig själv. Antingen har forumet blivit en samlingsplats för kyrkans ungdom eller så är det påklistrad prettomentalitet. Jag jobbar ju inte direkt i medvind på det här forumet och verkar ha gått obemärkt förbi alla som "spelar tuffa".

Du framstår inte på något sätt som icke-pk eller kontroversiell, utan bara som väldigt osäker och omogen.

Scratch89
2010-04-27, 14:58
Intressant tråd. Jag har själv uppmärksammat detta. Jag tror helt enkelt att de som skriver i trådarna är:

1. Så pretto att de är tvungna att skriva för att peka med hela fingret.
2. Folk vars prettighet inte spelar roll, utan de vill också bara peka med hela fingret och vara moralkakor, för att hamna i någon slags påhittad "vi-mot-syndarna"-konstellation.

Jag återkommer senare, måste äta äggmackor.

stridis
2010-04-27, 15:24
Mkt moralkärringar, men hur många skulle tex våga gå in och bryta en misshandel? Jag vet att jag troligen inte skulle göra det.

Men många tror jag skriver det som kolo anser "rätt" sedan har vi ju några personligheter som inte gör så:D

Jag skulle antagligen gå in och bryta. I allmänt skriver jag mina åsikter vare sig det är hippt eller inte.

Jag jobbar ju inte direkt i medvind på det här forumet och verkar ha gått obemärkt förbi alla som "spelar tuffa".

Som sig bör, vissa skall bara ha motvind.

Onigiri
2010-04-27, 15:29
På internet är man hardcore, i verkligheten är man en mes.

Olegh
2010-04-27, 15:29
Pretto, vafan? Är det pretentiöst att ha god moral och vara skötsam?

Scratch89
2010-04-27, 15:32
På internet är man hardcore, i verkligheten är man en mes.

De som träffat mig och umgås med mig IRL säger att jag är precis likadan här som på forumet. Om det är bra eller dåligt, vet jag ej. :D

Det jag menar är att många är olika. Vissa jag har träffat från forumet är idioter här, men väldigt trevliga IRL. Vissa är trevliga på forumet, men så elaka/otrevliga IRL. Undrar varför.

Wille005
2010-04-27, 15:34
Är man en särgroda, så är man.

Linnet
2010-04-27, 16:13
Eftersom jag omöjligen skulle kunna bli mer pretentiös än jag redan är i verkligheten så nej..

coxie
2010-04-27, 16:21
Det tror jag inte, fast jag vet inte riktigt hur jag uppfattas.

I verkliga livet är jag inte allt för pretto men samtidigt så är jag inte någon badass mother fucker som måste visa att jag är icke pk.

Förhoppningsvis uppfattas jag som den fullt normala idioten jag är både på internet och i verkliga livet.

Tricce
2010-04-27, 16:21
Jag är mesigare på kolo än någon annanstans för man får så lätt varningar här!

Loke
2010-04-27, 16:27
Du framstår inte på något sätt som icke-pk eller kontroversiell, utan bara som väldigt osäker och omogen.

Du har fel, han är väldigt kontroversiell, de flesta här stör sig ju på honom. Inte tycker jag heller han verkar mer osäker och omogen än genomsnittet här heller.

spoonchest
2010-04-27, 16:44
Det är lite skillnad på svaren här och IRL. Mkt kan ju ha att göra med att man uttrycker sig i skrift.
Personer som känner en och lyssnar på en IRL vet vad man menar, oftast. Man kan uttrycka sig rätt klumpigt utan att för den delen framstå som helt kokobahia.
Är man dessutom halvdålig på att uttycka sig i skrift, så är det som gjort för att feltolkas. Helst i en hetsig diskussion på ett internetforum med en massa anonyma personer.

svennebanan
2010-04-27, 16:45
Du har fel, han är väldigt kontroversiell, de flesta här stör sig ju på honom. Inte tycker jag heller han verkar mer osäker och omogen än genomsnittet här heller.

Akta så jag inte hämtar "pickan".

mini
2010-04-27, 16:48
Nej, men jag blir kallad PK här vilket troligen mycket få som känner mig bättre än random Kollofjortis som har ett behov av att vara kontroversiell skulle kalla mig.

tossefar
2010-04-27, 16:56
Jag är lika jobbig irl som på kolo.

salmiak
2010-04-27, 18:00
Jag är väldigt moral-elitistisk i verkligheten, likaså på internet.

Loke
2010-04-27, 19:13
Akta så jag inte hämtar "pickan".

Ja, jo, att han är mindre mogen är dig kan jag väl hålla med om, men det är nog de flesta här. Grattis, du är bland de mognaste i Sverige.

Librish
2010-04-27, 19:45
För det första är det ju ett diskussionsforum, därav är det ju lättare att ta en diskussion här.

För det andra har man anonymitet, det är lättare att föra fram kontroversiella åsikter då.

För det tredje så släpper man ju en hel del "irl". Om någon random sitter på en förfest och börjar skrika om att alla hans grannar är fett osköna och ringer Securitas när han har förfest till tolv på en torsdag orkar man ju inte direkt vara en buzzkill och fråga vad han tycker dom ska göra.

Förövrigt så har att vara icke-PK varit det nya PK så länge nu...

Linnet
2010-04-27, 20:37
Förövrigt så har att vara icke-PK varit det nya PK så länge nu...

:thumbup:

MojjMojj
2010-04-27, 20:41
Mindre, finns folk som uttrycker sig bra mycket bättre än vad jag kan så läser deras inlägg och "+1'ar"! ^^

Tricklew
2012-03-18, 07:37
De som träffat mig och umgås med mig IRL säger att jag är precis likadan här som på forumet. Om det är bra eller dåligt, vet jag ej. :D

Det jag menar är att många är olika. Vissa jag har träffat från forumet är idioter här, men väldigt trevliga IRL. Vissa är trevliga på forumet, men så elaka/otrevliga IRL. Undrar varför.

Haha, vilken av dessa passar jag in på?

Det tror jag inte, fast jag vet inte riktigt hur jag uppfattas.

I verkliga livet är jag inte allt för pretto men samtidigt så är jag inte någon badass mother fucker som måste visa att jag är icke pk.

Förhoppningsvis uppfattas jag som den fullt normala idioten jag är både på internet och i verkliga livet.

+1, tror jag, finns väll vissa frågor där jag är rätt så pretto, men knappast i alla frågor, vet inte hur jag uppfattas.

BelowAverage
2012-03-18, 10:02
PK-polisen är allestädes närvarande här på forumet så skriver man saker som är politiska inkorrekta eller argument som är tagna ur luften så kommer någon strax och fördömer allt man sagt, trots att grundpoängen kan ha varit någorlunda bra.
Då blir det en lätt följd att vara mer pretto så man kan föra diskussioner och inte pajkastningar.
Den dagen folk kan godta argument för vad de är och inte hur de är formulerade, då kan jag bli mindre pk *cupid*

Eddie Vedder
2012-03-18, 10:55
PK-polisen är allestädes närvarande här på forumet så skriver man saker som är politiska inkorrekta eller argument som är tagna ur luften så kommer någon strax och fördömer allt man sagt, trots att grundpoängen kan ha varit någorlunda bra.
Då blir det en lätt följd att vara mer pretto så man kan föra diskussioner och inte pajkastningar.
Den dagen folk kan godta argument för vad de är och inte hur de är formulerade, då kan jag bli mindre pk *cupid*

Det enda som är PK på Kolozzeum är det eviga tjatet om hur PK alla andra är.

stahlberg
2012-03-18, 11:09
Om jag förstår trådstartarens frågeställning rätt så är det snarare tvärtom för min del. Ibland berättar jag på eget initiativ saker här som jag kanske inte skulle dra fram i diskussioner i bekantskapskretsen om jag inte blev tillfrågad. Eftersom jag dessutom föredrar att inte vara anonym kan det förstås hända att någon i min IRL-bekantskaspkrets får reda på det ändå. Som t.ex den historien om när jag runkade i häktet, som lästes av Finnpower här på Kolozzeum, som sedan spred ut historien bland vissa av mina bekanta. Jag blev först en aning förvånad när jag blev utskrattad direkt som jag visade mig, men sedan insåg jag ju sammanhanget.

Beträffande andra så kan jag mycket väl tänka sig att många kolozzeum-medlemmar är laglydiga människor med hög moral och faktiskt helt ärliga när de beskriver detta. Ju högre moral man har desto större tendens har man dessutom att fördöma andras handlande. Detta betyder att individerna i denna grupp lätt fördömer andra människors beteende och framhäver sin egen förträfflighet.

Däremot är jag inte förvånad om många som skriver här visserligen är helt sanningsenliga men å andra sidan vinklar sina historier och framhåller sig som något närmare sitt idealjag än de är i verkligheten. Motsatsen skulle kräva att människor har en objektiv bild av sig själva, och så är nog sällan fallet. Och då kan förstås finnas en viss tendens att inte bara framhäva sin förträfflighet utan också överdriva den (om man har bild av sig själv som motsvarar detta).

Sedan har vi förstås undantagen - som trots att de är anonyma (eller kanske just därför) - skriver precis vad som helst både om sig själva och andra, ljuger och provocerar efter bästa förmåga.